Ender Posted 23 augustus 2001 Report Share Posted 23 augustus 2001 Hey hoi! Ik geniet nu een paar maanden van m'n nieuwe hifi-set bestaande uit: Versterker: Arcam alpha 8r Cd-speler: Arcam alpha 7se Speakers: Linn Ninka Interlink: MITerminator4 Speakerkabel: Qed silver biwire Nu zit ik met een acoustisch(?) probleempje. Ik vind de bas bij een aantal cd's te zwaar klinken. Dit ligt gedeeltelijk aan de opnamekwaliteit en gedeeltelijk aan de afmetingen/inrichting van m'n appartement. De opstelling van de speakers en de luisterpositie zijn naar mijn idee niet verder te verbeteren. Ik heb geen last van reflecties omdat er achter de bank een doorgang is naar de achterkamer. Afstand tot de speakers is echter niet ruim: 3,10 en afstand tussen speakers is 2,70. Achter speakers zijn gordijnen en speakers staan op natuurstenen tegels. Bank is niet verder naar achteren te verschuiven. Vandaag is een vriend langsgeweest om te luisteren en die gaf het advies eens andere interlinks te proberen, en wel de Siltech ftm4 omdat die wat neutraler zijn in de basweergave. Nu wat vraagjes: Zijn er nog andere interlinks die ik zou moeten proberen? (ik ga voor 2e hands interlinks kijken tot een bedrag zo rond de 500) Zijn er nog andere mogelijkheden om bas wat te dempen of is er toch nog iets te doen met de opstelling (of tweaks)? (behalve basknop lager draaien ) Alvast bedankt Ender Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 23 augustus 2001 Report Share Posted 23 augustus 2001 Hoi Ender, De gang achter je luisterplaats kan als resonantiekamer werken, waarin staande golven ontstaan. Of dat zo is kun je eenvoudig uitproberen door de doorgang af de dekken met een badlaken. Als het dan minder is, ligt het probleem bij dat gangentje. Je kan ook andere luidsprekerkabel uitproberen, bijvoorbeeld van Fast Audio. Ik weet dat Poulissen in Roermond nog een leenset van 2*3m heeft liggen (met WBT banana's). Anders kun je Gerrit Nutters van Nutters Audio eens vragen. Waarschijnlijk heeft hij ook nog wel een set liggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 23 augustus 2001 Report Share Posted 23 augustus 2001 Alhoewel dit niet zo vreselijk plezant zal zijn, mogelijk toch een andere speaker proberen ? Er zijn speakers die niet behebt zijn met het basreflexverschijnsel - benadrukken en vertragen van het laag - denk hierbij aan gesloten systemen als bijv. de Klipsch Heresy..... Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 23 augustus 2001 Report Share Posted 23 augustus 2001 O..... voorgaande omdat ik niet geloof dat je je bassen onder controle zou kunnen krijgen met een andere interlink, althans niet zonder het gehele tonale beeld onderuit te halen........ Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 24 augustus 2001 Report Share Posted 24 augustus 2001 Beste Ender, In mijn woonkamer kan ik duidelijk merken waar de knopen en buiken zitten. Als je pech hebt, en volgens de wet van Murphy is dat per definitie het geval, zitten ze precies waar je dat niet zou willen. De enige remedie hiertegen is verplaatsen van je hotspot en/of je luidsprekers. Iets minder effectief maar in jouw geval misschien afdoende, is het (ver)plaatsen van vloerkleden en meubels. Indien mogelijk zou je ook nog kunnen overwegen om je luidsprekers verder van de muur te halen. Ik ben in ieder geval met Jitze eens dat de oplossing waarschijnlijk niet zal zitten in een andere interlink. Er zijn er zeker te vinden die minder bas doorgeven (VdH d102 MK II bijvoorbeeld, die klinkt vrij scherp), maar ik neem aan dat neutraliteit van je kabels toch belangrijker is. Mocht je toch interlinks willen proberen, Nordost maakt mooie natuurlijk klinkende interlinks die voor een redelijk bedrag te koop zijn (black knight, solarwind, blue heaven). Groet, Tuby , interior decorator Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kees. Posted 24 augustus 2001 Report Share Posted 24 augustus 2001 Hallo Jitze Je kent de Linn Ninka blijkbar niet want dat is een gesloten systeem en geen basreflex!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 augustus 2001 Report Share Posted 24 augustus 2001 Op een of andere manier vallen mensen bij dealers altijd op installaties met een "goede bas" wat dan vaak overdadig betekent. Maar zoals een hifi filosoof eens tegen me zei: "bas is er makkelijker in te krijgen dan eruit". Experimenteren met interlinks en luidsprekerkabels heeft zeker zin voorzover je ze van een goede dealer op proef meekrijgt (baat het niet dan schaadt het ook niet). Ik zou het in ieder geval doen voordat ik nieuwe speakers zou gaan kopen. Mijn ervaring is dat kabels "met zo'n kastje ertussen" het laag aanzetten. Waarom probeer je niet eens een Qued interlink of een Kimber PBJ ? Ik heb ze allebei en de PBJ vind ik heel goed voor het geld (ik dacht minder dan 200 gulden. Ik heb zelf door plaatsing (80 cm van de achtermuur) en bekabeling (Kimber PBJ en Qued Knekt interlink/Kimber 4 TC luidsprekerkabel) de bas weten te temmen. Dat ging best subtiel: een kleine verandering leverde een grote verbetering op. Als al het andere niet helpt moet je aan een "basval" gaan denken. Het Duitse blad "Stereo" heeft daar wel eens ontwerpen van gepubliceerd. Volgens mij niet duur om te maken. Succes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ender Posted 24 augustus 2001 Author Report Share Posted 24 augustus 2001 Hoi hoi! Bedankt voor jullie opmerkingen! Nog wat opmerkingen: Het idee van de interlinks is puur proberen. In ieder geval kan het geen kwaad een aantal merken te proberen, wie weet wat voor verbetering dat kan opleveren. Voor de duidelijkheid: ik heb geen gang achter de luisterpositie zodat dat niet als basversterker kan fungeren. Achter de luisterpositie zit namelijk gewoon nog een kamer (doorgang is 1,50 breed zodat naar mijn idee er weinig tot geen reflecties van de kleine zijwanden kunnen optreden). Een andere luidsprekerkabel proberen is ook een goed idee. Enige probleem is dat ik 2x6 meter nodig heb, zodat dat nogal in de papieren kan lopen. Zoals Kees al aangaf, de Linn Ninka's hebben een gesloten systeem, geen basreflex. Ook ben ik niet van plan andere speakers aan te schaffen, daar ik deze niet lang geleden heb aangeschaft. Tijdens de luistersessies was ik zeer te spreken was over de lage (lees weinig) basweergave en de helderheid. Dus, nee, ik heb geen speakers gekocht op mooie lage basweergave Ik heb geen vloerkleden (tenzij je 1 heeel groot vloerkleed cq sizaltapijt een vloerkleed wil noemen ) en de meubels zijn niet beter te plaatsen. Qua inrichting zit er geen rek meer in om de luisterpositie en speakerpositie te veranderen (heb het een en ander al geprobeerd ) Het verplaatsen van de luidsprekers verder van de muur af geeft het probleem dat ze dan automatisch dichter bij de, niet te verplaatsen, luisterpositie komen wat alleen maar een versterking oplevert van de basweergave. Kan ik op het internet wat vinden over de basval? Grtz, Ender-de-bouvrie-die-nog-maar-eens-gaat-kijken-of-er-toch-niet-nog-wat-te-regelen-valt Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcel van mijn hifi Posted 25 augustus 2001 Report Share Posted 25 augustus 2001 Hallo Ender, Alle stukjes zo lezend komen bij mij de volgende gedachten op: Het lijkt er sterk op dat jij last hebt van zgn. buiken en knopen in de acoustiek van jouw kamer. Jammer dat de zitpositie zo gefixeerd is, dat maakt het lastig om een eenvoudige oplossing te vinden. Het enige dat je nog eens zou kunnen proberen is het breder uiteen plaatsen van de luidsprekers, en wat experimenteren met de hoek waaronder je ze naar binnen draait. Andere kabels nemen het probleem niet weg, maar kunnen wel de weergave enigermate veranderen of in algemene zin verbeteren zodat je wellicht minder last van de problemen hebt. Siltech kabels zijn een goede keus als het om strakheid gaat, ze klinken wel iets briljanter als gangbaar is en soms is dat een nadeel. In dat geval zou ik eens hogerop gaan in de MIT hi Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 25 augustus 2001 Report Share Posted 25 augustus 2001 Hallo Ender, Ik heb nog eens nagekeken of ik de artikelen over de "basval" kon terugvinden. Ik heb ze niet meer, omdat ik dacht ze niet meer nodig te hebben (ik bewaar tegenwoordig eigenlijk alleen maar de Stereophile en de HiFi News ). Wel heb ik in mijn "verwijsboekje" terug gevonden, dat het ging om twee artikelen in het Duitse blad "Stereo". Het betreft een artikel in de Stereo van januari 2000 en een artikel in het mei nummer van 2000. Het principe was een pijp die je kon vullen en ook kon instellen op frequenties. Het materiaal was in bouwmarkt/gamma-achtige zaken te vinden en zeker niet duur. Aukoustische problemen moet je in principe natuurlijk akoustisch aanpakken. De vraag is altijd wanneer iets akoustisch is of niet. Voordat ik die basval ben gaan maken heb ik (gelukkig) iets anders geprobeerd en dat is me zonder meer met veel succes gelukt. Als je iets met de duurdere MIT kabels probeert zou ik het resultaat wel eens terug willen horen op het forum. Mijn ervaring leert dat MIT juist het tegenovergestelde doet dan bas afzwakken, maar Marcel heeft natuurlijk veel meer ervaring met MIT dan ik. Mijn ervaring gaat niet verder dan vriendjes en daarvan lenen. Daar ben ik overigens vrij allergisch geworden voor dure kabels. Ze klinken altijd anders maar niet per definitie beter. Ik test dit soort dingen altijd "dubbel blind" op mijn vrouw die zich niet interesseert voor audio. Probleem van audio is dat het er vaak zo verdomd mooi uit ziet dat dit je luisteren beinvloedt. Bij mijn vrouw lukt dat niet omdat ze niet weet wat ze voorgeschotelt krijgt. Ben benieuwd en veel succes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avallon Posted 25 augustus 2001 Report Share Posted 25 augustus 2001 Geplaatst door marcel van mijn hifi:Hallo Ender, Alle stukjes zo lezend komen bij mij de volgende gedachten op: Het lijkt er sterk op dat jij last hebt van zgn. buiken en knopen in de acoustiek van jouw kamer. Jammer dat de zitpositie zo gefixeerd is, dat maakt het lastig om een eenvoudige oplossing te vinden. Het enige dat je nog eens zou kunnen proberen is het breder uiteen plaatsen van de luidsprekers, en wat experimenteren met de hoek waaronder je ze naar binnen draait. Andere kabels nemen het probleem niet weg, maar kunnen wel de weergave enigermate veranderen of in algemene zin verbeteren zodat je wellicht minder last van de problemen hebt. Siltech kabels zijn een goede keus als het om strakheid gaat, ze klinken wel iets briljanter als gangbaar is en soms is dat een nadeel. In dat geval zou ik eens hogerop gaan in de MIT hi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaap Bruinsma Posted 26 augustus 2001 Report Share Posted 26 augustus 2001 Ender, je zou dit eens moeten proberen: plaats je luidsprekers hoger of juist lager. Ik ken jouw type luidsprekers niet, maar ik weet dit: als de woofer laag bij de grond geplaast is, geeft dat sosieso veel bas, en misschien te veel. Het helpt (ivm resonanties) als je de woofer hoger plaatst. De beste subwoofers bestaan vaak (niet altijd) uit subwoofers met meerdere luidsprekers op verschillende hoogten! Dan voorkom je vervelende vertikale resonanties! Probeer dus je luidsprekers ergens op te zetten, bijvoorbeeld in stappen van 5, 10, 15 en 20 centimeter hoger dan ze nu staan (met boeken ofzo). Laat me horen wat het resultaat is!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avallon Posted 26 augustus 2001 Report Share Posted 26 augustus 2001 Wow, dat vind ik nou een goede tip, zo heb ik nog helemaal niet bekeken. Ik vond het maar vreemd, subwoofers met meerder conussen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaap Bruinsma Posted 26 augustus 2001 Report Share Posted 26 augustus 2001 dat zou inderdaad nog beter zijn, maar als je het even proberen wil om te horen hoe het klinkt kan het ook wel zonder frame, als je voor jezelf een hoogte hebt vastgesteld kun je een mooie stand voor je luidsprekers maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 26 augustus 2001 Report Share Posted 26 augustus 2001 Beste Avallon, Over dat knopen/buiken verhaal: Dit zijn zaken die alleen voorkomen bij staande golven. Heb je een wand tegenover je luidsprekers, dan treden ze geheid op. Hoorbaar. Moet je maar eens komen luisteren als je in de buurt van Maassluis bent. Als ik tussen mijn luidsprekers ga staan en dan wegloop (op de bissectrice als je een gelijkbenige driehoek bedenkt met de luidsprekers op de gelijke hoeken en de hotspot in de ongelijke hoek) hoor ik de bas afnemen, toenemen, afnemen enz. Vandaar mijn eerdere posting. Als Ender toevallig in een buik zijn hotspot heeft gekozen, is dit (mede) de oorzaak van zijn probleem. Hoewel jaap Bruinsma ook een heel goed punt heeft. Groet, Tuby Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 26 augustus 2001 Report Share Posted 26 augustus 2001 Dat buiken en knopen verhaal kende ik nog niet. Betekent het nu ook dat als je een nieuwe luisterstoel koopt (ik heb zo'n stoel van Eames) op het oog je op moet passen dat dat ding geen lagere zit heeft dan de huidige ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 26 augustus 2001 Report Share Posted 26 augustus 2001 Als je pech hebt wel, maar zo'n vaart zal het waarschijnlijk niet lopen. Deze knopen en buiken ontstaan in het hele frequentiegebied, maar alleen de lage tonen zijn dan echt hinderlijk omdat dit meestal de hoogste vermogens zijn en omdat de golflengte langer is, waardoor ze een grotere omvang hebben. Zolang de zitpositie niet erg verschilt, zal de zithoogte waarschijnlijk weinig uitmaken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ender Posted 29 augustus 2001 Author Report Share Posted 29 augustus 2001 Hey hoi! Bedankt voor jullie reacties en tips! Uit jullie reacties te horen, bestaat er niet veel kans op dat het probleem verholpen wordt door interlinks of speakerkabels, op zijn hoogst een ander soort geluid. De tip van Marcel om andere stroomkabels aan (? of naar de Arcams toe?) de Arcams te maken is misschien nog een overweging alhoewel ik denk dat dat ook een beetje past in het interlink en speakerkabelverhaal. Qua plaatsing van de speakers (onder welke hoek en de afstand tot speakers en tot luisterpositie) heb ik al zoveel mee geexperimenteerd dat ik niet verwacht dat dat nog tot een grote verbetering leidt. De blindtest is ook al uitgevoerd trouwens , gisteravond kwam een onderbuurvrouw langs om te vragen of geluid wat zachter kon (stond niet hard trouwens) want diverse spullen aan plafond en op tafels begonnen bij haar te trillen. Lijkt er een beetje op dat het niet alleen een acoustiek probleem is??? (en nee, mijn muziek heeft niet het boem-boem-boem gehalte , had namelijk een rustige cd van bettie serveert opstaan!) Hogere plaatsing van de luidsprekers is niet echt mogelijk denk ik. Mijn Linn Ninka’s zijn al 1 meter hoog en om deze vervolgens nog eens een stuk hoger te gaan plaatsen is zowel om stabiliteits en gewichtsproblemen niet een makkelijke optie. Daarnaast vind ik het niet echt mooi om zulke speakers op een verhoging te zetten (qua inrichting dan he?). Ik heb trouwens de speakers al (gespiked) op 3 cm natuursteen staan. Zouden dempers onder de boxen nog helpen en zo ja, wat voor soort dempers zijn dat dan en waar zou ik ze kunnen kopen? Dure oplossingen in de trand van een eindversterker kopen om het geluid beter te controleren (en voor active-bi-wire), geeft dat nog soelaas? Grtz, Ender-die-moet-oppassen-dat-de-lampen-bij-onderbuurvrouw-niet-naar-beneden-komen Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 augustus 2001 Report Share Posted 29 augustus 2001 Ender, Als ik dit zo lees zit je echt in de problemen. Ik ga ervan uit dat je apparatuur niet kapot is - heb je dat gecheckt? Daarnaast zou ik proberen die speakers op een totaal andere plaats in de kamer te zetten. Niet voor definitief maar om uit te proberen of je het goed krijgt. Probeer ook eens een matras achter je speakers en/of achter je luisterpositie te zetten. Als nu niets lukt- wat ik niet geloof - heb je een koopflat of een huurflat? In het eerste geval moet je maar op een koptelefoon overgaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TwoPack Posted 29 augustus 2001 Report Share Posted 29 augustus 2001 hmm Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 29 augustus 2001 Report Share Posted 29 augustus 2001 Hallo, Misschien is het wat om een mooi (dik)wandkleed aan de muur te hangen (aan de muur tegenover de luidsprekers). Misschien is het in deze situatie ook wel aardig om te biampen (dan kun je volgens mij de versterker die de basspeaker aanstuurt wat minder hard zetten, zonder dat je het geluidsbeeld aantast). Dit is natuurlijk wel een dure oplossing. Veel succes met het vinden van een oplossing in ieder geval. John Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ender Posted 30 augustus 2001 Author Report Share Posted 30 augustus 2001 Hey hoi! De speakers op een totaal andere plaats neerzetten is reeds al keertje door mij gedaan. Dat hield al een flinke verbetering in van de geluidskwaliteit. Bi-ampen doe ik al (alleen niet actief bi-ampen). Wat ik nu wel heb gedaan is de speakers een heel stuk naar voren gezet (ipv 25 cm van de achtermuur naar 55 cm en van 30 cm van de zijmuur naar 45 of 65 cm van de zijmuur) terwijl de luisterpositie niet is verschoven. Op dit moment staan de speakers 2,20 uiteen en 2,90 van de luisterpositie. Dit heeft geheel tot mijn verbazing de zware tonen verzacht. Heb wel beetje het gevoel dat ik wat ingeboet heb op de ruimtelijkheid van het geluid. Maargoed, het is naar mijn idee al stuk beter Toch ga ik nog wel eens kijken of ik niet met netsnoer en eventueel kabels of interlink het iets kan aanpassen. Daarnaast loop ik al tijdje te denken over een eindversterker... I'll keep you posted Grtz, Ender Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 30 augustus 2001 Report Share Posted 30 augustus 2001 Hallo Ender, Hier wordt ik toch nieuwsgierig van... Wat bedoel je met passief bi-ampen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ender Posted 30 augustus 2001 Author Report Share Posted 30 augustus 2001 Hoi JGCK, Voor zover ik weet gaat passive bi-ampen met 1 versterker en active-bi-ampen met 2 versterkers (hoge tonen en lage tonen apart versterkt). Grtz, Ender Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 31 augustus 2001 Report Share Posted 31 augustus 2001 Bedoel je met passief bi-ampen dan niet bi-wiren? Bi-wiren heeft een heel ander effect dan bi-ampen. Volgens mij kun je met een versterker niet de lage en hoge tonen apart aansturen (en dat zou denk ik in jouw geval wel aardig zijn, je kunt de lage tonen dan namelijk zonder allerlei filters wat dempen gewoon door het volume lager te zetten in vergelijking met het volume van de hoge tonen versterker. Mvrgr John Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts