Jump to content

B&W Cdm1nt net zo veel laag als B&W 603s3 ???

leto2
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Kermit:

Een paar jaar geleden stond op de VAD een setje te spelen, bestaande uit B&W 603's, een Rotel versterker en een rotel CD-speler. Dat kostte bij elkaar minder dan 6000 gulden. Het klonk gewoon beregoed. Ik vond het toen een van de hoogtepunten van de VAD.

Beste Kermit,

Zo zie je maar hoe ik me soms kan vergissen in de mensheid :D.

Ik zag dat de laatste reactie van jou was, en aangezien ik onaardig had gesproken over Quad, dacht ik van o...o.. :D ik krijg nu de volle laag van Kermit. :)

Maar je weet Kermit (heb ik vaak genoeg gezegd) dat de Quad 405 en 606 waanzinnig klinken op een ESL, en een hele hoop andere speakers. Ook heb ik verschillende malen mijn respect en bewondering uitgeroepen over Peter Walker. Quad's zijn beregoed en dat meen ik echt, alleen niet op weergevers die heel veel stroom vragen. Een ESL daarintegen vraagt meer spanning, en daar zullen dus veel versterkers minder klinken dan een quad.

Groeten,

Bas

Geplaatst door richard 1:

Off topic: Bij Conrad kun je ook Crown versterkers kopen, types XLS 202, 402 en 602 is dat nog wat? Zo extreem duur zijn deze ook niet.

Beste Richard,

Voor het geld is de XLS serie gewoon erg goed. beter dan de in prijs vergelijkbare amps van merken als Altai en Monacor etc.

Ik heb recentelijk een XLS 402 gebruikt voor een vaste instalatie in een school. en uiteraard zelf naar de amp geluisterd.

Het midden-hoog is behoorlijk plat, en het laag heeft niet de Crown drive en klote.

Ik vind zeker niet alles van Crown goed. Wat waanzinnig van ze was was de hifis erie uit de jaren 80. De enorme monoblokken, en de 150 pre (die ik nog op de zaak heb liggen met grote stappenregelaar). S'ommige mensen op audioasylum beweren dat de 150 pre van Crown nog steeds de beste pre is die je kunt vinden.

Anyway. De K serie is echt de uitschieter, zeker voor hifi gebruikt, daar deze de combinaite is tussen een audiofiel geluid, en het extreem gecontroleerde (drive) laag. Verder is de Macrotech serie waanzinnig, en de Studio reference. Ook heb ik goede verhalen gelezen over CTS serie (ook BCA schakeling).

Maar voor de sublieme boukwaliteit, en het echte werk moet je toch bij de K series zijn, of de studio reference. Al is de laatste ontzettend duur, en werkt die alleen op 32 ampere groepen.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste Kermit,

Zo zie je maar hoe ik me soms kan vergissen in de mensheid :D.

Ik zag dat de laatste reactie van jou was, en aangezien ik onaardig had gesproken over Quad, dacht ik van o...o.. :D ik krijg nu de volle laag van Kermit. :)

Maar je weet Kermit (heb ik vaak genoeg gezegd) dat de Quad 405 en 606 waanzinnig klinken op een ESL, en een hele hoop andere speakers. Ook heb ik verschillende malen mijn respect en bewondering uitgeroepen over Peter Walker. Quad's zijn beregoed en dat meen ik echt, alleen niet op weergevers die heel veel stroom vragen. Een ESL daarintegen vraagt meer spanning, en daar zullen dus veel versterkers minder klinken dan een quad.

Groeten,

Bas

Bas

Ik heb een weekje de Quad 99 monoblokken in huis gehad en die zouden volgens Transtec beter klinken dan de 909 omdat ze meer stroom kunnen leveren.... Overigens klinken die blokjes inderdaad wel heel erg goed op mijn ESL's. Die komen beslist nog in huis, maar mijn sanseveria pecuniae schijnt erg veel last van het warme weer te hebben. Die loopt maar niet uit...

Wat ik van quad weet. Ik heb zelf de 405-2... is dat het concept mooi is, maar dat het met matige onderdelen is gebouwd. Ik las ergens een stukje op een site waarbij er quads waren gemod, die de oude quads deden schamen. Pure vervanging van bepaalde onderdelen door meer audiofielere....

Is dat bij jou bekent sebastiaan?

(ik heb overigens veel plezier van mn quad, en heb ook b&w's (dm110, dm110i, dm7)gehad die er niet goed op klonken...)

groeten game

:)

Beste Game,

Ik heb behoorlijk wat Quad 303's en 405's gemodificeerd. Beide kunnen veel beter, met name de condensatoren en helaas ook de voedings eclo's. Dat laatste is wel een kostbare zaak. De feedbackweerstanden kunnen veel beter. In feite moet je alle weerstanden en condensatoren vervangen. Weerstanden voor 1% of lager, elco's voor blackgates. Het is geen dc coupled ontwerp, en de dc koppel elco's kunnen veel beter.

Het "current dumping" principe van Peter Walker was denk ik voor de tijd revolutionair, en veel latere eindversterkers hebben sterk geprofiteerd van de schakelingen van Quad.

Dat (de oudere) Quad's op s'ommige stroomvragende weergevers minder goed werken is ook geen schande, ze zijn immers (denk ik) ontworpen voor de Quad ESL's.

Ander groot pluspunt van Quad, het is oerdegelijk en gaat nooit kapot. En dat laatste vind ik minstens zo belangrijk dan klankkwaliteit.

Ik denk dat de Quad liefhebbers het wel leuk vinden te weten dat ik een Quad 520F heb gehad, aangezien deze vrij zedzaam zijn. Dit is een kruising tussen een 405 en een 606, maar gemaakt voor studiogebruik. Een fraaie maar Sobebere (crown alike) 19" kast. Al had ik altijd wat te zeiken over het laag van Quad op mijn conus systemen, ik had er toch wat mee....!

Groeten,

Bas

Groeten,

Bas