Jump to content

Avallon gaat naar Studio Wilbert en beluistert...

Avallon
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door sodejuu:

Hoi Stefan,

Wat vind je dan van die KR Enterprises buizenbakken (eens afgezien van de prijs)?. Ik zag dat je de buizen ook los kon kopen bij Eurogram (butpagina), maar prijzen staan er niet bij. Ze zeggen dat het speciaal voor hen ontworpen buizen zijn     confused.gif .

Als mijn hersencellen het juist herinneren (valt niet mee met al die soldeerdampen):

Riccardo Kron heeft samen met Alesa Viac, Viac valves opgericht.

Na een ruzie (zo gaan de geruchten) zijn beide uit elkaar gegaan. Alesa heeft daarna AVVT opgericht; een buizenfabrikant waar ik erg veel mooie producten en nieuwe innovaties vindt (een setje AVVT 300B's staan nog op mijn verlanglijstje)

Kron is solo verder gegaan onder KR- enterprises.

Viac Valve bestaat nog steeds als buizenfabrikant, zonder Kron en Viac.

De KR producten waren in het begin niet zo best, ik heb wel eens een recentie gelezen waarbij de versterker kapot ging, dit bleek een ontwerpfout te zijn. Waarschijnlijk is de kwaliteit van de versterkers verbeterd, anders zou hij nu niet zo in de markt staan.

Bij een beurs heb ik eens kennis gemaakt met Kron, hij liet me trots zijn nieuwe buizen zien; de vacuum transistor (Voorganger van de huidige T100). Dit zou een geweldige innovatie zijn. Ik was niet onder de indruk; het ontwerp leek op twee gestapelde 300B's in een buis; tja zo kan ik ook wel een lage impedantie creeren! (ik doe hetzelfde in mijn versterkers, alleen heb ik twee glazen omhulsels :D )

Het verhaal op de Eurogram site over dat stroomleveren komt doordat de T100 en T1610 een lage inwendige weerstand, dus ook lage uitgangsimpedantie hebben. Parallel schakelen van meerdere triodes levert hetzelfde effect op (voor waarschijnlijk minder geld)

Nadeel van erg lage buisimpedantie is wel dat ze erg moeilijk aan te sturen zijn door de driverbuizen, hiervoor moet je speciale technieken gebruiken die in mijn oren minder goed klinken. Het ene voordeel wordt door een ander nadeel weer onderuit gehaald! Het leven voor een ontwerper is niet makkelijk!

Hij heeft nog meer van die ontwerpen, erg leuk maar niets nieuws onder de zon, er worden al meer dan 70jaar zendbuizen gebouwd met dezelfde specs. Alleen verkoopt Kron ze als audiobuizen, ja ja, die vent is wel erg slim!

Omdat het dus "nieuwe" innovaties zijn durft hij er ook veel geld voor te vragen, T100 voor USD1500,- per paar! In geen 1500 jaar!!

De Kr versterkers die op de beurs speelden hebben waarschijnlijk geen indruk op mij gemaakt, anders had ik me de klank wel herrinnerd. Helaas!

Ze zien er wel mooi uit, maar voor dat geld kan je ook een mooie Audio Note kopen.

Welborne labs verkoopt de KR buizen: http://www.welbornelabs.com/krt100.htm

Groeten,

Beste Avallon,

Omdat je toch niet zo ver van Amsterdam af woont is het misschien niet onhandig om eens met Jitze te praten want dat is ook een buizen freak .

En heeft er ook kijk op.

Verder weet ik niet hoe groot je ruimte is en hoe luid je van plan bent te gaan cq te kunnen spelen.

Of krijg je net als ik op normaal luister niveau rillingen (kippevel) als je denkt dat je het geluid kunt pakken.

Doorzichtig,lucht om de instrumenten, diepte ,hoogte,super helder,niet scherp,voldoende dynamiek,lage tonen niet om bang van te worden maar om in te zwelgen,etc.

Dan moet je beslist toch eens naar buizen gaan luisteren bv Unison Research met Zingalli of Diapason Prelude en een Audio Analoque Cd speler en niet te vergeten een Transrotor Porcino platenspeler.

Bijvoorbeeld !

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Hoi Stefan,

Bedankt voor het antwoord. Ik heb de KR' ook al een paar keren mogen beluisteren, maar ik zal die luistersessies nooit vergeten. Het waren allen demonstraties van Eurogram. De laatste keer bij De Doelen Lenteshow, was het wel OK, alleen de ruimte was niet geschikt voor de Von Schweikerts waar hij steeds mee demonstreerd. De twee andere keren waren tijdens de laatste 2 VAD's. De eerste keer had ik geen goeie luisterpositie en ook hier was de ruimte fout. Het klonk wel redelijk, maar ik had meer verwacht, zeker voor die prijzen. De tweede keer was echt een lacher. Nu had meneer van Eurogram een stel boekenplankluidsprekers, waarvan me de naam ontschoten is, aangesloten op zo'n bak. Nou, die toeters (conussen) werden een halve meter naar buiten geslingerd en meneer van Eurogram maar volhouden dat de KR de enige was die deze speakers in bedwang kon houden eek.gif. Nou, dan wil ik ze wel eens meemaken op mijn Bryston 4B-ST. Ik denk toch dat die het er beter vanaf brengt. Bijna iedereen had ook moeite zijn lach in te houden tijdens deze presentatie, wat het was letterlijk puin. Die meneer vna Eurogram was hoogstwaarschijnlijk snipverkouden dat hij dit niet hoorde rammelen.

Hallo Sodejuu,

Ik heb nog even gecheckt!

Twee 300B's parallel hebben een impedamtie van 350ohm, Transconductance=2000

De KR Kronzilla heeft 420ohm, Transconductance=8000!

Dat is lachen :D

Dat betekend dat mijn versterker nog meer "stroom versterkt" dan de kronzilla!!!

Gebakken lucht noem ik dat!

Geplaatst door Haudio:

Beste Avallon,

Omdat je toch niet zo ver van Amsterdam af woont is het misschien niet onhandig om eens met Jitze te praten want dat is ook een buizen freak .

En heeft er ook kijk op.

Verder weet ik niet hoe groot je ruimte is en hoe luid je van plan bent te gaan cq te kunnen spelen.

Of krijg je net als ik op normaal luister niveau rillingen (kippevel) als je denkt dat je het geluid kunt pakken.

Doorzichtig,lucht om de instrumenten, diepte ,hoogte,super helder,niet scherp,voldoende dynamiek,lage tonen niet om bang van te worden maar om in te zwelgen,etc.

Dan moet je beslist toch eens naar buizen gaan luisteren bv Unison Research  met Zingalli of Diapason Prelude en een Audio Analoque Cd speler en niet te vergeten een Transrotor Porcino platenspeler.

Bijvoorbeeld !

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Mjah, misschien moet ik idd eens een bezoekje brengen aan de winkel waar hij werkt. Ik moet er echter wel bij zeggen dat ik muziek op een redelijk groot volume beluister, muziek als Faithless klinkt anders voor geen meter :D

Maar Zingalis zijn toch hoorn luidsprekers die toch over het algemeen een gevoeligheid van meer dan 100dB/m hebben? (BTW, kamer is wel vrij groot..maar ik kijk wel :) )

Trouwens, aangezien ik Hollander ben en blijf...Unison Research SR1 -> 4000,-, Audio Analogue cd speler -> 2500,-, en Zingali en Diapason *OI*

Ik wil nl. toch echt proberen rond de 10 te blijven...

Tanx iig,

mvg,

Avallon

Geplaatst door sodejuu:

Wow, dat zijn nog eens specs. Kun je me ook zo'n buizenversterker bouwen, of moet 't zelf doen   :D. Ik denk ook dat die van jouw niet zo duur is dan de KR.   ;)

Kan ik wel, maar lees eens wat er rechts van het scherm onder mijn naam staat! :(

Een stuk goedkoper zelfs! Maar ik kan je wel vertellen hoe het moet en waar je de componenten kan kopen. Als je zelf een platenspeler kan bouwen is dit natuurlijk de volgende stap. Je moet alleen wel enige kennis van electronica hebben en tegen hoogspanning (400V) bestand zijn.

Groeten,

Geplaatst door Stefan:

Sodejuu,

Als je het serieus meent (dat kan ik bij jou niet altijd goed inschatten) kan je in wk36 onderweg naar Haudio ook een pitstop maken in Utrecht        :D

Groeten,

Hoi Stefan,

Zeker ben ik ge