Douma Posted 11 december 2002 Report Share Posted 11 december 2002 Laatst heb ik een mailtje gestuurd naar Transtec omdat ik de specificaties van mijn KEF luidsprekers wilde weten. In de specificaties die ik terug gestuurd kreeg stond dat het frequentiebereik begon bij 80 Hz. Dit leek mij niet erg laag. Is het nu zo dat ik een groot deel mis in de muziek? hoe zat het ook alweer met lage tonen? De afstand van mijn luidsprekers tot de luisterplek is ongeveer 3 meter. Is het dan niet zo dat de frequenties onder de 114 Hz mij later bereiken? Omdat ze eerst 1 of meerdere keren moeten terugkaatsen van de muur voordat de golflengte van die frequentie bereikt wordt. Als ik in de toekomst luidsprekers zou aanschaffen die lager gaan dan 80 Hz. Zijn er dan niet nog meer tonen die mij later bereiken en waardoor ik dan een rommelige laagweergave krijg? Groet, Rienk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasper Posted 11 december 2002 Report Share Posted 11 december 2002 80 Hz is niet zo laag. Maar je moet niet vergeten dat het frequentiebereik niet op eens stopt. Ik denk dat Kef gewoon heel eerlijk antwoord gaf en de frequentie noemde waar het lineare deel van de frequency response begint. Veel speakers komen wel onder de 20 Hz, maar het is niet benoemenswaardig omdat het vermogen dan heel klein is en je het amper hoort, laat staan voelt. Sommige fabrikanten gebruiken de -3 dB notering, andere de - 6dB. Wat het precies inhoud weet ik niet, maar wel dat je je er op kan verkijken. Wat de golf betreft: De golflenge kan je schatten met de formule: golflengte=340/frequentie Het geluid wordt wat 'boemerig' als je geen hele staande golf in je kamer kwijt kunt. Dit kun je echter voorkomen door goede bekleding op de wand achter je luisterpositie, waardoor de golf wordt opgevangen i.p.v. teruggekaatst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 11 december 2002 Report Share Posted 11 december 2002 Hallo Douma ! Ik kan niet veel over je speakers op internet vinden. Kan je misschien wat duidelijker zijn met wat Kef precies opgeeft? Denk net als Jasper dat ze eerlijk zijn en zeggen dat het -3 dB punt op 80 hz ligt. Dit wil zeggen dat het freqeuntie verloop onder 80 hz langzaam zachter wordt en vervolgens uitsterft(+/- 3 db betekent dus dat het 3 dB harder of zachter wordt). Een geluidssprong van -3 dB kunnen wij nog net waarnemen. Een geluidssprong van -6 dB is een stuk ernstiger. Ik denk zelf dat dit in jouw kamer niet storend is. Zet er maar eens een paar luidsprekers neer die het -3 dB punt op 30 hz zetten. En je zal er snel achterkomen waarom het voor jou geen zin heeft om nog extreem lager te gaan. Ik denk dat zo'n 50 hz nog wel moet kunnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douma Posted 11 december 2002 Author Report Share Posted 11 december 2002 Ik zal zodra ik thuis ben de gegevens die ik van Transtec kreeg eens opzoeken. Ik kan niet veel over je speakers op internet vinden. Dat kan wel kloppen. Ik heb mij de eerste weken suf gezocht. Zonder enig resultaat. Ook op de KEF site staan ze niet(bij de history). Vandaar dat mij toen is aangeraden om eens contact op te nemen met Transtec. Groet, Rienk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 11 december 2002 Report Share Posted 11 december 2002 Welke KEF speakers heb je Douma, heb misschien in oude koopgidsen wat gegevens, en anders Audiopaul wel Ik vraag me af of je gehoormatig wat mist, of denkt te missen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douma Posted 11 december 2002 Author Report Share Posted 11 december 2002 dit was het mailtje dat ik van Transtec kreeg: Geachte heer Douma, Inderdaad zijn de KEF Q60 al wat ouder en dus niet meer te vinden bij KEF of elders. De Q60 liep van 1990 tot en met 1993, kostte afhankelijk van aanschaftijd ongeveer F 600. De Q60 was een Uni-Q 2-weg reflexsysteem met een frequentiebereik van 80-20.000 Hz Link to comment Share on other sites More sharing options...
DVD Fiel Posted 12 december 2002 Report Share Posted 12 december 2002 Q60? Met die naamgeving zou ik verwachten dat ze ruwweg vergelijkbaar zijn met de latere Q55 of Q65. Van die laatste kan ik evt. wel een gescande handleiding sturen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douma Posted 13 december 2002 Author Report Share Posted 13 december 2002 Bedankt voor je aanbod, DVD-Fiel! Maar dat is niet nodig. Het blijven toch verschillende speakers, dus aan zo'n handleiding zal ik niet zo veel hebben. Ik denk dat ik maar met mijn speurtocht stop. Laat ik maar gewoon tevreden zijn met hoe ze klinken. Maar de volgende keer dat ik speakers koop, kies ik voor een stel dat wel bekend is. Groet, Rienk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 13 december 2002 Report Share Posted 13 december 2002 Geplaatst door Douma: Laat ik maar gewoon tevreden zijn met hoe ze klinken. IK denk dat je ook daarom gekocht hebt Maar de volgende keer dat ik speakers koop, kies ik voor een stel dat wel bekend is. Waarom zou je de gegevens moeten hebben, als ze voor jou goed klinken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douma Posted 13 december 2002 Author Report Share Posted 13 december 2002 Waarom zou je de gegevens moeten hebben, als ze voor jou goed klinken Gelijk heb je hoor, Ruud. Maar ik was er gewoon benieuwd naar en toen ik zag dat ze niet op de site van KEF vermeld stonden werd ik helemaal nieuwsgierig. Vandaar. Groet, Rienk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 14 december 2002 Report Share Posted 14 december 2002 Pfff, ik zou zo'n gat vanaf 80Hz niet erg waarderen (loopt bij mij door tot 27Hz) Ik heb een setje Kef R101/3 gehoord, een heel compact en hoekig model, ook met uni-q driver die bij 70Hz op -3dB zat. Dit was een vergelijkende test tussen verschillende speakers en deze viel op door het ontbrekende laag. Een baspartijtje kun je beter niet draaien. De grootte van de kamer zegt niet zo heel veel over de basweergave. Ik heb 4,5x6m ter beschikking en zelfs een orgeltoon van 16Hz komt er net zo makkelijk en strak uit Gebruik de lengte van de kamer voor het mooiste laag, tegen de korte muur is de kans op boomen en resonanties veel groter. Ik zou (mijn smaak) toch graag wat dieper laag horen, want dat zit in 100% van de muziek en hoort er gewoon bij. Greetinx Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 14 december 2002 Report Share Posted 14 december 2002 Ja Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 14 december 2002 Report Share Posted 14 december 2002 O ja, en ook nog een kamer waar ze een beetje tot hun recht komen alleen jammer van de salontafel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 15 december 2002 Report Share Posted 15 december 2002 Geplaatst door Ruud:17 Hz to beyong audibility 17 Hz hoor ik denk ik ook niet meer, dus van 17 - 17 Hz Maar ff serieus. Kzie geen salontafel en al helemaal geen pics van je IMF RSPM mk4 Improved (dit is een hint, posten die pics! ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 15 december 2002 Report Share Posted 15 december 2002 Geplaatst door Ruud: Overigens 16Hz heeft toch ook bij jou en aardige afval Nee, dan deze: IMF Reference Standard Professional Monitor Mk IV Frequency Range 17 Hz to beyong audibility Beyong kennikniet hoor Beyond is wat bekender geloof ik Mijn speakertjes gaan niet zo laag als mogelijk, maar wel zo laag dat ik weinig hoef te missen en aan de bovenkant 45KHz , dus kom maar op met sacd en dvd-a (en ook een instrument dat zo ver doorloopt) Het laag valt trouwens langzaam af bij gesloten systemen, dat orgel is dus gewoon hoorbaar (16" pijp) of moet ik zeggen voelbaar Die salontafel is allang weg, t wordt tijd voor nieuwe pics (als ook t loopwerk er is). Audiopaul mag dan weer een mooi verhaaltje schrijven of iemand anders voelt zich geroepen natuurlijk Greetinx Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 15 december 2002 Report Share Posted 15 december 2002 Douma Ik heb je een PB gestuurd Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 15 december 2002 Report Share Posted 15 december 2002 Geplaatst door Kermit:Douma Ik heb je een PB gestuurd Bedankt Greetinx Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 16 december 2002 Report Share Posted 16 december 2002 Geplaatst door Duck-Twacy: 17 Hz hoor ik denk ik ook niet meer, dus van 17 - 17 Hz Maar ff serieus. Kzie geen salontafel en al helemaal geen pics van je IMF RSPM mk4 Improved (dit is een hint, posten die pics! ) Zijn/is wel niet de mijne maar hier een foto: IMF RSPM MK4 not improved In die van mij zit deze woofer, vandaar Improved Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 17 december 2002 Report Share Posted 17 december 2002 Geplaatst door Ome Henk: Waar dan Of heb je die muren eruit gesloopt Tis een L-vorm en ok, die ene hoek telt niet mee, maar is voor de hotspot eigenlijk niet belangrijk De speakers kijken in een gat van 6m en de breedte (raam) is 4,5m. Die muur eruit lukt helaas niet, want de hoek is volgens mij een draagbalk. De nutteloze gang blijft dus zoals hij is. Maarreh, weer scherp opgemerkt, al is het nog zo lang geleden, Henk weet het nog Greetinx Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nanning Posted 17 december 2002 Report Share Posted 17 december 2002 Geplaatst door Ruud: Zijn/is wel niet de mijne maar hier een foto: IMF RSPM MK4 not improved In die van mij zit deze woofer, vandaar Improved Brrrrrrr.... wat een lelijkerds..!! Die moeten wel vreselijk mooi klinken om een verblijfsvergunning voor een Nederlandse modale huiskamer te verkrijgen.. Maar ja, 17 transmissielijnhertzen diep... groet, Nanning Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 17 december 2002 Report Share Posted 17 december 2002 Ik hoor zo af en toe het woord 'transmissielijn' voorbij komen (ook vorige post weer). Wat houd een transmissielijn precies in..? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 17 december 2002 Report Share Posted 17 december 2002 Geplaatst door Nanning: Brrrrrrr.... wat een lelijkerds..!! Die moeten wel vreselijk mooi klinken om een verblijfsvergunning voor een Nederlandse modale huiskamer te verkrijgen.. Maar ja, 17 transmissielijnhertzen diep... groet, Nanning Verblijfsvergunning door mijn vrouw afgegeven, gelukkig in een iets groter dan modale huiskamer Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 18 december 2002 Report Share Posted 18 december 2002 Geplaatst door Henrie:Ik hoor zo af en toe het woord 'transmissielijn' voorbij komen (ook vorige post weer). Wat houd een transmissielijn precies in..? Dat is een type luidspreker waarbij achter de woofer geen gesloten kast of een kast met een pijpje zit (basreflex) maar een (houten) pijp. De lengte van de pijp is een kwart van de golflengte van de resonantiefrequentie van de woofer. Hierbij wordt de resonantiepiek gedempt en worden lage frequenties ongeveer een octaaf boven de resonantiefrequentie versterkt. Omdat andere golflengten weer uitdoven heeft de laagweergave bij een ongedempte pijp een golvend verloop. Traditioneel worden de pijpen gedempt met langharige Dr. Bailey's schapenwol, dit om de weergave weer mooi vlak te krijgen. Richard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 18 december 2002 Report Share Posted 18 december 2002 Geplaatst door Ruud: Zijn/is wel niet de mijne maar hier een foto: IMF RSPM MK4 not improved In die van mij zit deze woofer, vandaar Improved Als het die pics waren uit Nanning zijn quote dan erg fraai. Ouderwetse degelijkheid zonder flauwekul speakers Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 18 december 2002 Report Share Posted 18 december 2002 Geplaatst door Duck-Twacy: Als het die pics waren uit Nanning zijn quote dan erg fraai. Ouderwetse degelijkheid zonder flauwekul speakers Inderdaad die zijn het , heb mijn pics verwijderd om modembezitters te ontzien Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts