Jump to content

NAD vraagje dan maar...

Bruce Springsteen
 Share

Recommended Posts

Hoi Ed,

Het maakt niet uit welke kabel je gebruikt, zolang jij het maar mooi vindt klinken. Sommige mensen zweren bij een Van Den Hul The First, anderen gebruiken liever iets van Monster of MIT. Elke kabel heeft zijn eigen geluid, hoewel dat niet zou mogen. Dat is nou net het probleem. Elke kabel kun je zien als filter/netwerk bestaande uit een weerstand, een condensator en een spoel. Het is juist de kunst om zo weinig mogelijk filter in je kabel te krijgen. MIT, HMS en Transparent doen dit door een "tegenfilter" in de kabel te bouwen. Ook dit kan averechts werken. Oehlbach zet met de NF1 op een hele lage capaciteit. Voordeel hiervan is dat je bij kleine signalen en grote lengtes minder verlies in het hoog hebt. De Fast Audio Bi-Coax werkt op een zelfde manier.

Zo'n kabel is dus een heel persoonlijke zaak, waar je veel tijd in kwijt kunt zijn (en geld).

P.S.: Voor standaard verbindingen (tuner etc., eventueel cd-speler) gebruik ik ook wel Prefer MGK-6 microfoonkabel met Neutrikpluggen eraan. Die doet het heel goed en kost nog geen 6 gulden per monometer. Zoiets kun je altijd eens proberen.

Geplaatst door Bruce Springsteen:

welke kabels worden er meestal gebruikt bij NAD ???

tussen c370 en c451, een versterker van 2 duizend en een cd-speler van 1 duizend.

Eddy - die dankzij z'n vorige setje zijn huidige kabels nog duurder zijn dan z'n apparatuur   :(

BTW, ik denk dat je de C541 bedoelt

confused.gif:D

In ieder geval mijn complimenten met je keuze, mooie set. Wat voor speakers hangen eraan?

• 2 weeks later...
Geplaatst door Ome Henk:

En trekt de NAD de Kappa's    confused.gif

Groetnis, Henk die zo z'n twijffels heeft    :D

Ik denk dat je versteld zult staan OmeHenk wat een NAD kan.

Ik heb zelf de 319, een pracht van een versterker die alles onder controle houdt.

Geplaatst door Bruce Springsteen:

welke kabels worden er meestal gebruikt bij NAD ???

tussen c370 en c451, een versterker van 2 duizend en een cd-speler van 1 duizend.

Eddy - die dankzij z'n vorige setje zijn huidige kabels nog duurder zijn dan z'n apparatuur   :(

Om het nog beter te laten klinken;

Vervang de stalen bruggen op je NAD door de "missing link" van Taralabs.

Succes verzekerd.

Geplaatst door Ome Henk:

Beste Avallon,

Van techniek weet ik niet veel, maar om te zeggen dat 2*450W iets met grote reserves te maken heeft    confused.gif

Hoe grillig het impedantie verloop is van deze nieuwere Kappa's weet ik niet. De oude had in ieder geval een desastreus verloop, dat volgens mij zelfs onder de 1-Ohm ging/gaat!!! Er zijn maar weinig versterkers die hier goed mee om kunnen gaan. Bij sommige luidsprekers ben je dus eigenlijk veroordeeld om gigantische versterkers

Dat weet ik (P = V x I, P: vermogen, V: spanning, I: stroomsterkte + R = V / I, het vervolg hiervan mag je zelf gaan bepalen :D )

MAAR whats your point? 450W in twee Ohm is nog steeds 450W in twee Ohm, of een versterker nou 225W in vier Ohm gooit of 450W, dat maakt niet uit. Het resultaat blijft dat er gewoon redelijk wat vermogen uit de versterker kan komen. Ik weet dat het misschien raar klinkt dat de NAD hetzelfde vermogen pompt in willekeurig welke impedantie, toch doet ie het :)

Was het maar zo eenvoudig. Natuurlijk hebben jullie gelijk, maar er is nog een punt waar rekening mee gehouden moet worden. Theoretisch kan een versterker een impedantie van 1ohm aan. In de praktijk bakt diezelfde versterker er helaas niet zoveel van. Om hem tegen "absurde" stromen te beschermen, wordt er nl een beveiliging ingebouwd en het ligt bij de ontwerper waar deze ingrijpt. Bij NAD doet die het al redelijk vlug. Impedanties van 2ohm wil die niet, dus springt de beveiliging in met als resultaat geen geluid. Als je daarom een Kappa aan zo'n NAD aansluit kunnen er dus vreemde (realistische) dingen gebeuren die in theorie helemaal niet op mogen treden.

Geplaatst door Sadus:

Het enige wat ik weet... is dat die NAD de speakers niet aan kan... het klinkt wel leuk alleen wil je het een beetje harder zetten dan slaat ie meteen uit... en hij word echt gloeiend heet.. je kan de vollume niet op de helft zetten     :(

Op de helft confused.gifconfused.gif

Dan loop ik al gillend mijn woonkamer uit met mijn NAD 319. Als ik het volume op 1/4 zet is het niet meer uit te houden.

Beste Sodejuu,

Hoezo beiden gelijk  Volgens mij verschillen wij qua mening nogal van elkaar. Dus beiden gelijk, lijkt me sterk. Ook al heb ik niet gelijk, dan wil ik dit weten!!! Vanzelfsprekend wil ik dan wel onderbouwd hebben (misschien weet je het niet, maar ik ben eigenwijs... (iets anders dan eigengereid)  

Groetnis, Henk

Idd Sodejuu, laat Ome Henk even weten dat ik gelijk had

Theoretisch zit Ome Henk erg goed. Het is zo dat bij een halvering van de impedantie een verdubbeling van het vermogen nodig is. Avallon heeft gelijk dat de NAD geen onderscheidt maakt tussen de verschillende impedanties (in alle gevallen hetzelfde vermogen nl. 130W). Dit laatste betekend dat er een "limiter" ingebouwd is om het zaakje te beschermen tegen te hoge stromen. E.e.a heeft wel tot gevolg dat juist daarom die NAD niet blij is met de Kappa's.

Waar ik overheen gelezen heb (sorry ;) ) is het gevalletje dynamisch vermogen

Hallo allemaal,

'k heb weer wat los gemaakt hier zie ik :)

het valt allemaal wel wat mee hoor, de NAD (Niet Altijd Droevig) geeft wel degelijk meer vermogen en strakkere bassen dan mijn voorganger, de marantz pm17II.

klopt wel dat ie een beetje snel op de beveiliging springt, maar dat komt meer doordat het bier dan ruimer vloeit dan ons muziekaal gehoor dan aankan...

en we verstaan elkaar dan ook nog prima ;)

...ach ja, zoals ik al eerder zei, ben al bezig een klein vermogen aan te leggen voor m'n volgende versterker een Mc!!!

ben wel ZEER tevreden over de cd-speler c541

Eddy