Jump to content

Een speaker en kabel vraagje

paolo
 Share

Recommended Posts

Sinds kort heb ik een pioneer a/v reciever aangeschaft (vsx709rds) en een pioneer dvdspeler (dv535).

Nu heb ik nog de boxen van mijn vorige flutministereoset van jvc erop aangesloten staan, met gewone standaard bekabeling.

Ik heb 3 vragen:

1) Weer iemand wat voor impedantie boxen ik hierop aan moet sluiten? (de achterzijde van de reciever meldt 16-32ohm, de website van pioneer geeft aan dat alle kanalen 8ohm impedantie uitgangen hebben).

2) Welke speakers zijn aan te bevelen? Ik moet zowel front als center als rear speakers hebben en een subwoofer. Natuurijk wil ik hier graag ook een degelijke set kabels bij hebben.

3)Weet iemand een informatieve site over interlinks, buizenversterkers enz.. Informatie die ik zoek is wat het precies inhoudt, voor en nadelen van dat soort dingen en hoe eventueel aan te sluiten.

Budget voor de speakers + de kabels is ongeveer 1500gulden (student h

Beste Paolo,

Het is maar wat je wilt !

Je kunt naar een dozenschuiver gaan die er echt geen verstand van hebben, behalve van verkopen dat wel dus.

Je kunt ook naar een speciaalzaak gaan waar ze er wel verstand van hebben, dan betaal je wat meer maar je krijgt wel zoveel mogelijk waar voor je geld.

Dus het is maar waar je voor kiest.

De impedantie van een luidspreker kan wisselen per frequentie , het wordt daarom ook impedantie genoemd omdat het een schijnbare weerstand betreft.

Een 8 Ohm luidspreker op jou versterker van Pioneer is prima.

Maar pas op want een luidspreker met een impedantie kan een weerstand hebben in het hoog van 64 Ohm en in het laag van 2.3 Ohm dat is dan een moeilijk aanstuurbare luidspreker en ongeschikt voor jou Pioneer.

Een luidspreker van 4 Ohm die in eerste instantie niet zo geschikt is voor jou versterker kan een impedantoe in het hoog hebben van 8 Ohm en in het laag van 3.2 Ohm deze luidspreker kan door de Pioneer gemakkelijk worden aangestuurd mits hij redelijk hoog van rendement is.

Dus Dali luidsprekers zijn voor jou versterker prima geschikt.

Wat betreft interlinks en luidsprekerkabels daar zou ik even mee wachten en er gewoon simpele tussen stoppen totdat je weet je wat je er tussen moet zetten.

En over buizenversterkers en andere verschijnselen kun je beter later het hoofd breken als je er meer van weet.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Hoi Paolo,

Op de vraag in de tweede posting: Je kunt er alleen achter komen als je een impedantieverloopdiagram erbij krijgt. Helaas is dit nooit het geval, echter bij veschillende duitse audiobladen worden deze diagrammen mee gedrukt. Ze zijn wel lastig te "lezen". Je kan bij de fabrikant of importeur vragen wat de laagste imdantie met bijbehorende frequentie van een bepaalde speaker is.

Op vraag 1 in posting 1: Daar heeft Haudio al antwoord op gegeven.

Op vraag 2 in posting 1: Het is belangrijk waar je de set voor gaat gebruiken. Als het hoofdzakelijk hometheater is, dan kun je het best 5 dezelfde speakers nemen plus een subwoofer. Dus front-, rear- en centerspeaker zijn dan precies hetzelfde. Waarom? Omdat dit de enige manier is om een homogeen geluidsbeeld bij de film te krijgen. Neem je expliciete front-, rear- en centerspeaker, dan wordt het geluidsbeeld troebel. Van achter klinkt het schel en van voren wollig met een snerpend midden is dan meer regel dan uitzondering (voorbeeld). Voordeel van de zelfde speakers is dat het ook niet uitmaakt welke speaker (merk + uitvoering) je kiest. Het probleem van afstemming komt hierbij nl niet voor.

En inderdaad, kabels komen wel een keer.

Op vraag 3 in posting 1: Info over kabels vind je op heel veel sites. De beste info vind je volgens mij bij Cardas Cables. Over buizen vind je van alles bij Triode Dick

Geplaatst door paolo:

Bedankt voor je snelle reactie.

Hoe weet je wat de weerstand in het hoog en in het laag van een luidspreker is?

De dali luidsprekers zijn een beetje boven mijn budget trouwens, (1500,- voor 5 boxen +kabels)

Beste Paolo,

Dat zeg ik Dali heeft een komplete set voor 1500,00 .

MvG,

Haudio

bedankt

:rolleyes:

Paolo en Octavie,

kuister ook eens naar de Speakers van het merk Klipsch, zeer redelijk geprijsd met een fantastische weergavekwaliteit.....

Op Hear of Hifi staan reviews over de RF 3 speaker en de KSW 10 en 12 subwoofer.....

Groet Jitze eek.gif

Hahaha :)

Elke keer als ik een speaker advies van Jitze lees is het wel de klipsch..

Maar in mij ogen heeft hij wel gelijk..

Bezit zelf de RF-3 en ik vind ze geweldig..

(Jitze zweert bij de Heresy..ik weet het)..

Zal zeker eens naar Klipsch luisteren als ik jouw was..

Geplaatst door Mark:

Hahaha   :)

Elke keer als ik een speaker advies van Jitze lees is het wel de klipsch..

Maar in mij ogen heeft hij wel gelijk..

Bezit zelf de RF-3 en ik vind ze geweldig..

(Jitze zweert bij de Heresy..ik weet het)..

Zal zeker eens naar Klipsch luisteren als ik jouw was..

Wat betaald Klipsch voor deze reclame eigenlijk :P:D;):)