Jump to content

Acoustiek

Kermit
 Share

Recommended Posts

Zoals een aantal van de forumleden weten woon ik in een ongeveer 10 jaar oude woning in Hellevoets. Je kent dat wel: veel harde materialen, plafondhoogte 2.40m. Woonkamer van 36 M2 in een min of meer gelijkbenige vorm. De luidsprekers staan aan het uiteinde van een van de 'poten'. De betonnen muur achter de luidsprekers was voorzien van een granol achtige substantie met een korrel. Vrij hard en ik was daar niet tevreden over, zeker niet nadat ik mijn ESL's bij die autosloper :Din Nieuw Beyerland had gehoord.

Dus ik heb die granoltroep verwijderd en ik heb er dik vinyl op geplakt (ik moet eerlijk bekennen dat ik op dat idee gebracht ben door de fanalogen = fanatiek analogen die steeds maar verklaarden hoe mooi vinyl wel niet klinkt ;)). Het effect is veel groter dan ik verwacht had. De kamer is gelijk een deel van de galm kwijt. Zijn er andere forumleden met dezelfde problemen/ervaringen?

mijn probleem was de houtenvloer :( heb onlangs mijn dikke grindtegels (30KG)weer de woonkamer ingesleept ....wat een mooi gecontroleerd laag met deze onder de speakers weer :) alleen mijn wederhelft is sinds dien veel minder gecontroleerd :rolleyes::D

heb je hier ook iets voor ? buiten vaker een bloemetje of zo want dat doe ik al en werkt niet altijd meer ;) gelukkig heb ik jouw behang niet nodig

:rolleyes:

het moet ook niet te gek worden he.

een beetje gezellig blijven is wel het verreiste in een huiskamer.

straks plak je nog eierdoppen op de muur.

gordijnen, en vloerkleed is het beste medicijn, plavuizen, zijn killers voor deze hobby.

Als ik jou was, dan zou ik van beton sokkels gieten van dezelfde vloermaat als je luidspreker. Die zou ik op drie punten op de vloer laten dragen (geen spikes) en voorzien van een net zwart verfje en bijvoorbeeld omspannen met zwart luidsprekerdoek. Ziet er meteen een stuk aangenamer uit.

Geplaatst door Ome Henk:

Geef die grindtegels de door je wederhelft gewenste kleur! (onder het mom van: niet geschoten is altijd mis)

er is bij ons maar eentje die schiet .. :D

Geplaatst door Kermit:

Als ik jou was, dan zou ik van beton sokkels gieten van dezelfde vloermaat als je luidspreker. Die zou ik op drie punten op de vloer laten dragen (geen spikes) en voorzien van een net zwart verfje en bijvoorbeeld omspannen met zwart luidsprekerdoek. Ziet er meteen een stuk aangenamer uit.

sorry

:P

;)

Geplaatst door Kermit:

heb er al hele mooie op maat gemaakte natuurstenen onder gehad, maar schijnbaar heeft zo'n grindtegel een bepaalde structuur en dichtheid waardoor het laag bij mijn set en vloer er beter door wordt. De vloer gaat er toch uit volgend jaar en dan probeer ik een betere oplossing te vinden voor dit. Hout komt wel weer terug maar misschien kun je dit anders oplossen zodat de vloer minder mee speelt :)

Geplaatst door Kermit:

Uhhh kun je de slaapkamer er buiten laten? of begrijp ik je verkeerd?   ;)

euuuu ja inderdaad, je begrijpt hem niet zoals hij was bedoelt Kermit :rolleyes:

Ik heb inderdaad hetzelfde een tijdje gehad. Het is een veel voorkomend probleem met elektrostaten.Mijn muur was spuitwerk. Erik Kleinsmit zal er alles over kunnen vertellen die heeft het gehoord. Sindsdien oa gordijnen en gedempte panelen geprobeerd achter de esl's. scheelde inderdaad veel. Afgelopen zomer was het zover (nieuwe vriendin) dat ik mijn muur eens moest schilderen (ik ben nog wel steeds fanatiek roker) Na het aanbrengen van 2 lagen onverdunde muurverf was het ineens niet meer nodig , De achterwand bleek kennelijk door de lagen verf voldoende demping te veroorzaken. Dag en nacht verschil.

Geplaatst door Kermit:

[QB Vrij hard en ik was daar niet tevreden over, zeker niet nadat ik mijn ESL's bij die autosloper   :Din Nieuw Beyerland had gehoord.

[/QB]

ja je helpt die jongen een beetje ,en dan noemd hij je gelijk autosloper.

:(

die esl,s komen er dus niet meer in bij mij

;)

Geplaatst door paul demo:

(...)Na het aanbrengen van 2 lagen onverdunde muurverf was het ineens niet meer nodig , De achterwand bleek kennelijk door de lagen verf voldoende demping te veroorzaken. Dag en nacht verschil.

Misschien was je wel eerder klaar geweest wanneer je wat van die verf in je oren had gespoten?

Ik meld maar even dat ik eigenlijk niets zinnigs heb toe te voegen. Ik zoek gewoon een thread die qua lengte nog wel te behappen is :)

Iets aan het plafond maken gaat zeker te ver, Kermit ?

Als je het helemaal goed wil doen moet je volgens mij een achterwand maken die de hele hoogte en breedte beslaat. Paar cm ruimte ertussen en experimenteren met dempingsmateriaal. Die "voorzetwand" kun je dan bekleden met een ludiek stofje, op een houten raamwerk. Werkt voortreffelijk, heb ooit een masteringstudio bezocht die zo was uitgevoerd.

Paul.

ik ga nog wel een perzisch (niet perse echt) tapijt op mijn vloer leggen voor de speakers. Ik ga mn cdspeler nog met loodbitumen bedekken binnen in. en ik ga denk ik zeker een keer van dat MASTERBASE ©. spul proberen! Kermit, ik weet niet of je dat topic heb gelezen, mmaar het klingt zeker interessant!

groeten game cool.gif