Jump to content

Versterker Marantz PM 8000

jay
 Share

Recommended Posts

Ik heb sinds kort een versterker van marantz type PM8000. Als ik deze aanzet wordt hij in zeer snelle tijd enorm heet van boven. is dit normaal? Wie heeft er trouwens ervaring met deze versterker?

Ik heb 2 paar boxen aangesloten op deze versterker. Nu vraagt de versterker min. 16 ohm. Dit zijn mijn boxen niet (4 ohm). Is het dan wel aan te bevelen om 2 paar boxen aan te sluiten?

groetjes Jay!!!!!

Hoi Jay, welkom op ons forumpje :D

Dat je versterker heet wordt is volkomen normaal omdat je versterker tot 2 x 25 Watt in Klasse A werkt. De techniek erachter zal ik je besparen, maar waar het op neerkomt is dat het allemaal ietsje mooier klinkt maar een boel meer stroom gebruikt, vandaar dat de boel ook zo heet wordt. Op een gegeven moment zul je ook een beetje een branderige geur ruiken misschien, vrees niet, dit is slechts verbrand stof :)

Mooie versterker, en ik spreek uit ervaring ;)

De versterker vraagt min. 16 Ohm of lager. Het aantal Ohms slaat de op de impedantie van de speakers. Hoe lager de impedantie, hoe meer stroom speakers vragen. Hoe lastiger aan te sturen dus :)

Deze impedantie ligt over het algemeen tussen de 4-8 Ohm bij luidsprekers alhoewel de meeste luidsprekers op bepaalde frequenties hier (ver) onder kunnen duiken. Zaak is dus niet al te lastig aan te sturen speakers aan te sluiten, anders klinkt het niet erg best en bovendien zul je dan merken dat (bij luidere volumes) de beveiliging van de versterker aanknalt.

M.a.w. als je me even vertelt wat voor speakers je hebt kan ik je waarschijnlijk meteen vertellen of het een probleem is, ja dan nee.

Ik snap alleen niet echt waarom je 2 paar boxen wilt aansluiten, muziek is immers gemaakt om standaard op twee boxen afgespeeld te worden. :D

K hoop dat ik je hiermee voldoende heb ge

Beste Avallon,

Ik weet dat in de classe A de versterker heet kan worden, maar dit doet hij ook in de classe AB.

Ik heb de volgende boxen aangesloten:

1 paar tannoy MX 2

1 paar oude B&W's van zo'n 10 jaar oud. Heb hier geen specifiekaties van. type is geloof ik de DM102.

Heb 2 paar boxen aangesloten omdat dit in mijn ruimte een betere akoestic geeft en een ruimtetijker effect. Het klinkt echt heel goed.

Jay.

Tannoys, vrij lage impedantie (4 Ohm opgegeven als ik me niet vergis) maar hoge gevoeligheid en B&Ws zijn sowiezo meestal vrij vriendelijk voor je versterker dus no problem.

Dus ook heet in AB, staat de versterker bovenaan de set zonder enige beperking achter, naast of boven de versterker? Is het zo dat het erger is op dagen met mooi weer? Is het dermate heet dat je de versterker niet aan kan raken zonder je vingers te branden? Is het antwoord op vraag 1 ja: vrij zetten die handel :D Is het antwoord op vraag 2 ja: no problemo, heb het zelf ook meegemaakt. 3 -> ja? --> dan kan het zijn dat er iets mis is...

Ik heb mijn versterker helemaal vrij staan, behalve van achteren (staat tegen de muur aan). Hij wordt inderdaad zo heet dat je hem bijna niet meer kan aanraken. Hoe het zit met het weer, weet ik niet, omdat ik hem nog maar net heb. Maar het is dus niet goed dat hij zo warm wordt in de klasse AB?

Jay

Hangt er helemaal vanaf, heb nl. een beetje ervaring met de Marantz :)

Feit is dat sommige versterkers niet enorm goed zijn in het afvoeren van warmte. Ik zou zeggen, maak je geen zorgen tot het echt vaak voorkomt dat je versterker een tijdje afslaat.

Tot die tijd: profiteer ervan dat versterkers beter klinken als ze warm zijn :D

Geplaatst door jay:

Ik heb mijn versterker helemaal vrij staan, behalve van achteren (staat tegen de muur aan). Hij wordt inderdaad zo heet dat je hem bijna niet meer kan aanraken. Hoe het zit met het weer, weet ik niet, omdat ik hem nog maar net heb. Maar het is dus niet goed dat hij zo warm wordt in de klasse AB?

Jay

Wat al eerder is geschreven lijkt me juist, in klasse AB mag de versterker niet zo heet worden, bij klasse A lijkt me ook niet. Het koellichaam in de Marantz is volgens mij groot genoeg. Kijk eens in de handleiding, volgens mij moet je 8 ohm luidsprekers hebben bij aansluiting van 2 sets. Hou je daaraan, dan vervalt je garantie niet en kun je je beroepen op een eventuele fabrieksfout.

Pleeg evt. een telefoontje of schrijf wat snailmail w.b. je probleem naar

Marantz Benelux

Postbus 80002

5600JB Eindhoven

Telefoon : 040 2731133

Of probeer Marantz te bereiken via http://www.marantz.com/

Met vriendelijke groet.

Hatjoe