Jump to content

rare muziek bij uitzetten van versterker

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

zeg ,

als ik mijn versterker uitzet ,

dan hoor ik eerst een plop .

na een minuut hoor ik een tsjiiiiiiiiiieeep.

na weer een minuut hoor ik plop,plop,plop.

na twee minuten hoor ik een heel klein plopje .

en dan na 30 seconden een heel klein tsjiepje .

en dan is het eindelijk stil :)

Beste Eric,

Je hoeft niet terug naar de winkel. Je enorme Elco's lopen leeg. Blijkbaar sluit je amp de ls uitgangen niet af met een relais, waardoor je dit soort plopjes dus hoord. Niets aan de hand lijkt me, of ze moeten extreem hard zijn.

Aan laten staan is geen optie met een klasse A bak. A kun je dan na een een jaar je elco's weggooien door de enorme hitte. B gaat je dat heel veel geld aan stroom kosten. En C is het zoiezo niet 100& veilig om een aparaat wat zo heet wordt dag en nacht te laten branden.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste Eric,

Je hoeft niet terug naar de winkel. Je enorme Elco's lopen leeg. Blijkbaar sluit je amp de ls uitgangen niet af met een relais, waardoor je dit soort plopjes dus hoord. Niets aan de hand lijkt me, of ze moeten extreem hard zijn.

Aan laten staan is geen optie met een klasse A bak. A kun je dan na een een jaar je elco's weggooien door de enorme hitte. B gaat je dat heel veel geld aan stroom kosten. En C is het zoiezo niet 100& veilig om een aparaat wat zo heet wordt dag en nacht te laten branden.

Groeten,

Bas

beste bas .

bedankt voor het antwoord .

bij viertron zeiden ze het ook .

maar ik dacht : gewoon nog een keer sniekie op het forum vragen ;)

je weet het niet .

maar waarom duurt het zo lang .

de aan/uit knop die gloeit ongeveer tien seconden na .

maar dat geplop duurt wel drie of vier minuten

Beste Eric,

Dat duur zo lang, omdat een elco enorme hoeveelheden energie opslaat. Dus al is de netspanning eraf, de elco is nog geladen.

Deze loopt leeg en de voedingsrail spanning neemt af. De referentie spanning over de torren neemt af, en af en toe gaan ze even in geleiding waardoor er een kleine gelijkspanning over je ESL's komt. Dit is maar een paar volt of minder. Geen zorgen. Mijn van medevoorts zonder uitgangs relais hadden dit ook. De oudere Bryston's ook.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Arnie:

ehm... volgens mij heb ik in die tijd dat ik afwezig was wat gemist erik......

Wat voor'n versterker praten we over???? (fooooooooooooto??)    :rolleyes:

een foto heb ik niet meer online (mijn site is veranderd )

maar het is een musical fidelity a 370 .

2 keer 185 klasse a .

hij weegt 40 kilo

en word heel warm .

voor de rest niks eigenlijk .

:rolleyes:

Beste Eric,

Het kan overigens geen kwaad om zo'n bak eens een service beurt te laten geven. De rustroom instelling verloopt op zeker bij zulke temperaturen. Laat hem eens checken op DC op de uitgang. De elco's controleren en andere onderdeeltjes die gevoelig voor warmte zijn. Dit staat los van je bericht over de plopjes. Een hete klasse A bak is net als een auto. Heeft af en toe een service beurt en afregeling nodig. bij viertron hebben ze vast wel een goede TD.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

... De oudere Bryston's ook.

Groeten,

Bas

Mijn 4B-ST (bj. 1999) heeft het ook nog steeds. Zelfs nog erger dan de vorige 4B (bj. 1979)

Het is idd niks om je druk over te maken, alhoewel ik moet toegeven dat het vaak niet zo'n vertrouwenswekkende geluiden zijn die mijn speakers dan produceren eek.gif:D

Maar onder het motto: "Zolang het rammelt, zit het er nog aan" kun je hier ook stellen: "Zolang het piept en kraakt, werkt het nog" :P;)

Waarschijnlijk zet je eerst de voorversterker uit en daarna de E.V. doe het eens andersom, laat de muziek doorgaan en dan de eindversterker uit zetten, wedden dat je de plopjes en dergelijke kwijt bent, de muziek gaat langzaam zachter>>>tot stil.

Dan de voorversterker uit(als je dat wil :rolleyes: )

Vroegah....had ik namelijk hetzelfde met mijn AR D110B, die had ook een aardige buffer aan elco

Geplaatst door Ruud:

Waarschijnlijk zet je eerst de voorversterker uit en daarna de E.V. doe het eens andersom, laat de muziek doorgaan en dan de eindversterker uit zetten, wedden dat je de plopjes en dergelijke kwijt bent, de muziek gaat langzaam zachter>>>tot stil.

Dan de voorversterker uit(als je dat wil   :rolleyes: )

Vroegah....had ik namelijk hetzelfde met mijn AR D110B, die had ook een aardige buffer aan elco

Ach Erik, ik kom dat zo dikwijls tegen in mijn praktijk ...

Kun je het nog eens verduidelijken ? Je hoort dus eerst een plop en daarna een tsjiep ?

Is die plop gewoon een "plop" of is het misschien meer een PP LL OOOOO PP ?

En die tsjiep, is dat gewoon een enkelvoudige tsjiepje of is het meer zo'n vette, uitgesmeerde TSSSS JJJ EEEEEE PPP ?

Paul.