Jump to content

kastloze lijnbron bouwen

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Om impedantie problemen te voorkomen, moet je parralel en serieel om en om doen.

( + = serie , // = paralel )

Dus 8 // 8 = 4

8//8 + 8//8 = 8

Dus 4 speakers geven weer 8 ohm impedantie.

8//8//8 + 8//8//8 + 8//8//8 = 8

Verschillende speakers moet je niet gebruiken bij dit soort berekeningen. Maar bij de zelfde units gaat dit wel op.

Voor de rest speel maar eens maar blaas 't niet op!!!! 4 of 9 units lijken overwoestbaar maar zijn dat niet. Als de versterker gaat clippen dan gaat 't wel heel hard.

Groeten Simon

Het is ook een voordeel als de woofers een hoge Qts hebben, deze slingeren wat op bij de resonantiefrequentie zodat je de afval door de akoestische kortsluiting van nature compenseerd.

Een hoge Qts kun je aflezen uit de parameters, maar goedkope woofers met een kleine magneet hebben meestal ook een hoge Qts (in een box kun je hier meestal niets mee beginnen).

Wil je met heel netjes doen moet je de woofers om en om monteren;

Hoi Richard,

Een hoge Qts is een voordeel in dit geval, maar speakers die hoger gaan dan 0,5 ben ik nog niet tegengekomen. Ook geen autospeakers. Dus wat betreft compensatie van de laagafval zet dat geen zoden aan de dijk. Daarvoor heb je toch een compensatiefilter a la Linkwitz nodig.

Wat betreft het om en om monteren van speakers: Je verminderd daamee alleen de even harmonischen maar niet de oneven harmonischen. Niet alleen zijn nou juist die even harmonischen meestal al minder dan de oneven, ze zijn ook veel minder storend. Uit luistertesten is gebleken dat die even harmonischen "maskerend" werken voor die vervelende oneven harmonischen. Dus als je die even harmonischen vermindert komen die oneven meer naar voren. Vraag mij af of dat beter gaat klinken of juist slechter.

Geplaatst door Pjotr:

Hoi Richard,

Een hoge Qts is een voordeel in dit geval, maar speakers die hoger gaan dan 0,5 ben ik nog niet tegengekomen.

De meeste woofers worden tegenwoordig voor basreflex gemaakt, daarvoor is een wat lagere Qts nodig. Maar Dynaudio woofers hadden vaak wel een wat hogere Qts en de grote woofers van Peerless en Morel (MW-1075) ook.

Of je moet terugvallen op de goedkope dingen uit de Conrad 30 cm voor

Geplaatst door richard 1:

Dat even harmonisch vervorming beter klinkt dan oneven wist ik, maar ik heb nooit bij het (positieve) maskerend effect daarvan stilgestaan.

Bewijzen kan ik het ook niet maar er zijn wat artikelen over in de vakliteratuur m.b.t. acoustiek geweest. Heb er destijds met mensen van acoustiek op de TUD over gedelibereerd. De algenemene consensus was dat het een van de factoren is die de ene versterker beter doet klinken dan de andere. Ook speelt dit bij het effect dat SE versterkers veel minder vermoeiend zijn en over het algemeen aangenaam klinken.

ho jongens ,niet te moeilijk :D

btw :als je een woofer in serie aansluit gaan de spoelen dan niet als filters werken voor de woofer die erna komt ?

ik wilde ze nl allemaal proberen parallel aan te sluiten .

de impendantie gaat dan wel naar een halv ohm ,maar ik heb nog ergens een adcom klasse a versterker uit de carhifi liggen die je kunt kortsluiten .

een vette 13.8 v omvormer heb ik ook nog .

dus ?

De spoelen staan in serie en krijgen elk een exact gelik signaal. We hebben het n.l. over wisselspanning.

Ik denk wel dat je de nadelen van conussen (traag) met de nadelen van vliezen (weinig laag) gaat combineren.

Ik heb eens zo'n lijnsysteem met conussen bij Speakerland gehoord, maar werd echt niet blij van de klank. Ik herinner me een plat klinkende luidspreker met weinig laag.

Geplaatst door erik klijnsmit:

ho jongens ,niet te moeilijk   :D

btw :als je een woofer in serie aansluit gaan de spoelen dan niet als filters werken voor de woofer die erna komt ?

Ja daarom is het raadsaam alleen de zelfde units te gebruiken. Dan komen alle frequentie afhankelijke dingen ook samen op 1 punt ipv verspreid over verschillende frequenties. Het om en om schakkelen parralel-serieel voorkomt juist het veranderen van de "filter" eigenschappen.

Als je wat wil klooien hoef je echt geen moeite te doen om een serie schakeling te voorkomen!! Een halve ohm is niet aan te sturen joh. Als je kontrole wil houden over zo'n zwaberende massa kun je maar beter wat ampertjes overhouden. En niet meteen aan de rand specs gaan zitten van een versterkertje.

Kortsluit vast wil alleen maar zeggen dat ie niet in rook opgaat!!! 'T zegt niets over performance

Veel plezier

Geplaatst door Hans van Liempd:

Ik denk wel dat je de nadelen van conussen (traag) met de nadelen van vliezen (weinig laag) gaat combineren.

Ik heb eens zo'n lijnsysteem met conussen bij Speakerland gehoord, maar werd echt niet blij van de klank. Ik herinner me een plat klinkende luidspreker met weinig laag.

nou ,

ik denk dat het met het laag wel mee valt .

je hebt immers veel meer uitslag.

maar ,

ik ga het eens proberen .

jullie horen het wel ,