Jump to content

Benieuwd naar jullie reacties

hvsl
 Share

Recommended Posts

Beste HVSL.

Dit beweer ik al jaren alleen goede oude spullen liggen niet voor het grijpen anders had ik allang een Thorens 124/125, Garrard 301/401, Micro.....

Groet,

Geplaatst door carl:

Beste HVSL.

Dit beweer ik al jaren alleen goede oude spullen liggen niet voor het grijpen anders had ik allang een Thorens 124/125, Garrard 301/401, Micro.....

Groet,

Ja, maar hoe weet je nou zeker wat inderdaad de moeite waard is en wat gewoon "ouwe zooi" is, zoals hij in z'n artikel schrijft? :rolleyes:

Hij noemt enkele voorbeelden, die volgens hem minstens zo goed of zelfs beter klinken dan de hedendaagse apparatuur. Maar dat is een persoonlijke mening en dus net zo smaakgebonden als (persoonlijke) voorkeuren bij de hedendaagse apparatuur! ;)

Geplaatst door Audiopaul:

Ja, maar hoe weet je nou zeker wat inderdaad de moeite waard is en wat gewoon "ouwe zooi" is, zoals hij in z'n artikel schrijft?   :rolleyes:

Hij noemt enkele voorbeelden, die volgens hem minstens zo goed of zelfs beter klinken dan de hedendaagse apparatuur. Maar dat is een persoonlijke mening en dus net zo smaakgebonden als (persoonlijke) voorkeuren bij de hedendaagse apparatuur!   ;)

Audiopaul,

Zoals je het uitlegt,klopt jou stelling natuurlijk,MAAR...

Ben eigenlijk benieuwd of JIJ of IEMAND anders OOK al eens die ervaringen gehad hebben confused.gif

Als je jezelf een beetje verdiept in de in en outs van oudere app. weet de al vrij snel of iets inderdaad oude rotzooi is.

Vindt het persoonlijk een sport(lees tussen haakjes) om met een zo klein mogelijk bedrag,TOCH iets goeds te kopen...

Vandaar dat dit art.mij wel aanspreekt ;)

hvsl.

Hmm, interessant artikel Harry! :)

Ik heb zelf dus een oude Naim Nait-2. Qua layout aan de binnenkant vrijwel indentiek aan de foto van de allereerste Naim Nait.

nait_inside.jpg

Alleen 't front van de Nait-2 is anders.

Ik verbaas me soms ook hoe goed zo'n oudje nog mee kan concureren met de hedendaagse versterkers/prijsgenoten.

Ik heb de Naim Nait met enkele moderne verstekers kunnen vergelijken zoals de Cyrus 7 en de AA Puccini SE. (beide rond de 1350,- euro. Tot m'n verbazing won de 14 jaar oude Nait 't van deze hedendaagse, zeer goed beoordeelde versterkers. (en ik vind 't ook allebei goede versterkers)

Ook wat betreft luidsprekers: Ik had afgelopen maandag de gelegenheid om thuis een setje splinternieuwe Quad 11L luidsrpekers te proberen. (luidsprekers van 't jaar 2002! What HiFi) helaas..... ze verloren 't van m'n 17-jaar(!) oude Linn Kan's. Hoewel de Quads zondermeer waar voor hun lage prijs bieden!

(rond de 500,- euro p.p)

Kortom, ik heb door de jaren heen ook ervaren dat nieuw niet altijd beter is/hoeft te zijn.

mvg,

Alco :)

Beste HVSL,

Zelf heb ik na behoorlijk lang zoeken een Marantz 104 tuner gekocht (bijna gekregen). Was/is in bijna nieuwstaat, en speelt heel veel hedendaagse tuners finaal weg...

Heb 'm wel wat gemodificeerd (andere output connectoren en een fatsoenlijk netsnoer).

Er bestaat naar mijn mening een heleboel mooi spul, vooral uit de seventies. En omdat de prijs van dit spul vaak heel redelijk is kun je je er bijna geen buil aan vallen. Op internet vind je van bijna alle oude apparatuur wel specs en/of manuals en/of reviews.

Ik kan het artikel alleen maar volledig ondersteunen. Ik speel zelf nog steeds met een Denon DCD3300 CD speker als loopwerk en een ALBS DAC op basis van 4 x PCM63k Burr Brown processoren.

Klinkt nog steeds uitermate goed en doet absoluut niet onder voor de huidige converters.

Er zit wel een kern van waarheid in het relaas. Ik ben ook vaker met ouwe spullen aan de gang. Vaak omdat het leuk en simpel is, soms voor de goeie klank die er in zit. Mijn eerste 2de handsje was een 14 jaar ouwe Bryston 4B. Ik heb 'm 8 jaar gehad en met veel plezier beluisterd. Anderhalf jaar geleden heb ik 'm toch vervangen door een 1,5 jaar ouwe Bryston 4B-ST. Het geluid was toch kompleet anders. Eigenlijk een beetje killer, maar toch met meer detaillering en finesse. Ik ben zeer tevreden met de upgrade, maar dat neemt niet weg dat die ouwe minder was (wel anders). Deze ouwe 4B speelt echter nog steeds tot veel plezier van de nieuwe eigenaar (mijn ex-overbuurman).

Daarbij heb ik een jaar of 3 geleden een 10 jaar ouwe NAD 5100 cd-speler voor

Hai Paul,

Ik denk dan met name aan aparatuur die in het verleden echte "toppers" waren. Als je voor niet te veel geld een Quad 33/303/FM3 set koopt, koop je niet vlug iets mis hetzelfde geldt voor een Thorens 160 of die andere draaitafels die ik noemde.

Stel dat je een keer iets miskoopt wat is er dan aan de hand - niets.

Groet,

:D Mooi dat er soortgenoten bestaan.

Oh ja Alco,je begint me te overtuigen i.v.m.die Naim Nait2.

Staat inderdaad niets dan goeds over op internet.

Denk dat ik eens ga rondkijken ;)

Als jullie meer merken en types voor me hebben,hoor ik dat graag(heb ik weer wat te zoeken op internet)

Classics RULES :D (zal wel iets te ver gaan zeker ;) )

gr.Harry

Oh ja Alco,je begint me te overtuigen i.v.m.die Naim Nait2.

Staat inderdaad niets dan goeds over op internet. Denk dat ik eens ga rondkijken

Hallo Harry,

Tja, hoezeer ik en enkele internet sites/forums ook te spreken ben over de oude Naim Nait's, ze hebben wel enkele nadelen waarmee men moet kunnen leven. (valt af en toe niet mee)

Namelijk: er is binnenin de Nait-1 en 2 geen ruimte genoeg voor een echt goede potmeter, en daarnaast waren de Nait's ontworpen voor draaitafel gebruik. (hebben dan ook een uitmuntende phonotrap)

Echter, dit had ook als resultaat dat de Naitjes een zeeer gevoelige volumeknop hebben. Een millimeter draaien en de muziek 'knalt' al uit de speakers. (mijn volumeknop komt nooit boven de 9uur stand, en dat op 84db speakers!)

Daarbij is 't ook erg lastig wanneer je s'avonds laat nog wat muziek wilt beluisteren,want op laag volume staan de oude Naits ook bekend om hun beroerde L/R gelijkloop. Oftewel, beide kanalen klinken pas even luid bij een bepaald volume.

Een ander nadeel is 't beperkte vermogen (15-watt) wat uiteraard de keuze in bijpassende speakers wel lastiger maakt.

Kortom, 't is wel een zeeer muzikale versterker, die nog steeds erg goed mee kan komen, maar... heeft ook zo z'n beperkingen.

(btw: ik ken enkele mensen die al een Nait-1 (of 2) hebben van(af) 1983 en ze spelen nog steeds prima, zonder ooit problemen te hebben gehad, dat zegt wel al iets over de betrouwbaarheid en levensduur :)

ps: heb onlangs nog een Cyrus 7 in huis gehad, en ik moet zeggen, die komt wel al behoorlijk dicht in de buurt.

mvg,

Alco cool.gif

Niet dat ik iets tegen Naim heb, maar de Nait2 werd enkele jaren geleden in de "Audio" behoorlijk afgeschoten. Ik kan er niet over oordelen, ik heb 'm nog nooit beluisterd. Ik denk ook dat het een kwestie van smaak is.

Feit is wel dat Naim er een bepaalde, miscchien wel Engelse, filosofie er op na houdt. Dit zit in het versterkerontwerp. Linn doet iets dergelijks en ik geloof Mission/Cyrus ook. Aanhangers van dergelijke apparatuur hebben diezelfde filosofie en zijn moeilijk te overtuigen dat een andere weg ook naar Rome kan leiden. Ze noemen zichzelf "Flatearthers", net als personen uit de middeleeuwen die geloofden dat de aarde plat was en ondanks bewijzen niet van hun geloof af te halen waren (zie mijn sig. ;) )

BTW: Wat ben ik weer aan het raaskallen :rolleyes::D

Alco,

Dat volumeknop-probleem,...is dat niet te verhelpen met een andere pot. die een iets andere Ohmse-waarde heeft confused.gif

Trouwens mooi dat je ook enkele nadelen laat horen over deze amp.

Kom je niet vaak tegen!

gr.

Trouwens mooi dat je ook enkele nadelen laat horen over deze amp.

Kom je niet vaak tegen

Tja, ik zal de laatste zijn om te beweren dat Naim alleen zaligmakend is. (ben geen Mr.Puccini van hifi.nl :D;) )

Niet dat ik iets tegen Naim heb, maar de Nait2 werd enkele jaren geleden in de "Audio" behoorlijk afgeschoten

Nou noem je ook 'n blad Sodejuu eek.gif:D

Maar, ...ik heb hier ook nog een Engels tijdschrift (New HiFi Sound) uit 1989 waar de Nait-2 getest word. Ondanks dat z'n muzikale kwaliteiten werden bevestigd, kreeg ie slechts 3 van de 5 sterren (werkt net als What HiFi)...vanwege z'n te lage vermogen, en de beperkingen die dat met zich mee brengt. :rolleyes:

Maar, like I said, ik zou ook prima kunnen leven met versterkers als bijv: een Sonneteer, Cyrus 7 of 8, een Audio-Analoque Puccini SE.

Eigenlijk ben ik 50% 'flat-earther' en 50% 'round-earther' (oei,laten ze 't niet horen op 't Naim forum of 't Flat-Earth audio-forum! :D;) )

Greetings y'all,

Alco cool.gif

Geplaatst door hvsl:

Ja,kijk ongeveer hetzelfde verhaal...

Maar,Henrie,

ik heb je nog niet gehoord over ons onderwerp    confused.gif

Graag ook jou mening    ;)

gr.harry

Hierbij dan mijn mening: ik ben zelf op zoek naar een cd-speler (bij voorkeur Marantz), maar ik ben er ook al wel achter gekomen dat ik dan misschien maar beter een 2e hands kan nemen. Niet dat nieuwe Marantz cd-spelers zo vreselijk onbetaalbaar zijn, maar een 2e hands wordt vaak voor heel wat aantrekkelijker prijzen aangeboden en dat terwijl ze vaak nog niet eens zo heel oud zijn (en dus nog best up-to-date).

Van echt oude apparatuur (zoals de hier al genoemde Naim-versterker) heb ik geen verstand. Toen dat ding nieuw was, was ik ook nog nieuw zeg maar :) Ik ben ook nog niet zo lang met audio bezig. Nog maar sinds een half jaartje eigenlijk (mede door mijn studie en een paar huisgenoten), toen ik me begon te orienteren voor een versterker/speaker-combinatie. Ben dus nog niet zo'n doorgewinterde audio-man ;)

• 2 weeks later...