Avallon Posted 14 september 2001 Author Report Share Posted 14 september 2001 Je hebt me zojuist ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 14 september 2001 Report Share Posted 14 september 2001 Hahahaha!!! Loop je wel het risico dat men over enige tijd niet meer weet waar het op slaat. Sta je toch een beetje voor paal! Groet, Tuby Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avallon Posted 14 september 2001 Author Report Share Posted 14 september 2001 Wow, en nog een perfecte gelegenheid voor mijn tag Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 14 september 2001 Report Share Posted 14 september 2001 Geplaatst door Tuby: Zeg Stefan! Al die heisa om geen scheidingsfilter te gebruiken? En wat dan met al die extra schakelingen vanwege een hele extra versterker? En het klankverschil van twee totaal verschillende versterkers? Dan lijkt me een mooi single ended monoblok met een hoogrendements-tweeweg systeem een beter idee. Hoogwaardige componenten in een tweede orde systeem filter en klaar ben je. Ik had niet gedacht dat iemand met het motto "less is more" geinteresseerd zou zijn in bi-ampen. Ben benieuwd met wat voor een handdoek je terug komt! Groet, Tuby Hallo Tuby, Volgens mij heb jij het best wel door, je wil alleen mijn antwoord lezen om te checken of ik gelijk heb OK dan: Ten eerste: Bi-ampen dit doe je met twee versterkers parallel; het signaal voor de woofer gaat maar door een versterker, en dat van de tweeter ook. Hier heb je dus niet meer componenten in de signaalweg zitten. Twee: een complex filter geeft een moeilijke belasting voor versterkers; waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Drie: De woofer wekt met zijn beweging een stroompje op, als dit niet door een hoge dempingsfactor van de versterker (=lage uitgangsimpedantie) gedempt wordt blijft de woofer naslingeren op dit stroompje. Een filter zit hier alleen maar in de weg. dit is een van de grootste voordelen!!! Vier: Klankverschil van twee totaal verschillende versterkers? Heb je wel eens een woofer en een tweeter naast elkaar gelegd? Zoek de overeenkomsten! Lage frequenties vragen nu eenmaal een andere benadering dan hoge, You can't change the laws of physics! Ook hier boek je veel winst met Bi-ampen, een laag-versterker geef je een vette (dus trage!) voeding, een hoog-versterker geef je een kleine (dus snelle!) voeding. Een ding moet je wel in de gaten houden: de looptijd door de versterkers moet gelijk zijn om faseverschil tegen te gaan. Refererend aan punt Een; je hebt dus minder componenten in de signaalweg als je je filter verwijderd! De handdoek ligt weer aan jou zijde van de ring. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 15 september 2001 Report Share Posted 15 september 2001 Nou Stefan, Het wordt een hele dobber om met een handdoek te komen die ook nog een speld tussen jouw verhaal krijgt. Mooi betoog wat dat betreft. Ik ga het echter toch proberen : 1) Je zult moeten zoeken als naar een speld in een hooiberg om de looptijden gelijk te krijgen. Persoonlijk denk ik dat het niet zal lukken. Theoretisch misschien nog wel, maar in praktijk niet. Maar goed. St Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 16 september 2001 Report Share Posted 16 september 2001 Geplaatst door Tuby:Nou Stefan, Het wordt een hele dobber om met een handdoek te komen die ook nog een speld tussen jouw verhaal krijgt. Mooi betoog wat dat betreft. Ik ga het echter toch proberen : 1) Je zult moeten zoeken als naar een speld in een hooiberg om de looptijden gelijk te krijgen. Persoonlijk denk ik dat het niet zal lukken. Theoretisch misschien nog wel, maar in praktijk niet. Maar goed. St Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 16 september 2001 Report Share Posted 16 september 2001 Wouwie Stefan!! Pluim pour vous! (als ik ze nu bestel, wanneer zijn ze dan klaar? ) Maar toch uiteraard weer een kanttekening, anders bloedt deze discussie dood: Volgens mij loopt je looptijdverhaal spaak bij de grote condensator in je laag-versterker. Hij wordt hierdoor langzamer dan je hoog-versterker. En nee, ik geloof heilig in triode-laag. (heb ik zelf immers ook!) Waar ik heel benieuwd naar ben is je voorkeur voor de 300B. Deze is naar mijn mening onevenredig duur tov bijvoorbeeld de 2A3 single plate (of mijn favoriet KT88). Terwijl hij mijn oortjes (nog) niet heeft kunnen overtuigen dat die hoge prijs terecht is... Groet, Tuby Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avallon Posted 16 september 2001 Author Report Share Posted 16 september 2001 Echte Avallon vraag: wat kost dat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 16 september 2001 Report Share Posted 16 september 2001 Geplaatst door Avallon:Echte Avallon vraag: wat kost dat? Die verdient een Tuby antwoord ; De Western Electric komt op zo'n 600,- per stuk. Krijg je hem wel mooi verpakt in een houten doosje. AVVT is wat goedkoper, terwijl New Old Stock een veelvoud kan kosten. Helaas moet de versterker waar je gewone gloeilampen (HEMA 1,- per stuk) in kan schroeven nog uitgevonden worden... Groet, Tuby Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avallon Posted 16 september 2001 Author Report Share Posted 16 september 2001 Ik doelde op een complete versterker In de zin van, als ik ga knutselen, kan ik dan wel iets goeds betalen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 16 september 2001 Report Share Posted 16 september 2001 Een 300B versterker? Monoblok? Push pull? Balans? Geintegreerd? Single-ended? Klasse A? AB? B? Roept U maar... Groet, Tuby Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avallon Posted 16 september 2001 Author Report Share Posted 16 september 2001 Haha, nou zoiets als Stefan beschreven heeft... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 17 september 2001 Report Share Posted 17 september 2001 Geplaatst door Avallon:Haha, nou zoiets als Stefan beschreven heeft... Beste Avallon, Dat zal aan onderdelen erg meevallen. Stefan heeft vast een nauwkeurig bedrag in zijn achterhoofd (want ik vermoed dat hij zijn versterkers daadwerkelijk gaat bouwen, misschien is hij zelfs al bezig). Ik kan slechts een (tamelijk secuur) gokje wagen; uitgaand van topkwaliteit onderdelen zoals Stefan het beschrijft denk ik aan zo'n 1500,- per stuk, ex. buizen, ex. arbeidsloon. Met name die laatste twee maken de versterkers duur. Totaal 6 x 300B kost vanaf 2000,-, Arbeidsloon ligt natuurlijk helemaal aan het uurtarief, maar zal ook in de duizenden gaan lopen. Wellicht is die Unison Research SR1 voor jou interessanter. In ieder geval goedkoper. Groet, Tuby Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcel van mijn hifi Posted 18 september 2001 Report Share Posted 18 september 2001 En als je nou geen Linn versterkers hebt, maar een Arcam 8R zoals in het geval van Ender? Hallo Sodejuu, Dan wordt het inderdaad wel een duur geintje. Nodig zijn dan: 2 x Arcam Alpha 8R, 1 x een Linn Tune-box (om de active boards in te bouwen en van de correcte voedingsspanning te voorzien) en een set Active boards. Volgens mij ben je dan zelfs goedkoper uit als je de Alpha 8R inruilt op Linn eindtrappen met active boards. Groet, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 18 september 2001 Report Share Posted 18 september 2001 Geplaatst door marcel van mijn hifi:En als je nou geen Linn versterkers hebt, maar een Arcam 8R zoals in het geval van Ender? Hallo Sodejuu, Dan wordt het inderdaad wel een duur geintje. Nodig zijn dan: 2 x Arcam Alpha 8R, 1 x een Linn Tune-box (om de active boards in te bouwen en van de correcte voedingsspanning te voorzien) en een set Active boards. Volgens mij ben je dan zelfs goedkoper uit als je de Alpha 8R inruilt op Linn eindtrappen met active boards. Groet, Marcel Dat dacht ik al, daarom zei ik ook dat het een duur geintje zou worden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avallon Posted 18 september 2001 Author Report Share Posted 18 september 2001 Geplaatst door sodejuu: Dat dacht ik al, daarom zei ik ook dat het een duur geintje zou worden Arme Sodejuu, niemand begrijpt hem.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ender Posted 18 september 2001 Report Share Posted 18 september 2001 En anders verkoop ik toch gewoon mijn boot? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 19 september 2001 Report Share Posted 19 september 2001 Beste Ender, Dan hoop ik dat je geen rubberboot hebt, anders kom je er nog niet (moet je misschien ook wel je auto verkopen ). Groet, Tuby , die alleen een leeg huis bezit, maar m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avallon Posted 19 september 2001 Author Report Share Posted 19 september 2001 Geplaatst door Tuby:Beste Ender, Dan hoop ik dat je geen rubberboot hebt, anders kom je er nog niet (moet je misschien ook wel je auto verkopen ). Groet, Tuby , die alleen een leeg huis bezit, maar m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 19 september 2001 Report Share Posted 19 september 2001 Geplaatst door Avallon: Hmm een nautisch ingenieur in Nederland met een leeg huis...of je hebt echt een exorbitant dure set (zou ik nie over kunnen oordelen, wel dat je een hele goede set hebt) of je bent eigenlijk gewoon rubberboot ontwerper Jij hebt ook alles door! Groet, Tuby Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avallon Posted 19 september 2001 Author Report Share Posted 19 september 2001 Geplaatst door Tuby: Jij hebt ook alles door! Groet, Tuby Hehe, maar even serieus, waar hoe je je mee bezig? Ontwerp je de hele rambam? Of bekijk je soms alleen wat voor vorm de romp moet hebben om optimaal te kunnen varen? Ik noem maar wat... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 19 september 2001 Report Share Posted 19 september 2001 Geplaatst door Avallon: Hehe, maar even serieus, waar hoe je je mee bezig? Ontwerp je de hele rambam? Of bekijk je soms alleen wat voor vorm de romp moet hebben om optimaal te kunnen varen? Ik noem maar wat... Beste Avallon, Dit gaat wel compleet off-topic, maar goed. In mijn huidige job heet ik chef verkeersleiding. Ik mag me bezig houden met het toelatingsbeleid (voor schepen) voor de havens van R'dam, Dordrecht, Moerdijk, Vlaardingen, Europoort, Botlek, MAASSLUIS en nog wat andere kleine Rijnmondgemeenten. Vandaar ook dat ik nog wel eens 's nachts aan de slag ben. De bootjes varen continue door, dus gaat mijn baantje dat ook... Groet, Tuby , zullen we het nu weer over audio hebben? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avallon Posted 19 september 2001 Author Report Share Posted 19 september 2001 Mjah, het gaat idd off-topic, maar als we het onder de noemer 'teambuilding' plaatsen Hear het niet bezwaarlijk vinden denk ik zo. Anders delete hij mijn posts maar, zolang hij maar van mijn teller afblijft Joh, verkeersleiding, dan moet een oom van je een collega van je zijn. (moe'k ff vragen)...Ik neem aan dat verkeersleiding nogal groot is, zit je in dat ene hoge gebouw? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 19 september 2001 Report Share Posted 19 september 2001 Beste Ava, Zoals ik al zei; zullen we het weer over audio hebben? (ik ben nl. met zomerverlof, en heb weinig behoefte om over mijn werk te babbelen ) Groet, Tuby Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ender Posted 19 september 2001 Report Share Posted 19 september 2001 Beste Ender,Dan hoop ik dat je geen rubberboot hebt, anders kom je er nog niet (moet je misschien ook wel je auto verkopen ). Groet, Tuby , die alleen een leeg huis bezit, maar m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts