Jump to content

Wat is je bijgebleven op gebied van audio

Davi
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door The Koosjer connection:

Tja,dat lees ik wel vaker,en ik vraag me toch af waar dat toch vandaan komt.   :rolleyes:

Ook op Haj-Faj kwam ik het dikwijls tegen,en ook daar niet echt een verklaring voor te vinden.

Dus,hoe komt dat toch   confused.gif

Zeker niet een super top-ontwerper,maar wat ie op de plank legt mag er wel degelijk wezen,en zeer zeker gelet op de prijs-stelling.

Oke,ben natuurlijk niet echt objectief als gebruiker,maar ik ben zeer zeker niet over 1 nacht ijs gegaan met het bepalen van de uiteindelijke opstelling van m'n set.

Ben benieuwd  :D

--Hans

Beste,

Ik wil niet weer oude koeien uit de sloot halen, Maar ik heb zelf behoorlijk wat problemen gehad met mijn PA333 mono's toendertijd. En qua interne afwerking vielen een aantal dingen me tegen. Nietermin, was dat gewoon een keer pech hebben, en denk ik nu heel anders over vM.

Niet de beste ontwerpen wil ik niet zeggen. Ad van medevoort heeft een hele eigen filosofie en die blijf je terug horen in zijn producten. Heb je ooit weleens zijn referencie luidspreker systeemn gehoord? (de twin towers :)). Dat is toch zo waanzinnig!. Toen ik dat bij hem hoorde kreeg ik ontzettend veel respect voor hem. En het uiterlijk vind ik ook waanzinnig.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste,

Ik wil niet weer oude koeien uit de sloot halen, Maar ik heb zelf behoorlijk wat problemen gehad met mijn PA333 mono's toendertijd. En qua interne afwerking vielen een aantal dingen me tegen. Nietermin, was dat gewoon een keer pech hebben, en denk ik nu heel anders over vM.

Niet de beste ontwerpen wil ik niet zeggen. Ad van medevoort heeft een hele eigen filosofie en die blijf je terug horen in zijn producten. Heb je ooit weleens zijn referencie luidspreker systeemn gehoord? (de twin towers  :)). Dat is toch zo waanzinnig!. Toen ik dat bij hem hoorde kreeg ik ontzettend veel respect voor hem. En het uiterlijk vind ik ook waanzinnig.

Dat is natuurlijk erg vervelend als je problemen krijgt met je set,daarover zo meer.

Vraag:

Ben je direkt naar Audio Art gegaan met je klacht?

Zo niet,waarom eigenlijk niet?

Zo ja,is het dan niet naar behoren afgehandeld?...

Over de interne zaken het volgende:

Destijds hebben we uitgebreid gesproken over een aantal zaken die er niet in orde zouden zijn met de afwerking/gebruikte matrialen ed.

Ik heb rechtstreeks deze bezwaren voor gelegd aan Ad,en aan de VM audio-club.

Beiden hebben destijds de bezwaren van de hand gedaan,en de personen uit genodigd om hun stelling te komen onderbouwen met de feiten.

Dat is op niks uit gelopen,waar ik zelf verder niks aan verbindt,want het gaat mij enkel om de beleving van een produkt,en als ik daar tevreden mee ben is voor mij verder de kous af :D

Nu nog even terugkomend op het begin van deze posting;

Er was destijds enkel de keuze in cd spelers tussen Phillips en Sony.

Phillips met een,in mijn ogen dan,onooglijke speler die er zilver plastic uit zag,en was voorzien van vreemde langwerpige track-selectie knoppen,en een flip-deksel.

Sony daarintegen kwam met een mooie strakke zwarte speler,met frontlade,en afstand bediening.

De Sony was iets duurder,maar ik heb 'm toch gekocht.

Vele mensen die bij mij op bezoek kwamen waren echt onder de indruk van de prestatie's,en veel zijn over gegaan tot de aanschaf van een speler naast de draaitafel.

Echter,ook ik kreeg problemen met de speler,en die waren niet gering,en hebben mij veel grijze haren bezorgd destijds :(

Rechtstreeks naar Brandsteder gegaan,en zij hebben de klacht verholpen,echter van korte duur want ze kwamen terug...en terug.. mad.gif

Bij de derde maal heeft men mij keurig een andere speler aangeboden in de prijsklasse van 1700,- gulden.

Al met al verloor ik op mijn speler zo'n 600,- gulden,maar dat was een goede prijs voor bijna 10 maanden plezier....toch?

De moraal van het[elle lange saaie]verhaal?

Nu kan ik mij niet voor de geest halen dat ik ergens,op welk forum ook,mij negatief heb uit gelaten over Sony,ook al is het niet mijn koppie thee.

Op haj-faj hebben we er ook eens een topic aan gespendeerd,aan het merk schoppen,wat natuurlijk te gek voor woorden is.

Tot zover,en nu stop ik der echt mee,

--Hans :D

Have a nice evening :)

[...]

Het ongeloofelijk gebrek aan enige theoretische kennis bij velen in de audio-handel

Het niet gehinderd door enige kennis van zaken uitvoeren, of erger nog het voorstellen, van modificaties aan apparatuur.

Het enorme verschil tussen een moederband en het resultaat op LP.

Een passief GOTO hoornsysteem op een buizen versterkertje bezet met minibuisjes. Het versterkertje leek nog het meest op iets dat uite een buizen-autoradio kwam.

Absoluut hoogtepunt: m'n eerste live concert van de Greatfull Dead. De band met het beste geluid ooit (dit is geen mening, maar een feit!). Jaren lang heb ik met de illusie geleefd dat dit 'het' was wat ik ook voor de huiskamer moest nastreven ...

Beste,

Ik wou het er eigenlijk niet meer over hebben, maargoed je vraagt er zelf om :).

Een van mijn PA 333 mono's fikte op een dag uit. (zomaar). Ik was toen slechts 15 jaar jong, en contact opnemen met de importeur zag ik toen niets in. Ik vond toen dat de winkel (en nee ik ga niet de naam van de zaak noemen) me mijnb eloofde garantie moest geven. Heb ik nooit gekregen, en er is getouwtrek over geweest. Ze bleven erbij dat ik sluiting had gemaakt, bla bla bla. Maar goed, ik was zelf al behoorlijkv er qua techneut zijn, dus dan maar zelf fixen. toen ik erachter kwam dat mijn 2 monoblokken itnern verschilde en dat er gewoon bepaalde dingen slecht afgewekrt waren had ik eth gehad. Nog meer had ik het gehad, toen bleek dat alle torren en stuurtorren overgespoten waren, zodat ik emt pijn en moeite achter de vervangers kon komen. any way, heb hemz elf helemaal gefixt en emteen hevig gemodivizeerd. Toen verkocht aan mijn Opa (ook audiofiel) die er jaren plezier aan heeft gehad.

Meteen retificatie, Ad kon hier niets aan doen. Dat mijn monoblokken intern verschilde is een fout van de winkel geweest, want ook de serienummers weken erg van elkaar af. Dus er is in de loop van de tijd wat veranderd, en ik ahd een oude en nieuwe monoblok.

Dat het ding uitfikte.....kan gebeuren het blijft electronica en alles kan zomaar kapot gaan. Krells fikken ook uit.

Blijft enkel mijn klacht over de geverfde torren. opzich niets mis mee, het is toch neit de bedoeling dat de consument zelf gaat prutsen aan de spullen.

Dus ik heb totaal geen ahrd feelings meer over vM. heb alleen maar resopect voor hun producten.

Een jaar terug zijn mijn Opa en ik enkele keren heel gastvrij en goed ontvangen door Ad van Medevoort. We hebben het uitgepraat, en onder genot van heerlijke koffie en koekjes hebbenwe geluisterd. De bewuste monoblokken heeft Ad geserviced (nieuwe ledjes etc.) en geen ksoten voor berekend. De door mij gedane modificatie's vond ie prima.

Later heb ik meerdere PA 222's binnen gehad en recentelijk de zeldzame PA 600 en deze zijn gewoon heel fraai (100% discreet)opgebouwd. Ik blijf erbij dat s'ommige soldeer verbindingen en kleine andere dingetjes netter kunnen, maar ik ben een perfectionist.

En nu wil ik het er nooit meer over hebben :)

Groeten,

Bas

Maakt niks uit hoor Bas. Het moet wel heel bont worden, wil ik het niet meer kunnen lezen. :)

Maar ik vind het altijd wel lachen dat als jij heel snel een verhaal neer wilt zetten, je duidelijk kunt zien dat je snel met 2 vingers typt. :)

Dan krijg ej zge maar dti effect. :D

Edwin

Een demonstratie van TransTec in een hotel, met Quad ESL63, onder andere (moet ergens begin jaren 80 geweest zijn).

Synthese 2 (geloof ik), in ieder geval die telefoonhoorns. Ik kwam de winkel binnen, om de 2ehands Magnats op te halen die ik gekocht had, en ik wist niet wat ik hoorde met de Synthese's. Het was een strijkkwartet. Ik had het gevoel dat ze in de winkel zaten te spelen.

Demo van de B&W Nautilus 804 op hele dure Sugden electronica, bij De Jong en Warnaars in Den Haag. Wauw, wat natuurgetrouw.

De demo's van Audiac op de laatste Doelen Lenteshow. Ik vond de Thiel CS2.4 indrukwekkend goed. Maar helemaal verpletterend was de multichannel demo met Mark Levinson versterking en Revel luidsprekers. Zo goed hoor je het in geen enkele "echte" bioscoop.

Geplaatst door RAMA:

DIE hepta's waren lang niet slecht, heb je ze ooit gehoord dan..

Ik had het niet over de geluidskwaliteit...

Ik vond vooral dat puntmodel (Menhir?) foeilelijk.

Maar ja, een ander kan dat juist mooi vinden.

[1997]

Naar stapels versterkers gehad te hebben ben ik naar HIFI Corner in gronigen geweest om een 2dehands goede versterker te kopen die wel eens aan mijn eisen voldeed. Naar een Yamaha, Proton en Onkyo te hebben gehoord kwam de Luxman L81 aan de beurt. Ik was spontaan verliefd! Die versloeg in nog geen halve minuut de 3 andere versterkers!

[2002]

Mijn eerste buizenversterker, de kontakt KT-7 met 2x EL84 eindbuisjes.

[1994] dacht ik

Ik kreeg toen een heuze Akai stereo set, bestaande uit een Akai AAR1-L reciever en een HX1 cassettedeck en Philips 3 weg luidsprekers. hier heb ik echt tijden plezier van gehad!

[2003]

De marantz combinatie die ik nu gebruik. Hiervan geniet ik Gigantisch! De Marantz 140 eindversterker in combinatie met een Luxman X700 versterker als voorversterker en een Marantz CD84 cd speler.

[2002]-[2003]

De geldbedragen die ik hier hoor

eek.gif:rolleyes::P

Demo op VAD (afgelopen keer) van Geska (oid) met de Audiostatic DCI-4... ik zat precies goed en mijn mond viel open van verbazing.

Demo op VAD van paar jaar geleden. Audiac met Mark Levinson en Thiel luidsprekers, ik had nog niet zo veel gehoord en in deze ruimte wist ik niet meer wat ik hoorde.

Demo van Dynaudio op de eerste VAD (als ik me niet vergis) met de Arbiter en dei allerduurste grote kannonnen van hun.

nando

Geplaatst door nando:

Demo op VAD van paar jaar geleden. Audiac met Mark Levinson en Thiel luidsprekers, ik had nog niet zo veel gehoord en in deze ruimte wist ik niet meer wat ik hoorde.

Demo van Dynaudio op de eerste VAD (als ik me niet vergis) met de Arbiter en dei allerduurste grote kannonnen van hun.

nando

Beide inderdaad erg imponerend, maar muzikaal vond ik het niet....smaken verschillen ;)

Of het muziekaal was kan ik nu niet meer beoordelen maar het is me bij gebleven. Ik weet nog wel dat ik bij Audiostatic dingen hoorde die ik niet voor mogelijk hield met audio. Ik had ook nog nooit een electrostaat gehoord, dat is waarschijnlijk de reden.

Mij is wel duidelijk dat je met een electrostaat dingen kan die je met een conus niet kan.

nando

Jaartje of twaalf a vijftien geleden:

Demo van de Synthese 1, de grootste, in Voorburg bij wat toen Kurvers Hifi heette. Als ik me goed herinner door Ivan Schellekens himself.

Muziek, nooit vergeten, Flim and the BB''s, cd Tricycle, eerste nummer: plinkel de plinkel ..... W H A M !!! Teeeering wat een laag, wat mooi en wat een dynamiek ! Nooit vertoond.

Jaartje geleden de Syntheses beluisterd bij iemand die ze tweedehands aanbood, mijn oude liefde. Niet gekocht, wegens problematisch midden (dome), geen puntbron-achtige weergave en TL soms hoorbaar te traag (maar dat had aan de ruimte kunnen liggen).

Voorts jaartje of 8 geleden de Musical Fidelity A1 versterker, bij iemand thuis waar ik zijn luidsprekerboxen kwam kopen. De A1 stond te spelen op zijn nieuwe lsp's, de Spica's, toen we binnen kwamen. Direct (binnen tien seconden) onder de indruk van de verfijning en de zeer lage vervorming van de A1. Heb er nu thuis eentje staan. Ik zoek nog een tweede.

Jaartje geleden een demo van een setje van ongeveer een florijn of 40.000,00, bij een even niet nader te noemen zaak hier in Den Haag, opgebouwd onder meer met buizenversterkers en kleine monitor-achtige speakertjes. Bijzonder Rhythm and Pace, fluisterde men. Kerel naast mij volledig in Trance en instemmend knikkend. Klonk voor mij als een wekkerradio, voor die f 40.000,00. Zeer verhelderend. Weet ik ook meteen wat dat is, R & P ...

Paul.

Geplaatst door Paul Jenner:

Jaartje of twaalf a vijftien geleden:

Demo van de Synthese 1, de grootste, in Voorburg bij wat toen Kurvers Hifi heette. Als ik me goed herinner door Ivan Schellekens himself.

Muziek, nooit vergeten, Flim and the BB''s, cd Tricycle, eerste nummer: plinkel de plinkel ..... W H A M  !!! Teeeering wat een laag, wat mooi en wat een dynamiek ! Nooit vertoond.

Jaartje geleden de Syntheses beluisterd bij iemand die ze tweedehands aanbood, mijn oude liefde. Niet gekocht, wegens problematisch midden (dome), geen puntbron-achtige weergave en TL soms hoorbaar te traag (maar dat had aan de ruimte kunnen liggen).

Voorts jaartje of 8 geleden de Musical Fidelity A1 versterker, bij iemand thuis waar ik zijn luidsprekerboxen kwam kopen. De A1 stond te spelen op zijn nieuwe lsp's, de Spica's, toen we binnen kwamen. Direct (binnen tien seconden) onder de indruk van de verfijning en de zeer lage vervorming van de A1. Heb er nu thuis eentje staan. Ik zoek nog een tweede.

Jaartje geleden een demo van een setje van ongeveer een florijn of 40.000,00, bij een even niet nader te noemen zaak hier in Den Haag, opgebouwd onder meer met buizenversterkers en kleine monitor-achtige speakertjes. Bijzonder Rhythm and Pace, fluisterde men. Kerel naast mij volledig in Trance en instemmend knikkend. Klonk voor mij als een wekkerradio, voor die f 40.000,00. Zeer verhelderend. Weet ik ook meteen wat dat is, R & P ...

Paul.

Inderdaad een mooie luidspreker die Synthese 1, was ik destijds ook zeer van onder de indruk, worden deze luidsprekers weer gemaakt in een vernieuwde versie? meen dat ik zoiets vernomen had?

De A1 is en blijft een mooie versterker jammer dat hij zo aan slijtage onderhevig is maar wat wil je als de gehele kast als koelelement fungeert.

De Spica's waar je het over hebt is dat de tc-50?

Deze heb ik pasgeleden gehoord op een symply 845 buizenversterker van Unison, je weet niet wat je hoord, wat een ruimte afbeelding!!

En dat voor een speaker in deze prijsklasse..

Ze hadden ook nog een vloerstaande de Angelus geloof ik maar presteerde naar mijn mening minder..

De opvolger van de tc-50, de tc-60 had ook niet meer dat magische..

De meeste combinaties die me bij gebleven zijn, waren over het algemeen met kleinere monitoren. Ik denk dat dit te maken heeft

het makkelijker aanpassen in de ruimte, met grotere weergevers kom je meer problemen tegen.Een kleinere weergever heeft z'n beperkingen ( laag ) maar makkelijker te optimaliseren in een ruimte.

RAMA

Rama, ik heb werkelijk geen idee welk typenummer die Spica's waren. Het is dat model met de hele schuine voorkant, tweeweg monitortje. Men was er destijds laaiend enthousiast over en terecht. Ga er maar van uit dat wij het beiden hebben over "die ene hele goeie".

Best weleens de moeite van het beluisteren waard als die dingen ergens tweedehands staan. Ben benieuwd hoe ik nu over ze denk. Zoals je boven hebt kunnen lezen ben ik van de Syntheses afgestapt ... Maar in die tijd behoorden ze beslist tot de top.

Paul.

Rama, het zou best kunnen dat er meer geslaagde ontwerpen zijn in het "kleine tweeweg-segment" dan in het "grote vloerstaande-segment". Kleine luidsprekers zijn nu eenmaal veel makkelijker om te maken dan grote.

Bij die kleintjes moet natuurlijk ook met een krapper budget gewerkt worden. Dat brengt de ontwerpers ertoe om (onbewust) keuzes te maken die goed uitpakken.

De meeste fabrikanten die grotere boxen maken hebben werkelijk geen idee waar ze mee bezig zijn. De meesten komen niet verder dan meer = meer, dus ..., eh, ...., uweetwel ...., m

Muziek, nooit vergeten, Flim and the BB''s, cd Tricycle, eerste nummer: plinkel de plinkel ..... W H A M  !!! Teeeering wat een laag, wat mooi en wat een dynamiek !

Paul.

Dat is inderdaad Muziek met een hoofdletter ;) als je set dit goed kan neerzetten kan ie alles(volgens mijn bescheiden mening)

Transmissionline

Ja Rama, je hebt de goeie voor je. En het is inderdaad audiofiel gepingel. Voor mij geen muziek met een hoofdletter :(

Het nummer dat ik aanhaalde is best wel leuk, de rest van het album is minder. Het nummer werd vaak ge / mis-misbruikt bij demo''s. Het klinkt eigenlijk altijd spectaculair, maar het moet gezegd worden dat een echt goede installatie er toch wat beter mee uit de voeten kan.

Ik vind zelf overigens dat bijvoorbeeld de bass in deze cd er wat gedateerd op staat.

Paul.

Ja Rama, je hebt de goeie voor je. En het is inderdaad audiofiel gepingel. Voor mij geen muziek met een hoofdletter   :(

Het nummer dat ik aanhaalde is best wel leuk, de rest van het album is minder. Het nummer werd vaak ge / mis-misbruikt bij demo''s. Het klinkt eigenlijk altijd spectaculair, maar het moet gezegd worden dat een echt goede installatie er toch wat beter mee uit de voeten kan.

Ik vind zelf overigens dat bijvoorbeeld de bass in deze cd er wat gedateerd op staat.

Paul.

Tja Paul..smaken verschillen(gelukkig)het was voor mij ook erg wennen aan de rest van de CD, begin echter steeds meer nummers goed te vinden..Oh..en ik noem het geen audiofiel gepingel, maar misschien is de aangehaalde hoofdletter iets overdreven :rolleyes:

En dat de bas wat gedateerd klinkt :rolleyes: leg eens uit confused.gif is bas geen ehh......bas ;)

Nou Ruud, ik vind de plaat best te pruimen hoor, beter dan vele andere audiofiele pingel cd's. Maar het grijpt me beslist niet. Leuk als achtergrond, meer niet. Voor mij dus niet met een hoofdletter. Maar smaken verschillen. Iedereen zoekt iets anders in de muziek. Wat ik zoek zit dus niet in Flim & BB's ...

Bas gedateerd ? Hij klinkt erg uitgekleed. Geen enkel laagfundament. Accent sterk gelegd op het "knorren". Alle ruimte in het laag is gereserveerd voor de kickdrum. Dat maakt het makkelijker te scheiden en te verteren voor veel installaties. Drastisch ingegrepen vanachter de mengtafel dus.

Maar misschien was deze sound ook wel het streven van de bassist / technicus omdat het beter bij de muziek past, zou kunnen. Maar mijn bassound is het niet.

Paul.