Jump to content

welke spiekers heeft spiekerboer?

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door [[Game]]:

nounou gerrit, wat bedoel je daarmee te zeggen?

confused.gif

PA luidsprekers - dat is geen compliment

Over PA is het oordeel in het algemeen 'van dik hout zaagt men planken' (en vervolgens maakt men daar weer speakers van :D )

Als de PP inderdaad een PA karakter heeft, begrijp ik ook dat Spiekerboer de subtiele weergave van esl's of maggies verwart met lispelen.

Geplaatst door RonL:

Over PA is het oordeel in het algemeen 'van dik hout zaagt men planken' (en vervolgens maakt men daar weer speakers van    :D )

Als de PP inderdaad een PA karakter heeft, begrijp ik ook dat Spiekerboer de subtiele weergave van esl's of maggies verwart met lispelen.

Als je zo oud bent als Spiekerboer zolangzamerhand moet zijn heb je toch ook genoeg aan een PA????????????????????

:D

Geplaatst door RonL:

(...) Als de PP inderdaad een PA karakter heeft, begrijp ik ook dat Spiekerboer de subtiele weergave van esl's of maggies verwart met lispelen.

Nee Ron, ik beoordeel de articulatie van luidsprekers op dezelfde wijze als die van natuurlijke sprekers.

Enige studie van taal- en spraakwetenschap levert goede maatstaven op voor de systematische beoordeling van niet alleen sprekers, maar ook van luidsprekers en andere apparatuur (m.n. van transducenten).

Zo zijn bij spraakklanken (en dus ook bij zangklanken) diverse stadia in de formatie te inderscheiden, is er sprake van stemhebbend of stemloos karakter, progressieve of regressieve assimilatie, enz.,enz.

Zoals men de natuurlijke spraak (en zang) fonologisch kan beoordelen, zo kan men dat dus ook met de gereproduceerde spraak (en zang).

Welnu: op de articulatie van veel membraanluidsprekers is wel het een en ander aan te merken.

Met name dentale sibilanten (s-/ en z-klanken) krijgen een vervormd karakter: het dentale karakter gaat verloren en er wordt veel geruis toegevoegd.

Soms is dit aan de opname te wijten: vooral overbelaste condensatormicrofoons met overstuurde aanpassingselektronica (voortrapjes) vertonen deze onhebbelijkheid.

Zolang de amplitude klein blijft, valt het allemaal wel mee.

Maar zodra het gepolariseerde vliesje te grote uitslagen moet maken, komt het in de problemen.

Soms moet men dus de onhebbelijkheden van de condensatormicrofoons optellen bij die van de condensatorluidsprekers.

Maar soms ligt de fout aantoonbaar all

Geplaatst door Gerrit Harteveld:

:D     :D     :D De ontkenningsfase, alles is onder controle.

De fase van "Ik heb alleen een tijdelijke mening", waar maar geen einde aan lijkt te komen! :D:D:D

Totdat je eens wat leert over de voordelen van eerste-orde systemen, en over het verschil tussen elektrische fase en akoestische fase, bijvoorbeeld.

Of totdat je eens hebt geh