Jump to content

Houten skelet bouw

Douma
 Share

Recommended Posts

Ik heb thuis een BIG MAJOR probleem. Houten skeletbouw. Volgens mij de grootste ergenis van audio liefhebbers. Alles, maar dan ook alles resoneert mee. De prachtige wanden van gipsplaat, om van de mooie hardboarden vloeren maar te zwijgen. Wat is de remedie hiertegen. Ik snap dat je de gevolgen van een houten skeletbouw niet voor 100% kan tegen gaan, mar het moet toch zeker kunnen verminderen.

Wie helpt mij aan goede ideen.

Greetz,

Rienk.

(p.s. ik heb een studentenbudget)

Beste Rienk,

Ik denk dat je de oplossing moet zoeken in tapijt/kleden, gordijnen en de plaatsing van meubels. Het zal best even puzzelen zijn over wat waar te plaatsen, maar met wat geduld moet je in ieder geval verbetering kunnen behalen. Of je probleem geheel hiermee wordt opgelost is een tweede...

Groet/Succes,

Tuby cool.gif

Je hebt twee problemen met gipsplaat. Ten eerste gaat de ruimte tussen gipsplaten als klankkast fungeren. Als je zorgt dat er niet te grote gaten zijn waar lucht door heen kan, dan kun je dit effect beperken.

Ten tweede gaan de platen trillen (resoneren)en overal waar ze een beetje los zitten ga je een irritant geluid horen. Zorg dus dat de platen overdreven vast zitten. Zet je stereo hard en ga langs de wand om te horen waar het bijgeluid vandaan komt en gooi er nog een paar schroeven doorheen.

Voor de vloer zou ik een dik tapijt kopen. Je geluid wordt hierdoor flink doffer, maar de vervelende basklanken zijn weg.

Hallo Douma,

Houten skeletbouw is op zich niet zo slecht, maar gipsplaat is een duivelse uitvinding!

Een van de dingen die je kunt doen is het verminderen van de mechanische koppeling van jouw luidsprekers met het huis. Simpelste methode: zware stenen plaat op rubbers op de vloer leggen, en daar de speakers met spikes op plaatsen.

Tja, en wat verder? Wellicht helpt het om de ruimtes tussen de gipsplaten vol te schuimen met een zo zwaar mogelijk materiaal om de resonanties te verminderen. Of kasten vol boeken ervoor plaatsen. En/of er een zo dik en zwaar mogelijk stucwerk tegenop te zetten, wellicht is er iets te vinden dat acoustisch redelijk dempemd werkt.

Als je de acoustiek gaat dempen met bekleding, zorg dan ook voor massa, iets wat zacht is en zwaar dempt breedbandiger (lees: meer naar het laag toe) als iets dat licht is. Doe niet te veel in 1 keer, probeer er stap voor stap uit te komen.

Succes,

Marcel

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb inmiddels de plinten langs het plafond voorzien van extra schroeven. Het extra vastzetten van de gipsplaten moet nog even wachten. Mijn vader is er niet zo blij mee als ik een paar dozijn schroeven door het behang heen jaag. Ook het opvullen van de lege ruimte tussen de gipsplaten kan ik voor een deel vergeten, omdat mijn vader, als ik uit huis ben, van plan is een deel van de muren weg te breken en dan wil hij daar zo min mogelijk werk van hebben. Het aanschaffen van spikes, grindtegels en dempers is inderdaad een idee dat ik binnenkort zal uitvoeren.

Ik ben benieuwd!

greetz,

Rienk, die het niet zo heeft op gipsplaat.