TannoJ Posted 24 augustus 2001 Report Share Posted 24 augustus 2001 Hallo, Heeft iemand toevallig ooit met de bekabeling voor Tannoy-luidsprekers geexperimenteerd? Ik heb de Guy Fountain Memory (38 cm dual concentric) in combinatie met een 30 watt buizenversterker. Ik heb een tijd lang een twin-mixkabel van Oehlbach als luidsprekerdraad gebruikt. Dat klonk redelijk open. Nu heb ik sinds 2 weken twee paar Mit 4 luidsprekerkabels (biwire aangesloten). Het valt mij op dat de combinatie erg warm klinkt, veel bas (naar mijn mening wat te). Klinken de duurdere modellen van MIT ook zo warm? Zo ja, heeft iemand dan een goed advies voor een alternatieve kabel? (tussen de f 1.000,- en f 1.500,- (biwire?). John Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 24 augustus 2001 Report Share Posted 24 augustus 2001 Hoi JGCK, De Terminator-serie klinkt altijd wat aan de "warme" kant, hoewel 't bij m'n T2 nog wel meevalt. Ik heb echter de ervaring dat alle Tannoy's hier last van hebben, behalve de revolution serie. Ik vermoed dat het komt door de coax-speaker in hun ontwerp. Ik ben hier helemaal geen fan van, maar dat zal wel persoonlijk zijn. Je kan eens iets van Siltech proberen. Siltech kabels zijn meer open en strakker in het laag, zonder iets weg te laten. Ze zijn alleen heel prijzig, maar dat komt door het pure zilver dat er in verwerkt is. Je hoeft trouwens ook geen dikke kabel van Siltech te nemen, ik denk dat je al heel veel wint door de goedkoopste uit de serie te nemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avallon Posted 24 augustus 2001 Report Share Posted 24 augustus 2001 Raar, ik ken de MIT kabels als kabels die vrij strak/karig in het laag zijn. Een merk als Monster zou misschien kunnen helpen... Nu is het zo dat veel buizenversterkers vrij warm zijn en de wat flinkere dual concentrics van Tannoy zijn nogal bassy Tannoys zijn speakers met een hoge gevoeligheid maar met een vrij lage impedantie. Het zou dus evt. kunnen dat je versterker de Tannoys niet goed kan beteugelen (ik weet niet hoe het qua impedantie met jouw Tannoy zit). Zijn de speakers vastgezet op een stevige stand, dan wel van de vloer ontkoppeld??? Naja, je merkt het, het kan aan nogal wat dingen liggen. Maar misschien dat een ander zoiets heeft van 'Ja! Dat had ik nou ook!'... Grtz Ava Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 24 augustus 2001 Report Share Posted 24 augustus 2001 Beste JCGK, Inderdaad, Siltech moet je zeker proberen! Ik ken iemand die heel gelukkig is met FT12 G3, dat zijn van die ultraplatte kabels. M'n persoonlijke favoriet op gebied van luisprekerkabels is Audioquest. Zeer neutraal en bovendien vanaf bepaalde types geschikt te maken voor bi-wire! Kan met Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 24 augustus 2001 Author Report Share Posted 24 augustus 2001 Hallo allemaal, Ik zal zeker Siltech eens gaan uitproberen. Misschien is het toch zinvol om eens met spikes te experimenteren. Volgens de verkoper was dat niet nodig gezien de omvang en gewicht (63kg) van de luidspreker (+ interne demping). Maar goed, ik ben benieuwd.Hiervoor had ik Rotel monoblokken. Het klopt dat die de basspeakers beter in bedwang konden houden, maar ja de buizen geven volgens mij wel een dieper laag (dat denk ik in ieder geval te horen. Groeten John Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 24 augustus 2001 Report Share Posted 24 augustus 2001 Geplaatst door JGCK:Hallo allemaal, Ik zal zeker Siltech eens gaan uitproberen. Misschien is het toch zinvol om eens met spikes te experimenteren. Volgens de verkoper was dat niet nodig gezien de omvang en gewicht (63kg) van de luidspreker (+ interne demping). Maar goed, ik ben benieuwd.Hiervoor had ik Rotel monoblokken. Het klopt dat die de basspeakers beter in bedwang konden houden, maar ja de buizen geven volgens mij wel een dieper laag (dat denk ik in ieder geval te horen). Groeten John Ik geloof dat die verkoper wel gelijk had met dat spikes-verhaaltje. Die Guy Fountain's zijn gebouwd als een brandkast (niet mijn smaak, ik vindt ze belachelijk lelijk, maar zolang ze goed klinken en je vrouw/vriendin kan er mee leven ...), daar zit geen beweging in. ik denk wel dat je buizenbak deze problemen levert. Vermoedelijk is het de dempingsfactor die hier moeilijk doet. Normaal hoeft dit geen bezwaar te zijn, zeker niet bij Tannoy, echter een minder buizenontwerp of slecht gematchte buizen kunnen hier de oorzaak van zijn. Ik zou 'm toch maar eens na laten kijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avallon Posted 24 augustus 2001 Report Share Posted 24 augustus 2001 63 KG, klinkt een beetje als de oude Definition 900s... Echt iets wat je aan wilt sturen met een mooie eindversterker... Lijkt me bovendien stug dat het laag echt lager gaat. Waarschijnlijk klonk dat zo vanwege het warme karakter van je buizen. Hierdoor klinkt het laag wat voller en dan ga je al heel snel denken dat het laag lager gaat. Rotel klinkt volgens mij toch zeer strak in het laag, vind het over het algemeen toch heel dynamisch en 'in yr face!' Wat jij volgens mij echt zou kunnen gebruiken (niet qua budget overigens ) is een Amerikaanse bruut...maar anders moet je eens kijken naar een forse maar vooral stabiele integrated, zoals de Sphinx-es of de Vincent SV-233, maar dan moet je al gauw aan 1750-2750 gaan denken... Ik zou het iig proberen... Grtz, Ava Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 24 augustus 2001 Report Share Posted 24 augustus 2001 Hoi Avallon, Volgens mij ken je deze speaker nog niet. Het is een ontwerp speciaal ter nagedachtenis aan de oprichter van Tannoy en het beestje ziet er zo uit: Het is een echte brandkast, die heel mooi kan klinken en ik geloof ook niet dat John heeft bespaart op de electronica, want dat doe je zo'n speaker niet aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avallon Posted 24 augustus 2001 Report Share Posted 24 augustus 2001 Ga ik ff hard op mijn bek. Is als ik nadenk ook nie logisch als je 1000-1500 voor speakerkabel over hebt FF een btwtje: Nordost Valhalla, klinkt errug goed. 2x3m de uwe voor MINDER dan 25.000 gulden In dat geval zou ik toch echt van buizen afstappen...Tenzij je voor bv. een Vincent SP991 en co. gaat, buizeneindversterkers, moe lukkeh Link to comment Share on other sites More sharing options...
dewa Posted 25 augustus 2001 Report Share Posted 25 augustus 2001 Beste JGCK, ik weet natuurlijk niet met welke 30 watt buizenversterker je draait maar het lijkt mij nogal logisch dat je hiermee niet de kontrolle in het laag krijgt die je verwacht met je tannoys. Met een siltech kabel zal zeker het laag aangenamer klinken, het klinkt absoluut dunner en droger in het laag dan een MIT kabel die in veel andere situaties wel erg goed kan klinken, maar toch denk ik niet dat je hiermee het resultaat kunt bereiken die je verwacht . Een andere(betere) mogelijkheid is een andere versterker en dan denk ik bijvoorbeeld aan een krell,specral of bijvoorbeeld cello ..... snelle versterkers ..zeer dynamisch... die de tannoy Guy Fountain Memory eigenlijk naar mijn mening nodig hebben. Vriendelijke groeten,Dewa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 25 augustus 2001 Report Share Posted 25 augustus 2001 Beste John, Heb zelf een buizenversterker van 2 x 35 Watt. Enige tijd terug heb ik Tannoys D 900 op proef thuis gehad. Duidelijk andere luidsprekers, met dien verstande dat het toch ook zware jongens zijn. Mijn versterker had er totaal geen moeite mee ze in de hand te houden, zelfs bij groot volume. Mogelijk dat jouw LS-sen een lastiger impendantieverloop hebben, of dat je uitgangstrafo's wat aan de krappe kant zijn. Ongematchte buizen kan ook, maar lijkt mij niet waarschijnlijk. Wat wel kan is dat ze aan vervanging toe zijn. Leg je probleem eens voor bij de mensen van amplimo, naar mijn ervaring helpen ze naar beste kunnen, en ze verkopen Svetlana buizen. Deze zijn naar mijn mening de beste die op dit moment qua nieuwe produktie te koop zijn. Daarnaast rekenen ze bij Amplimo hele nette prijzen voor hun spulletjes. Succes/Groet, Tuby Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 25 augustus 2001 Author Report Share Posted 25 augustus 2001 Bedankt voor de tips, ik heb op dit moment een Synthesis Ensemble. Hier zitten buizen van een paar maand oud in (Sovtechs eindbuizen 8x el 84 geloof ik) en philips tubes voor de voorversterker). Dus aan de kwaliteit van de buizen ligt het denk ik niet (ze zijn door de importeur geplaatst). Zo wie zo wil ik als deze buizen aan vervanging toe zijn duurdere buizen proberen (en van een ander merk). Hoelang doe je normaal met dit soort buizen (als je 2 uur per dag de versterker aanzet?? Mvrg John Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 25 augustus 2001 Author Report Share Posted 25 augustus 2001 Oh ja, ik was nog vergeten te vertellen dat ik ze zelf in het begin ook oerlelijk vond. Het geluidsbeeld gaf toch de doorslag. En voor een tweedehandsprijsje van f 5800,- het paar (nieuwprijs f 20.000,-) dacht ik mijzelf toch geen buil te vallen. En niet onbelangrijk, mijn vriendin kan met de luidsprekers leven, omdat je er zaken bovenop kunt zetten (die natuurlijk niet mogen resoneren). Je moet soms helaas concessies doen. John Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 25 augustus 2001 Report Share Posted 25 augustus 2001 Beste John, Sovtek is een betere middenmoter. Phillips een van de betere. Hier zal het dus niet aan liggen. Levensduur van je buizen (de eindbuizen gaan meestal het eerst) toch al snel een jaar of drie bij twee uur per dag. Langer zou me ook niet verbazen, trouwens. Naar mijn weten (ook door luisteren) zijn Synthesis versterkers netjes in elkaar gezet en goed ontworpen. Mijn vermoeden is dan ook dat je luidsprekers lastiger dan gemiddeld (whatever that may be) zijn aan te sturen. Wellicht hebben ze een lage gevoeligheid (minder dan zo'n 88 dB?). Dit is naar mijn mening de grootste vijand van buizenversterkers. Vooral als je dan wat harder wil spelen trekt je versterker het niet meer en je geluid zal vervorming gaan geven (zo hebben ze in de 50's zgn overdrive ontdekt bij gitaar-buizen-versterkers!). In dat geval heb je inderdaad een configuratie-probleem. Ik zou eens informeren bij audio-analogue(.com). Die weten een hoop te vertellen over Synthesis. Groet/Succes Tuby , die vindt dat Synthesis mooie spullen maakt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 25 augustus 2001 Report Share Posted 25 augustus 2001 Geplaatst door Tuby:Beste John, Sovtek is een betere middenmoter. Phillips een van de betere. Hier zal het dus niet aan liggen. Levensduur van je buizen (de eindbuizen gaan meestal het eerst) toch al snel een jaar of drie bij twee uur per dag. Langer zou me ook niet verbazen, trouwens. Naar mijn weten (ook door luisteren) zijn Synthesis versterkers netjes in elkaar gezet en goed ontworpen. Mijn vermoeden is dan ook dat je luidsprekers lastiger dan gemiddeld (whatever that may be) zijn aan te sturen. Wellicht hebben ze een lage gevoeligheid (minder dan zo'n 88 dB?). Dit is naar mijn mening de grootste vijand van buizenversterkers. Vooral als je dan wat harder wil spelen trekt je versterker het niet meer en je geluid zal vervorming gaan geven (zo hebben ze in de 50's zgn overdrive ontdekt bij gitaar-buizen-versterkers!). In dat geval heb je inderdaad een configuratie-probleem. Ik zou eens informeren bij audio-analogue(.com). Die weten een hoop te vertellen over Synthesis. Groet/Succes Tuby , die vindt dat Synthesis mooie spullen maakt Dat is nou het mooie van deze speaker, ze hebben een rendement van 95 (vijfennegentig) dB. Je vind alles over deze speaker op de Engelse Tannoy-site, specifiek HIER. Sodejuu , die absoluut geen Tannoy-fan is . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 26 augustus 2001 Report Share Posted 26 augustus 2001 Beste Sodejuu, Weet je misschien ook hoeveel de minimale impendantie is? Ik ben absoluut met je eens dat door de gevoeligheid van 95 dB een buizenbak geen problemen zou moeten hebben. Ik weet uit ervaring dat mijn versterker geen Infinity Kappa's kan hebben vanwege de impendatie-dip die ze plegen te vertonen. Groet, Tuby Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avallon Posted 26 augustus 2001 Report Share Posted 26 augustus 2001 Ik ben Sodejuu niet maar toch..., Infinity hebben een reputatie op het gebied van impedantieverloop, vooral de grotere modellen hebben echt een zeer stabiel versterker nodig. De meeste Tannoys die ik ken gaan over het algemeen niet dieper dan ongeveer 3 Ohm, maar hou rekening met een lager getal. Wat voor versterker hangt er dan aan trouwens? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avallon Posted 26 augustus 2001 Report Share Posted 26 augustus 2001 Geplaatst door Avallon:Ik ben Sodejuu niet maar toch..., Infinity hebben een reputatie op het gebied van impedantieverloop, vooral de grotere modellen hebben echt een zeer stabiel versterker nodig. De meeste Tannoys die ik ken gaan over het algemeen niet dieper dan ongeveer 3 Ohm, maar hou rekening met een lager getal. Wat voor versterker hangt er dan aan trouwens? Oh w8, ik weet het al...sorry! Buizenversterkers zijn toch altijd retestabiel of zie ik dat verkeerd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 26 augustus 2001 Report Share Posted 26 augustus 2001 Geplaatst door Avallon: Oh w8, ik weet het al...sorry! Buizenversterkers zijn toch altijd retestabiel of zie ik dat verkeerd? Beste Ava, Ze plegen stabieler te zijn dan vergelijkbare(!!!) transistorversterkers, maar (zoals je waarschijnlijk weet) is het zo dat hoe lager de impendantie van een LS, hoe meer moeite een versterker er mee heeft. En aangezien buizenversterkers over het algemeen een gering vermogen hebben... Vandaar ook dat hybride-versterker-verhaal (Unison-Research SR 1) toen je over electrostaten begon. Dat zijn namelijk ook niet de makkelijkste om aan te sturen. Groet, Tuby Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 26 augustus 2001 Report Share Posted 26 augustus 2001 Geplaatst door Tuby:Beste Sodejuu, Weet je misschien ook hoeveel de minimale impendantie is? Ik ben absoluut met je eens dat door de gevoeligheid van 95 dB een buizenbak geen problemen zou moeten hebben. Ik weet uit ervaring dat mijn versterker geen Infinity Kappa's kan hebben vanwege de impendatie-dip die ze plegen te vertonen. Groet, Tuby De ontwerpen van Tannoy blinken ook hier uit in stabiliteit. Ik meen me te herrinneren dat de minimale impedantie ligt bij 4,7ohm/125Hz, maar daar moet je me niet op vastpinnen. Dat moet elke buizentrap met gemak aankunnen. Infinity is een heel ander verhaal. Die doen het precies andersom. Vooral die ouwe Kappa 9 (de 9a in mindere mate) kon versterkers naar de eeuwige jachtvelden jagen met een impedantie van <1ohm/70Hz. Zelfs de Bryston 4B-RX sloeg op tilt. De voorganger 4B en opvolger 4B-ST deden het hier iets beter. Die gingen/gaan gewoon door, als een van de weinige die ik ken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 29 augustus 2001 Report Share Posted 29 augustus 2001 Dat betekent dus wel (om op het onderwerp van dit topic terug te komen) dat er een kromme Volt in het systeem van JGCK zit. Theoretisch zou zijn buizenversterker geen moeite mogen hebben met de luidsprekers. Mogelijk dat de dempingsfactor een rol speelt. Met die enorme conussen kan ik me er in ieder geval wel wat bij voorstellen. Het zal niet meevallen zo'n lap stil te krijgen als die eenmaal beweegt. Wellicht kan een van de huistechneuten een verhelderende uiteenzetting plaatsen? Groet, Tuby Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts