spido Posted 26 maart 2003 Report Share Posted 26 maart 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: ik wil nog meer weten hoe en wat . vertel spiekerboer Wat wil je allemaal weten? Welke units gebruikt worden? Welke condensatoren toegepast worden als hi-pass voor de middentoner en de tweeter? Hoe lang en hoe gebogen de reflexpijp is? Waar de verstevigingsbalken zitten? Of alle units in dezelfde polariteit zijn geschakeld? Hoeveel BAF en bitumen er in zitten? Korton: alle "geheimen" van het ontwerp vertellen? Dat zal KF niet leuk vinden. Wellicht h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henno Appel Posted 27 maart 2003 Report Share Posted 27 maart 2003 Wat wil je allemaal weten?Welke units gebruikt worden? Welke condensatoren toegepast worden als hi-pass voor de middentoner en de tweeter? Hoe lang en hoe gebogen de reflexpijp is? Waar de verstevigingsbalken zitten? Of alle units in dezelfde polariteit zijn geschakeld? Hoeveel BAF en bitumen er in zitten? Korton: alle "geheimen" van het ontwerp vertellen? Sommigen hier zouden een bouwtekening met onderdelenlijst inderdaad wel fijn vinden Spiekerboer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 27 maart 2003 Report Share Posted 27 maart 2003 Geplaatst door Ruud: Zal wel de POA 3000 Z zijn (...) ben bij de Denon PMA 970 blijven hangen Klopt, Ruud. Bedankt. 'k Heb het gecorrigeerd. Die PMA 970 is trouwens een juweel! Dat is toch die luxe uitvoering met zilver frontpaneel en hoogglans mahonie zijpaneeltjes? Die heb ik zelf ook een tijd gehad! (Of was het de wat lichtere broer PMA950... nu twijfel ik toch wat...) Prachtig apparaat. Nooit makke mee gehad! 'k Heb me later vaak afgevraagd waarom ik 'm ooit heb weggedaan! ('t Zal wel weer geldnood geweest zijn, denk ik.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerrit Harteveld Posted 27 maart 2003 Report Share Posted 27 maart 2003 Bij mij is het gewoon pure nieuwsgierigheid, als ik ergens een hekel aan heb dan is het wel na-apen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 27 maart 2003 Report Share Posted 27 maart 2003 Geplaatst door spiekerboer: Wat wil je allemaal weten? Welke units gebruikt worden? Welke condensatoren toegepast worden als hi-pass voor de middentoner en de tweeter? Hoe lang en hoe gebogen de reflexpijp is? Waar de verstevigingsbalken zitten? Of alle units in dezelfde polariteit zijn geschakeld? Hoeveel BAF en bitumen er in zitten? Korton: alle "geheimen" van het ontwerp vertellen? Dat zal KF niet leuk vinden. Wellicht h Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 27 maart 2003 Report Share Posted 27 maart 2003 Geplaatst door Gerrit Harteveld:Die man moet toch slapend rijk worden. Uit pure nieuwsgierigheid, welk merk woofer zit er in? O, als d Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 27 maart 2003 Author Report Share Posted 27 maart 2003 gelukkig is zijn groet nog vriendelijk ron Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 27 maart 2003 Report Share Posted 27 maart 2003 Geplaatst door spiekerboer: Typisch Ron Lindemans: luisteren is er niet bij... meteen afbreken! Smeer je oren maar vol met was, of laat je stevig vastbinden aan de paal waar je t Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henno Appel Posted 27 maart 2003 Report Share Posted 27 maart 2003 Voordat ik naar Appelscha zal reizen... Ik vermoed alleen zo: Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 27 maart 2003 Report Share Posted 27 maart 2003 Geplaatst door Henno Appel: Ik vermoed alleen zo: Ik zal het eens voorzichtig bespreken met mijn vrouw.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 27 maart 2003 Author Report Share Posted 27 maart 2003 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 27 maart 2003 Report Share Posted 27 maart 2003 Ach, als Erik een keer naar Appelscha rijdt, dan zal ik als het even kan met hem meegaan. Ten eerste om KF persoonlijk te bedanken voor iets wat hij voor me gedaan heeft en ten tweede omdat ik best benieuwd ben naar zijn luidsprekers, ondanks ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 27 maart 2003 Report Share Posted 27 maart 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 28 maart 2003 Report Share Posted 28 maart 2003 Geplaatst door RonL: A. (...) Trouwens, je informant, heeft deze zijn speakers wel gesloopt? (...) B. (...) Of staat ie gewoon nader tot Klaas? Nee, Spiekerboer is bepaald geen ambassadeur voor de Perfect Performer. Voordat ik naar Appelscha zal reizen... (...). C. (...) Ik ga nu weer luisteren naar mijn fladderaars ... (...) Beste Ron, Welbedankt, Ron. Het was geruststellend vast te stellen dat tenminste nog Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 28 maart 2003 Report Share Posted 28 maart 2003 Als het om schrijven gaat, wint Spiekerboer het van velen, en dat is ook wat waard op dit geliefde forum! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerrit Harteveld Posted 28 maart 2003 Report Share Posted 28 maart 2003 Ja, een echte Harry Mulish. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 28 maart 2003 Report Share Posted 28 maart 2003 Inderdaad weer een fantastische bijdrage van Spiekerboer. Hij weet het allemaal heel beeldend te brengen en dat leidt heerlijk af van het onderwerp "welke spiekers heeft Spiekerboer?". Anders dan door middel van het afzeiken van de soort paneelweergevers weet hij namelijk niet de kennelijk ware kwaliteit van zijn PP's voor het voetlicht te brengen: grote klappen voor weinig flappen. Want dat ie daar liefhebber van is, staat voor mij wel vast. Hoevaak hebben we al niet gelezen over het voorbij trekken van de fanfare en het geluid van de grote trom? Over het voortdenderen van de tram op het kruispunt dat als 'geluidsjager' zoveel indruk op hem heeft gemaakt? Kopjes die trillen in de glazenkast? De fysieke beleving waarover Spiekerboer zo lyrisch kan schrijven staat bij hem voorop. Zal het voor hem dan nog uitmaken wat ie hoort wanneer de fanfare voorbijtrekt? De trom of de tram? Ik bedoel, hij staat immers toch op het kruispunt. Muziekbeleving is veel meer dan alleen een lijfelijk iets. Maar misschien resteert voor Spiekerboer niets dan de lichamelijke aanraking omdat de oren niet erg meer meedoen. Misschien hangt hij daar ergens in het verzorgingshuis in zijn looprek en krijgt van de King een ongelooflijke schop onder zijn reet bij het 'beleven' van G Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 28 maart 2003 Report Share Posted 28 maart 2003 Ja, Ron: de paardentram! Tuurlijk, jongen, die herinner ik me nog goed, hoor... ook al ben ik inderdaad stok- en stokoud. Een tram vol van geluiden, zoals het klakken van de zweep, het geschuifel van de leidsels, het geklepper van de paardenhoeven op het plaveisel, het geknipper van de kaartjestang, de door de klanken van het straatverkeer - de sleperswagens!, de zingende slagersjongens op hun bakfietsen!, de jonge moeders met hun dribbelende kindjes aan de hand! - omlijste gesprekken op het winderige v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 28 maart 2003 Report Share Posted 28 maart 2003 He spiekerboer, niks tegen lispelende toffeepappiertjes he. Magnepans kunnen perfect weergeven. Bovendien zitten er in zoveel TOP-luidsprekers van die papiertjes, dat jij je als spiekerkenner voor zo'n opmerking zou moeten schamen. Vooruit, je hoek in....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 28 maart 2003 Report Share Posted 28 maart 2003 kijk speakerboer. Dat je leuk schrijft kan ik niet tegenspreken. Dat spreekt voor jou. Je mening wil ik wel respecteren maar, je bent mij iets te denigrerend(?) over esl's. dat ze je maag niet kunnen omkeren, misschien niet. Maar ze hebben weldegelijk kwaliteiten. En ik zou wel eens willen zien dat je die zou onderkennen. Dat zou nog meer voor je spreken dan je gevleugelde taalgebruik game Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 28 maart 2003 Author Report Share Posted 28 maart 2003 toch heeft spiekerboer gelijk als het gaat om het laag. ik ging nl een aantal maanden geleden naar de doelen voor een uitvoering van de schilderijententoonstelling van mussorgsky. daar kwam de grote trom veelvuldig in voor . en ja ,ik moet eerlijk bekennen zoiets hoor ik niet uit mijn vliezen komen hoor . die ongelofelijke attack ,die dreun in je maag ,die trilling in je endeldarm. nee ,dan moet je konussen hebben. maar die hele zachte strijker serenades ,ondersteunt door enkele contrabassen ,dat is toch weer een probleem voor elke konus die ik heb gehoord . dus maw :het is allebei niks . daarom ga ik iedere twee weken naar een orgel of een symphonie concert . dan hoor ik het ook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 28 maart 2003 Report Share Posted 28 maart 2003 Je hebt nu eenmaal geen vrijstaand huis... en geen hele grote huiskamer. En eigenlijk heb je beide nodig voor een 'realistische grote trom. Leen maar eens een grote trom bij de plaatselijke fanfare of harmonie, zet hem in de huiskamer en geef er maar eens een paar ferme klappen op. Heel realistisch, maar dat ga jij niet mooi vinden. Het is en blijft een kwestie van keuzes maken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 28 maart 2003 Report Share Posted 28 maart 2003 Een Magnepan is geen electrostaat, en kan heel goed laag produceren. Een grote electrostaat kan dat ook (b.v. de hele grote Logans) Het is alleen dipool laag, en dat klinkt nu eenmaal anders, maar wel ontzettend strak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 28 maart 2003 Report Share Posted 28 maart 2003 ik denk dat het feit dat esl's vooral ook op laag volume goed presteren erg voor ze spreekt. Als ik naar mezelf kijk, en ik ben geen ouwe lul, zoals spiekerboer een keer suggereerde nadat ik mijn wens ooit esl's te hebben had uitgesproken, luister ik meestal op niet meer dan normaal tot iets harder dan normaal kamervolume, en dan woon ik ook nog eens vrijstaand en hoef dus geen rekening te houden met de buren. een erg belangrijk argument in de vraag esl of konus.. wat mij betreft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 maart 2003 Report Share Posted 29 maart 2003 Je hebt gelijk, []game[]: ik overdreef inderdaad nogal, toen ik kritiek op de magnepans spuide. Daar heb ik nu ook wel een beetje spijt van. 't Kwam allemaal doordat ik me liet opnaaien door de vuige hatelijkheden en platvloerse beledigingen van onze - overigens gerespecteerde en beminde - Ron L. Hij heeft die luidsprekers nog steeds niet gehoord, vermoed ik, maar komt toch telkens met negatieve opmerkingen. Gelukkig zijn deskundige mensen die ze w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts