Jump to content

cd speler test

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Paul Jenner:

John,

hoe heb jij vastgesteld dat die cd's gefabriceerd zijn door Tayo Yuden ?

Paul.

Hoi Paul,

Met de Plextor software is er op m'n PC informatie te lezen over de fabrikant. Ik ga er maar even vanuit dat die informatie juist is.

Geplaatst door Puur:

Natuurlijk wil ik ook wel een sessie als DJ optreden.

Het begint nu wel rap dichterbij te komen. Ik ben er nog niet helemaal over uit welke muziek ik wil horen. Ik heb nooit CD's om de opnamekwaliteit aangeschaft. Ik heb wel vaak CD's niet gedraait om de opnamekwaliteit.

Misschien is het verstandiger als ik wat meer ervaren testers de muziek laat doen.  Alhoewel, de eerste 2 minuten van Jaco Pastorius - Kuru/Speak like a Child wil ik eigenlijk wel horen.

Als deze CD gekopieerd moet worden dan kan ik hem natuurlijk wel eerder langs brengen.

DJ Puur. Mooi! En kennelijk heb je ook wel ideeen over wat je graag wilt horen. Dus het begin is er.

Het komt inderdaad allemaal rap dichtbij. Ben nu zoekende naar mooie muziek uit mijn collectie. Daar moet ik nog een selectie uit maken. Ik zal mijn website updaten-pagina updaten.

John Picoso.

Ik ken die betreffende Plex software niet, maar ik heb ooit eens met een programmaatje gewerkt dat ook de fabrikant van de disc "onthulde". Daar klopte dus geen potjandriedubbeltjes van, bijna alle cd's leken zo bij Tayo Yuden vandaan te komen.

Het verdient de aanbeveling om uit te zoeken welke cd's nu in feite door TY gemaakt zijn. Ik weet dat niet zo lang geleden de cd's onder de merknaam Sony door TY gefabriceerd werden.

Paul.

Hallo Kermit

dus Kermit,de volgende test bij jou thuis?

Hellevoetsluis,is volgens mij niets dichter bij,maar dat maakt niet uit :D

ik neem dan graag mijn 506.24 mee,en Jasper wil ook wel komen volgens mij,en vast nog wel een paar anderen.

Groet Rai

Riamond je komt je Meridian zeker toch ook een keer bij mij showen? Kan je 'm vergelijke met een speler die ook in de test heeft meegedaan.

Ik ga gewoon veel cd's meenemen.

nando

John Picoso.

Ik ken die betreffende Plex software niet, maar ik heb ooit eens met een programmaatje gewerkt dat ook de fabrikant van de disc "onthulde". Daar klopte dus geen potjandriedubbeltjes van, bijna alle cd's leken zo bij Tayo Yuden vandaan te komen.

Het verdient de aanbeveling om uit te zoeken welke cd's nu in feite door TY gemaakt zijn. Ik weet dat niet zo lang geleden de cd's onder de merknaam Sony door TY gefabriceerd werden.

Paul.

Hoi Paul,

Ik heb nu een paar soorten CD-R's op die informatie gecheckt, en bij verschillende merken komen er ook verschillende fabrikanten uit de bus volgens de software check van Plextor.

Tevens blijken sommige maatschappijen hun CD-R's te bestellen bij verschillende producenten. Zo is een merknaam geen garantie voor een specifieke producent.

Ik heb laatst 25 stuks Sony's gekocht, en inderdaad, die zijn van Taiyo Yuden.

Dus mijn indruk is dat de door mij gebruikte software van de CD-R(W)recorder in mijn PC betrouwbare informatie geeft over de herkomst van de CD-R's.

Hallo John.

Toch nog enige scepsis hier wat die de tjekker betreft. Hoe doet die Plex software dat dan ?

Paul.

Hoi Paul,

De software heet PlexTools versie 1.09 en een van de aan te klikken opties is 'CD-info' en daaronder verschijnt o.a. 'Capacity' dat ook het item 'Sectors' bevat met daarachter o.a. 'CD-R(W)manufacturer'

Dat is alles.

Vanavond trouwens met de betreffende Sony CD-R een copy gemaakt. Erg goed. Nog wel een klein verschil. Dus copy-van-copy zal toch wel een verlies worden t.o.v. het origineel.

Wat ik nog anders kan doen is het loopwerk direkt koppelen aan de CD-recorder (i.p.v. zoals ik dat nu gedaan heb via de DA-converter digitale in- en uitgangen).

Op welke manier doe je nu precies het kopieren en met welke apparatuur ?

Paul.

Het signaal doorloopt het volgende traject:

CD-drive cinch-digitaal-uit > JK Type III interconnect > JK Ultimate DAC cinch-digitaal-in > JK Ultimate DAC cinch-digitaal-uit > JK type III interconnect > cinch in Fostex CR300.

Het kortste traject is

`Waarom hou je die Ketelaar ertussen als ik vragen mag ?

Hebben die speler en die opnemer een clock input / output ?

Paul.

Hoi Paul,

De Ultimate DAC zit er tussen omdat ik geen zin heb iedere keer bij het copi

Ach so.

Ik vraag dat omdat jij meldt dat er nog een verschil in geluidskwaliteit tussen kopie en origineel zit. Dat hoeft niet perse het geval te zijn. Met die DAC ertussenuit kom je misschien weer een stukje dichterbij.

Paul.

Ach so.

Ik vraag dat omdat jij meldt dat er nog een verschil in geluidskwaliteit tussen kopie en origineel zit. Dat hoeft niet perse het geval te zijn. Met die DAC ertussenuit kom je misschien weer een stukje dichterbij.

Paul.

Klopt, dus dat moet ik nog even uittesten.

Na enig experimenteren met de Fostex CR300 concludeer ik dat ik er wel fantastisch mooie kopieen mee kan maken (zeker in vergelijk met een doorsnee CD-recorder), maar dat het origineel nog net een beetje meer kracht, autoriteit, echtheid heeft in vergelijking met de kopie.

(Wat de Fostex extreem goed doet is de overname van de laagweergave en ook ambiente informatie. Dat vind ik voor een goede weergave van cruciaal belang. Kenmerkend voor een matige kopie is een erg flubberig laag en het 'plat' worden van de opname. Ik ben voor de rest dus heel tevreden met deze aanwinst, maar voor de CD-speler test ga ik geen kopieen maken om daar de test mee te doen)

Dus voor de test: graag alleen originele CD's. Dat is ook geen ramp, want de DJ kan gewoon wisselen op de gang. Bovendien zijn er van een paar CD's voor de luistertest dubbele exemplaren beschikbaar.

Dat is mooi dat je al weer een stapje dichterbij bent gekomen, John.

Nu zou je nog een cdr kunnen proberen die geschikt is voor single speed, voor zover die ueberhaupt nog bestaan. Je zou eens kunnen denken aan zo'n Philips consumenten cd.

Voorts denk ik dat je met deze set zo'n beetje aan het plafond zit. Zodra er ook een clock input/output in je systeem zit verwacht ik eerlijk gezegd dat perfecte kopieen tot de mogelijkheden gaan behoren. Vooropgesteld dat de loopwerken en bijbehorende firmware niet onderdoen voor de door jou gebruikte huiskamerspeler dan.

Ik wil overgens best weleens bijdragen aan deze test. Jij beschikt i.i.g. over de oren en de afluistering om de resultaten te beoordelen.

Evt. verder via PM ?

Paul.

Geplaatst door John Picoso:

Van de reisafstand?

Van mij tijdens die reis :D:P

Met welk voertuig gaan we btw, mijn herriemakende 'bus' of jouw luxe automobiel?

Andr