Jump to content

weinig aandacht voor de akoustiek

padi
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Gerrit Harteveld:

Een frequentiekarakteristiek recht maken is een kamer is niet echt mogelijk, als je de microfoon 5 cm verderop zet is ie weer krom.   eek.gif

Ja, precies. En er komt wel meer bijkijken dan een gordijntje hier en wat vloerbedekking daar.

Gezien we, ook met de meest kostbare apparatuur, slechts bezig zijn met het bewerkstelligen van een zo plezierig mogelijke reproductie van de werkelijkheid, vraag ik me wel eens af, of we niet meer problemen oproepen, dan er werkelijk zijn.

Naar een optreden gaan, betekent ook dat je volledig afhankelijk bent van de acoustische eigenschappen van de gelegenheid waar eea zich afspeelt, in de grotere zalen krijg je ook nog te maken met de opvattingen van de aanwezige geluidstechnici.

Ook in zalen die geroemd worden vanwege hun acoustiek, is het maar de vraag of jouw plaats wel zo gunstig gesitueerd is.

Ik woon in een nieuwbouw appartement, heb leren leven met de eigenschappen van dit pand, die overigens met elke wijziging in het interieur weer verandert, binnenkort komt er een andere bank, er worden gordijnen toegevoegd, af en toe wordt er eens iets verplaatst................

Mijn streven is gericht op een weergave die me vooral betrokken houdt bij de muziek die ik draai, het lijkt me zo vreselijk vermoeiend om voortdurend met allerlei randverschijnselen bezig te zijn.

Kan me voorstellen dat je, als je een afzonderlijke luisterruimte aan het inrichten bent, dat je hiermee veel verder gaat.

Ook als err inderdaad grote problemen optreden zul je iets moeten doen,.

Heb een paar keer voorstellen gezien, die tot betere acoustische eigenschappen van een woonkamer moeten leiden, echter wil dan niet meer in dat hok wonen, hoever ga je hiermee...........

Groet Jitze

Jitze,

Ik ga grotendeels met je mee in de stelling dat de akoestiek in mijn kamer wel in harmonie moet gaan met het "design" van het interieur.

Toch probeer ik qua geluid wel in de richting te komen van wat ik in de concertzaal hoor. Van te ijverige technici heb ik met klassieke concerten gelukkig geen last. Daar komt geen versterking aan te pas.

Maar ook bij een live klassiek concert zoek ik de plaats in de zaal goed uit. Bij het reserveren van kaarten heb ik de plattegrond van de zaal er soms gewoon bij om te kijken welke rij/stoel ik wel/niet wil hebben. Bij groot symfonisch werk zit ik liefst precies in het midden. Bij bv. een piano concert iets links van het midden zodat je de pianist op het klavier in actie kunt zien.

Ook in de zaal heb je het geluidsbeeld dus enigzins in de hand!

Geplaatst door picoso:

..., al heb ik mij er wel voor ingespannen zoveel mogelijk reflecterende oppervlakken te neutraliseren. Dus ook het plafond. Omdat ik in mijn vorige woning ook had ervaren wat voor fantastische uitwerking dat had op de weergave kon ik het in Groningen ook niet laten...

Ik zit er ook aan te denken om mijn plafond (gedeeltelijk) te bekleden. Met 2 terror katten zijn gordijnen en vloerbedenking niet echt praktisch (en behang blijft ook niet lang zitten).

Iemand een idee waar je dit spul kunt kopen:

ceiling.jpg

Schijnt Sonex te heten (gezien op deze site)

De Sonex site http://www.illbruck-sonex.com/index.html

• 4 weeks later...

Mm, je moet erg uitkijken met het plaatsen van demping/absorbsie middelen. Het gaat om kleine subtiele stukjes, geen hele lappen stof. En je kunt absorberen, difuseren, verstrooien, reflecteren enz.

Mijn kamer was al vrij dood, in het begin te dus ik heb het combineerd.

ref_plafond.jpg