Jump to content

Actieve speakers

Avallon
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Tuby:

Wouwie Stefan!!

Pluim pour vous! (als ik ze nu bestel, wanneer zijn ze dan klaar? )

Maar toch uiteraard weer een kanttekening, anders bloedt deze discussie dood:

Volgens mij loopt je looptijdverhaal spaak bij de grote condensator in je laag-versterker. Hij wordt hierdoor langzamer dan je hoog-versterker.

En nee, ik geloof heilig in triode-laag. (heb ik zelf immers ook!)

Waar ik heel benieuwd naar ben is je voorkeur voor de 300B. Deze is naar mijn mening onevenredig duur tov bijvoorbeeld de 2A3 single plate (of mijn favoriet KT88).

Terwijl hij mijn oortjes (nog) niet heeft kunnen overtuigen dat die hoge prijs terecht is...

Groet,

Tuby  

Hallo Tuby,

De condensatoren waar ik het over heb zitten in de voeding, deze hebben, in de praktijk, geen invloed op de looptijd.

Looptijd wordt voornamelijk bepaald door het aantal versterkertrappen.

Als je theoretisch gaat worden: looptijd van lage en hoge frequenties door een dikke ader zijn ook al verschillend vanwege het skin-effect, dus er is altijd wel een item te vinden in mijn concept waar je opmerkingen over kunt maken. Alleen zijn deze verschijnselen zo klein dat ze geen invloed hebben, skineffect is wel hoorbaar als je lange lengten kabel hebt; speakerkabel bijvoorbeeld.

Als je doelt op het langzamer worden van de voeding: dit heeft met de hersteltijd van de voeding te maken niet met de looptijd.

Wat betreft de 300B, ik kies zelf uiteindelijk altijd voor het beste. Nu gebruik ik een kwartetje 300B's van Valve Art, een chinese fabrikant die mooie buizen maakt voor een redelijke prijs.

Triode Dick heeft op zijn site ook een kwantumorder voor Svetlana 300B's geplaatst, ik geloof dat ze iets boven de f200,- per stuk komen, dat vind ik niet duur! Over de KT-88 wil ik het niet hebben, te veel roosters, sorry :P !

De single plate 2A3 van Sovtek is ook een hele mooie betaalbare buis, hier zijn mooie versterkers mee te maken hoor.

geplaatst door Tuby,

Beste Avallon,

Dat zal aan onderdelen erg meevallen. Stefan heeft vast een nauwkeurig bedrag in zijn achterhoofd (want ik vermoed dat hij zijn versterkers daadwerkelijk gaat bouwen, misschien is hij zelfs al bezig).

Ik kan slechts een (tamelijk secuur) gokje wagen; uitgaand van topkwaliteit onderdelen zoals Stefan het beschrijft denk ik aan zo'n 1500,- per stuk, ex. buizen, ex. arbeidsloon. Met name die laatste twee maken de versterkers duur. Totaal 6 x 300B kost vanaf 2000,-, Arbeidsloon ligt natuurlijk helemaal aan het uurtarief, maar zal ook in de duizenden gaan lopen.

Wellicht is die Unison Research SR1 voor jou interessanter. In ieder geval goedkoper.

Ik ben inderdaad bezig met een paar SUPER monoblokken, ik zal jullie de ingredienten van het geheime recept verklappen.

Men neme voor twee monoblokken:

-uitgangstrafo's: f1000,-

-voedingstrafo's en smoorspoelen: f1400,-

-Tamura interstage: f1000,- (dit is een koopje, rechtstreeks uit Japan besteld kosten ze p/m f1600,-)

-Lundahl plate chokes: f370,-

-Buizen: f1600,-

-Elna cerafine en Black-gate elco's: f450,-

-diverse weerstanden: f120,- (tantaal is helaas erg duur)

-diverse comp.: 400,-

-amperemeters: f130,-

-Elma stappenschakelaars: f140,- (shit hier moet ik ook nog weerstanden voor kopen :( )

-RVS boutjes: f200,- (bij de groothandel notabene! mad.gif )

-Chassisplaten: f400,- (gokje, want ik kan het via mijn werk gratis regelen)

-Kersenhouten ombouw: f100,-

De aangeschafte gereedschappen tel ik dan niet mee.

Ik hoop dat ik niets vergeten ben, maar dat maakt het totaal dan op: f7310,- eek.gifeek.gifeek.gif

Jesus!! dat had ik me nog niet gerealiseerd! Dat komt omdat ik al die onderdelen de laatste jaren verzameld heb, dan valt het niet zo op.

Nou Tuby, dan zat je er toch mooi naast met je "tamelijk secure" schatting.

Als ik er nog twee ga bouwen om te bi-ampen duurt het in ieder geval weer een paar jaar voordat ik alle componenten verzameld heb.

:D

Groeten,

Beste Stefan,

1) Ik heb niet beseft dat je een versterker wil(de) bouwen die het wint van dat belachelijk mooie (en dure) ding van Audio-Note (Ongaku of Gaku-on, ik haal ze altijd door elkaar). Aangezien je alles zelf doet en de onderdelen ook nog eens op een voordelige manier bij elkaar weet te vinden, zal je apparaat zich kunnen gaan meten met apparatuur die misschien wel het 5 a 10 voudige aan winkelprijs is. Met andere woorden; Dit is spul waar ik slechts over kan dromen, in de wetenschap dat ik het NOOIT :( zal bezitten.

Petje af, wat dat betreft (als het klaar is, mogen we dan komen luisteren? :D :D)

Het verklaart in ieder geval mijn misrekening eek.gif. Potverdorie, ik kan er nog niet over uit; 15000,- voor zelfbouwversterkers. Ik ga even een borrel nemen om bij te komen. :D

2) Wat het looptijdverhaal betreft; ik wil niet zeuren, maar JIJ bent degene geweest die me wakker heeft geschud omtrent het faseverhaal. Als er iets bepalend is voor fasereinheid is het de looptijd, lijkt me.

Then again, ik ben geen electronica-techneut, dus als je zegt dat het niet uitmaakt, neem ik dat van je aan. Betekent wel einde discussie ;).

Nou Stefan, het was weer enerverend, bijzonder leerzaam en een genoegen,

Gaarne tot een volgende

Groet/Hoog(!)achtend,

Tuby cool.gif

Hallo tuby,

1) Dank je cool.gif ! Ik voel me vereerd.

Ik vind zelf wel dat ik met iets bijzonders bezig ben, maar ja; je bekijkt je eigen bouwsels toch altijd door een roze bril!

Het lijkt me leuk om een geinteresseerde eens te laten zien (en horen) waar ik mijn vrije tijd mee dood. Misschien vind je het wel nergens naar klinken? Smaken verschillen nu eenmaal.

In ieder geval komen Sodejuu en Audiopaul binnenkort langs om de proto's te beluisteren, ik ben benieuwd of ze door de brom nog kunnen genieten van de muziek :D:rolleyes::D !

2) Je hebt wel gelijk, de looptijd is hierin erg belangrijk, deze moet dan ook altijd gelijk zijn!

Fase blijft een moeilijke theorie, niet alleen heb je faseverschillen tussen verschillende frequenties, luidsprekers zijn met hun verschillende units zijn vaak fasekillers, Thiel heeft dat probleem in ieder geval erkent (en ook redelijk onder de knie), ook tussen de twee kanalen kan je verschillen krijgen, maar daar is al uitgebreid over gediscussieerd.

Groeten,

Geplaatst door Stefan:

Hallo tuby,

1) Dank je    cool.gif ! Ik voel me vereerd.

Ik vind zelf wel dat ik met iets bijzonders bezig ben, maar ja; je bekijkt je eigen bouwsels toch altijd door een roze bril!

Het lijkt me leuk om een geinteresseerde eens te laten zien (en horen) waar ik mijn vrije tijd mee dood. Misschien vind je het wel nergens naar klinken? Smaken verschillen nu eenmaal.

In ieder geval komen Sodejuu en Audiopaul binnenkort langs om de proto's te beluisteren, ik ben benieuwd of ze door de brom nog kunnen genieten van de muziek    :D    :rolleyes:    :D !

2) Je hebt wel gelijk, de looptijd is hierin erg belangrijk, deze moet dan ook altijd gelijk zijn!

Fase blijft een moeilijke theorie, niet alleen heb je faseverschillen tussen verschillende frequenties, luidsprekers zijn met hun verschillende units zijn vaak fasekillers, Thiel heeft dat probleem in ieder geval erkent (en ook redelijk onder de knie), ook tussen de twee kanalen kan je verschillen krijgen, maar daar is al uitgebreid over gediscussieerd.

Groeten,

Hoi, Stefan

Ik ben zeer benieuwd naar jouw zelfbouwproducten! Ik neem m'n digi-camera mee en zal, als je het leuk vind, de mede-forummers wat meer vertellen over m'n luisterervaringen bij jou!

De eerste set is al beschreven, nl. ..de mijne (bij de Longest day, part two), maar wellicht is het een idee om hier een aparte topic aan te wijden, met een kop als De set van... beluisterd door... ;)

Ideetje?

Ik ga er in ieder geval op m'n eigen website iets met dit idee doen! ;)

Geplaatst door Stefan:

Hallo tuby,

Het lijkt me leuk om een geinteresseerde eens te laten zien (en horen) waar ik mijn vrije tijd mee dood.

Groeten,

Beste Stefan,

(Als ik het goed heb) is dit een uitnodiging?

Zo ja, dan neem ik die graag aan! Ben na alles wat ik uit je postings op heb kunnen maken bovengemiddeld nieuwsgierig geworden!

Groet,

Tuby cool.gif

Geplaatst door Tuby:

Beste Stefan,

Zo ja, dan neem ik die graag aan! Ben na alles wat ik uit je postings op heb kunnen maken bovengemiddeld nieuwsgierig geworden!

Groet,

Tuby   cool.gif

Zucht..wat is hifi toch een prachtige hobby! ;) En het brengt zelfs mensen bij elkaar! :D

Enne, Sodejuu.....the king is coming! ;);):D

Geplaatst door Tuby:

Beste Stefan,

Groet,

Tuby   cool.gif

Sodejuu en audiopaul komen op 5 oktober om 19:30, ik heb nog een plekje vrij op de luisterbank, dus als je zin hebt?

Enne audiopaul, lijkt me een goed idee die camera, krijg ik dan ook kopietjes?

Groeten,

Geplaatst door Stefan:

Sodejuu en audiopaul komen op 5 oktober om 19:30, ik heb nog een plekje vrij op de luisterbank, dus als je zin hebt?

Enne audiopaul, lijkt me een goed idee die camera, krijg ik dan ook kopietjes?

Groeten,

Stefan, je bent wel erg optimistisch ingesteld over de resterende ruimte op jouw bank als Sodejuu

Geplaatst door Stefan:

Uuuuuh, kwist niet dat ik twee zwaargewichten had uitgenodigd?    :(     :rolleyes:     :(

Als jullie mijn bank maar niet beschadigen hij is pas net een half jaar oud!

:P

Nou, laten we het op anderhalf zwaargewicht houden ;) en buiten de Rabobank die bij ons in het dorp stond heb ik nog geen bank gesloopt :P:D

Geplaatst door Stefan:

Audiopaul en Sodejuu in een Alfa!   eek.gif

Nu begrijp ik waarom je auto het niet meer deed!   :D   :(    :D

Let maar op. Als we op bezoek komen zitten we weer eerst in een Alfa :P Of die van Audiopaul, of die van mij :D