Jump to content

Ziggy en bas

carl
 Share

Recommended Posts

Afgelopen weekend weer eens mijn CD speler aangezet(normaal luister ik alleen naar mijn draaitafel. Eerst een demo CD (lang niet gedraaid) van Elipson met veel oude jazz en blues. Ik had behoefte aan de muziek hard te zetten. Op een of andere manier te veel bas.

Geinspireerd door Ender vroeg ik me af of ik geen bas probleem had gekregen (ik was trouwens ook verkouden aan het worden). Vervolgens nog eens wat muziek aan gezet waaronder Bowie "Station to station" en "Ziggy Stardust" (zo'n goude Ryko CD). Op de laatste CD staat (net als op de LP),dat je hem zo hard mogelijk moet aanzetten. Dat kan dan ook zonder enig probleem (geen bas probleem).

Mijn vraag/conclusie is:

- staat er op veel CD's gewoon niet te veel bas omdat ze ook goed moeten klinken op een slechte installatie of de maker van (te) lage volumes uitgaat m.a.w. is elke CD in balans? Nee lijkt me.

- Is er dan toch niet veel te zeggen voor een tilt regeling a la Quad. Vroeger draaide ik zoiets heel makelijk weg. Nu doe ik dat overigens heel eenvoudig door een pak "tempo" zakdoekjes in de poort van de luidsprekers te doen. Zijn we niet te alergisch voor een klankregeling ook als die subtiel is. Je maakt me niet wijs dat bij iedereen altijd alle muziek optimaal klinkt.

- Ik zou een tilt regeling makkelijk in de tape lus van mijn versterker kunnen integreren (bij normaal afspelen in 95 % van de gevallen tast je je signaal dan niet aan}. Is zoiets te koop (geen tilt a la Quad volgens mij) of eenvoudig te construeren (Stefan).

Hoi Carl,

Het ligt eraan welke muziek je bedoelt. Bij dat HipHop- en R&B-gebeuren wordt er inderdaad bas bijgemixt. Het moet toch vooral klinken op een Ghettoblaster.

Over het algemeen wordt gewoon afgemixt op de luidspekers in de studio, met Yamaha NS-10 (die kleine met die witte woofer) als tweede controle. De Yamaha blinkt nl uit in slecht geluid, als het hierop klinkt klinkt het op een midisetje zeker. er zijn echter voorbeelden van CD's/LP's waar ongewild veel bas ingemixt is. "Hotel California" van The Eagles is een ven de bekenste voorbeelden. Het verhaal gaat de ronde dat er afgemixt is geworden met een defecte versterker op de speakers, toen moest er behoorlijk bijgeregeld worden. Helaas is het iets te veel van het goede geworden.

Beste Carl,

Bedankt ,bedankt voor de info over platenspelers.

Ik heb er veel aan en donderdag komt Sodejuu en die zal er denk ik ook veel aan hebben.

Ieder 1 die iets van platenspelers weet en wil weten is dit perfecte info.

Verder maakt MF een toonregelunit die in een lus tussen de tape in en tape out aan te sluiten is.

Ook nu wordt nog steeds bij populaire muziek (voor de jeugd) en hun Getto Basters te veel lage tonen op het Cd plaatje gezet.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Carl,

inderdaad bedankt voor de info over platenspelers, heb 't even gekopieerd voor sodeju er mee vandoor kon gaan.

Groet Jitze :rolleyes::D

Tijd genoeg, want mijn auto ligt weer eens uit elkaar. Ik moet nu toch maar eens wat minder uitgeven aan dat audiogbeuren en eens voor een nieuwe "transporter" gaan kijken. De reis naar Sneek wordt dus noodgedwongen een kleine week naar achteren verschoven mad.gifmad.gifmad.gif:( Ik wordt helemaal gek van dat ding eek.gif

Henk/Jitze/Sodeju,

Wat interessant is aan die artikelen uit Audiopinie is dat die knaap alle typen platenspelers beschrijft en uiteindelijk "kiest" voor platenspelers met massa ipv zwevende vering. Zijn eigen constructie ligt in de lijn van die Nottingham die ik bij Henk op mijn vakantie zaq.

Thorens was natuurlijk ook een topmerk als je die foto's ziet van de Referenz. Wat een vernuft zat er en dertig jaar geleden in dit soort spelers. Dat doet me wel eens twijfelen aan de moderne opvolgers. Veel simpeler van opzet, maar waarom hebben ze daar vroeger dan niet voor gekozen?

Carl,

heb Rudolf Bruil eens mee mogen maken tijdens een luistersessie, blij dat ik niet zo vreselijk analytisch luister, lijkt me vreselijk vermoeiend.

Overigens kan me in vrijwel alle uitspraken vinden........

Luister gewoon plezierig naar mijn verend monstertje.........

Groet Jitze confused.gifconfused.gif

O, ja......

Carl vanmiddag de souncheck van het Seven Bridges Jazz Festival meegemaakt, volgens mij zijn de tegenwoordige geluidstechnici selectief doof, de bassen slaan je haast van de brug, overstemmen vrijwel alles.

Ook tijdens het Holland Festival zijn hierdoor vele optredens de mist ingegaan.

Groet Jitze mad.gifmad.gifmad.gifmad.gif

Geplaatst door carl:

Je moet maar met een bouwproject voor een houten arm komen. Leuke sight- bedankt

Over leuke site's. Die meneer Sheu heeft ook een platenspeler zelf gebouwd. Zelfs meerdere. Je kan ze op zijn SITE bewonderen. Eventueel kun je ze kopen of een bouwpakket bestellen.