padi Posted 15 maart 2003 Report Share Posted 15 maart 2003 Het valt mij op dat er weinig aandacht wordt besteed aan de akoustiek van de kamer. Als ik alleen al in mijn (audio) vriendenkring kijk valt het op dat w Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 15 maart 2003 Report Share Posted 15 maart 2003 Je hebt gelijk, er word hier geen aandacht aan akoestiek geschonken. Ik heb zo'n vermoeden dat velen hier nog steeds denken dat het upgraden van je net kabels meer invloed heeft op het geluid dan het plaatsen van enige akoestische hulp middelen. Akoestische aanpassing betekent hier het verschuiven van de bank en een kleedje op de vloer. Ik kan me zo 123 ook geen winkelier bedenken die een optimaal aangepaste demo ruimte heeft. Mischien maar goed ook. T'is gemakkelijker om een kabel van Link to comment Share on other sites More sharing options...
heefiguur Posted 15 maart 2003 Report Share Posted 15 maart 2003 Hallo padi, Dat is mij ook al opgevallen. Hooguit wordt er wat met de weergevers geschoven. Er zijn bedrijven die je ruimte willen doormeten en advies geven. Zoek internet maar af. Let wel, ik heb zo'n bedrijf benadert, dat de prijs niet mals is. Voor het advies werd 2000 gulden gevraagd. Omdat ik er de laatste tijd nogal mee bezig ben, heb ik om wat huiswerk te doen het programma CARA aangeschaft. Daarmee kan je er lustig op los experimenteren. Mij geeft het straks een goede uitgangspositie om het gebeuren neer te zetten. Vergeet niet dat er een verschil is tussen het isoleren en absorberen. Omdat ik straks in een appartement kom te wonen, heb ik met beide te maken. Isoleren is me wel duidelijk intussen is niet zo lastig. Met de juiste materialen is dat goed te doen. Reactie op Siep: het enige wat ik in die winkels zie is dat er vaak vloerbedekking ligt dan wel een tapijt. De wanden zijn onbewerkt hooguit hangt aan de tegenoverstaande wand een kleed of een gordijn. Het plafond wordt ook vaak vergeten. Let wel, dat alle bovengenoemde maatregelen in verschillende winkels waren te bewonderen. Het kan voldoende zijn een maatregel toe te passen. Arie Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 15 maart 2003 Report Share Posted 15 maart 2003 nou , bij mij was het het eerste waar ik aan dacht . een goede akoustiek is een must . wat heb je aan speakers van 500 euro als de kamer lekker mee staat te spelen. mijn kamer ziet er als volgt uit : 7 bij 4 meter 2.60 hoog hoogpolig tapijt , stoffen bankstel ,halve gordijntjes voor de ramen met daarvoor weer overgordijnen ,voor de rest veel kasten en planten en een hoop rommel van mijn twee dochtertjes , mijn plafond is van gipsplaten met daarboven een ruimte van 20 cm opgevuld met glaswol en daarboven weer de houten vloer van de eerste verdieping. de muren zijn van kalkzandsteen met daarover een dik behang . en het resultaat ? menig studio is er jaloers op Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 15 maart 2003 Report Share Posted 15 maart 2003 M'n kamer is 'geholpen' door een mannetje. De akoestiek heeft tot 60% invloed op welke set dan ook. Ook ik heb nu Cara, maar nog niet veel tijd voor gehad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 16 maart 2003 Report Share Posted 16 maart 2003 Ha die Padi, Je ziet aan het aantal reacties dat je gelijk hebt. Zelf heb ik door een samenloop van omstandigheden (m.a.w. door wat zich in de loop der jaren in mijn woonkamer heeft verzameld) geloof ik best een goeie akoestiek, maar dat is het timmermansoog(oor) van iemand die geen timmerman is. Zo hoorde ik pas iemand die ervoor doorgeleerd had zeggen dat tegenover een dode wand een levende wand moet staan, dus alles aan alle kanten met stofjes, kussens etc. opvrolijken schijnt het ook niet helemaal te zijn... Maar wat dan precies levend is? En heefiguur, waar kunnen we dat CARA bemachtigen? Is het een computerprogramma of iets anders? groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 16 maart 2003 Report Share Posted 16 maart 2003 Het ligt niet alleen aan de (weinige) reacties. Ik heb er onderzoek naar gedaan en o.a. met ETF5 metingen verricht in mijn kamer: Dit mag ik met recht 'recht' noemen en dat hoor je ook Na lange tijd weggeweest te zijn is de website van de makers weer online: ETF5 Oh ja, ik heb ook nog een Cara cd liggen, dit is de eerste versie en die vindt het wel leuk om je muiscursor in een hokje te laten staan wanneer je zelf een speaker wilt defini Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 16 maart 2003 Report Share Posted 16 maart 2003 is jouw kamer akoustisch bestempeld???? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 16 maart 2003 Report Share Posted 16 maart 2003 Geplaatst door joopie:is jouw kamer akoustisch bestempeld???? Die vraag is weer het toppunt van vaagheid, volgende vraag Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 16 maart 2003 Report Share Posted 16 maart 2003 is vaagheid niet iets wat bij jou als individueel humanitair homosapiens vaak voorkomt.??????????????????/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 16 maart 2003 Report Share Posted 16 maart 2003 of ben ik nu TE intellectueel bezig ???????? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 16 maart 2003 Report Share Posted 16 maart 2003 Een zekere vaagheid roept vragen op, zoals je ziet Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 16 maart 2003 Report Share Posted 16 maart 2003 Goh akoustiek, leuk om mee bezig te zijn!!!! Eigenlijk zou ik al blij zijn met een eigen woning!!!!!! Gat-ver-damme kut wereld!!!! Heb een droom baan, maar kan geen huis kopen. Leg dat eens uit?!?!?! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 16 maart 2003 Report Share Posted 16 maart 2003 Geplaatst door Hans:Zo hoorde ik pas iemand die ervoor doorgeleerd had zeggen dat tegenover een dode wand een levende wand moet staan, dus alles aan alle kanten met stofjes, kussens etc. opvrolijken schijnt het ook niet helemaal te zijn... Maar wat dan precies levend is? Levend wil hier zeggen dat de wand niet geluid absorberend moet zijn, maar juist reflecterend. Deze reflectie moet wel diffuus zijn, hiervoor zijn allerhande structuren bedacht. Kijk hier, op ca. 4/5 van de pagina voor zo'n constructie: http://home.wanadoo.nl/thingman/zelfwerk.htm Voor meer informatie, Google eens op LEDE (Live End Dead End) Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 16 maart 2003 Report Share Posted 16 maart 2003 Hallo Padi , Mijn set kan ik zelf uitzoeken, gelukkkig maar de akoustiek wordt grotendeels bepaald door de vrouw des huizes Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 16 maart 2003 Report Share Posted 16 maart 2003 Geplaatst door seoman:Goh akoustiek, leuk om mee bezig te zijn!!!! Eigenlijk zou ik al blij zijn met een eigen woning!!!!!! Gat-ver-damme kut wereld!!!! Heb een droom baan, maar kan geen huis kopen. Leg dat eens uit?!?!?! Werd ik maar betaald om te dromen, hoe doe je dat? Ik weet niet wat je ontvangt en hoe oud je bent, maar de lokatie van de gewenste woning bepaalt grotendeels de prijs. In Belgi Link to comment Share on other sites More sharing options...
heefiguur Posted 16 maart 2003 Report Share Posted 16 maart 2003 Hallo Hans, En heefiguur, waar kunnen we dat CARA bemachtigen? Is het een computerprogramma of iets anders? Kijk bij www.cara.de Aldaar vind je verwijzingen naar een Nederlandse site waar je het programma ook kan verkrijgen. Een aanrader is de handleiding op cd. Met deze cd wordt je aan de echt aan de multi media hand meegenomen. Het is een programma waarmee je je kamer modelleert en vervolgens je akoustiek simuleerd. In de plus versie zit zelf een optie om het e.e.a. hoorbaar te maken. Ik vind het handig omdat je niks fysiek hoeft te doen. Daarna heb je een goed uitgangspunt. Arie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 16 maart 2003 Report Share Posted 16 maart 2003 Ha die Arie, Bedankt voor de tip! groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
heefiguur Posted 16 maart 2003 Report Share Posted 16 maart 2003 Hallo Andre, Dit mag ik met recht 'recht' noemen en dat hoor je ook Hoe heb je dat zo gekregen? Arie Link to comment Share on other sites More sharing options...
@ Posted 16 maart 2003 Report Share Posted 16 maart 2003 Geplaatst door Seed7: Levend wil hier zeggen dat de wand niet geluid absorberend moet zijn, maar juist reflecterend. Deze reflectie moet wel diffuus zijn, hiervoor zijn allerhande structuren bedacht. Kijk hier, op ca. 4/5 van de pagina voor zo'n constructie: http://home.wanadoo.nl/thingman/zelfwerk.htm Voor meer informatie, Google eens op LEDE (Live End Dead End) Juist zo is het. Reflecterend tegenover absorberend. Op zich is een kale muur dus reflecterend. Een dode wand kun je met wat hulpmiddelen creeeren. Het debat blijft nog wel op het gedeelte of je het dood moet maken (absorberend) of dat je het beter diffuus moet maken (enkelvoudige reflecties omzetten in meervoudige reflecties met een lagere amplitude). Voor absorptie zou je gebruik kunnen maken van tube traps van ASC, dit zijn een soort cilinders die vooral lage frekwenties absorberen. Die kun je dus gebruiken als je een te dikke "boomy" bas hebt. RPG is een bedrijf wat een aantal middelen verkoopt om het geluid diffuus te maken. De RPG Diffusor is een soortement kast met daarin vakken die allemaal een verschillende diepte hebben. Alle vlakken refelcteren zo op een ander punt het geluid. Deze kast zou je bijvoorbeeld tussen je speakers kunnen plaatsen. Gewoon een boekenkast gevuld met boeken is ook een probaat middel. Als je de ruggen van de boeken een beetje ongelijk laat uitsteken heb je eigenlijk hetzelfde effect. Verder heb je ook nog te maken met vloer en plafondreflecties. Een simpel karpetje kan daar al een oplossing zijn. De ideale luisterruimte heeft trouwens een schuin-oplopend plafond. De speakers zou je dan plaatsen in het laagste deel. Maar ja, wie heeft er nou zo'n woonkamer? Op www.audioadvisor.com kun je trouwens een hoop vinden over akoestische hulpmiddelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 16 maart 2003 Report Share Posted 16 maart 2003 Geplaatst door heefiguur:Hallo Andre, Hoe heb je dat zo gekregen? Arie Haha, ik heb het vastgesteld, kennelijk heeft mijn huiskamer vrij goede eigenschappen, vloerbedekking, een stoffen bank en dikke gordijnen doen veel goed. Je hoort het ook wanneer je in je handen klapt, het is vrijwel meteen weer stil. Een schilderij (met glazen plaat) heb ik verplaatst en er stond een salontafel in de weg, dit leverde meetbare verschillen op in vooral het middengebied, dat nu veel doorzichtiger is, vooral de R90 profiteerde hiervan. De hogere Kappa 9 had niet zo'n last met het middengebied. Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Picoso Posted 16 maart 2003 Report Share Posted 16 maart 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
heefiguur Posted 16 maart 2003 Report Share Posted 16 maart 2003 Hallo Andre, ... en er stond een salontafel in de weg ben net even wezen kijken op je site; heb je die salontafel weggehaalt? Staat er nu dan niks? Een vriend van mij deed ook eens zo'n sugestie. Maar ja, waar leg je je benen op als je lekker onderuit wil hangen De hogere Kappa 9 had niet zo'n last met het middengebied. Zou dat door zijn hoogte komen? Arie Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 17 maart 2003 Report Share Posted 17 maart 2003 Geplaatst door heefiguur:Hallo Andre, Zou dat door zijn hoogte komen? Arie Pfff, quote hear alleen de laatste tekst Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerrit Harteveld Posted 17 maart 2003 Report Share Posted 17 maart 2003 Een frequentiekarakteristiek recht maken is een kamer is niet echt mogelijk, als je de microfoon 5 cm verderop zet is ie weer krom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts