John Picoso Posted 8 april 2003 Report Share Posted 8 april 2003 Geplaatst door Hans van Liempd:M'n caravan staat al klaar. John, we komen er bijna aan. Maar hoe is het nu met de muziek...??? Wat moet ik allemaal aan CD's meebrengen. De laaste weken heb ik alle CD’s die me als mogelijke kandidaten voor de CD-speler test voor de geest kwamen op een rijtje gezet en daar enkele opmerkingen bij geplaatst van waarom ik het een goede of een bijzondere opname vond. Vervolgens is het best lastig om uit die verzameling een keuze te maken. We kunnen moeilijk alles draaien, dus dan toch maar een keuze. Om driemaal de spelers A t/m E te doorlopen en driemaal E t/m A. Mijn keuze voor de eerste sessie: Opn 1: CPE Bach, op Edition de L’Oiseau Lyrie: 2 minuten van track 15 Een aantal aspecten zitten aan deze (lastige?) opname. Het haast nog experimentele karakter van het gebruik van ‘oude instrumenten’ (veel onzuiverheden van intonatie). Er zit veel ruimte-informatie in deze opname. De weergave heeft snel de neiging scherp te klinken. Waar het mij vooral om gaat is de typisch klank van de strijkers (afgezien van al die genoemde intonatieproblemen!). Klinkt het aangenaam? Dun? Is het middengebied voldoende rijk van toon? Staat de clavecimbel in het geheel mooi? De basso continuo partij is die mooi strak en droog? Is er een natuurlijke weergave van de ambiance van de ruimte in deze opname? Opn 2: High-End Audiophile Test/Demo CD – 25 yars Monitor Audio; track 18. Bij uitzondering wil ik geen 2 maar de complete track draaien (5:23). De aspecten die zich goed laten toetsen zijn: ruimtelijkheid, plaatsing en klankechtheid van orkestpartijen, dynamiek, subtiele signalen (triangel; het belletje, bespeeld door de dirigent), de fraaie plaatsing en klank van de piano, de totaal verschillende karakters van het aanslaan en uitklinken van pauk en grote trom, plaatsing en klank van hout tegenover het zachte en harde koper, luidheid daarvan en de balans in het geheel van het orkest; spatiering (strijkers voorin in een halve cirkel uitgespreid, de blazers daar achter) en de dynamiek van de laatste klap. Zeer veel prachtige muzikale informatie in een track, met ook nog een mooi zeer stevig slot. Opn 3: Poulenc op Virgin Classics Van de CD Chansons Francais track 3, het ‘Exultate Deo’ (2:46). I.t.t. de eerder gemaakte opmerkingen op de website ben ik bij herbeluistering toch minder negatief. Het is een moeilijke opname in een waarschijnlijk niet zo aangename akoestiek. Deze track bevat naast een paar zachte passages ook een paar zeer dynamische. Blijft het open? Of loop het helemaal dicht? Klinken de stemmen nog menselijk of zijn ze veranderd het in een brij van harde klanken? Integreert de ruimte waarin gezongen met de stemmen? Hoeveel echo is er na de luidste passage? Opn 4: Liederen van Grieg, AS von Otter en B Forsberg op DG; track 14, 2:08 minuut Deze opname heeft mijn voorkeur voor beoordeling van stem en pianoklank. En hoe deze in de opname zijn samengebracht. De stemklank moet ondanks de grote dynamische verschillen nergens vervelend worden, al de interpretatieve uitvoeringskunst van deze sopraan, maakt de CD-speler dat hoorbaar? De pianoklank moet open blijven, mooi uitklinken; fijn pianotoucher wil ik horen ‘parelen’; zijn die nuances hoorbaar –klop, snaar, zangbodem, naklank-? De ruimte behoort te ademen; hoe klinken sopraan en pianoklank uit in de ruimte?. Opn 5: Orgel, van Oortmerssen met de opening van BWV 564; track 1, eerste 2:45 minuut. Beoordeling gehele spectrum van orgelklank, mooi plenum, fraai laag, goed te beoordelen akoestiek van de ruimte (hoe goed weet de CD-speler die akoestiek te reproduceren?, zijn we ‘in de ruimte’?), en een mooi onderscheid tussen ‘groot manuaal’ en inzet van het ‘rugpositief’ (vertikale ruimte informatie). Opn 6: Loggins live-uitvoering – Outside from the Redwoods. Een paar minuten van track 1, 'Conviction of the heart' Een totaal andere wereld, popmuziek: akoestisch, elektronisch, live, met een zeer actief publiek. Stemplaatsing, echtheid van gitaarklanken, sfeer van de lokatie met het publiek, versterkte bassen, een voelbare happening. Zet de CD-speler die sfeer pakkend neer als geheel? Heb je het gevoel dat je zelf tussen het publiek zit? Is er een mooi podium? En alles waarvan jezelf denkt dat het een bijdrage levert aan de oorspronkelijke vraagstelling van de test mag je meenemen. Wie stelt sessie 2, 3 en 4 samen? Het is wel zo aardig muziek te beluisteren die je zelf goed kent. Kiezen we voor sessie 2 nog 5 CD-spelers? En dan 4 opnames? Er kan wel tot 22:00 uur gedraaid worden, maar jullie moeten nog terug... Dus een beetje op de tijd letten. We starten 13:30 uur met sessie 1. En Hans, ik zou een paar goede dekens meenemen voor in de caravan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 9 april 2003 Report Share Posted 9 april 2003 d'r zit een goede kachel in. Denk je eraan dat er op de Array maar vier ingangen zitten. Deze zijn alle afzonderlijk op niveau in te regelen. Ook is de digitale volumeregeling handig, zo kun je altijd zien wat de vorige stand van de volumeregelaar was. Het betekent dus wel dat er maar 4 spelers tegelijk kunnen deelnemen. Je muzieklijst ziet er heel goed uit, jammer voor mij is dat ik de muziek niet ken. Maar dat maakt niet zoveel uit, als er maar even bij vertelt wordt waar de te vergelijken stukken zitten. Als je de Array later nog wil gebruiken, kan ik hem eventueel later of zondag ophalen. Ik denk eraan aanwezig te zijn tussen ca. 13:00 uur en 17:30 uur (ik moet n.l met m'n vrouw ook wat afspreken). Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Picoso Posted 9 april 2003 Report Share Posted 9 april 2003 Geplaatst door Hans van Liempd:d'r zit een goede kachel in. Denk je eraan dat er op de Array maar vier ingangen zitten. Deze zijn alle afzonderlijk op niveau in te regelen. Ook is de digitale volumeregeling handig, zo kun je altijd zien wat de vorige stand van de volumeregelaar was. Het betekent dus wel dat er maar 4 spelers tegelijk kunnen deelnemen. Je muzieklijst ziet er heel goed uit, jammer voor mij is dat ik de muziek niet ken. Maar dat maakt niet zoveel uit, als er maar even bij vertelt wordt waar de te vergelijken stukken zitten. Als je de Array later nog wil gebruiken, kan ik hem eventueel later of zondag ophalen. Ik denk eraan aanwezig te zijn tussen ca. 13:00 uur en 17:30 uur (ik moet n.l met m'n vrouw ook wat afspreken). Hoi Hans, Als je erg koude voeten hebt, leg je ze maar even op een van de Ultimate monoblokken, we draaien toch op 200 watt A. Dat de Array vier lijningangen heeft is geen probleem. Dan moeten we gewoon even een positie steeds tijdelijk wisselen terwijl de ander draait (bijvoorbeeld positie C wordt dan C + E. Mijn DA-converter heeft 2.0 mV uitgang, de meeste CD-spelers ook. Voor de JK pre maak ik met tape wel een 'markering' en anders twee markeringen als er een 'zwakkere broeder' tussenzit (vergeet je de dB-meter niet?). Ik vind het heel jammer dat het me aan tijd heeft ontbroken even een sampler te draaien van mijn muziekkeuze voor de eerste sessie en die jullie toe te sturen. 't Is niet anders. Het zal zo ook wel lukken. Anders draaien we de muziek even in ruk door op bijv. de Fostex als CD-speler. Is er in ieder geval een eerste indruk, zodat de muziek niet helemaal onbekend is. Hans, jij blijft zo rond 18:00 uur niet bij mij happen? Andere leden van het luisterpannel; wanneer willen jullie een warme hap, na de verre reis vanuit het zuiden. Eerst eten, dan luisteren of andersom? Puur en Nando komen in ieder geval 's morgens al. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 9 april 2003 Report Share Posted 9 april 2003 De voorbereiding voor zondag ziet er grondig uit Picoso. Petje af! Ik kijk alvast uit naar het verslag over de dag. Veel succes en iedereen alvast veel plezier gewenst! Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 9 april 2003 Author Report Share Posted 9 april 2003 Geplaatst door John Picoso: Opn 5: Orgel, van Oortmerssen met de opening van BWV 564; track 1, eerste 2:45 minuut. Beoordeling gehele spectrum van orgelklank, mooi plenum, fraai laag, goed te beoordelen akoestiek van de ruimte (hoe goed weet de CD-speler die akoestiek te reproduceren?, zijn we Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 9 april 2003 Report Share Posted 9 april 2003 Erik, Laat me even weten wanneer je weer naar een orgelconcert gaat dat de moeite waard is. Het lijkt me leuk een keer mee te gaan want met deze "materie" ben ik nog niet bekend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 10 april 2003 Report Share Posted 10 april 2003 Ik zal met de auto komen met een heel stel cd's. Ik zou graag ook wat cd's willen doneren in de sessie zoals Dervish. Dit is een live cd met een mooie plaatsing van de artiesten. Ik zal die 's ochtends mogelijk wel laten horen om te zien of het wat is. Zo zijn er nog wel wat waar ik nu even niet op kan komen. Ik heb er zin in. Ik zal echter niet heel laat naar huis gaan denk ik omdat mijn vriendin zich niet zo vreselijk lekker voelt. Ik heb even zitten twijfelen om niet te komen maar zo'n kans wil ik me ook niet ontzeggen. nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Picoso Posted 10 april 2003 Report Share Posted 10 april 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: mbt het rugpositief kun je bij een goede opname ook horen dat het dichterbij klinkt. het scheelt al gauw een metertje of drie tov het hoordwerk voor de rest ; applaus voor picoso vanwege de muziekkeuze en de organisatie . tot zaterdag Ha Erik, Diepte informatie is in deze opname ook sterk aanwezig. Het lijkt aardig weer te worden, dat moet het reizen toch wel veraangenamen. Ik zal er voor zorgen dat jullie hier in ieder geval niet met een lege maag hoeven te zitten. Waarschijnlijk heb ik nog wel wat tijd om een sampler de hier boven genoemde fragmenten samen te brengen op een CD-R die we in een keer afspelen om de fragmenten al vast een beetje te leren kennen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 10 april 2003 Report Share Posted 10 april 2003 Geplaatst door John Picoso: Mijn DA-converter heeft 2.0 mV uitgang, de meeste CD-spelers ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Picoso Posted 10 april 2003 Report Share Posted 10 april 2003 Geplaatst door nando:Ik zal met de auto komen met een heel stel cd's. Ik zou graag ook wat cd's willen doneren in de sessie zoals Dervish. Dit is een live cd met een mooie plaatsing van de artiesten. Ik zal die 's ochtends mogelijk wel laten horen om te zien of het wat is. Zo zijn er nog wel wat waar ik nu even niet op kan komen. Ik heb er zin in. Ik zal echter niet heel laat naar huis gaan denk ik omdat mijn vriendin zich niet zo vreselijk lekker voelt. Ik heb even zitten twijfelen om niet te komen maar zo'n kans wil ik me ook niet ontzeggen. nando Hoi Nando, Mooi, dan is het niet zo'n gesleep met de apparatuur en de CD's. Ik hoop dat je ook een aantal CD's meeneemt waarover ik met je heb gemaild, om eventueel te vergelijken tussen twee tegelijk draaiende spelers. Dat is een heel direkte manier van vergelijken die subtiele verschillen veel beter aan het licht brengt. Ik heb nu alles redelijk goed voorbereid en begin ook steeds nieuwsgieriger te worden naar hoe het allemaal zal uitpakken. Tot zaterdag! Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 10 april 2003 Report Share Posted 10 april 2003 Geplaatst door Zee:De voorbereiding voor zondag ziet er grondig uit Picoso. Petje af! Ik kijk alvast uit naar het verslag over de dag. Veel succes en iedereen alvast veel plezier gewenst! Oh, kom jij zondag dan Zee? Wij zaterdag Nog een paar cd's die ik in gedachten heb: Charly Antolini Drumwerk met heftige momenten, leuk om je hart te testen..... Pat Metheny Secret story nr.3 Een 3d-presentatie met veel instrumenten en een gruwelijk diep laag halverwege. De buitenaardse stemmen blijken toch door mensen gemaakt te zijn... Pat Metheny Imaginary Day nr. 7 The roots of coincidence, gitaar speelt strak naast de linker speaker.....als het goed is.... Verder lekker ruig en grote contrasten Iets beschaafder en mooi opgenomen Jennifer Warnes, Famous Blue Raincoat nr.2 Hier moeten de drums op de achtergrond wel redelijk hard en goed geplaatst over komen....en niet de rest van de muziek in de verdrukking brengen. Dan nog mijn Chesky sampler cd met o.a. McCoy Tyner, Recorda me, mooi ruimtelijk plaatje, elk instrument mag even solo spelen, de sfeer kun je goed proeven. Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 11 april 2003 Author Report Share Posted 11 april 2003 btw andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 11 april 2003 Report Share Posted 11 april 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: wat denk je 5 uur met speedy in een auto zitten . Oeh, sterkte Erik! Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Picoso Posted 11 april 2003 Report Share Posted 11 april 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:btw andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Picoso Posted 11 april 2003 Report Share Posted 11 april 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 11 april 2003 Report Share Posted 11 april 2003 1 cd van het stel hieboven heb ik bij Andre gehoord maar bij de anderen heb ik geen flauw idee wat er bij te moeten voorstellen. Kiek'n wa't wordt. nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 11 april 2003 Author Report Share Posted 11 april 2003 Geplaatst door John Picoso: Dag Erik, Ik heb het adres en telefoonnummer nog een keertje opgestuurd naar je hetnet.nl emailadres via mijn werk. ja , bedankt . we vinden het wel . speedy heeft een richtingsgevoel als een ingespeelde interlink dus het kom goed . Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 11 april 2003 Author Report Share Posted 11 april 2003 Geplaatst door Ome Henk:Veel plezier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 12 april 2003 Report Share Posted 12 april 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: Gaat het me geld kosten in de toekomst of niet ? Ach...natuurlijk niet als je tevreden ben met wat je hebt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 12 april 2003 Report Share Posted 12 april 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: ik begin echt benieuwd te worden naar de uitslag . gaat het me geld kosten in de toekomst of niet ? je weet het niet , je weet het niet Ik weet het al...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 12 april 2003 Report Share Posted 12 april 2003 Het schijnt dat op een Groningse uitvalsweg een busje is gesignaleerd met twee Rotterdammers (Nieuw-Beyerland is eigenlijk ook Rotterdam )erin die erg dicht opelkaar zaten. Het was niet goed te zien of ze zich in innige omarming bevonden of bezig waren elkaar de strot dicht te knijpen. Weet jij soms meer Puur??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Picoso Posted 12 april 2003 Report Share Posted 12 april 2003 LS, De verslagen zullen we onderbrengen onder een aparte topic in de rubriek recensies: Link CD-speler test 12 april 2003; resultaten & verslagen Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 12 april 2003 Author Report Share Posted 12 april 2003 Geplaatst door Hans:Het schijnt dat op een Groningse uitvalsweg een busje is gesignaleerd met twee Rotterdammers (Oud-Beyerland is eigenlijk ook Rotterdam )erin die erg dicht opelkaar zaten. Het was niet goed te zien of ze zich in innige omarming bevonden of bezig waren elkaar de strot dicht te knijpen. Weet jij soms meer Puur??? de rit ging prima !! 569 km heb ik gereden vandaag waarvan 519 met speedy andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 12 april 2003 Report Share Posted 12 april 2003 Mijn ceedspeler staat weer te mooi te zijn op zijn eigen plek, de terugreis is dus zonder incidenten verlopen Ik heb aantekeningen van de blindtest, nadat John de gedraaide muziek en de soort opstelling uit de doeken heeft gedaan vertel ik mijn indrukken Ik wil wel alvast verklappen dat ik niet vaak zo'n 'dode' huiskamer tegen kom, John heeft het wat dat betreft goed voor elkaar en zijn hele set mag er wezen Het met militaire precisie geprepareerde eten was prima, net als de drankjes en het gebak, het was van grote klasse allemaal Nu alleen nog op een vindbare plaats gaan wonen Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 12 april 2003 Report Share Posted 12 april 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts