Jump to content

Lage frequenties

Douma
 Share

Recommended Posts

Gelukkig maar dat het bij hem ontbreekt. Zijn kamer is er te klein voor, dus dat kan toch niet goed weergegeven worden. En dan kun je het beter maar niet hebben. Erik vertelde me dat een zachte basloop bij jou als zodanig helemaal niet herkenbaar meer was, omdat het laag te brei

Geplaatst door Kermit:

Gelukkig maar dat het bij hem ontbreekt. Zijn kamer is er te klein voor, dus dat kan toch niet goed weergegeven worden. En dan kun je het beter maar niet hebben. Erik vertelde me dat een zachte basloop bij jou als zodanig helemaal niet herkenbaar meer was, omdat het laag te brei

Geplaatst door Kermit:

Die neem ik dus niet mee, wel een die er sprekend op lijkt en die ik je al beloofd had....

Ok leuk, nu nog een datum prikken....

Dat met die recensies kan ik nog niet beoordelen, hopelijk hebben we er wat aan, anders plaats ik ze gewoon "hear" :D

Aan JP's beschrijving te zien verschillen de hifi.nl auteurs geen haar met ons.

Dus de reviews ook niet :)

Greetinx

Andr

Geplaatst door Kermit:

Die neem ik dus niet mee, wel een die er sprekend op lijkt en die ik je al beloofd had....

Hoi Kermit,

Wil jij vertellen welke je meeneemt? Zoals je weet ben ik een bescheiden klassieke verzameling aan het opbouwen! Iedere tip is dus welkom!

Ik heb gelijk een leuke vraag voor jou: ik had van de week iemand op bezoek en die bracht een cd van Rachmaninov mee (pianoconcert). De prachtige melodie is overduidelijk overgenomen door een popzanger met als titel: "All by myself". Die (beetje smartlap)melodie zit nu al de hele week in m'n kop, maar ik kan maar niet op de naam van de zanger komen! Ik dacht aan Colin Blunstone, weet jij het? :rolleyes:

Zeg Ron, je hebt toch wel gelezen dat die cd van Kermit was he?

Wat moet een vliesridder met kanonnen op een cd eek.gif

En Erik heeft een opname waarbij je het hele stuk door ge(k)raakt wordt door kanonskogels en musketten :D:D

Ik ben benieuwd of jij per ongeluk ook zulke cd's hebt (of sacd's met groot slagwerk zoals die van Robert Hohner, die je nog van me terug krijgt)

Greetinx

Andr

Geplaatst door Audiopaul:

Thankx, Ruud! ;):D

En als je van vrouwenstemmen houdt kun je ook de versie van Celine Dion proberen.

Het tweede pianoconcert van Rachmaninov is mooi opgenomen door de Franse Pianiste Helene Grimaud. Ze speelt met veel gevoel en net als bij Glenn Gould kun je haar tijdens spannende passages horen ademhalen (microfoonplaatsing :D )

Maarten

Eric Carmen heeft inderdaad ingezien dat een thema uit het tweede deel van het 2e pianoconcert 'hitpotentie' had en dus uitermate geschikt was voor commerciele verkrachting. Ik kan je 2 uitvoeringen aanbevelen:

Sjastoslav Richter met Rowicki als dirigent op DG Origanal serie, gekoppeld aan een dijk van een uitvoering van het 1e pianoconcert van tchaikovsky, gedirigeerd door Karajan. Opnames uit eind jaren '50 en begin jaren '60. Oude opnames, maar wat een muzikaliteit, met name Rachmaninov is echt schitterend. Wellicht de beste die ooit op plaat verschenenis. Opnametechnisch wel wat verouderd.

Een moderne opname: Wladimir Ashkenasy met het concertgebouworkest o.l.v. Haitink (Decca). Gewoon goed beluisteren zegt alles. Laat je het begin eens voorspelen, met de zacht beginnende pianoaccoorden, de enorm volle strijkersmelodie, die nog voller wordt als in de climax franse hoorns er bij komen (linker kanaal achter de eerste violen, klinken een beetje als jachthoorns). Of het tweede deel met aan de ene kant de enorme rust die het centrale thema uitstraalt tegenover prachtig opgbouwde climaxen. En aan het eind weer pianoaccoorden zoals aan het begin van het concert. En niet stoppen aan het eind van het tweede deel, gewoon door laten lopen en je laten verrassen in deel 3.

Echt een prachtig opgenomen en boeiend gespeelde uitvoering die mij na jaren nog steeds niet verveelt.

Er bestaat van Aslkenasy ook een opname uit 1973 met Previn als dirigent. Ook heel goed, maar af en toe een beetje slordig in het orkest. Opname niet zo mooi als die van Haitink, maar als bonus wel een pracgtig gespeelde Rapsodie op een thema van Paganini. Alleen de laatste is de aanschaf al dik waard. Uitgebracht in verschillende midprice-series van Decca en, als ik mij wel herinner in de Eloquence serie. Dan kun je hem voor 5 Euro bij de free recorde shop of V&D scoren... Zoek dan in de Decca Eclipse serie meteen even naar de mooiste uitvoering van de 9e symfonie van Dvorak (Uit de nieuwe wereld) die te krijgen is Wiener Philharminker olv Kondrashin. Hoewel uit 1981 is het opnametechnisch schitterend. En de uitvoerin is echt helemaaal top. Voor nog geen 7 euro weet je alles...

Hoi Kermie,

Bedankt voor je uitgebreide uitleg! Volgens mij had Otto de versie van Ashkenazy (Haitink) meegenomen, ik vond het in ieder geval prachtig! ;)

Leuk, dit voor mij nog "onontgonnen gebied"! Geef je ook cursussen "Klassiek voor Beginners", Kermit? :rolleyes::D

Groet, Paul

p.s. Maarten, die van Celine Dion laat ik liever liggen, als je het niet erg vind! ;) Die van Eric Carmen trouwens ook! eek.gif