Avallon Posted 6 september 2001 Report Share Posted 6 september 2001 (Deel-)actieve speakers, werkt dat? En klinkt dat? Zo ja, welke speakers klinken? Ik begin wel: De Infinity Overture III, t ziet er niet uit. Het klinkt ook niet zo geweldig. Zoals je misschien zou verwachten klinkt het nogal gekleurd Maar...ik vind de integratie van het geheel wel weer goed. Bovendien kun je dan gewoon een kabel van Siltech gebruiken die naar een niet zo krachtige versterker loopt (goedkoper) en die eigenlijk alleen goed hoeft te zijn in het hoog? (buizen!) Of zie ik dat verkeerd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 6 september 2001 Report Share Posted 6 september 2001 Hoi Avallon, ik heb dit ooit eens op een andere vraag geantwoord. Ik hoop dat je er wat aan hebt Aktieve speakers kun je inderdaad rechtstreeks aan je geluidskaart hangen. Tip: probeer eens iets van Mackie, Genelec of Behringer. Ik weet dat de Behringer Thruth al voor ca. ƒ1800,- ergens uit moet kunnen halen. Kijk hier maar eens naar de specs. www.behringer.de/eng/products/studiomonitors/b2031.htm De Mackies zijn wat duurder, maar klinken nog wat voller. www.mackie.com/Products/HR824.asp Het beste kun je voor zoiets gaan kijken en luisteren bij exclusieve muziekinstrumentenwinkels die ook studioaparatuur verkopen. Greetz, Sodejuu Dit geldt natuurlijk ook voor een audioset. De speakers van Behringer, K&H, Mackie en Genelec zijn meestal ontworpen voor in studio's, waar ze dan als monitor dienen. Ze klinken allemaal perfect, maar mij iets t Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ender Posted 6 september 2001 Report Share Posted 6 september 2001 Hey hoi! Deze vraag wilde ik al langer stellen: ik heb dus Linn Ninka's en ik hoorde wel eens over het "actief" maken van deze speakers. Nu heb ik als versterker een arcam 8r. Is het nu zo dat als ik er een extra versterker of versterkers (eindversterker?) bijzet dat ik deze "actief" maak of is dat weer iets anders en wat is het voordeel hiervan? (en wat kost het?) Grtz, Ender Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 7 september 2001 Report Share Posted 7 september 2001 Geplaatst door Ender:Hey hoi! Deze vraag wilde ik al langer stellen: ik heb dus Linn Ninka's en ik hoorde wel eens over het "actief" maken van deze speakers. Nu heb ik als versterker een arcam 8r. Is het nu zo dat als ik er een extra versterker of versterkers (eindversterker?) bijzet dat ik deze "actief" maak of is dat weer iets anders en wat is het voordeel hiervan? (en wat kost het?) Grtz, Ender Het is inderdaad iets anders als je er een tweede versterker op aansluit. Dan ben je nl aan het bi-ampen. Voordeel van het actief luidsprekersysteem is dat er pas versterkt wordt na het scheidingsfilter. Zo hoeven de versterkertrappen alleen maar die frequenties te versterken die nodig zijn voor dat gedeelte van de speaker. Hoog, midden en laag hebben dus zo hun eigen versterker. En die zijn dan in de speaker ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ender Posted 7 september 2001 Report Share Posted 7 september 2001 Hey hoi! Thx voor je antwoord! Het is me weer iets duidelijker geworden De techniek achter de speakers en versterkers is voormij totaal onbekend terrein, dus scheidingsfilters etc etc zegt me niet zoveel, maar ik begrijp wel dat bi-amping een duur grapje gaat worden en het misschien niet noodzakelijk is. Ten tijde van de aankoop heeft de verkoper het nog gehad over een versterker met filters (zou ongeveer 4.000 extra kosten). Een extra versterker zou volgens hem een flinke verbetering geven in het geluid. Wat is dan het voordeel van een extra versterker? Hij zal dan wel niet bi-amping hebben bedoeld? Grtz, Ender Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 7 september 2001 Report Share Posted 7 september 2001 Geplaatst door Ender:Hey hoi! Thx voor je antwoord! Het is me weer iets duidelijker geworden De techniek achter de speakers en versterkers is voormij totaal onbekend terrein, dus scheidingsfilters etc etc zegt me niet zoveel, maar ik begrijp wel dat bi-amping een duur grapje gaat worden en het misschien niet noodzakelijk is. Ten tijde van de aankoop heeft de verkoper het nog gehad over een versterker met filters (zou ongeveer 4.000 extra kosten). Een extra versterker zou volgens hem een flinke verbetering geven in het geluid. Wat is dan het voordeel van een extra versterker? Hij zal dan wel niet bi-amping hebben bedoeld? Grtz, Ender Hoi Ender, Het is allemaal heel simpel. Een scheidingsfilter doet niks anders dan een wisselwachter bij de NS. De treinstellen, in dit geval electrische stroom, naar het juiste spoor sturen. Een scheidingsfilter doet dit met frequenties. De hoge frequenties naar de tweeter, de middenfrequenties naar de middentoner en de lage tonen naar de woofer. Als je dus een aktieve speaker hebt, wordt het signaal versterkt achter "de wisselwachter". Wat die verkoper bedoeld was waarschijnlijk toch bi-amping. Je hebt dan een aparte stereoversterker die het hooggedeelte aanstuurt en een aparte stereoversterker die het midden/laag aanstuurt. Nu weet ik ook dat het aansluitterminal van de Ninka alles behalve logisch is (veel mogelijkheden), dus daaar moet je zelf maar even een studie van maken. Het voordeel van bi-amping is dat je een opener geluidsbeeld en meer diepte krijgt. Het klinkt allemaal wat losser. P.S.: Je kan ook twee versterkers nemen die ieder een complete speaker aansturen. Dan zou je twee monoversterkers kunnen nemen of twee stereoversterkers die je dan "brugt" (in mono schakelt). Met het bruggen van versterkers moet je wel uitkijken of dat mogelijk is bij dat type. En houd er rekening mee dat de dempingsfactor gehalveerd wordt. De dempingsfactor geeft aan hoe goed een versterker een speaker onder controle kan houden. Deze remt nl de speaker weer af na een uitslag, zodat hij de volgende frequentie kan weergeven zonder nog na te trillen van de vorige. Is het allemaal een beetje duidelijk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ender Posted 7 september 2001 Report Share Posted 7 september 2001 Hoi Sodejuu, Nogmaals bedankt voor je uitleg! Ik begrijp nu weer een beetje hoe het in z'n werking gaat! Voor zover het de aansluitterminal van de Ninka's betreft, deze is zelfs voor mij makkelijk te begrijpen Zo te horen zal het geen goedkoop grapje worden om (via versterker(s)) verbetering van de geluidskwaliteit te verkrijgen. Ben zeker tevreden over de geluidskwaliteit van m'n systeempje, alleen vraag je je altijd af hoeveel beter het kan Zijn monoversterkers trouwens duur? Zal zeker ook wel gigantisch veel keuze in zijn, lekker makkelijk dus Grtz, Ender-de-onwetende Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 7 september 2001 Report Share Posted 7 september 2001 Weet je wat ook erg gaaf is? .......... Nee? Stel je hebt twee stereo buizenversterkers en tweewegspeakers. 1) Als je nu het filter uit de speaker sloopt. 2) In buizenversterkers zitten over het algemeen koppelcondensatoren, wanneer je voor je hoog-versterker nou de koppelcondensator zo groot (klein eigenlijk!) kiest dat hij precies bij de wisselfrequentie van je filter afvalt. 3) In je laag versterker breng je een condensator naar de signaalaarde aan (achter de ingangstrap of zo) die je zo dimensioneerd dat hij al het hoog wegfiltert bij de filterfrequentie. Dan heb je de meest audiofiele actieve luidspreker die er bestaat! Nl. geen filter ook geen actief filter, maar 1 extra component in de laag versterker (en dus niet in de signaalweg!) Je kan dan voor het hoog een mooie single ended versterker gebruiken met laag uitgangsvermogen (p/m 60% van al je vermogen gaat in de onderste 200Hz zitten) En voor het laag gebruik je dan een push-pull pentode versterker of zo, voor de controle, en het benodigde vermogen. Wie neemt de handdoek op? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 7 september 2001 Report Share Posted 7 september 2001 Overigens hebben deel-actieve speakers met een laagversterker nog steeds een filter in de signaalweg zitten. En jullie kennen waarschijnlijk al mijn motto! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ad Posted 7 september 2001 Report Share Posted 7 september 2001 Beste Avallon, een tijdje terug heb ik de actieve speakers van Backes&Mueller gehoord. Je kreeg hierbij het gevoel alsof de hele ruimte met muziek gevuld was. Erg mooi, maar ook erg duur. De boxen zien er ook nog beschaafd uit, tenminste van voren bekeken. Aan de achterkant is de versterker met koelribben opgebouwd en dat oogt iets minder. Groeten, Ad Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avallon Posted 11 september 2001 Author Report Share Posted 11 september 2001 Dank je AD, geeft tenminste nog iemand antwoord op mijn vraag Stefan: de handdoek zal ik niet opnemen maar om nou je speakers te gaan slopen.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcel van mijn hifi Posted 11 september 2001 Report Share Posted 11 september 2001 Hallo Sodejuu, Het ingebruik nemen van de Linn Ninka als actieve luidsprkeker is denk ik minder duur dan jij vreest. Althans als je er van uit gaat dat er al met twee Linn eindtrappen gespeeld wordt. Wat je nodig hebt is een set actiefkaarten voor in de Linn eindtrappen, en die laten zich tegenwoordig kinderlijk eenvoudig inbouwen. En in tegenstelling tot de vroegere Linn Keilidh (waarin/aan je het nodige moest schroeven en solderen) laat de Linn Ninka zich simpel geschikt maken voor actief gebruik door de printplaatjes bij de terminals in een andere positie te monteren. Het kleinere frequentiebereik waarmee je de eindtrap in actiefgebruik t.o.v. passief bi-amp gebruik op de input aanstuurt maakt voor de energieafgifte een de speaker weinig uit, daar er slechts hoog- of laagenergie wordt afgenomen door de luidspreker. Het grootste voordeel zit `m m.i. in een effectiever gebruikt van het dempingsgedrag van de versterker omdat de eindtrap rechtstreekt met de unit in contact staat. Ook schijnt het fasegedrag met actieffilters beter te zijn dan met passieve filters. Een set actief-filters kost ca. fl. 1000,-. Montage gratis. Geplaatst door sodejuu: Het is inderdaad iets anders als je er een tweede versterker op aansluit. Dan ben je nl aan het bi-ampen. Voordeel van het actief luidsprekersysteem is dat er pas versterkt wordt na het scheidingsfilter. Zo hoeven de versterkertrappen alleen maar die frequenties te versterken die nodig zijn voor dat gedeelte van de speaker. Hoog, midden en laag hebben dus zo hun eigen versterker. En die zijn dan in de speaker ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 11 september 2001 Report Share Posted 11 september 2001 Geplaatst door marcel van mijn hifi:Hallo Sodejuu, Het ingebruik nemen van de Linn Ninka als actieve luidsprkeker is denk ik minder duur dan jij vreest. Althans als je er van uit gaat dat er al met twee Linn eindtrappen gespeeld wordt. Wat je nodig hebt is een set actiefkaarten voor in de Linn eindtrappen, en die laten zich tegenwoordig kinderlijk eenvoudig inbouwen. En in tegenstelling tot de vroegere Linn Keilidh (waarin/aan je het nodige moest schroeven en solderen) laat de Linn Ninka zich simpel geschikt maken voor actief gebruik door de printplaatjes bij de terminals in een andere positie te monteren. Het kleinere frequentiebereik waarmee je de eindtrap in actiefgebruik t.o.v. passief bi-amp gebruik op de input aanstuurt maakt voor de energieafgifte een de speaker weinig uit, daar er slechts hoog- of laagenergie wordt afgenomen door de luidspreker. Het grootste voordeel zit `m m.i. in een effectiever gebruikt van het dempingsgedrag van de versterker omdat de eindtrap rechtstreekt met de unit in contact staat. Ook schijnt het fasegedrag met actieffilters beter te zijn dan met passieve filters. Een set actief-filters kost ca. fl. 1000,-. Montage gratis. Groet aan allen, Marcel Hoi Marcel, En als je nou geen Linn versterkers hebt, maar een Arcam 8R zoals in het geval van Ender? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 13 september 2001 Report Share Posted 13 september 2001 Hoi Ender ben jij die Kikkerprins die deze vraag op 't Linn-forum geplaatst heeft? Zo niet is dit een redelijk vervelend bericht Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ender Posted 13 september 2001 Report Share Posted 13 september 2001 Hoi Ender ben jij die Kikkerprins die deze vraag op 't Linn-forum geplaatst heeft?Zo niet is dit een redelijk vervelend bericht Hey hoi! Ja, ik heb ook een bericht geplaatst op het Linn-forum. Ik zie nu net dat dat verwijderd is Weet je ook waarom dat verwijderd is? Zo'n rare vraag was dat toch niet? Wat bedoel je met een redelijk vervelend bericht (omdat het verwijderd is van het Linn forum?)? Oh ja, weet jij ook waarom mijn bericht op deze vraag ook is verwijderd? Oops, ik lees net dat er onderhoudswerkzaamheden gepleegd worden op het HEAR-forum, dus daar zal het wel aan liggen Nu weet ik eigenlijk nog steeds niet wat de mogelijkheden zijn van mijn eigen opstelling Grtz, Ender Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 13 september 2001 Report Share Posted 13 september 2001 Hoi Ender, Ik denk dat als je bij de Arcam a8r wilt blijven er niets anders op zit dan te gaan bi-wiren of deArcam alleen als voorversterker te gaan gebruiken en hiermee een stel eindtrappen mee aan te sturen . Zou je dan voor Linn eindtrappen kiezen, ken je het verhaal. Neem je iets anders dan Linn blijft er alleen de optie om te gaan bi-ampen. De Ninka Aktief te draaien is dan helaas niet mogelijk. Linn dekt zich op deze manier goed in. Dat noemen ze nou klantenbinding Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 13 september 2001 Report Share Posted 13 september 2001 Geplaatst door Stefan:Weet je wat ook erg gaaf is? .......... Nee? Stel je hebt twee stereo buizenversterkers en tweewegspeakers. 1) Als je nu het filter uit de speaker sloopt. 2) In buizenversterkers zitten over het algemeen koppelcondensatoren, wanneer je voor je hoog-versterker nou de koppelcondensator zo groot (klein eigenlijk!) kiest dat hij precies bij de wisselfrequentie van je filter afvalt. 3) In je laag versterker breng je een condensator naar de signaalaarde aan (achter de ingangstrap of zo) die je zo dimensioneerd dat hij al het hoog wegfiltert bij de filterfrequentie. Dan heb je de meest audiofiele actieve luidspreker die er bestaat! Nl. geen filter ook geen actief filter, maar 1 extra component in de laag versterker (en dus niet in de signaalweg!) Je kan dan voor het hoog een mooie single ended versterker gebruiken met laag uitgangsvermogen (p/m 60% van al je vermogen gaat in de onderste 200Hz zitten) En voor het laag gebruik je dan een push-pull pentode versterker of zo, voor de controle, en het benodigde vermogen. Wie neemt de handdoek op? Zeg Stefan! Al die heisa om geen scheidingsfilter te gebruiken? En wat dan met al die extra schakelingen vanwege een hele extra versterker? En het klankverschil van twee totaal verschillende versterkers? Dan lijkt me een mooi single ended monoblok met een hoogrendements-tweeweg systeem een beter idee. Hoogwaardige componenten in een tweede orde systeem filter en klaar ben je. Ik had niet gedacht dat iemand met het motto "less is more" geinteresseerd zou zijn in bi-ampen. Ben benieuwd met wat voor een handdoek je terug komt! Groet, Tuby Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 13 september 2001 Report Share Posted 13 september 2001 Geplaatst door Avallon:(Deel-)actieve speakers, werkt dat? En klinkt dat? Zo ja, welke speakers klinken? Ik begin wel: De Infinity Overture III, t ziet er niet uit. Het klinkt ook niet zo geweldig. Zoals je misschien zou verwachten klinkt het nogal gekleurd Maar...ik vind de integratie van het geheel wel weer goed. Bovendien kun je dan gewoon een kabel van Siltech gebruiken die naar een niet zo krachtige versterker loopt (goedkoper) en die eigenlijk alleen goed hoeft te zijn in het hoog? (buizen!) Of zie ik dat verkeerd? Beste Ava, Zoals je waarschijnlijk weet heb ik de Overture 3 gehad. Vanwege de aanschaf van een buizenversterker heb ik uiteindelijk andere Ls-sen aangeschaft, want: Ten eerste is de subwooferversterker een transistorversterker, dus je krijgt een hybride-systeem (en dat wilde ik niet). Ten tweede zit er een fout in het scheidingsfilter; je kunt het kantelpunt woofer/subwoofer horen. Het valt niet direkt op, maar heb je het eenmaal gehoord dan gaat het irriteren. Als laatste is de kleuring van het geluid door deze luidspreker iets wat me steeds minder kon bekoren. Weinig detail hoog/midden, veel bas, een beetje dof geluid. dat betekent dus dat ookal hang je er een topversterker aan die ook in het laag een mooi signaal produceert, het geluid uiteindelijk toch anders gaat klinken door de laatste signaalbewerking van de Ls-sen. Andersom kun je met een eenvoudige versterker een heel schappelijk geluid krijgen met die dingen. En gezien de oorspronkelijke verkoopprijs (ruim 3000,- per stuk) kan het natuurlijk niet anders dan dat het over het geheel genomen niet slecht is c.q. kan zijn. Groet, Tuby Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ender Posted 13 september 2001 Report Share Posted 13 september 2001 Hey hoi! Nou, er zit dan niks anders op he?...... Linn eruit! haha, nee hoor, toch maar niet, de Ninka's klinken zo ook al heel mooi. Zelfde geldt voor de arcams! Helaas geen actief voor mij dus. Bi-wiring doe ik al, dus volgende stap (en laatste stap?) is dus bi-ampen. Iemand nog suggesties voor eindtrappen? Grtz, Ender Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 13 september 2001 Report Share Posted 13 september 2001 Linn eindtrappen zijn hier heel mooi voor . Heeft Arcam geen geschikte eindtrap? Je bent toch tevreden met de Arcam, waarom dan van sound wisselen. Ik ben zelf heel tevreden met m'n Bryston, maar deze zijn de laatste paar jaren behoorloijk in prijs gestegen . Ze worden wel (regelmatig) 2de hands aangeboden. Een 3B-ST zou niet misstaan. Maar er zijn legio mogelijkheden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 14 september 2001 Report Share Posted 14 september 2001 Beste, Een semiactieve weergever (zoals de B&W Dm 605, Infinity overtures, Boston VR 275, Quadral Titan mk5 enz.) heeft als voordeel, dat de aangesloten versterker vand gebruiker aanzienelijk wordt ontlast. Zoals vele wel weten vraagt het laag verreweg het meeste vermogen. Een versterker presteert optimaal onder zo,n min mogelijk stress situatie. Daar de aangesloten versterker enkel nog het mid/hoog hoeft te versterker, is hij maar licht belast, en heeft een rustig leven. Ander voordel is, dat het laag actief wordt gefilterd, en meestal gecorigeerd met opamps. Dit houdt in, dat de laagcurve rechter is, en vaak ook dieper in het onderste frequentie gebied. Ook is het laag regelbaar bij dit soort systemen. Meestal in kwantiteit, diepte en fase. Dit biedt meer aanpassings mogelijkheden aan de acoustiek, of aan eigen smaak. Nadeel is natuurlijk de kwaliteit van de ingebouwde laagversterker. Als deze van lage kwaliteit is, kan je er nooit meer wat aan veranderen (modificeren even buiten beschouwing gelaten). Ook het tweaken is in het laag voorbij. Als bijv. iemand op het laag kickt van een van Medevoort versterker, dan gaat dat in dit geval niet op, omdat de van Medevoort nu alleen nog maar het midden en hoog versterkt. Hoop een beetje geholpen te hebben. De B&W DM 605 is voor het geld een absolute aanrader. Alleen zou ik nog even wachten met een product uit de B&W DM 600 serie. Want binnen zeer korte termijn wordt deze serie geupgrade naar een MK3 Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avallon Posted 14 september 2001 Author Report Share Posted 14 september 2001 Geplaatst door Tuby: Beste Ava, Zoals je waarschijnlijk weet heb ik de Overture 3 gehad. Vanwege de aanschaf van een buizenversterker heb ik uiteindelijk andere Ls-sen aangeschaft, want: Ten eerste is de subwooferversterker een transistorversterker, dus je krijgt een hybride-systeem (en dat wilde ik niet). Ten tweede zit er een fout in het scheidingsfilter; je kunt het kantelpunt woofer/subwoofer horen. Het valt niet direkt op, maar heb je het eenmaal gehoord dan gaat het irriteren. Als laatste is de kleuring van het geluid door deze luidspreker iets wat me steeds minder kon bekoren. Weinig detail hoog/midden, veel bas, een beetje dof geluid. dat betekent dus dat ookal hang je er een topversterker aan die ook in het laag een mooi signaal produceert, het geluid uiteindelijk toch anders gaat klinken door de laatste signaalbewerking van de Ls-sen. Andersom kun je met een eenvoudige versterker een heel schappelijk geluid krijgen met die dingen. En gezien de oorspronkelijke verkoopprijs (ruim 3000,- per stuk) kan het natuurlijk niet anders dan dat het over het geheel genomen niet slecht is c.q. kan zijn. Groet, Tuby Hoi Tuub, Nee dat wist ik niet, anders had ik me wel wat genuanceerder uitgedrukt Wel goede recensie... BTW Ik heb de Overture IIIs een tijd geleden bij RAF zien staan, 1500 gulden p/s. Ik heb ze zelfs nog verkocht, al werkte ik niet bij RAF Heb er nog meteen wat Arcam apparatuur bij verkocht, hopsakee.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 14 september 2001 Report Share Posted 14 september 2001 Geplaatst door Avallon: Hoi Tuub, Nee dat wist ik niet, anders had ik me wel wat genuanceerder uitgedrukt Geeft niet, je hebt gelijk! BTW Ik heb de Overture IIIs een tijd geleden bij RAF zien staan, 1500 gulden p/s. Ja, ik weet het. Vond ik een minder geslaagde stunt. Kwam nl. niet zo goed uit met mijn plannen ze te verkopen. Heb er een bom duiten op toe moeten leggen. Die stunt is overigens het gevolg van de overname van Infinity door Harman Kardon. Magazijnleegverkoop zeg maar... Groet, Tuby Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avallon Posted 14 september 2001 Author Report Share Posted 14 september 2001 Nog een RAF aanbieding, deze speakers voor 2500 gulden per stuk, de B&W Emphasis (adviesprijs bij lancering, omgerekend meer dan 10000 gulden per stuk) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 14 september 2001 Report Share Posted 14 september 2001 Geplaatst door Avallon:Nog een RAF aanbieding, deze speakers voor 2500 gulden per stuk, de B&W Emphasis (adviesprijs bij lancering, omgerekend meer dan 10000 gulden per stuk) Nee ik ben geen audiofiel, mijn ogen willen ook wat!! Groet, Tuby Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts