Jack van Dijk Posted 13 september 2001 Report Share Posted 13 september 2001 Graag wat advies. Aangezien ik zo'n zonderling ben die zich in het surround gebeuren heeft gestort loop ik tegen de volgende vraag op. Mijn opstelling is zodanig dat ik mijn set tussen mijn front speakers heb staan. Mijn surround speakers komen aan de andere kant van de kamer te staan (dat is vaak zo met surround speakers ). Wegens upgrade plannen voor de toekomst zal op geven moment de situatie ontstaan dat ik een apart eindversterker heb staan voor surround speakers. Wat is nu wijsheid, versterker bij de surroundspeaker en dientengevolge lange interlinks en korte luidsprekerkabels. Of versterker bij de voorversterker en dus korte interlinks en lange luidsprekerkabels. De lengte waar we het hier over hebben is zo'n 12m. Alle input is welkom! (Behalve het advies om te stoppen met surround ) Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kharn Posted 13 september 2001 Report Share Posted 13 september 2001 Ik ben geen held hierin, heb het dus maar gewoon uitgeprobeerd, speakerkabel was bij mij minder problematisch als een lange interlink, daarbij wel vermeld, dat de interlink niet zo heel brilliant was, kwam wat lengte tekort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 13 september 2001 Report Share Posted 13 september 2001 Beste Jack, Eigenlijk is het heel simpel: gebruik van de beste kabel het langste stuk. Heb je een eenvoudige interlink, gebruik dan goede LS-kabel voor het lange stuk en vice versa. Groet, Tuby Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jack van Dijk Posted 13 september 2001 Author Report Share Posted 13 september 2001 Geplaatst door Tuby:Beste Jack, Eigenlijk is het heel simpel: gebruik van de beste kabel het langste stuk. Heb je een eenvoudige interlink, gebruik dan goede LS-kabel voor het lange stuk en vice versa. Maar wat zou theoretisch het beste resultaat moeten opleveren? Zowel LS-kabel als interlink moet ik nog aanschaffen, dus ik kan nu nog alle kanten op. Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kharn Posted 13 september 2001 Report Share Posted 13 september 2001 Het enige wat ik kan bedenken, is dat als je een interlink lang maakt is dat de versterker dan verder van andere storende elementen in de set staat, misschien een voordeel, nadeel kan zijn dat hij op een ander stopkontakt moet, hierdoor kan spanningsverschil ontstaan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 13 september 2001 Report Share Posted 13 september 2001 Geplaatst door Kharn:Het enige wat ik kan bedenken, is dat als je een interlink lang maakt is dat de versterker dan verder van andere storende elementen in de set staat, misschien een voordeel, nadeel kan zijn dat hij op een ander stopkontakt moet, hierdoor kan spanningsverschil ontstaan... Of aardlussen . Dan krijg je zo'n mooie 50Hz brom in volle glorie en met vol vermogen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avallon Posted 14 september 2001 Report Share Posted 14 september 2001 Lo Jack, (no pun intended) Lijkt mij dat theoretisch gezien de interlink zo kort mogelijk moet zijn, aangezien in de eindversterker het geluid wordt versterkt en hiermee worden evt. zwakheden natuurlijk ook meegenomen. Bovendien betaal je een godsvermogen voor een goede interlink als je een lange wilt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 14 september 2001 Report Share Posted 14 september 2001 Hoi Jack, Als je beide kabels nog moet aanschaffen kun je beter een lange interlink nemen, en een kortere ls. kabel. Dit omdat je dan minder verlies krijgt. Omdat door een ls. kabel een hoger vermogen moet gaan dan door een interlink zal er relatief ook meer kans zijn op storingen. Trouwens, een goede interlink is minder prijzig dan een goede ls. kabel in een grote lengte. Een goede interlink die met een toenemende lengte niet extreem veel duurder wordt zijn die van MIT. Zelf gebruik ik ook een lange interlink van MIT omdat ik mijn eindversterker tussen de luidsprekers heb staan. Die kabel geeft echt nauwelijks verlies (ik gebruik de mit mi 350 spectral). Natuurlijk kun je met een goedkopere interlink ook een goed resultaat bereiken. gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 14 september 2001 Report Share Posted 14 september 2001 Lees eventueel eens de visie van Dhr. van den Hul op dit probleem op de vdHul Site. vdHul levert zowel interlinks als speakercable dus je mag verwachten dat hij er kijk op heeft. Maarten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avallon Posted 14 september 2001 Report Share Posted 14 september 2001 Geplaatst door Maarten:Lees eventueel eens de visie van Dhr. van den Hul op dit probleem op de vdHul Site. vdHul levert zowel interlinks als speakercable dus je mag verwachten dat hij er kijk op heeft. Maarten Interconnect versus loudspeaker cable length: If you are using high quality cables in your system, longer interconnects and shorter loudspeaker cables produce the best sound quality. If you Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 15 september 2001 Report Share Posted 15 september 2001 De eeuwig durende vraag. Zowel Avallon als ook Rogier hebben gelijk. Wat kun je dan doen? Allebei lang nemen . Het is inderdaad zo dat lange interlink en korte LS een beter resultaat geeft bij goeie kabels. Het probleem zit 'm in de filterwerking van de kabel. Als je een kabel voorsteld als een nul ohm verbinding zou het niks uitmaken. Maar een kabel bestaat uit een weerstand, een condensator en een spoel, kortom een filternetwerk. Je wil geen extra filternetwerk voor je scheidingsfilter van je speaker hebben, dus een korte LS is dan beter. In feite komt het er gewoon op neer dat je het uit moet proberen en kiezen wat je zelf het mooiste vindt. Theori Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 18 september 2001 Report Share Posted 18 september 2001 Hoi Sodejuu, je statement dat je het eigenlijk zelf moet uitproberen, is natuurlijk een waarheid als een koe (voorzover koeien waar zijn). gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts