lange W Posted 2 december 2002 Report Share Posted 2 december 2002 Onlangs heb ik Infinity Delta 70 speakers aangeschaft, en nu wil ik een geheel nieuwe set kopen, d.w.z. geintegreerde versterker, cd-speler en tuner. Ik twijfel welke versterker ik ga kopen. Na veel zoeken en alvast een beetje luisteren, gaat mijn interesse uit naar een Arcam (Diva 85 of FMJ) of een Musical Fidelity. Wat vinden de experts van deze keuze, en welke andere merken zijn aan te raden voor deze speakers? Mijn muzieksmaak is breed, maar er zal vooral pop, symphonische rock, alt. rock en metal op gedraaid worden. Wie helpt me wat verder op weg? Link to comment Share on other sites More sharing options...
lange W Posted 3 december 2002 Author Report Share Posted 3 december 2002 Heeft er niemand een suggestie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 3 december 2002 Report Share Posted 3 december 2002 Ik denk dat hier weer het aloude advies opgaat: zelf luisteren en beslissen wat je het mooist vind klinken. Aan de merken kan het denk ik niet liggen (al heb ik er geen ervaring mee, dus als ik het fout heb, moet je het maar zeggen)... Volgens mij moet je wel een stabiele versterker hebben, want de impedantie van de Infinity's kan nogal laag worden... Of was dat nou de Kappa-serie van Infinity? Nou weet ik het zelf niet meer goed... Hmmm...lekker nuttige post wordt dit zo... Link to comment Share on other sites More sharing options...
lange W Posted 3 december 2002 Author Report Share Posted 3 december 2002 Dank je voor je antwoord, ook al is het dan niet helemaal helder De impedantie is wel vrij laag, maar niet zoals bij de Kappa serie. Wat bedoel je met een stabiele versterker, dat het vermogen op een stabiele manier aangestuurd wordt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 3 december 2002 Report Share Posted 3 december 2002 Met stabiel bedoel ik dat de versterker veel stroom moet kunnen leveren. Dus als de impedantie 2x zo laag wordt (bijvoorbeeld van 8 naar 4 Ohm) dan moet het vermogen (en dus de stroom) 2x zo groot worden. Of iig in de buurt van de 2x komen... Als de impedantie nog lager wordt, moet de versterker dat wel aankunnen (en dat kunnen veel versterkers niet). Denk dat mijn versterker niet zo goed samen zou gaan met die Infinity's (95W @ 8Ohm en 155W @ 4Ohm). Ik heb, toen ik mijn speakers uitzocht (ik had toen al min of meer een versterker uitgezocht) nog gekeken naar Infinity's Kappa 80 (of 70 dat weet ik niet meer zeker) omdat die in de aanbieding waren (voor minder dan €300 per stuk geloof ik) en het leken mij wel interessante speakers. Ze werden mij afgeraden, vanwege de lage impedantie... Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 3 december 2002 Report Share Posted 3 december 2002 daar leg ik me helemaal bij neer... stabiele versterker die goed samen werkt met de speakers (qua klank). Link to comment Share on other sites More sharing options...
lange W Posted 3 december 2002 Author Report Share Posted 3 december 2002 En wat kenmerkt een stabiele versterker dan? [vergeef me mij leek-status ] Kunnen jullie niet enkele voorbeelden geven misschien? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 3 december 2002 Report Share Posted 3 december 2002 Ik kan je er wel 1 afraden (voor deze speakers tenminste): de mijne Tja, wat kenmerkt een stabiele versterker... Dat is er dus eentje die veel stroom (en dus vermogen) kan leveren (is in de specs. wel te vinden) en dat ook kan verdubbelen bij een halvering van de impedantie... De meeste duurdere versterkers van gerenomeerde merken kunnen genoeg leveren, al zal er ook daar wel weer verschil zijn. Ik heb eens gelezen dat een bepaalde Sphinx-versterker uit de Project-serie (ik weet zo niet precies welke; ik zal eens kijken of ik dat kan terugvinden) stabiel blijft tot aan 1Ohm! Bij 8Ohm leverde die versterker 100W geloof ik, dus dat is 200W bij 4Ohm, 400W bij 2Ohm en 800W bij 1Ohm! Nou is dat wellicht niet nodig voor die Delta's maar het helpt vast wel... Andere voorbeelden heb ik zo snel niet. Sorry... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 3 december 2002 Report Share Posted 3 december 2002 Hallo Lange W, Met Infinity-speakers heb ik geen ervaring. Wel met Arcam en Musical Fidelity. Volgens mij zijn zowel de FMJ A 32 (Diva weet ik niet) als MF A3, A300 en andere modellen behoorlijk stabiele versterkers die veel moeilijke speakers kunnen aansturen. Wel zou ik beslist eerst met je eigen of precies dezelfde speakers (en liefst dezelfde bekabeling) luisteren naar wat je eventueel wilt kopen. Zo nodig meer dan 1 keer. Zelf heb ik ondervonden dat je niet alleen je meest perfecte CDs moet meenemen. Als je tenminste ook doorsnee CD's wilt blijven draaien is het goed te weten of die ook nog verdragelijk blijven. CD-gebreken worden nl ook uitvergroot. Arcam en MF (behalve sommige nieuwe MF-modellen!) zijn redelijk vriendelijk voor matige CD's. Of de Infinity's dat ook zijn weet ik niet. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
lange W Posted 3 december 2002 Author Report Share Posted 3 december 2002 Dank je Hans. Ik ben idd van plan om ook wat kwalitatief mindere ceedees mee te nemen. En ik ga zeker met vergelijkbare, of dezelfde speakers luisteren. Bedoel je met nieuwe MF modellen de A308 en 3.2 ? Die vind ik juist interessant Is Duson ook een optie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 3 december 2002 Report Share Posted 3 december 2002 Het was de Sphinx Project 14 eindversterker waar ik het over had. Dit stond in een review (op deze site): Totale controle over het geluidsbeeld, met een enorme diepte en breedte. Deze versterker heeft reserve tot bijna kortsluiting (stabiel tot 1 Ohm, en de output VERDUBBELT met iedere halvering van de impedantie tot aan 2x800 Watt!)De klank is sutiel doch krachtig, met een burenruzieveroorzakende push in het laag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
lange W Posted 3 december 2002 Author Report Share Posted 3 december 2002 Klinkt goed, maar een Sphinx is wel duurder dan bovengenoemde modellen, of niet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 3 december 2002 Report Share Posted 3 december 2002 Geen idee. Dit is wel alleen maar een eindversterker en daar moet je dus nog een voorversterker bijkopen. Dan ben je vast wel duurder uit. Maar ik geloof dat Sphinx ook niet meer wordt gemaakt, dus zul je dan een 2e hands moeten zoeken. Geen idee of die makkelijk te vinden zijn... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 3 december 2002 Report Share Posted 3 december 2002 Hallo Lange W, Ik bedoelde eigenlijk vooral de MF Tri-Vista, maar die had je denk ik toch niet op het oog. Toch kan het geloof ik bij de 308 ook geen kwaad erop te letten. Verder natuurlijk een prachtversterker. Ik denk toch wel de mooiste van wat je zoal noemt. En de duurste... Sphinx lijkt mij iets van heel andere orde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
lange W Posted 3 december 2002 Author Report Share Posted 3 december 2002 Wat kost een 308 dan eigenlijk? En een MF 3.2 (als dat de goede naam is) ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 3 december 2002 Report Share Posted 3 december 2002 De 3.2 geintegreerd kost 1650 Euro, de 308 geintegreerd 2995 Euro. Ik geloof dat van allebei ook varianten met afzonderlijke voor en eindversterker bestaan, dan ben je een flinke slag duurder uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 3 december 2002 Report Share Posted 3 december 2002 Geen wonder dat mij die Infinity's werd afgeraden. Mijn versterker kostte €499. Is wel ff een heel verschilletje... Link to comment Share on other sites More sharing options...
lange W Posted 3 december 2002 Author Report Share Posted 3 december 2002 Dan valt de 308 al af, dat is boven mijn budget, de 3.2 is ook duur, maar goed, dat is Arcam ook, en ik wil gewoon een versterker waar ik de komende jaren geen spijt van ga krijgen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
lange W Posted 3 december 2002 Author Report Share Posted 3 december 2002 En een MF A3?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 3 december 2002 Report Share Posted 3 december 2002 De A3 is vervangen door de A3.2, dus het is toeval als een winkel hem nog heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
lange W Posted 3 december 2002 Author Report Share Posted 3 december 2002 Stassen heeft hem nog staan voor 1230 euro meen ik. Maar ik hoorde dat niet iedereen hier tevreden is over Stassen? Wat kost de FMJ van Arcam eigenlijk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 3 december 2002 Report Share Posted 3 december 2002 Geplaatst door lange W:Dan valt de 308 al af, dat is boven mijn budget, de 3.2 is ook duur, maar goed, dat is Arcam ook, en ik wil gewoon een versterker waar ik de komende jaren geen spijt van ga krijgen... Misschien moet je dan andere speakers uitzoeken. Een paar die bij een goedkopere versterker ook goed uit de verf komen. Ik weet natuurlijk niet hoe hoog je eisen zijn, maar ik ben erg tevreden met mijn versterker. Ik heb dan ook wat vriendelijker speakers dan die Infinity's. Namelijk JBL's met een nominale impedantie van 8Ohm en ik hoor nooit dat mijn versterker er moeite mee heeft, dus een erg grillig impedantieverloop zullen ze ook wel niet hebben. Maar ik ben dan ook geadviseerd door een goeie winkel (nou ja, de mensen die er werken dan ). Link to comment Share on other sites More sharing options...
lange W Posted 3 december 2002 Author Report Share Posted 3 december 2002 Ik begrijp je standpunt, maar mijn speakers staan vast, ik ben gek op ze Wat dat betreft is er geen discussie mogelijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 3 december 2002 Report Share Posted 3 december 2002 Ok, dat kan natuurlijk. Ik ken ze niet, maar als je ze mooi vind klinken is er opzich geen reden om anderen te nemen. Dan wens ik je veel succes met het aanschaffen van een bijpassende versterker... Link to comment Share on other sites More sharing options...
lange W Posted 3 december 2002 Author Report Share Posted 3 december 2002 Dank je! En ach, "het vooronderzoek" vind ik bijna net zo leuk als de eigenlijke aanschaf Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts