Jump to content

Klasse A versterker?

Karel van der Graaf
 Share

Recommended Posts

Ik ben aan het kijken naar een nieuwe versterker. Hierbij zag ik de Marantz PM 7200. Deze heeft de mogelijkheid tot Klasse A versterking.

Mijn vraag is nu of een Klasse A versterker veel beter klinkt dan een niet klasse A versterker?

En heeft iemand ervaring met de Marantz PM 7200 (het vorige model was volgens mij de PM 8000).

Ha Karel!

In mijn opzicht vindt ik klasse A beter dan een gewone A/B schakeling. Ben zelf persoonlijk altijd een voorstander geweest. Maar er zijn ook goede A/B versterkers die beter klinken dan een slechte klasse A. De Marantz die jij beschrijft heb ik uiteraard al eens kunnen beluisteren. Dit is echt een schitterende versterker die erg veel bied voor de prijs. Ook heeft hij de mogelijkheid tot klasse A versterking. Dit geeft een wat rustiger en subtieler geluid (mijn ervaring). Mocht je deze versterker willen aanschaffen wil ik je er nog wel even op wijzen dat de KI signature versie van Marantz nog beter is... Uiteraard zou je zelf nog even moeten luisteren. Als je de klasse A stand wil vergelijken met de A/B schakeling, moet je wel even geduld hebben. Als je schakelt naar klasse A duurt het een tijdje voordat de transistoren op temparatuur zijn (typisch kenmerk van klasse A dus, komt door de hoge ruststroom die zich door de transistoren laat vloeien). Succes! :)

Geplaatst door RAMA:

Je moet je niet blind staren op klasse a, het hoeft niet per definitie beter te klinken.

Het beste is om verscheidene versterkers te beluisteren in "JOUW" set...

In mijn opzicht vindt ik klasse A beter dan een gewone A/B schakeling. Ben zelf persoonlijk altijd een voorstander geweest. Maar er zijn ook goede A/B versterkers die beter klinken dan een slechte klasse A.

Uiteraard zou je zelf nog even moeten luisteren.

Juist, maar heb jij de Marantz PM7200 alles gehoord? En eventueel de A/B schakeling vergeleken met de klasse A schakeling? :D

Oja, voor het matchen met de speakers klik HIER :)

De Marantz PM7200 is niet eens zo gek in combinatie met deze speakers. Volgens mij past hij in jou budget. Andere merken die voor jou in aanmerking komen zijn een zware NAD of misschien Arcam. De in een ander topic door mij genoemde merken zijn toch wat stabieler maar ook het prijskaartje is daar wat hoger... Maak anders een afspraak met de betere Hifi-zaak die deze merken heeft staan en vraag of het goed is of je je Elac's mee neemt...(proberen dus) Succes! :D

Hallo allemaal,

even voor de duidelijkheid:

klasse-A is een technische term die iets zegt over de instelling van de eindtransistoren. Het is GEEN label van "de consumentenbond" (of zoiets) dat het een goed produkt betreft.

Dit wisten jullie natuurlijk al lang.

Door die instelling die klasse-A heet is het makkelijker om de crossover vervorming klein te houden dan met klasse-AB of -B. Bij volledig klasse-A is er zelfs helemaal geen crossover vervorming. Echter er blijven altijd nog andere niet lineariteiten over (vervorming dus). Deze worden bij de meeste versterkers onderdrukt door de tegenkoppeling. Het probleem met tegenkoppeling is dat deze afneemt bij hogere frequenties. Dus bij hogere frequenties wordt de vervorming hoger (minder onderdrukt). Daarom klinken klasse-AB versterkers meestal in het hoog wat vervormt t.o.v. klasse-A versterkers. Ik denk dat jullie het met me eens zijn dat de instelling van de eindtransistoren voor de lage tonen bijna niets uitmaakt.

Bij goede versterkers wordt er voor gezorgt dat de tegenkoppeling ook bij hoge frequenties nog goed functioneert. En als dat lukt dan kan je net zo goed klasse-AB gebruiken want de daarmee optredende vervorming wordt toch onderdrukt.

En dat heeft zin! Want de voeding wordt nu minder zwaar belast en heeft meer reserve. Hierdoor klinkt de versterker krachtiger.

Ik heb zelf vroeger de Marantz PM-80 SE gehad (25 W klasse-A en 100 W klasse-AB). De klasse-A instelling klinkt vloeiender (mooi bij vrouwenstemmen) en klasse-AB krachtiger (mooier bij alle andere instrumenten).

Inmiddels ben ik via Meridian uitgekomen op Naim versterkers. Deze beide merken gebruiken klass-AB en doen hun best om de tegenkoppeling zo breedbandig mogelijk te maken. Hierdoor krijg je het goede van 2 werelden. Vooral Naim is hier heel goed in geslaagd.

Kortom: staar je niet blind op klasse-A!

Groeten, Hans