PD Posted 5 december 2002 Report Share Posted 5 december 2002 Hallo forumleden, Even een vraagje... Wat is jullie ervaring met Castle speakers? Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 6 december 2002 Author Report Share Posted 6 december 2002 geen ervaringen?!dat zo'n merk dan nog kan bestaan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 6 december 2002 Report Share Posted 6 december 2002 Beste PD, Ook Castle maakt prima luidsprekers met een Engels geluid.... Maar er zijn erg veel luidsprekers te koop en het ene merk zal bekender zijn dan de ander. Maar als jij ze mooi vindt gewoon nemen ze zijn prima en gemakkelijk aan te sturen en ook nog in mooie houtkleuren met echt houtfineer....... Want bv Visonik maakt ook hele mooie luidsprekers luister maar eens naar de Concept 5 ........... wat ik bedoel er zijn veel die niet zo bekent zijn maar toch erg goed. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 9 december 2002 Author Report Share Posted 9 december 2002 ik moet binnekort maar weer eens langskomen heb ik wel door... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 9 december 2002 Report Share Posted 9 december 2002 Geplaatst door PD:ik moet binnekort maar weer eens langskomen heb ik wel door... Dat denk ik ook MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 9 december 2002 Author Report Share Posted 9 december 2002 Na de mission's ben ik nu wel eens toe aan echt goede speakers ! Haudio kan me vast wel helpen. Dynaudio audience 42 is dat niet wat voor mij Heb ongeveer 600 euro per paar ter beschikking. Er zijn vast nog veel meer speakers in die prijs categorie maar wat is in iedergeval de moeite waard om naar te luisteren? groeten PD Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 9 december 2002 Report Share Posted 9 december 2002 Leuk he , Internet. Luidsprekers zijn misschien wel een kwestie van smaak, maar de kombinatie moet wel kloppen. er bestaan luidsprekers die moeilijk zijn aan te sturen,ook nog een laag rendement hebben ,tja dan zal er toch een behoorlijk stabile versterker aanmoeten. En behoorlijk stabile versterkers zijn prijzig. Het werkt natuurlijk wel met een .......gewone.........versterker maar optimaal is anders. Dus om het optimaal te krijgen, kun je het beste zoeken naar de kombinatie die electrisch bij elkaar past. Klipsch is gemakkelijk aan te sturen en heeft een hoog rendement. Monitor Audio heeft een iets lager rendement maar is wel gemakkelijk aan te sturen. ASW zit er tussen in is dus ook gemakkelijk . Tannoy en Dynaudio zijn beide moeilijker de 1 wat meer dan de ander. Maar dan andersom. Impuls is ook erg gemakkelijk Thiel is weer wat moeilijker Visonik is gemakkelijk Final is niet gemakkelijk maar ook niet moeilijk. B & W dat weet je niet dat is een kwestie van model ,dus nogal verschillend. Linn is gemakkelijk JBL heeft wel een hoog rendement maar de Impedantie is niet hoog. Infinity is nooit gemakkelijk (geweest) Electrostaten zijn ook bijna altijd moeilijk. Och weet je wat ga eens luisteren MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 9 december 2002 Author Report Share Posted 9 december 2002 Die dynaudio's hebben een rendement van 87 dB en staan er inderdaad bekent om dat ze niet makkelijk zijn aan te sturen. Heb nu wel een "zware" (stabiele ,ik twijfel) eindversterker (NAD 2400 monitor series enz.). Hoe dat samen gaat, mag joost weten (maar 1 manier om achter te komen). Maar inderdaad als ik in de toekomst meer verfijning (bijvoorbeeld) wil, zal ik voor een goede versterker nogal veel moeten betalen (hij moet naast meer verfijning ook stabiel zijn). En wat vermogen dat ook kwaliteit levert kost nou eenmaal wat meer. Dus zelf heb ik ook al door dat het beter is om een paar speakers te kopen die makkelijk zijn aan te sturen. Ik kom in iedergeval deze week wel weer even helpen/leren en zonodig even luisteren groeten PD Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 9 december 2002 Report Share Posted 9 december 2002 JBL heeft wel een hoog rendement maar de Impedantie is niet hoog. Is dat zo? Dat rendement klopt idd. De mijne hebben een rendement van 92dB en dat is dacht ik redelijk hoog. Maar is de impedantie laag? De nominale impedantie van mijn JBL's is 8Ohm (zegt nog niks, weet ik). Heb je toevallig een plaatje (grafiek) van het impedantieverloop? Toch heb ik niet het idee dat mijn versterker er echt veel moeite mee heeft en dat terwijl minstens 8Ohm wordt geadviseerd (of wordt daarmee ook de nominale waarde bedoeld?). En Infinity's werden mij afgeraden omdat ze redelijk moeilijk aan te sturen waren... Btw. ik heb JBL's TLX-10. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 9 december 2002 Report Share Posted 9 december 2002 Beste H,PD, Een luidspreker heeft geen vaste weerstand.. Maar wisselt per frequentie daarom noemt men het ook Impedantie.. Een luidspreker, waar in de technische gegevens staat, nominaal 8 Ohm kan bij bepaalde frequenties onder de 2 Ohm komen ,en dat is niet gemakkelijk voor een versterker. Een luidspreker van 4 Ohm nominaal ,die heel gelijkmatig is en geen rare hobbels vertoond en dus bv niet onder de 3,6 Ohm komt, is dan dus wel gemakkelijk aan te sturen. Dit alles is geen wet van meden en perzen dus is het weten en of uitkijken geblazen. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 9 december 2002 Report Share Posted 9 december 2002 Dit alles wist ik al lang (ik weet wat het woord impedantie inhoud!), dus daarom vroeg ik ook of je toevallig een grafiekje had met het impedantieverloop. Ik vind het namelijk een beetje vreemd dat Infinity's worden afgeraden terwijl ik dan nu lees dat JBL's een lage impedantie hebben (en daardoor dus ook niet zo makkelijk zijn aan te sturen)... Vond ik dus een beetje een vreemd verhaal, maar ik ben verder best tevreden met m'n speakers hoor, dat is het niet. En wellicht dat het met mijn speakers nog wel wat meevalt met het impedantieverloop, maar daarvoor zal ik eerst een grafiekje moeten zien. Of anders: kun je ook zelf (makkelijk) het impedantieverloop meten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 9 december 2002 Author Report Share Posted 9 december 2002 Ook mij kwam dit verhaaltje bekent voor (vandaar die dubbele grafiekjes in stereoplay) Maar ik ben het er wel mee eens dat dit welleens wordt onderschat. Haudio ik kom binnekort weer even langs als klant ik hoop dat we dan de gelegenheid hebben om hier even over verder te praten (de keuze van nieuwe speakers). En henrie? Waar kan ik wat meer informatie vinden over jouw JBL's? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 9 december 2002 Report Share Posted 9 december 2002 En henrie? Waar kan ik wat meer informatie vinden over jouw JBL's? Ik heb lang gezocht (toen ik ze kocht) op internet en uiteindelijk heb ik 1 site gevonden waar nog iets opstaat (+ eentje in het italiaans maar ik ben niet zo'n held in vreemde talen anders dan het engels ). Misschien dat iemand anders nog een site weet waar info over deze speaker staat... JBL had ze zelf al van de site gehaald (als ze er al ooit op hebben gestaan). Ze waren namelijk overjarig (werden dus niet meer gebouwd, maar waren nog wel nieuw). Ik heb ze dan ook in de aanbieding gekocht. Ik heb geen idee of ze nu nog (nieuw) te koop zijn... Overigens heb ik er €249 per stuk voor betaald. Hier een plaatje en een link Er zit overigens nog een 'afdekgaas' overheen, maar die kan er af. Ikzelf heb ze er maar opgelaten aangezien ik er 1 naast m'n bed heb staan en er nog wel eens mensen bij mij op m'n bed zitten (ik woon in een studentenkamer). Ik heb niet graag dat ze dan mijn woofers (per ongeluk) stuktrappen en zo'n gaas biedt altijd nog enige bescherming. Overigens kun je wel verschil horen tussen met en zonder afdekgaas... Link to comment Share on other sites More sharing options...
jernst Posted 9 december 2002 Report Share Posted 9 december 2002 .Ik zelf heb al jaren de Castle Winchester. Geluid is erg persoonlijk. Het een prachtig gebouwde speaker. De units worden ook in eigen beheer gebouwd. Ze klinken, als wat veel mensen omschrijven, typisch Engels en dat kan ik beamen. Ze hebben een goed rendement, dus makkelijk aan te sturen. Mijn maatje heeft de "Howard's". Die zijn een slagje kleiner. Ze zijn erg muzikaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbie V. Posted 12 december 2002 Report Share Posted 12 december 2002 meteen mijn eerste bericht hier Ik heb in september nieuwe speakers aangeschaft. Een set Castle Warwick 3, de grootste bookshelf van Castle. Hele leuke speaker. Ik heb ze vergeleken met andere speakers, zoals Monitor Audio en CMD. Waarbij de Castle als meest neutrale speaker naar voor kwam. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts