Ruud Posted 16 maart 2003 Report Share Posted 16 maart 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 maart 2003 Report Share Posted 16 maart 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 16 maart 2003 Report Share Posted 16 maart 2003 Geplaatst door Ruud: Kan op Picoso Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Picoso Posted 16 maart 2003 Report Share Posted 16 maart 2003 Geplaatst door Hans van Liempd: Picoso, die JK set heb ik wel eens gehoord, en vond ik toen (ca 4jaar geleden op de VAD) een van de mooist klinken sets. Dag Hans, Dat vond AJ van den Hul toen ook. Het is wel iets langer geleden dan 4 jaar. Het was de VAD show van 1996, daarna heeft Johan helaas nooit meer op de VAD-show gedraaid. Destijds draaide ik met de JK 04 luidspreker, maar hier wist ik defenitief: ik wil die Reference hebben. Toen draaide JK nog met de Kenwood LD-1 CD-speler als loopwerk, maar zijn eigen CD-drive presteert beslist beter. Ik zal dus alleen mijn pre meenemen. Ook zal ik voor alle zekerheid nog wat interlinks meebrengen, Je weet maar nooit. Is prima, welke Array is het, de Passieve of de Actieve? Interlinks zijn welkom, zeker om na de 'officiele' testsessie uitgebreider te experimenteren. M.b.t. De copien, ik heb een CD waarop een aantal referentienummers staan. Dit is dus een copie omdat deze bij elkaar zijn gezet. Hierop is heel goed het verschil tussen de spelers te horen. Ik zou het jammer vinden als deze niet gedraaid kan worden. Mij best, maar liever niet in de eerste sessies. Heb je misschien ook twee exemplaren van deze CD? Ik vind wel dat we meer muziek moeten draaien dan alleen orgelmuziek. Jazz, populair en synfonisch- en kamerklassiek hebben ook aspecten waarop je de verschillen heel goed kunt horen. Ik ben wel voor acoustische instrumenten. Zeker Hans, meer dan een stukje orgel zal het in de eerste sessies niet (kunnen) worden. Mijn voorkeur gaat verder ook uit naar alleen akoestische muziek, al hoort er ook een stuk popmuziek in met ballen (Nando, misschien iets van Live, Secret Samadhi is een uitstekende registratie, door meerdere audiorecensenten geprezen door de aandacht die er aan deze opname is gegeven). Het is overigens ook heel goed mogelijk om een CD te wisselen van speler. Inderdaad, maar het is nog mooier als er per CD minimaal twee exemplaren zijn. En als ik in de lijst van Nando en mijn eigen collectie bekijk gaat dat wel lukken. We denken aan een middagsessie, hoe laat starten en stoppen we ?? Start vanaf 13:00 uur. Maar er zal waarschijnlijk ook een ochtendsessie zijn. Kun jij je ega ook verleiden tot deelname? Een paar vrouwelijke oren zijn heel erg welkom. Of duikt ze liever de Groninger Musea in? Kan ik me ook iets bij voorstellen Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Picoso Posted 16 maart 2003 Report Share Posted 16 maart 2003 Beste deelnemer-forumleden, Een eerste aanzet van hoe we het uiteindelijk kunnen doen heb ik verwerkt in enkele webpagina's op mijn website. Link CD-speler TEST Ik heb dus wat suggesties verwerkt zoals die hierboven zijn gemaakt. Voorlopig kunnen we hier nog volop discussieren over hoe we het uiteindelijk gaan doen. En met welke muziek. En waarom juist met die stukjes muziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 17 maart 2003 Report Share Posted 17 maart 2003 >Nando, misschien iets van Live, Secret Samadhi is een uitstekende registratie, door meerdere audiorecensenten geprezen door de aandacht die er aan deze opname is gegeven). Je hebt geluk want dit is het orgineel (ik ga mijn website aanpassen zodat te zien is welke cd-r's zijn)... zal buma stemra leuk vinden dat ik dat erbij vermeld. nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Picoso Posted 17 maart 2003 Report Share Posted 17 maart 2003 Beste, Het lijkt er nu op dat ik ruim voor de te houden sessie op 12 april a.s. de beschikking krijg over een Fostex CR300 recorder. Ik zal eerst even proberen hoe perfect deze speler een copy kan maken. Mocht dat succes zijn (op mijn setje) dan valt te overwegen een eigen sampler in vijfvoud te branden en daarmee de test te doen. Als ik denk aan vijf of misschien zes fragmenten zijn de eerste dingen die me te binnen schieten: - jazz: iets van (de enige CD) van Madeleine Peyroux (klein studio werk, close miking stem en instrument opname -tja, helemaal niets voor Kermit-) - pop: iets van de CD 'Secret Samadi' van Live (een combi van subtiel akoestisch werk en ruige rock) - orgel: de LBCD van Lemckert op het Pels en van Leeuwen orgel te St Willebrord -m.n. de delen daarop van Max Reger, hele zachte passages en byzonder mooi laag) - klein orkest: Aaron Copland uitgevoerd door Orpheus Chamber Orchestra op DGG (vanwege de enorme schakering waarin vele individuele strijk-, blaas- en slaginstrumenten in hoog tempo voorbij komen, omdat de opname daarvan zo aangrijpend echt is, enerzijds doordat elk instrument zo natuurlijk klinkt, anderzijds omdat de ruimte waarin dat gebeurt in deze opname zo goed is gevangen) - groot orkest: ik denk aan Strawinsky's Vuurvogel in een uitgave van Decca, onder Antal Dorati, eventueel Shostakovich van uit de Royal Albert Hall met LPO onder Haitink (zeer mooie balans tussen ruimtelijke informatie van de zaal en de wijze waarop elk instrument op het podium zijn plek heeft met opnieuw een heel natuurlijke klank, maar heel anders dan in de DGG Copland-release) - piano & zang: Anne Sophie von Otter met Bengt Fostberg in een uitvoering van liederen van Grieg (formidabele stem, met grote dynamische verschillen, en een prachtig opgenomen pianobegeleiding daarbij, beide in prima balans, met een hele mooie, correcte grootte-afbeelding van stem en piano Nou wil ik er eigenlijk nog een opname van Pat Metheny bij zetten, Andre... Ik werk het op mijn website wel even bij wat de mogelijkheden zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 maart 2003 Report Share Posted 17 maart 2003 Picoso, geweldige opzet. Mijn pre is een actieve. Ik heb eventueel nog een netfilterblok met 3 dubbel gefilterde en 4 enkel gefilterde contactdozen. Vooral van de dubbel gefilterde aansluitingen hebben CD-spelers en andere digitale apparaten veel voordeel. Als je wilt breng ik hem mee. Nog een opmerking over de sessie. Tijdens onze Piedpiper sessie had ik bladen gemaakt waarop de verschillende luidsprekers en de mogelijke verschillen in een lijst waren gezet. Het voordeel hiervan is dat iedereen wat notities kan maken of een waardering kan geven over de verschillen die hij hoort. Dit maakt het discussieren makkelijker (was onze ervaring). Ik denk hierbij aan Plaatsing, Fucusering, strakheid van het laag, natuurlijke klank, drive, enz. Het probleem is wel dat iedereen de eigenschappen hetzelfde moet interpreteren. Ik weet nu al dat er veel verschillen zullen zijn, maar het probleem zal wel weer zijn om te beoordelen wat je nu de beste speler vindt. Ik denk bovendien dat dit voor verschillende mensen een andere speler is. Mijn vrouw komt waarschijnlijk niet mee, zij gaat als het goed is met onze Friese vriendin winkelen of zo. Zij hoort overigens wel de verschillen, maar maakt zich daar helemaal niet druk over..... Als het maar muziek is is haar stelling. Maar de Kappa 9'ns mag ik in de woonkamer niet vervangen door de Piedpipers. PS draaien we ook iets van Herman van Veen, want daar zijn die JK's toch op gebouwd ???? Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 17 maart 2003 Report Share Posted 17 maart 2003 op de site audioforum.be (let wel .BE!) staan ook van die criteria omschreven, misschien is dat handig om al leidraad (of is het lijdraad?) te gebruiken? Zit er ook iets live muziek bij? Ik heb wel een stuk van Dervish (ierse volksmuziek) waarbij de plaatsing erg nauwkeurig kan (!) zijn. nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 maart 2003 Report Share Posted 17 maart 2003 Een oudere plaat met superplaatsing is: "Nouveau flamenco" van Ottmar Liebert. Dit is gitaarmuziek, die heel anders klinkt dan de naam doet vermoeden.... of toch niet?? In elk geval heel dynamisch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 17 maart 2003 Report Share Posted 17 maart 2003 In de vergelijking die ik bij Erik heb gedaan bleken verschillen heel goed hoorbaar met de opname van de vier jaargetijden van Vivaldi door de Academy of Ancient Music o.l.v. Christopher Hogwood (L'oiseaux lyre). Verder heb ik gelezen dat verschillen in kwaliteiten voor een belangrijk deel terug te voeren zijn op de kwaliteit van de weergave van hele zachte signalen. Denon heeft ooit een test-CD uitgebracht waarop dat op gehoor goed vast te stellen is (30 sec. muziekfragmenten op -80Db, -60 Db, -40 Db en -20 Db). Wellicht een suggestie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 17 maart 2003 Author Report Share Posted 17 maart 2003 tword een serieuze boel zo te zien moet ook ,, nog even mijn dank aan picoso dat hij het van mij overgenomen heeft en zorg heeft gedragen voor de proffessionele aanpak . ideen heb ik altijd genoeg ,,maar uitvoeren is .twee . en ik hoop van ganser harte dat ik nu eens overtuigt kan raken van de verschillen in de bronnen . dat maakt mijn zoektocht naar een betere bron voor mijn set (waarvan ik dacht dat de cdp de zwakste schakel was ) een stuk gemakkelijker . (of niet ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 maart 2003 Report Share Posted 17 maart 2003 Hai, Hoe corrigeren jullie het verschil in uitgangsspanning van de CD spelers ? - luider klinkt namelijk beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 17 maart 2003 Author Report Share Posted 17 maart 2003 o, ik heb nog effe een opmerking over de test : het wordt dus een a-b-c-d-e vergelijking met elke keer dezelfde twee minuten muziek op een andere speler. beginnen we nou steeds met dezelfde speler of wordt dit ook gewisseld . we zouden bijv iedere keer van voor naar achter ,en dan weer van acheter naar voor kunnen gaan. dus a-b-c-d-e en dan het volgende muziekstuk :e-d-c-b-a . dit om er voor te zorgen dat niet steeds Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Picoso Posted 17 maart 2003 Report Share Posted 17 maart 2003 Geplaatst door Hans van Liempd: Ik heb eventueel nog een netfilterblok met 3 dubbel gefilterde en 4 enkel gefilterde contactdozen. Vooral van de dubbel gefilterde aansluitingen hebben CD-spelers en andere digitale apparaten veel voordeel. Als je wilt breng ik hem mee. Nog een opmerking over de sessie. Tijdens onze Piedpiper sessie had ik bladen gemaakt waarop de verschillende luidsprekers en de mogelijke verschillen in een lijst waren gezet. Het voordeel hiervan is dat iedereen wat notities kan maken of een waardering kan geven over de verschillen die hij hoort. Dit maakt het discussieren makkelijker (was onze ervaring). Ik denk hierbij aan Plaatsing, Fucusering, strakheid van het laag, natuurlijke klank, drive, enz. Het probleem is wel dat iedereen de eigenschappen hetzelfde moet interpreteren. Ik weet nu al dat er veel verschillen zullen zijn, maar het probleem zal wel weer zijn om te beoordelen wat je nu de beste speler vindt. Ik denk bovendien dat dit voor verschillende mensen een andere speler is. Mijn vrouw komt waarschijnlijk niet mee, zij gaat als het goed is met onze Friese vriendin winkelen of zo. Zij hoort overigens wel de verschillen, maar maakt zich daar helemaal niet druk over..... Als het maar muziek is is haar stelling. Maar de Kappa 9'ns mag ik in de woonkamer niet vervangen door de Piedpipers. PS draaien we ook iets van Herman van Veen, want daar zijn die JK's toch op gebouwd ???? Ha Hans, Neem die filterblokken maar rustig mee, misschien kunnen we daar nog mee experimenteren na de officiele sessies. Er komen zeker formulieren. Ook voor de mensen die daar niet van houden. Het ontwerp komt ook weer op mijn websites te staan. En dan is het ook de bedoeling dat iedereen voor zichzelf tot een eindoordeel komt welke speler hij (tja, op deze set, in deze luisterruimte) prefereert, waar hij het meest aangenaam muziek mee luistert. En daar zullen zeker persoonlijke voorkeuren bij om de hoek komen kijken. Maar dat is helemaal niet erg. We rijden ook niet allemaal in dezelfde auto, toch? Ik heb er zelfs geeneen. Wat Herman van Veen betreft, die klinkt heel erg goed op de JK Reference 1, dat is ook niet zo vreemd als je bedenkt dat de studio Balance Recordings te Amersfoort de JK Reference 1 als studiomonitor gebruikt. Alleen sinds ongeveer 2001 hebben ze een nieuwe mengtafel, en sinds die tijd klinkt Herman -tot groot verdriet van Johan Ketelaar- nergens meer naar . Ook niet via de Reference 1. Jammer. Ik heb al iets van Herman van Veen in de lijst gezet. Nu nog het goede nummer uitzoeken . Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Picoso Posted 17 maart 2003 Report Share Posted 17 maart 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:tword een serieuze boel zo te zien moet ook ,, Ja-ja, het gaat er allemaal heel streng aan toe. Net alsof je op zaterdag naar je werk gaat! en ik hoop van ganser harte dat ik nu eens overtuigt kan raken van de verschillen in de bronnen .dat maakt mijn zoektocht naar een betere bron voor mijn set (waarvan ik dacht dat de cdp de zwakste schakel was ) een stuk gemakkelijker . (of niet ) Kijk maar uit, want het kan je zomaar ineens handen vol geld kosten! Of niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Picoso Posted 17 maart 2003 Report Share Posted 17 maart 2003 Geplaatst door carl:Hai, Hoe corrigeren jullie het verschil in uitgangsspanning van de CD spelers ? - luider klinkt namelijk beter. Met de Array voortrap kunnen we dus in ieder geval een sessie houden waarmee we die verschillen kunnen elimineren. En ik meen dat ik elders gelezen heb dat Hans van Liempd een db-meter heeft. Meenemen Hans! Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Picoso Posted 17 maart 2003 Report Share Posted 17 maart 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:o, ik heb nog effe een opmerking over de test : het wordt dus een a-b-c-d-e vergelijking met elke keer dezelfde twee minuten muziek op een andere speler. beginnen we nou steeds met dezelfde speler of wordt dit ook gewisseld . we zouden bijv iedere keer van voor naar achter ,en dan weer van acheter naar voor kunnen gaan. dus a-b-c-d-e en dan het volgende muziekstuk :e-d-c-b-a . dit om er voor te zorgen dat niet steeds Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 17 maart 2003 Author Report Share Posted 17 maart 2003 die van andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 18 maart 2003 Report Share Posted 18 maart 2003 Madeleine Peyroux heb ik ook, we kunnen deze dus al a-b vergelijken. Ik vind deze CD wel een beetje easy opgenomen. Ook erg veel bas. Ik vergelijk meestal zo. Ik draai Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 18 maart 2003 Report Share Posted 18 maart 2003 Ik heb mijn lijst met cd's aangepast en vermeld of het Kopien (cd-r) zijn. Dit is de link ernaar toe: lijst cd's nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 18 maart 2003 Author Report Share Posted 18 maart 2003 die twee cd,s van fritz de with heb ik ook ,picoso Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Picoso Posted 20 maart 2003 Report Share Posted 20 maart 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:die twee cd,s van fritz de with heb ik ook ,picoso Hoi Erik, De CD met die Monitor Audio speaker erop vind ik beter dan die met het stuk Marantz elektronica erop. Ik ga de komende weken zorgvuldig luisteren om mijn voorkeuren precies toe te lichten. Ik hoor die van jullie ook graag. Graag met vermelding waarom je dat ene stuk graag in de test wilt horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 27 maart 2003 Report Share Posted 27 maart 2003 Hier alvast mijn voorkeuren, en waarom. Klassieker: Jennifer Warnes, The Hunter. 2. Somewhere, somebody: voor de scheiding van de stemmen, het hoog in het begin, en de strakke bas. 8. Way down deep: voor de strakke slagen op de trom, later gecombineerd met een bas. De bas moet strak klinken. Ry Cooder: Talking Timbuktu. 10. Diaraby: voor de "houten" klanken van de eerste percussie tikken, en de dynamiek van de percusie en trommetjes. De verzamelplaat van Ruud Jonker: 1. Lois Vierne, Impromta uit pieces de fantasie James Welch. Zeer lage goed getekende orgelklanken. Verder een natuurlijk klinkend orgel. 2. Hein van der Geyn/Lee Konits: De nummer bevat een snelle basimpuls. 6. Joshua Samson, Caribean shake: Voor de plaatsing, de natuurlijke klank en pulssnelheid percussie. 12. John Mclaughin,Aspin: Deze "drukke" gitaarplaat loopt snel in elkaar, de snelheid, definitie en start-stop gedrag is hier goed mee te beoordelen. 4e editie van Fritz de With, 3. Trio peter Beets, Cum Alma: plaatsing, strak gepulst laag uit trommel, en klank percussie. 8. Slagveld, Djembe: Dynamiek in het laag. Tevens een plaat met veel diepte, ruimte en plaatsing. Diana Krall, de look of love. 9. The look of love, Stem moet heel natuurlijk en sexy klinken. Dit is een SACD met een CD track. De verzameling van Ruud Jonker is uiteraaard een copie. Maar mischien kent iemand deze muziek, en heeft hij de orginelen. De Cd van Diane Krall is ook een copie, maar ik, kan waarschijnlijk het orgineel wel lenen. Zo........ nu de volgende (met liefst nog betere CD's). Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 27 maart 2003 Author Report Share Posted 27 maart 2003 het is errug stil geworden onder de testers iedereen zit denk ik zijn cdp te modden . btw : speciaal voor de test spuit ik hem morgen een ander kleurtje . deep red maroon pearl two coat. kheb morgen een audi in die kleur dus neem ik het front van mijn HK effe mee hij is nu zilvergrijs nl maar dat vond mijn vrouw niet zo mooi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts