Alco Posted 24 augustus 2001 Report Share Posted 24 augustus 2001 Hi folks, Ik vroeg me 't volgende af....1 van de redenen die me tot nu weerhoudt om nog 'n fraaie draaitafel aan te schaffen is 't volgende: Mijn HiFI-rack staat tussen de speakers in en is zo'n 60cm hoog,de stands van de speakers zijn eveneens 60cm hoog.(zie website-foto's) Als ik nu bovenop 't rack nog 'n draaitafel-ontkoppelingsplateau (leuk woord voor scrabble) wil plaatsen en daarop nog weer 'n draaitafel,dan komt er dus nog wel zo'n 15 a 20cm bij, en staat 't apparaat dus tussen de speakers op dezelfe hoogte. Ik zou me zo kunnen voorstellen dat dit 't geluidsbeeld in de weg staat en ten koste gaat van de plaatsing,ruimtelijke afbeelding. On the other hand,dat dacht ik ook van de schouw tussen m'n speakers en dat viel uiteindelijk ook reuze mee. Wat denken jullie? Zou 't kunnen of is 't niet aan te raden? b.v.d. Groeten, Alco. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud_F Posted 24 augustus 2001 Report Share Posted 24 augustus 2001 Hoi Alco, Als je zaterdag bij me komt dan zul je zien dat mijn platenspeler redelijk hoog geplaatst staat tussen de 2 luidsprekers. Toen Haudio de Leonardo kwam plaatsen zei hij al meteen dat de Leonardo geen last heeft van de luidsprekers. Affijn, je zult het zaterdag wel zien en horen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 24 augustus 2001 Author Report Share Posted 24 augustus 2001 Hmm,ben zeer benieuwd,Ruud. Tot morgen! Groeten, Alco. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 24 augustus 2001 Report Share Posted 24 augustus 2001 Hoi, Alco Als je naar de plaatjes van mijn set kijkt zie je dat mijn draaitafel ook relatief dicht bij een speaker staat. Als je er maar voor zorgt dat zowel de draaitafel en de speakers goed ontkoppelt zijn d.m.v. bijvoorbeeld spikes en marmeren platen dan zullen ze niet veel last van elkaar hebben. Overigens staan mijn speakers wel vrij v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 24 augustus 2001 Author Report Share Posted 24 augustus 2001 Thanx,AudioPaul! Op zich merk ik inderdaad geen negatieve invloed van de schouw tussen m'n speakers. Wel bij m'n vorige speakers,die notabene voor de schouw stonden opgesteld. Desondanks neem ik aan dat 't zonder schouw nog beter zou (kunnen) klinken. Het rack en draaitafel zouden dan idd zo'n 25cm voor de speakers uitsteken. Ik vraag dit vanwege een reactie op 'n foto van iemand's set,die hij geplaatst had op 't Naim-Hifi forum. Deze persoon had ook 'n rack met daarop 'n draaitafel tussen z'n speakers. (hoewel die nog dichter bij elkaar stonden!) Hij kreeg direct 't advies om de draaitafel tussen de speakers weg te halen,aangezien dit elkaar zeer negatief zou beinvloeden. hmm,we'll see Tja, dat vreselijk benauwde,warme,kleffe weer,pfff,zucht. (als Nederlander mot ik toch iets te klagen hebben toch) Het is in mijn kamer nu zo'n 26,5 graden. valt me nog mee. Vorig jaar bereikte ik een keer temperaturen van rond de 32 graden,... zweten! was 't maar weer winter... Groet'n uut Assen Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 26 augustus 2001 Report Share Posted 26 augustus 2001 Beste Alco, Terug van Oostenrijk , wat een heel mooi land is . Maar beslist geen (audio)Hi-Fi land . Zag ik iets over plaatsing van draaitafels. De opstelling van een draaitafel is het beste om deze uit het energie stralings range van een luidspreker te plaatsen. Dit alles ivm acoustische terugkoppeling , vooral als je de woofers aan de zijkant hebt zitten dan moet je proberen om je platenspeler niet naast de luidspreker te positioneren. Als het niet anders kan is het niet anders maar indien je nog geen platenspeler hebt kun je er natuurlijk rekening mee houden. Door bv een acoustisch dood materiaal voor de platenspeler te gebruiken of 1 met een enorme (zo hoog mogelijk) massa aan te schaffen. Wat betreft jou opstelling is het misschien mogelijk om een plateau aan de schouw te bevestigen precies boven jou audiorack en daar dan de platenspeler op. Verder geven jou Linn Kan's niet super veel energie af in het laag dus bij jou valt het allemaal wel mee. Zelfs als je een doodgewone platenspeler zou aanschaffen. Verder mis ik jou bevindingen bij Ruud F. over z'n problemen met z'n platenspeler die hij niet heeft. MvG, Haudio Wie met z'n ogen luistert hoort niets ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 26 augustus 2001 Author Report Share Posted 26 augustus 2001 Ha,die Haudio Welcome back in Nederland HiFi-land. (jodelahitie) Bedankt voor je reactie! Eigenlijk was ik ook niet zo bang voor de acoustische terugkoppeling als ik 'n draaitafel bovenop m'n rack zou plaatsen,maar meer vanwege 't feit dat er dan een apparaat precies tussen en op de zelfde hoogte zit als de speakers. Als 't rack nu achter (en tussen) de speakers zou staan,no problemo. maar nu staat 't rack voor/tussen de speakers. Het leek mij 't meest ideale om 't rack zo laag mogelijk te houden. Als ik een muurplateau zou bevestigen wordt 't nog hoger. De set ergens anders plaatsen is helaas out of the question. Ik heb een keer een zeer licht draaitafelplateau (alum/spikes/board) mogen proberen. deze had 'n beter effect onder draaitafel/CD-speler dan 'n marmer plaat. (die ik al had ) Bij Ruud F kon ik geen problemen ontdekken m.b.t z'n Leonardo dichtbij de rechterspeaker. Maar,... Zijn speakers staan ongeveer zo'n 40 cm voor de leonardo. In mijn geval zou 't dan net andersom zijn. Ruud z'n Leonardo klonk voortreffelijk! Wat 'n rust en gemak. (hoewel de NAD-cd-speler natuurlijk niet echt een eerlijke concurrent was voor de Leonardo,gezien 't grote prijsverschil) ps: zou 't misschien een idee zijn om bijv. de CD-speler even op 't bovenste plateau van m'n rack te plaatsen en daarop bijv. effe 20 LP's te leggen. Dit zou dan wellicht 't effect kunnen nabootsen van iets 'massiefs' tussen/op zelfde hoogte van m'n speakers. ...of heef dat weinig zin..? Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 26 augustus 2001 Report Share Posted 26 augustus 2001 Geplaatst door Haudio:De opstelling van een draaitafel is het beste om deze uit het energie stralings range van een luidspreker te plaatsen. Dit alles ivm acoustische terugkoppeling , vooral als je de woofers aan de zijkant hebt zitten dan moet je proberen om je platenspeler niet naast de luidspreker te positioneren. Als het niet anders kan is het niet anders maar indien je nog geen platenspeler hebt kun je er natuurlijk rekening mee houden. Door bv een acoustisch dood materiaal voor de platenspeler te gebruiken of 1 met een enorme (zo hoog mogelijk) massa aan te schaffen. MvG, Haudio Beste Haudio, Welkom terug van een welverdiende vakantie! Zoals je weet staat mijn Leonardo vrij dicht op een speaker, ik heb echter dankzij de door jou genoemde maatregelen geen enkele last van akoestische terugkoppeling. Wel is het net als bij Ruud F. zo dat mijn speakers v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 26 augustus 2001 Author Report Share Posted 26 augustus 2001 Hallooo,AudioPaul Ik had 't toevallig gisteravond nog bij Ruud F over de fraaie foto's op je site. Als 't net zo mooi klinkt als 't er uit ziet ben je vast een gelukkig mens! ps: ik heb nog 'n fotootje gemaakt van Ruud F's Leonardo. Gaf wel 'n leuk effect,een spotje op 't draaiplateau gericht. Het is net of de Leonardo licht geeft. Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 26 augustus 2001 Report Share Posted 26 augustus 2001 Ha die Alco, Je kunt natuurlijk iets bovenop je audiorack plaatsen . Ten behoeve van het simuleren van een draaitafel ivm acoustische veranderingen. Maar naar mijn inzicht heeft dit van geen betekenis voor je stereobeeld en of diepte of andersinds. Dus daarvoor hoef je het niet te laten . Verder is het leuk om te weten dat een goede platenspeler redelijk gemakkelijk is op te waarderen naar hogere niveaus. Door middel van allerlei trukjes buiten het monteren van een beter element of arm. Bij Ruud kan het inderdaad beter met een Doppia uitvoering maar het klinkt al prima bij hem. Ook een pre a la Aitos en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Dat kan allemaal " NIET " met een Cdspeler hier zijn de veranderingen (verbeteringen) uiterst klein maar natuurlijk wel aanwezig. Er zijn mensen die beweren dat een goede Cdspeler elke platenspeler slaat. Je hebt zelf mogen beleven dat de muzikale muziek belevenis een belevenis is ! Bij een Cdspeler kun je een heel goed geluid creeren. MvG. Haudio Wie luistert met z'n ogen hoort niets ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 26 augustus 2001 Author Report Share Posted 26 augustus 2001 Hallo Haudio, Ik heb net even de proef gedaan met 'n stapel LP boven op 't rack. De stapel LP's zou ongeveer dezelfde hoogte hebben dan 'n gemiddelde draaitafel. Ik kon niet echt waarnemen dat dit 'n negatief effect had. Wat me tot nu toe iedere keer weer opvalt bij 't beluisteren van 'n goede draaitafel (t.o.v 'n CD-speler) was het gemak en de rust in 't geluid. Ook vondt ik dat ik bij vinyl meer betrokken was bij de muziek. Zo zat ik (zonder 't eerst door te hebben) met m'n hoofd op de maat mee te swingen op de LP van St.Germain,via Ruud F's Leonardo gisteren. terwijl dit niet echt mijn muziek was. Maar ik moet er bij zeggen dat van alle momenten dat ik 'n paar goede draaitafels heb mogen beluisteren er vaak een CD-speler naast stond die (soms behoorlijk) goedkoper was dan de draaitafel. jammer alleen dat (in elk genre) er zo weinig nieuw op LP uitkomt,en dat wat er uitkomt dan soms bijna 2x zo duur is als dezelfde uitgave op CD. Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 26 augustus 2001 Report Share Posted 26 augustus 2001 Tja , Alco , Een goede draaitafel is een precisieinstrument waar een bijbehorende prijs aanhangt. Met een goede Cdspeler is het precies hetzelfde. Kijk maar eens naar je eigen Cdspeler. Wat betreft de keuze en aanbod in Lp's die is gewoon overweldigend. Als jij multi maxi miljonair zou zijn zou je al je miljoenen uit kunnen geven aan Lp's. Maar dat hoeft niet want als je een beetje uitkijkt kun je zelfs terecht voor 5 voor 10,00 gulden. En nieuwe persingen komen er ook genoeg uit. Maar je wilt het of je wilt het niet dat is een keuze die je voor jezelf moet maken. En dat is met alles zo ! Het moeilijkste in het leven is kiezen ! Mvg. Haudio Wie luistert met z'n ogen hoort niets ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 26 augustus 2001 Report Share Posted 26 augustus 2001 Dat vind ik vooral aangenaam van lp's.... dat je, omdat andere mensen cd's handiger vinden en beter vinden klinken, je bergen lp's kunt kopen voor weinig geld. Uiteindelijk doe je alle audio-moeite toch voor de muziek niet waar? (vandaag weer wat Buddy Holly muziek tegengekomen die ik nog niet op cd had gevonden, erg leuk) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 26 augustus 2001 Author Report Share Posted 26 augustus 2001 Hallo Haudio, de reactie over 't "overweldigende" aanbod van nieuwe LP's had ik al op gerekend. mijn excuses,ik had 't inderdaad 'n beetje verkeerd omschreven. Als je inderdaad alle genres/LP's bij elkaar optelt ongeacht of de muziek je anspreekt,dan komt er inderdaad nog veel op vinyl uit. maar, in eerste instantie koop ik muziek om de muziek,en niet zozeer om de collectie uit te breiden. Ik bedoelde namelijk dat in de genres die mij aanspreken en vrijwel niets nieuws uitkomt. En die enkele die wel nog op vinyl uitkomt kost soms 2 tot 3x zoveel als op CD. Ik heb diverse vinyl-sites bekeken en platenzaken afgestruint,maar ik vindt 't eerlijk gezegd mondjesmaat. Ik heb laatst op 'n site gekeken die honderden nieuwe LP's had die bestelld konden worden. Daarvan zaten er hooguit een stuk of 10 die mij in muzikaal opzicht kon boeien. In ben 't absoluut met je eens dat er nog volop vinyl te krijgen is,maar dan voornamelijk via de 2e hands weg. Ik denk dat ik (2e hands) van de meeste LP's die ik zou aanschaffen niet de CD zou hebben gekocht voor dezelfde prijs. Sorry, dat ik soms over kom als 'n zeur die maar niet weet wat ie wil... (en dat is ook zo) maar goed,we'll see... Groeten uut 'n plakkerig warm Assen, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 26 augustus 2001 Report Share Posted 26 augustus 2001 Hoi, Alco De prijzen van nieuwe lp's vallen over het algemeen wel mee, tenzij je voor de speciale 180 grams persingen gaat. De door mij besproken lp van Air kostte Fl 37,90, de nieuwe lp van Faithless - Retroprospective Fl 36,90. De ook door jou genoemde lp Tourist van St. Germain kostte mij Fl 34,90, Moonsafari van Air koste Fl 32,50 De gelijknamige cd's zijn meestal gelijk geprijsd of duurder. Het scheelt natuurlijk wel waar je je platen koopt, maar dat geldt ook voor cd's. Koop je een cd bij V&D of dezelfde bij Kroese in Arnhem, dan kan je dat zo Fl 10 tot 20,- schelen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 26 augustus 2001 Author Report Share Posted 26 augustus 2001 Hoi, AudioPaul Ja,daar heb je gelijk in. V&D is echt asociaal duur. Soms tot 51,- voor 'n cd die je elders voor 39,95 tegenkomt. Ik zag laatst op 'n site waar zowel 2e hands als nieuw vinyl werd aangeboden,'n nieuwe LP van the Eagles "Hell freezes over" voor 82,90! terwijl ik voor de CD slechts 19,95 heb betaald. Nog 'n voorbeeldje: Eric Clapton - "Unplugged" op vinyl 71,90 en op CD 25,- Voorbeeldje nr.3 Dire Straits - "Brothers in arms" voor 79,90 en op CD 19,95 Voorbeeld nr.4 Marillion - "Misplaced Childhood" op vinyl 59,90 en op CD 25,- en zo zijn er meerdere. Ik begrijp dat wanneer iets schaars wordt, ook duurder wordt,maar 't is wel jammer. Bovengenoemde LP zijn geen 180grams. Uiteraard heb ik ook enkele gezien die niet of nauwelijks duurder waren dan de gelijknamige CD,maar ze zijn schaars. Kortom, ik denk dat de opnieuw beginnende muziekliefhebber met 'n zwak voor analoog zich voor 90% kan/moet richten tot de 2e hands markt. Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 26 augustus 2001 Report Share Posted 26 augustus 2001 Ik vind het vreemd dat geluidsdragers bij grote winkelketens als V&D, FRS en Musicstore veel duurder zijn dan de lokale platenboer, terwijl zij toch groot kunnen inkopen en dus marge's krijgen waar een kleinhandel alleen maar van kan dromen. Zijn het echt zulke woekeraars dat ze zelfs hier het onderste uit de kan willen hebben? Zeg eens eerlijk, een CD voor ƒ45 of ƒ47,50 is toch schandalig , zeker gezien de vaak belabberde geluidskwaliteit. Wat moet een aankomende SACD of DVD-A (waar ik zeker niet op zit te wachten) dan gaan kosten???? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 26 augustus 2001 Author Report Share Posted 26 augustus 2001 Precies, Sodejuu ! Daarom is er ook nog niet zo'n animo voor,denk ik. De gemiddelde muziekliefhebber is meer dan tevreden met de huidige kwaliteit van CD's. Ook ik ziet niet op SACD te wachten. Laten ze gewoon echt goede CD-spelers maken. (Ze zijn er, die veel SACD-spelers 't nakijken geven) Als je nagaat dat de CD begin '84 zo rond de 45,- koste en nu nog steeds (of alweer) dan is't toch erg triest. Een eenvoudige CD-speler koste in 't begin ook ver boven de 1000,- en nu heb je diezelfde kwaliteit voor amper 300,-. Maar de CD's zelf worden alleen maar duurder,terwijl de CDR's weer goedkoper worden. Dat bevordert 't branden uiteraard! Daarom brand ik zelf ook wel 'ns een CD. Ik ga echt geen 45,- uitgeven voor een CD waarvan ik wellicht net iets meer dan de helft mooi vind. 45,- voor 'n half uurtje muziek vindt ik persoonlijk ietsie te duur,maar 2,50 klinkt opeens 'n stuk aantrekkelijker, en zo zullen er vast heel veel mensen denken nu. Greetings, Y'all Alco. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud_F Posted 26 augustus 2001 Report Share Posted 26 augustus 2001 Geplaatst door Haudio: Verder mis ik jou bevindingen bij Ruud F. over z'n problemen met z'n platenspeler die hij niet heeft. Hoi Haudio, Allereerst welkom terug in Nederland. Ik was bijna van plan Spoorloos in te schakelen omdat je zo lang weg was . Problemen met mijn Leonardo ?? Heb ik totaal niet. Klinkt als een klok. Zeker nu de Lehmann al een behoorlijke tijd aan de stroom heeft gehangen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 26 augustus 2001 Author Report Share Posted 26 augustus 2001 Juustem,die Leonardo klinkt zeker als 'n klok! (wat zeg ik?!,als 'n rolex!) maar goed,dat heb ik al in deze topic beschreven.. is 't geen plaatje,Ruud ?! (kwijl...) Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 26 augustus 2001 Report Share Posted 26 augustus 2001 Geplaatst door Alco:Juustem,die Leonardo klinkt zeker als 'n klok! (wat zeg ik?!,als 'n rolex!) maar goed,dat heb ik al in deze topic beschreven.. is 't geen plaatje,Ruud ?! (kwijl...) Groeten, Alco Hoi, Alco, je plaatje komt niet door, is deze ook goed? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 26 augustus 2001 Report Share Posted 26 augustus 2001 H Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 26 augustus 2001 Report Share Posted 26 augustus 2001 Hallo, Als hij/zij net zo mooi klinkt als hij/zij eruit ziet. Dan is het te mooi om waar te zijn. Jazeker Ruud_F ik heb het gehaald heen en terug. Het moest wel want ik moet Ruud_H z'n Sirius nog instellen. Ik ben elke avond naar het heelal aan het kijken met een verrekijker hoe dat moet. Bij www.hear.nl hebben ze dat ook gedaan te zien aan de plaatjes bij review. Ruud ik was echt spoorloos ik wist niet waar ik was ! MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 26 augustus 2001 Report Share Posted 26 augustus 2001 Geplaatst door Haudio:Hallo, Als hij/zij net zo mooi klinkt als hij/zij eruit ziet. Dan is het te mooi om waar te zijn. Jazeker Ruud_F ik heb het gehaald heen en terug. Het moest wel want ik moet Ruud_H z'n Sirius nog instellen. Ik ben elke avond naar het heelal aan het kijken met een verrekijker hoe dat moet. Bij www.hear.nl hebben ze dat ook gedaan te zien aan de plaatjes bij review. Ruud ik was echt spoorloos ik wist niet waar ik was ! MvG, Haudio Kijk, da's nou goed nieuws voor Ruud, maar dat wist hij denk ik al..de Sirius wordt even "geHaudioficeerd". Waterpomptang, vijl, zaag, hamer, rubber, (bison)kit enz. enz. komen weer te voorschijn om Ruud z'n Sirius sterretjes te laten zien (en te laten horen) Er is nog plek op m'n site voor de Transrotor-gallerie, dus stuur maar op Ruud! En alvast gefeliciteerd met je aanwinst, jij slaapt vast slecht de laatste tijd! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 29 augustus 2001 Author Report Share Posted 29 augustus 2001 Hi folks, om nog weer effe terug te komen op 't begin van deze topic: ...een draaitafel bovenop m'n rack kan ik wel op m'n buik schrijven... Want...i.p.v m'n rack nog hoger maken d.m.v CD-speler of draaitafel bovenop,heb ik 't volgende experiment gedaan. Aangezien mijn rack uit 2 delen bestaat,die los op elkaar staan d.m.v spikes,was 't eenvoudig om 't bovenste gedeelte eraf te halen. Hierdoor kwam de CD-speler en versterker opeens zo'n 25cm lager te staan. En dat was te merken!! 1 minpuntje...nu heb ik 'n half rack over waar ik nix meer mee doe. Die andere helft (circa 30% van tatale hoogte) gaat er namelijk niet meer bovenop. Na dit experiment (waarom kwam ik er niet eerder op..) viel me op dat er tussen de speakers een ruimtelijker beeld ontstond met 'n nog betere plaatsing. Blijkbaar stond de bovenste 'helft' van 't rack toch nog de weg voor/tussen de speakers. Aangezien ik (vrijwel) onmogelijk m'n rack en/of speakers ergens anders in de kamer kwijt kan vanwege de indeling van m'n kamer,moet ik 't hier maar bij laten. 't is naait oans, Groeten, Alco. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts