Jump to content

welke spiekers heeft spiekerboer?


erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door erik klijnsmit:

 

 

ik wil nog meer weten

  ;)

hoe en wat .

vertel spiekerboer   :rolleyes:

 

Wat wil je allemaal weten?

Welke units gebruikt worden?

Welke condensatoren toegepast worden als hi-pass voor de middentoner en de tweeter?

Hoe lang en hoe gebogen de reflexpijp is?

Waar de verstevigingsbalken zitten?

Of alle units in dezelfde polariteit zijn geschakeld?

Hoeveel BAF en bitumen er in zitten?

Korton: alle "geheimen" van het ontwerp vertellen?

Dat zal KF niet leuk vinden.

Wellicht h

Link to comment
Share on other sites

Wat wil je allemaal weten?

Welke units gebruikt worden?

Welke condensatoren toegepast worden als hi-pass voor de middentoner en de tweeter?

Hoe lang en hoe gebogen de reflexpijp is?

Waar de verstevigingsbalken zitten?

Of alle units in dezelfde polariteit zijn geschakeld?

Hoeveel BAF en bitumen er in zitten?

Korton: alle "geheimen" van het ontwerp vertellen?

Sommigen hier zouden een bouwtekening met onderdelenlijst inderdaad wel fijn vinden Spiekerboer. :)

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Ruud:

 

Zal wel de POA 3000 Z zijn     ;)

(...) ben bij de Denon PMA 970 blijven hangen     :)

 

Klopt, Ruud. Bedankt. 'k Heb het gecorrigeerd.

Die PMA 970 is trouwens een juweel!

Dat is toch die luxe uitvoering met zilver frontpaneel en hoogglans mahonie zijpaneeltjes?

Die heb ik zelf ook een tijd gehad! (Of was het de wat lichtere broer PMA950... nu twijfel ik toch wat...)

Prachtig apparaat. Nooit makke mee gehad!

'k Heb me later vaak afgevraagd waarom ik 'm ooit heb weggedaan!

('t Zal wel weer geldnood geweest zijn, denk ik.)

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door spiekerboer:

 

Wat wil je allemaal weten?

Welke units gebruikt worden?

Welke condensatoren toegepast worden als hi-pass voor de middentoner en de tweeter?

Hoe lang en hoe gebogen de reflexpijp is?

Waar de verstevigingsbalken zitten?

Of alle units in dezelfde polariteit zijn geschakeld?

Hoeveel BAF en bitumen er in zitten?

Korton: alle "geheimen" van het ontwerp vertellen?

Dat zal KF niet leuk vinden.

Wellicht h

Link to comment
Share on other sites

Ach, als Erik een keer naar Appelscha rijdt, dan zal ik als het even kan met hem meegaan. Ten eerste om KF persoonlijk te bedanken voor iets wat hij voor me gedaan heeft en ten tweede omdat ik best benieuwd ben naar zijn luidsprekers, ondanks ...

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door RonL:

A.  (...) Trouwens, je informant, heeft deze zijn speakers wel gesloopt? (...)

 

B.   (...) Of staat ie gewoon nader tot Klaas?  Nee, Spiekerboer is bepaald geen ambassadeur voor de Perfect Performer. Voordat ik naar Appelscha zal reizen... (...).

 

C. (...) Ik ga nu weer luisteren naar mijn fladderaars  ... (...)    cool.gif

 

Beste Ron,

 

Welbedankt, Ron. Het was geruststellend vast te stellen dat tenminste nog

Link to comment
Share on other sites

Inderdaad weer een fantastische bijdrage van Spiekerboer. Hij weet het allemaal heel beeldend te brengen en dat leidt heerlijk af van het onderwerp "welke spiekers heeft Spiekerboer?". Anders dan door middel van het afzeiken van de soort paneelweergevers weet hij namelijk niet de kennelijk ware kwaliteit van zijn PP's voor het voetlicht te brengen: grote klappen voor weinig flappen. Want dat ie daar liefhebber van is, staat voor mij wel vast. Hoevaak hebben we al niet gelezen over het voorbij trekken van de fanfare en het geluid van de grote trom? Over het voortdenderen van de tram op het kruispunt dat als 'geluidsjager' zoveel indruk op hem heeft gemaakt? Kopjes die trillen in de glazenkast? De fysieke beleving waarover Spiekerboer zo lyrisch kan schrijven staat bij hem voorop. Zal het voor hem dan nog uitmaken wat ie hoort wanneer de fanfare voorbijtrekt? De trom of de tram? Ik bedoel, hij staat immers toch op het kruispunt.

 

Muziekbeleving is veel meer dan alleen een lijfelijk iets. Maar misschien resteert voor Spiekerboer niets dan de lichamelijke aanraking omdat de oren niet erg meer meedoen. Misschien hangt hij daar ergens in het verzorgingshuis in zijn looprek en krijgt van de King een ongelooflijke schop onder zijn reet bij het 'beleven' van G

Link to comment
Share on other sites

Ja, Ron: de paardentram! Tuurlijk, jongen, die herinner ik me nog goed, hoor... ook al ben ik inderdaad stok- en stokoud.

 

Een tram vol van geluiden, zoals het klakken van de zweep, het geschuifel van de leidsels, het geklepper van de paardenhoeven op het plaveisel, het geknipper van de kaartjestang, de door de klanken van het straatverkeer - de sleperswagens!, de zingende slagersjongens op hun bakfietsen!, de jonge moeders met hun dribbelende kindjes aan de hand! - omlijste gesprekken op het winderige v

Link to comment
Share on other sites

He spiekerboer,

 

niks tegen lispelende toffeepappiertjes he.

 

Magnepans kunnen perfect weergeven.

 

Bovendien zitten er in zoveel TOP-luidsprekers van die papiertjes, dat jij je als spiekerkenner voor zo'n opmerking zou moeten schamen.

 

Vooruit, je hoek in.......

 

:D

Link to comment
Share on other sites

kijk speakerboer.

Dat je leuk schrijft kan ik niet tegenspreken. Dat spreekt voor jou.

Je mening wil ik wel respecteren maar, je bent mij iets te denigrerend(?) over esl's. dat ze je maag niet kunnen omkeren, misschien niet. Maar ze hebben weldegelijk kwaliteiten. En ik zou wel eens willen zien dat je die zou onderkennen.

 

Dat zou nog meer voor je spreken dan je gevleugelde taalgebruik

 

 

game ;)

Link to comment
Share on other sites

toch heeft spiekerboer gelijk als het gaat om het laag.

ik ging nl een aantal maanden geleden naar de doelen voor een uitvoering van de schilderijententoonstelling van mussorgsky.

daar kwam de grote trom veelvuldig in voor .

 

en ja ,ik moet eerlijk bekennen zoiets hoor ik niet uit mijn vliezen komen hoor .

die ongelofelijke attack ,die dreun in je maag ,die trilling in je endeldarm.

 

nee ,dan moet je konussen hebben.

 

maar die hele zachte strijker serenades ,ondersteunt door enkele contrabassen ,dat is toch weer een probleem voor elke konus die ik heb gehoord .

 

dus maw :het is allebei niks .

 

daarom ga ik iedere twee weken naar een orgel of een symphonie concert .

dan hoor ik het ook :)

Link to comment
Share on other sites

Je hebt nu eenmaal geen vrijstaand huis... en geen hele grote huiskamer. En eigenlijk heb je beide nodig voor een 'realistische grote trom. Leen maar eens een grote trom bij de plaatselijke fanfare of harmonie, zet hem in de huiskamer en geef er maar eens een paar ferme klappen op. Heel realistisch, maar dat ga jij niet mooi vinden. Het is en blijft een kwestie van keuzes maken...

Link to comment
Share on other sites

ik denk dat het feit dat esl's vooral ook op laag volume goed presteren erg voor ze spreekt. Als ik naar mezelf kijk, en ik ben geen ouwe lul, zoals spiekerboer een keer suggereerde nadat ik mijn wens ooit esl's te hebben had uitgesproken, luister ik meestal op niet meer dan normaal tot iets harder dan normaal kamervolume, en dan woon ik ook nog eens vrijstaand en hoef dus geen rekening te houden met de buren.

een erg belangrijk argument in de vraag esl of konus.. wat mij betreft.

Link to comment
Share on other sites

Je hebt gelijk, []game[]: ik overdreef inderdaad nogal, toen ik kritiek op de magnepans spuide.

Daar heb ik nu ook wel een beetje spijt van.

 

't Kwam allemaal doordat ik me liet opnaaien door de vuige hatelijkheden en platvloerse beledigingen van onze - overigens gerespecteerde en beminde - Ron L.

Hij heeft die luidsprekers nog steeds niet gehoord, vermoed ik, maar komt toch telkens met negatieve opmerkingen.

Gelukkig zijn deskundige mensen die ze w

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...