Jump to content

B&W Cdm1nt net zo veel laag als B&W 603s3 ???

leto2
 Share

Recommended Posts

Hallo iedereen,

Ik heb net een discussie gehad met een medewerker van een hifi winkel. Ik legte hem uit dat mijn B&W 603s3 (vloerstaander) teveel druk in het laag geeft in mijn kamer van 4.5 x 4. Daarom stelde ik voor te kiezen voor de BW CDM1-NT (monitor). Maar volgens hem verhelpt dat het dreunende laag niet omdat het B&W eigen is, klopt dit??

Mij was het juist opgevallen dan in de winkel ruimte de cdm1nt juist veel minder echt laag gaf dan de 603s3!

Een monitor speaker hoort toch gewoon beter te klinken in een kleine ruimte, dat is volgens mij de reden voor een fabrikant om een monitor in een lijn speakers optenemen toch???

Heeft iemand hier ervaring mee??

Beste,

Het is al vaak gezegd, maar ikz eg het nog een keer, en geloof me! B&W's hebben een hele strakke en goede versterker nodig.

Mijn eerste echte hifi luidspreker was de B&W DM 603 (mk1). Had ook erg last van het laag, kreeg het maar niet strak. Toen begon mijn zoektocht naar versterkers. En eenmaal een echt goede amp gevonden (veel stroom reserve en hoge dempingsfactor), was het laag zo strak en droog als je je maar kon wensen.

Dus besteed je geld aan een goede versterker en hou de 603's.

Zoek niet naar een versterker met het meeste vermogen, maar naar de stabielste amp.

Paar tips kan ik je wel geven, waarvan ik weet dat het heel goed gaat met B&W.

Bryston

van Medevoort

Aragon

Sphinx

AVM

Rotel

WAt gaar niet goed? heel veel japanse versterkers. Ik heb niets tegen Japanse ontwerpen, maar vaak hebben ze toch een andere filosofie. Op veel merken kunnen ze jusit weer beter zijn, maar met B&W klikt het niet vaak. Merken als Marantz, Sony, accuphase etc. zullen het laag niet strak krijgen.

Als ik een beetje denk in de Prijsklasse van de DM 603's zou ik eens gaan luisteren naar een van Medevoort. Die heeft de voeding en dempignsfactor om het laag strak te laten zijn. Sla NAd over. Hele mooi versterkers, maar gaat niet goed met B&W.

Hoe weet ik dat allemaal? :)

Omdat ik zelf veel B&W weergevers heb gehad, en veel van de bovengenoemde versterkers.

Nogmaals, het is de amp, niet de weergever.

Groeten,

Bas

Beste Leto2,

Nu ga ik mensen tegen de schenen schoppen, maar Quad en B&W is een slechte combinatie.

Quad presteerd heel goed op de Quad ESL's en minder stroom vragende weergevers.

In combinatie met B&W zal het laag klinken als bruine modder.

Op dezelfde B&W DM 603 (mk1) heb ik gehad. Quad 303-405-520F en de 606. Het laag is nooit strak geweest. Alleen de Quad 303 had een erg goed laag, maar helaas veel blikkeriger midden en hoog dan de 405.

Als je het mij zou vragen is het probleem van je laag gevonden. Verkoop de Quad, zijn veel liefhebbers voor. En ga eens Luisteren naar een van Medevoort eind, of de Rotel RB 1080 of RB-1090. in die prijsklasse kan ik me niet snel iets andes bedenken. Rotel gaat heel goed samen met B&W, en als je het geld ervoor over hebt ga voor de RB-1090. Ik heb 2 van deze versterkers gehad, en heb daar het grote B&W Matrix-800 systeem mee aangestuurd. Een zeker in jou situatie mooie eigenschap van de RB-1090 is, dat hij het laag ontzettend strak en kort houdt, en bovenaal in eht gehele gebied heel erg open en vanzelfspreken klinkt.

Groeten,

Bas

Geplaatst door leto2:

Zou anders een 2e Quad 405-2 een oplossing kunnen zijn, ik kan ze dan schakelen als mono blokken van elk 1x 200 (8 ohm)??? of eventueel biampen??

Beste Leto-2

Dat is helemaal niet aan te bevelen. De dempingsfactor van de Quad 405 is al erg laag. Ga je deze bruggen wordt deze 2x zo laag. Het vermogen op papier zal stijgen, maar onder de 8 Ohm heeft hij dan totaal geen stroom reserve meer over in brugschakeling.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

De prijs van een Crown lijkt me niet in verhouding zijn tot de prijs van een setje DM 603's.

Groeten,

Bas

En daarbij, dat ding is niet eens voltage stabiel:

Specifications

K2 Stereo Amplifier

500 Wpc @ 8 ohms

800 Wpc @ 4 ohms

1,250 Wpc @ 2 ohms; in all cases with both channels driven to 0.1% or less THD

Prutsers... ;):Pcool.gif:D

Geplaatst door Henrie:

Prutsers... ;):Pcool.gif:D

Beste Henrie,

Toch beter je huiswerk doen :D.

Hij is wel degelijk voltage stabiel, over alle belastingen geeft hij hetzelfde voltage af. De stroom is begrenst, door de gereguleerde stroomversterker. Heeft te maken met de schakelfrequencie van 250 Khz per fase. (potentiaal 500 Khz.) Wanneer de K2 gerugd wordt heeft hij een schakelfrequencie van 1000 Khz.

Dit is een semi PWM ontwerp, en de stroom is hier om andere redenen begrenst. De spanning is altijd stabiel.

Bovendien lijkt me niet dat de Crown ooit in stort met zijn 150 ampere piekstroom.

Groeten,

Bas

Beste Henrie,

Toch beter je huiswerk doen :D.

Hij is wel degelijk voltage stabiel, de over alle belastingen geeft hij hetzelfde voltage af. De stroom is begrenst, en door de gereguleerde stroomversterker.

Bovendien lijkt me niet dat de Crown ooit in stort met zijn 150 ampere piekstroom.

Groeten,

Bas

Als er een stroombegrenzer opzit, dan is ie toch niet meer stabiel? Niet dat het boeit bij dit soort vermogens idd, maar gezien de vermogensopgave zeg ik dat ie niet geheel stabiel is. Ik zie namelijk geen verdubbeling van het vermogen bij een halvering van de belastingsweerstand...

Maar goed, 500W bij 8Ohm is sowieso al meer dan voldoende... Lijkt me idd niet dat 150A piekstroom ooit wordt gehaald. Dat zou I^*R=150^2*8=180.000W opleveren (bij 8Ohm). Lekker nuttig ;):D

Beste Henrie,

Toch kan hij 150 ampere piekstroom leveren. zei het 10 mS.

Niet voltage stabiel is niet juist. Bij een normale klasse A of A/B lineare versterker, wanneer de voeding in stort, zakt eerst het voltage, door de gevraagde stroom. De Crown blijft het voltage intakt houden tot 1 Ohm. Omdat de torren in de K2 niet als lineare versterker worden gebruikt, maar als schakelaar, kunnen er bij bepaalde belastingen met bijhorende stroom problemen komen. Daarom is de stroom begrenst. De Crown waarschuwd ruim van te voren met een ledje, wanneer de stroom begrenst wordt overigens. Dit is niet het clip punt, daar wordt ook apart voor gewaarschuwd, en ook eerst van te voren

Overigens is dit vermogen gemeten in de uiterste situatie (PA gebruik) en wanneer je onder de 0,1 % THD blijft en onder het punt waar de stroom wordt begrenst meet je gewoon 300 watt 8 Ohm 600 watt 400 Ohm en 1200 watt 2 Ohm.

Overigens kan de stroombegrenser eraf gezet worden met een dipswitch intern.

Groeten,

Bas

Beste Henrie,

ALs je meer over het BCA versterker concpet wilt weten, lees dan dit http://www.crownaudio.com/amp_htm/amp_info/bca.htm

Groeten,

Bas

Een flinke lap tekst. Daar ga ik me nu maar niet meer over buigen. Ander keertje maar denk ik... heb nog een weekje vrij, dus... :)

Zo is het maar ent Jazzluva :D

Maar even serieus. Meneer Leto 2 Vroeg advies, en de door mij genoemde versterkers leken mij een goede combinatie.

Groeten,

Bas

beste bas(s)

misschien heeft mijnheer lento wel een staande golf ??

welke speaker of versterker hij dan ook neerzet ,het blijft problemen geven .

te veel druk in het laag ,ligt volgens mij altijd aan de akoustiek .

een grote speaker moet in elke ruimte kunnen spelen vindt ik .

alleen zul je hem in de ene ruimte minder hard zeten dan in de andere .

of heb ik ongelijk??

:rolleyes:

Beste Eric,

Lees nou eens wat ik geshreven had. :)

Ik heb tot de 606 elke denkbare quad gehad, en ook nog eens op dezelfde speakers als meneer (alleen dan de Mk1). Een B&W met een Quad heeft overal slecht laag, zelfs in een dode ruimte.

Groeten,

Bas

lento had te veel druk !

is dit hetzelvde als slecht laag??

nee .

ik ga voor een akoustisch probleem .

;)

Dreunend laag Eric.

Maar ik ga die discussie niet meer aan.

Ik heb in mijn leven meer dan 24 versterkers gehad en meer dan 40 (als het er niet meer zijn) thuis gehad. Ik weet wat versterker voor doorslaggevend verschil maken, zeker in het laag.

En je wilt niet weten wat voor betonnen ruk akoestiek ik had in lelystad.

Groeten,

Bas

Dreunend laag Eric.

Maar ik ga die discussie niet meer aan.

Ik heb in mijn leven meer dan 24 versterkers gehad en meer dan 40 (als het er niet meer zijn) thuis gehad. Ik weet wat versterker voor doorslaggevend verschil maken, zeker in het laag.

En je wilt niet weten wat voor betonnen ruk akoestiek ik had in lelystad.

Groeten,

Bas

OK,

ik zal je voor deze keer geloven bas ,

maar , als ik nou een keer lieg moet je me ook geloven , ja??

:D;)

btw : wanneer kan ik nou eens een keer jou set beluisteren ?

:rolleyes:

Ik moet me helemaal aansluiten bij Sebastiaan de vries. Ikzelf speel ook met BW speakers en ook ik had problemen met de aansturing. Had eerst NAD, maar hoog was erg schel en laag wollig, als je hier van houd ok, maar miste zelf toch iets. Toen overgestapt op sphinx en wat een verschil hoog veel helderde en laag erg strak. Ik heb ook een rotel (gebruik ik nu voor mijn achter kanalen) en die klinken ook erg goed, halen het natuurlijk niet bij de sphinxen maar voor de 603 erg geschikt denkt ik. Probeer eens uit in de winkel zou ik zeggen, anders gewoon een kleinere speaker kopen, een te grote speaker in een kleine ruimte kan natuurlijk problemen geven

Succes

Matthias.

De prijs van een Crown lijkt me niet in verhouding zijn tot de prijs van een setje DM 603's.

Groeten,

Bas

Off topic: Bij Conrad kun je ook Crown versterkers kopen, types XLS 202, 402 en 602 is dat nog wat? Zo extreem duur zijn deze ook niet.

Geplaatst door leto2:

Een monitor speaker hoort toch gewoon beter te klinken in een kleine ruimte, dat is volgens mij de reden voor een fabrikant om een monitor in een lijn speakers optenemen toch???

Ja een monitor is er voor ontworpen dat ze ook op een kleine afstand nog een goed geluidsbeeld neerzetten, bij een grote luidspreker gaat op korte luisterafstand de afstand tussen de luidsprekerunits een rol spelen; het hoog en laag worden teveel uitelkaar getrokken.

Ook is er voor een grote kamer meer energie nodig om de ruimte met lage tonen te vullen, grote luidsprekers kunnen dit beter dan kleintjes.

Maar ik denk dat je het advies van bas ook ter harte moet nemen.