Gabor Posted 7 maart 2003 Report Share Posted 7 maart 2003 Beste mensen! Ik ben ooit in aanraking gekomen met HIFI door mijn ouders, ik kreeg hun oude setje toen zij deze verving. Kreeg een Proton versterker(type weet ik niet meer) en een Proton tuner AT200(heb ik nog steeds) en een cd speler, cd 36 ofzo van Marantz. Ik kocht speakers bij een zaakje in Ede. Dit waren redelijk grote boekenplankspeakers van een onbekend merk. Maarja ik had speakers, ok ze klonken achteraf nergens naar. Op een gegeven moment probeerde ik de speakers van mijn ouders, dit waren kleine Tannoy boekenplankspeakers. Het geluid was rustiger en gedetaileerder en je hoorde de instrumenten. Kortom alles was beter! Overigens was de oude versterker van Proton uit de deur en deze vervangen door eentje van marantz de pm7000, een budgetversterker met een hoop power. Ik koos deze versterker juist daarom. Achteraf misschien liever een versterker gekocht die wat meer detail geeft en wat minder bass. Mijn ouders hadden een setje van amc gekocht en de cdspeler wilde niet altijd mijn moeders klassieke cd's afspelen, dus kreeg ik die cdspeler! en mijn ouders weer die oude marantz cd 36. Ok dus nu aardige versterker en wel aardige cdspeler moesten de speakers wat beter, ik kocht via deze site een stel Mission zuiltjes type 733. Ook weer stukken beter dan mijn huidige bloekenplankspeakers maar niet gedetaileerder en de rust van de tannoys hebben ze niet. wel mooi strak laag en hoop power. Moest wel naar zolder want mijn kamer was te klein toen een kabeltje gekocht een vandenhul hybrid C5 een budgetkabeltje maar wel weer beter dan de standaard dropveters. pff dat was het wel! Ik luister vanalles, Jazz, lounge, rock, pop noem maar op. Nu is de vraag wat moet ik eerst upgraden? Speakers? of Versterker? Ik vind het huidige geluid wel ok, maar het kan gewoon beter! Het geluid is warm en er zit redelijk veel bass in. De prijzen moeten niet te hoog zijn ik moet er nog voor werken maar ik wil gewoon een beetje eerlijk worden ingelicht. Het mogen ook best boekenplankspeakers zijn dit heeft een voordeel in het oog op de toekomst, waarschijnlijk een kamer in Utrecht. Owja 2ehands een optie? Qua versterkers? Alvast hartelijk bedankt voor jullie meningen, suggesties en reacties. MVG, Gabor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 7 maart 2003 Report Share Posted 7 maart 2003 Versterker geven geen bas, hooguit kunnen ze bepaalde (moeilijke) speakers niet onder controle houden. Ik zou (als je redelijk onervaren ben) eerst eens een (half) jaarte besteden aan luisteren. Ga naar waot luistershows, of ga eens op rustige momenten luisteren bij een goede hifi zaak. Of natuurlijk bij een mede forummer. Leer wat je mooi vindt. En ga dan na een tijdje nog eens kijken. Speakers bepalen voor 90% de klank. Maar de opstelling is ook belangrijk. Koop de versterker die de speakers van je keuze nodig hebben. Zo simpel is dat. Ondertussen kun je wat met de plaatsing van je huidige speakers experimenteren. O ja, als je op een "tight budget" zit, kun je betere resultaten behalen met wat kleinere speakers (zekers als ook de luisterruimte niet te groot is). beter geen "laagste laag" dan slecht "laagste laag" en 99.99% van de muziek zit toch boven de 50hz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 7 maart 2003 Report Share Posted 7 maart 2003 Geplaatst door Duck-Twacy:Versterker geven geen bas, hooguit kunnen ze bepaalde (moeilijke) speakers niet onder controle houden. ... Toch laat de NAD C350 van mijn vader minder bass horen dan de PM7000 van mijzelf... Tuurlijk, de speaker produceert het geluid op zich, maar als je een andere versterker gebruikt dan je normaal gebruikt, verandert het geluid ook. Dat kan zich best uiten in meer of minder bas. Dus eigenlijk produceert een versterker dus wel meer of minder bas... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 7 maart 2003 Report Share Posted 7 maart 2003 Geplaatst door Henrie: Toch laat de NAD C350 van mijn vader minder bass horen dan de PM7000 van mijzelf... Is dat op dezelfde speakers (en rest van de keten) en met dezelfde opstelling???? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabor Posted 7 maart 2003 Author Report Share Posted 7 maart 2003 uhm de speakers staan nu tussen kast en wand en dit is aan beide zijdes niet veel zo'n 10 a 15 cm aan de achterkant is dit wel voldoende. De achterkant loopt wel schijn naar benden(zolder) MVG Gabor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 7 maart 2003 Report Share Posted 7 maart 2003 10 - 15 cm is vrij weinig. Je krijgt dan meestal een flinke bas boost. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 7 maart 2003 Report Share Posted 7 maart 2003 Geplaatst door Duck-Twacy: Is dat op dezelfde speakers (en rest van de keten) en met dezelfde opstelling???? Ik heb die NAD wel eens gehoord op mijn speakers, ja... Maar is dat zo gek dan? Een andere versterker laat toch een ander geluid horen. Ook op dezelfde speakers. Zo vond ik een Yamaha-versterker juist helderder en wat scherper klinken. Dus, zou ik zeggen, produceert die wat meer hoge tonen... Hetzelfde kun je trouwens ook bereiken met bas- en treble-knoppen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabor Posted 7 maart 2003 Author Report Share Posted 7 maart 2003 hmm kzal proberen ze meer ruimte te geven! thanks for the tip! MVG Gabor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 7 maart 2003 Report Share Posted 7 maart 2003 Mijn ervaring met verschillende eindversterkers op mijn speakers (en rest van de setup) is dat het verschil vrij subtiel is. In dat geval geing het om een 80 watt klasse AB AVM competition amp versus een 20 watt klasse A, A&T zelfbouw amp. De A&T klonken marginaal mooier (emotioneler, dus dan weet je het wel), het was niet "blind". My 2 cents. Ik geloof niet dat bij "normale speakers" het klankverschil tussen goede versterkers erg groot is. Er is wel verschil, maar dat is vrij subtiel (again my 2 cts). Slechte versterkers is een ander verhaal, Ik heb een Yamaha DTS receiver (RDS 620 ofzo). Ik vind het voor muziek niet klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabor Posted 7 maart 2003 Author Report Share Posted 7 maart 2003 Wat zijn de voordelen van voor-eindversterker combinatie boven een geintregeerde versterker?(zoals ik nu heb) MVG Gabor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 8 maart 2003 Report Share Posted 8 maart 2003 Tja, ik hoorde toch vrij duidelijk verschil. Zeker tussen de Yamaha en de Marantz. Dat waren trouwens een Yamaha AX-496 en een Marantz PM6010. Beide zo rond de €350... De Marantz PM7000 en de NAD C350 kosten €500 respectievelijk €550... Ik ben het wel met je eens dat het verschil in speakers duidelijker is. En wellicht heb je gelijk als je zegt dat er tussen echt goede versterkers niet zoveel verschil is, maar dat heb ik nog nooit kunnen controleren (heb nog nooit een duurdere versterker dan een NAD C350 gehoord). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabor Posted 8 maart 2003 Author Report Share Posted 8 maart 2003 Aha dus volgens jullie is het verstandiger om speakers te kopen want deze veranderen meer aan het geluid dan verstekers (in deze niet superdure prijsklasse) Zijn monitor speakers(op stands) makkelijker te plaatsen dan zuilen? MVG, Gabor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 8 maart 2003 Report Share Posted 8 maart 2003 Geplaatst door Gabor:Wat zijn de voordelen van voor-eindversterker combinatie boven een geintregeerde versterker?(zoals ik nu heb) MVG Gabor Die zijn er in principe niet, maar bij een pre/eind henb je wat meer keuze vrijheid (als je het niet erg vind om merken te mengen). Sommige zullen zeggen "gescheiden voedingen", "afstand tussen het pre deel en het power deel". Dat is waar, maar daar tegen in krijg je weer extra kabels (interlink) ipv korte interne verbindingen. Iig een er is nix mis met een goede geintegreerde amp (zeker niet in de klasse Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabor Posted 8 maart 2003 Author Report Share Posted 8 maart 2003 owww en weet je toevallig ook een goeie versterker die ik zeker weten zou moeten luisteren....? MVG Gabor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 8 maart 2003 Report Share Posted 8 maart 2003 Geplaatst door Gabor:Aha dus volgens jullie is het verstandiger om speakers te kopen want deze veranderen meer aan het geluid dan verstekers (in deze niet superdure prijsklasse) Zijn monitor speakers(op stands) makkelijker te plaatsen dan zuilen? MVG, Gabor In de klasse van de PM7000 zou ik nou geen nieuwe versterker kopen. Die PM7000 is nog vrij nieuw, al komt er al wel een opvolger, maar die lijkt vooral een upgrade te zijn i.p.v. een volledig nieuwe versterker. Dus tenzij die PM7000 geheel niet bevalt, zou ik niet in die prijsklasse een nieuwe kopen... Misschien dat een nieuwe versterker in een hogere prijsklasse wel een verbetering oplevert. Dan kom je dus bij bijvoorbeeld een PM17mkII M uit (om even bij Marantz te blijven). Maar speakers verschillen wel meer denk ik. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je nieuwe speakers moet kopen. Want misschien vind je je Missions wel heel goed en moet je een veelvoud betalen om (voor jou) een verbetering te krijgen. Dus ik zou zeggen: ga eens bij een audioboer langs en vraag of je wat kunt luisteren. Dan kun je zelf zien (horen) wat meer oplevert: nieuwe speakers of een nieuwe versterker... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 8 maart 2003 Report Share Posted 8 maart 2003 Geplaatst door Gabor: Zijn monitor speakers(op stands) makkelijker te plaatsen dan zuilen? MVG, Gabor Absolute waarheden kan ik je niet geven Gabor. Alleen persoonlijke ervaringen dat speakers met meer laag moeilijker te plaatsen zijn dat met minder laag. Nogmaals, doe het rustig aan met "upgraden", ga gewoon vrijblijvend luisterervaring opdoen. Is best leuk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabor Posted 8 maart 2003 Author Report Share Posted 8 maart 2003 Aha, maar monitor speakers hebben vaak wat minder laag? Ze gaan toch immers tot een minder laag HZ niet? ik zal zeker wat gaan luisteren bij de audioboeren en misschien wel bij mede-forumleden. Weet een van jullie een goeie zaak waar ze moeite voor je doen ookal heb je geen superbudget(ben 18 jaartjes jong) ,maar toch je serieus nemen? MVG, Gabor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 8 maart 2003 Report Share Posted 8 maart 2003 Geplaatst door Gabor:Weet een van jullie een goeie zaak waar ze moeite voor je doen ookal heb je geen superbudget(ben 18 jaartjes jong) ,maar toch je serieus nemen? MVG, Gabor Als het goed is, kan dat bij elke zichzelf respecterende winkel. Waar ik mijn spulletjes heb gekocht, was dat iig wel het geval. Maar ik heb het helaas ook anders meegemaakt... Misschien moet je Audiopaul ff vragen, aangezien hij ook uit Ede komt (toch, Paul?)... Anders gewoon ff proberen. Als ze lastig doen of zo, ga je er gewoon niet meer heen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabor Posted 8 maart 2003 Author Report Share Posted 8 maart 2003 THX Vraag hier dus aan Audiopaul of je soms een goeie winkel weet niet ver van hier? MVG, Gabor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 8 maart 2003 Report Share Posted 8 maart 2003 Hmm... Audiopaul is niet aanwezig nu, dus misschien dat je 'm beter ff kunt mailen. Ook kun je bij WINKELS kijken of je wat kunt vinden in Ede en omstreken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabor Posted 8 maart 2003 Author Report Share Posted 8 maart 2003 Bedankt voor je hulp Henrie! Zal hem zo een mailtje sturen! MVG Gabor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 8 maart 2003 Report Share Posted 8 maart 2003 Ga eens luisteren bij Audio-cube in Utrecht. Het benodigde budget is wat hoger dan gemiddeld. Maar je krijgt wel een goede demo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 8 maart 2003 Report Share Posted 8 maart 2003 Geplaatst door Gabor:Bedankt voor je hulp Henrie! Zal hem zo een mailtje sturen! MVG Gabor Hoi Gabor, Ik heb je mailtje ontvangen en zal 'm langs deze weg beantwoorden. In Ede zul je lang zoeken naar een serieuze hifi-zaak, daarvoor zul je echt naar andere steden moeten. In Arnhem zit Hobo Hifi, hier krijg je een gedegen advies en kun je vrijblijvend apparatuur thuis uitproberen. Zij kunnen nagenoeg alle merken leveren tot aan Mark Levinson toe. Iets verder weg, in Nijmegen, vind je Mijn Hifi. Dit is een zeer aanbevelingswaardige zaak waar ik geregeld even ga buurten. Ze hebben deskundig personeel en een topassortiment van zeer goede en betaalbare tot absolute, maar vaak ook zeer dure, high-end. Verder kun je nog naar Apeldoorn waar je Versnel Hifi in het centrum vind en Hobo Hifi iets buiten het centrum. Beide zaken zijn een bezoek waard. Overigens heb ik zelf niet echt een vaste dealer, maar bezoek geregeld hifi-shows, luisterdemo's, bezoeken van mede-forummers en lees ook veel bladen. Op die manier kan ik mezelf een redelijk beeld vormen van wat ik zelf mooi vind en zoek vervolgens een dealer in Nederland, die bereidt is om mij een apparaat op proef mee te geven. Ik wil nl. bij voorkeur altijd alles in m'n eigen luisterruimte gedurende enige tijd kunnen beluisteren. Alleen op die manier weet ik (vrijwel)zeker dat de match in m'n set OK is. Vaak kom ik dan uit bij Hobo Hifi in Arnhem, waar ze mij al 25 jaar kennen. Overigens is er niks verkeerds aan om op de 2e hands markt te kijken. Je kunt dan vaak topklasse appartuur kopen voor zeer acceptabele prijzen. Je andere vraag zal ik even via de mail beantwoorden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabor Posted 8 maart 2003 Author Report Share Posted 8 maart 2003 Hee Duck-Twacy, ik heb een andere kast en ze hebben meer ruimte, je hoort nu meer speaker en wat minder alleen bass. THX voor de tip was ff gedoe al die kasten trap op trap af hehe, maar geluid is beter en daar gaat het natuurlijk allemaal om! MVG, Gabor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts