arie Posted 30 november 2002 Report Share Posted 30 november 2002 Hallo medeforummers. Ik heb een sphinx project 4 vv en 8 ev. Tot grote tevredenheid gecombineerd met een (gemodificeerde)project 9 cd speler en een myth tuner van Sphinx. Als speakers gebruik ik eigenbouw met dynaudio units. Om met de tijd mee te gaan wil ik mij gaan orienteren in meerkanaalsweergave, via vnl DVD.Ik wil graag de ev blijven gebruiken en denk erover om een (tweedehands) sphinx versterker erbij te kopen bijv een myth 11 of project 12 Maar dan heb ik nog maar 4 kanalen en geen vijf. Iemand een oplossing of andere tips waarbij ik moet gaan letten op mijn zoektocht ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 30 november 2002 Report Share Posted 30 november 2002 Geplaatst door arie:Om met de tijd mee te gaan wil ik mij gaan orienteren in meerkanaalsweergave, via vnl DVD. Ik denk niet dat dit de juiste motivatie is om naar meerkanaals over te gaan. Je moet er toch op zijn minst van overtuigt zijn dat meerkanaals beter is. Een oplossing voor jouw probleem heb ik niet pasklaar. Ik denk dat je op zijn minst een nieuwe voorversterker moet. (de oude wel houden voor het geval meerkanaals niet bevalt ) Qua eindversterking zul je of 2 of nog beter 4 gelijke Spinx EV's erbij moeten kopen. Met het geld daarvan is tweekanaals ook nog wel wat de doen lijkt mij. Ik zou dus niet zomaar die gok nemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 30 november 2002 Report Share Posted 30 november 2002 Geplaatst door Puur:Ik denk niet dat dit de juiste motivatie is om naar meerkanaals over te gaan. Je moet er toch op zijn minst van overtuigt zijn dat meerkanaals beter is. Meerkanaals is nooit beter! Net zo min als het slechter is. Het is namelijk totaal iets anders. Als je ervan overtuigd bent, wat anders te willen dan 2 kanaals, dan kom je bij 5.1, 6.1 of 7.1 uit (en in dit geval dus 5.1). Ik denk, dat wanneer je vooral muziek luistert, je het beste zo kunt laten als het nu is (of upgraden als je dat nodig acht). Ik zou er dan een (goedkopere) meerkanaals voorversterker/processor-combinatie (of allebei apart als je dat liever hebt) bijkopen (dus NIET i.p.v. je huidige Project 4). Je kunt dan als eindversterker je huidige Project 8 nemen + 3 monoblokken of zo of een losse 5-kanaals eindversterker gebruiken. Je kunt natuurlijk ook een geintegreerde 5.1 versterker/processor-combinatie kopen. Ben je waarschijnlijk veel goedkoper uit. Maar goed, het ligt er natuurlijk maar net aan hoe belangrijk je dat meerkanaals geluid vindt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 1 december 2002 Report Share Posted 1 december 2002 Ik zelf heb mijn sphinx pj2 en pj12 geintregeerd in een meerkanaals opstelling. Waarbij ik de sphinx alleen gebruik voor de voorkanalen (L/R). Voor surround heb ik een losse processor/voorversterker en 1 monoblok en 1 stereo eindversterker voor resp de midden en achterkanalen. Geluid is goed bij dvd, het verschil in versterkers (vooral bij L/R en midden) is wel te horen maar niet echt hinderlijk. Het is maar hoe serieus je de meerkanaals weergave neemt, als je met dvd audio of scad aan de gang wilt (in meerkanaals weergave) is het misschien wel aan te raden zelfde versterkers te gebruiken. Groet Matthias Link to comment Share on other sites More sharing options...
arie Posted 2 december 2002 Author Report Share Posted 2 december 2002 Bedankt voor jullie recatie, natuurlijk blijft de sphinx bestaan voor stereo. Waar het mij om gaat hoe ik deze installatie kan integreren in meerkanaals. Matthias wellicht kun jij aangeven op welke wijze jij eea hebt gedaan. Welke merken zijn bv al afgevallen bij de keuze van je versterkers? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 3 december 2002 Report Share Posted 3 december 2002 Eindversterkers voor midden (marantz ma500, 125W) en achter (rotel RB-991 geloof ik) had ik al staan toen ik de sphinx aanschafte dus die ben ik gewoon blijven gebruiken. Verder heb ik een rotel processor gekocht (de rsp-966 geloof ik), voornamelijk omdat die het meest natuurlijk overkwam en een vriendelijk prijs kaartje had, ik vindt 2 kanaals muziek het belangrijkste en wilde niet teveel geld uitgeven aan meerkanaals weergave. Verder heb ik de processor aan de tape loop van mijn sphinx vv gekoppeld, moet ik alleen altijd wel mijn sphinx vv op een bepaald volume zetten om het geluid te matchen met mijn surround kanalen maar dat is een kleine moeite gewoon markeren met een stukje post-it. Groet Matthias. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts