Hans van Liempd Posted 5 februari 2007 Report Share Posted 5 februari 2007 Er is ouder spul wat heel behoorlijk klinkt. Het meeste is echter ondergeschikt aan de topspullen van tegenwoordig. Een enkel apparaat kan nog goed mee en uitzonderingen doen het nog steeds gewoon goed. Spido omschrijft dat inderdaad heel duidelijk. Wanneer je voor weinig, topspul in huis wil hebben, moet je dus goed zoeken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 5 februari 2007 Report Share Posted 5 februari 2007 (...) Wanneer je voor weinig, topspul in huis wil hebben, moet je dus goed zoeken. Houd er ook rekening mee dat schaarste nu bij vintage audio-apparatuur ook al de prijs dicteert. Net zoals bij exclusieve klassieke auto's, bijvoorbeeld. Voor een Mercedes 300SL met vleugeldeuren, uit de jaren 50, of voor een Facel Vega, betaal je nu veel meer dan de oorspronkelijke prijs. Hetzelfde zie je nu bij buizenversterkers van Leak en Radford, en bij de SPU-elementen van Ortofon. Die gaan tegenwoordig van de hand voor 4 x de oorspronkelijke prijs - inflatie niet eens meegerekend! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carlo Posted 6 februari 2007 Report Share Posted 6 februari 2007 ik heb ook nog zo'n bejaard beestje staan: een Kenwood KA 7300..gekregen toen ik slaagde voor de MAVO op m'n 15e..inmiddels 29 jaar geleden, maar hij doet het nog steeds op een stel B&W 110i op mijn werkkamer... maar om hem nou te vergelijken met mijn Meridian 502/557 ondanks alle degelijkheid..nee.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 6 februari 2007 Report Share Posted 6 februari 2007 De KA 7300 is goed en vooral heel degelijk. Klankmatig niet bijzonder. Dat zie je ook aan de prijzen die er nu voor gegeven worden. Dat is ook middelmaat. Toch, heb je de Kenwood wel eens echt goed vergeleken met de Meridian? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carlo Posted 7 februari 2007 Report Share Posted 7 februari 2007 Ik heb beide versterkers al een behoorlijke tijd..maar de controle, het stereobeeld, de rust en de detaillering zijn bij de Meridian onmiskenbaar beter. Tenminste op mijn luidsprekers valt het direct op - zelfs mijn vrouw die totaal geen interesse heeft in audio hoort het onmiddellijk. Bij de Meridian blijft het totaalplaatje ook bij een heel laag volume compleet, bij de Kenwood heb je dan meer het autoradiogevoel (een ouwe welteverstaan). Kortom, de Kenwood blijft het bij de computer boven heerlijk doen en beneden blijf ik trouw aan de Meridian..wie weet heb ik hem over 25 jaar nog.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
munkie Posted 15 februari 2007 Report Share Posted 15 februari 2007 Ik vind dat m.n. de betere Jap merken in de jaren 70 zelfs bij de goedkopere modellen vakwerk leverden, prima bouwkwaliteit die zelfs na 30 jaar er nog goed bij staat. Ik heb een Pioneer Pl-12D, SX-434 en SA-6100, resp. de op 1 na goedkoopste draaitafel, receiver en versterker van Pioneer van ca. 1975. Allemaal voor een tientje van de rommelmarkt gehaald, beetje opgeknapt en het speelt weer en hoe. Na 1980 rukken de plastic midi setjes op, alleen het top spul bleef goed. De topmodellen van de topmerken uit de 70s beginnen nu wel duur te worden, zodra je daar wat onder gaat zitten kan je nog altijd voor een koopje klaar zijn. Ok met versterkers en receivers heb je krakende potmeters (K60!), kapotte lampjes en vooral lekkende elco's. Platenspelers kan ik bijna altijd weer aan het spelen krijgen. Speakers kan je reviseren, bijv. randen vernieuwen, worden zat aangeboden op marktplaats. Heb ik net gedaan, het is wat pielen maar niet echt moeilijk. Cassette decks zijn problematisch. Bandrecorders kunnen dat ook zijn, hoewel ik heb een eenvoudige Akai GX 210D die na een opknapbeurt geweldig speelt. Analoge tuners uit de jaren 70 kunnen geweldig klinken, ik heb een simpele Akai AT-2200 die super klinkt op de kabel. Aluminium frontplaat, houten kastje en verlichte wijzertjes Link to comment Share on other sites More sharing options...
macintosh Posted 18 februari 2007 Report Share Posted 18 februari 2007 Misschien al eerder genoemd, maar ik ben de mening toegedaan dat mijn 'nieuwe' oude harman kardon HK6650R uit 1993 beter klinkt dan de nieuwe harman kardons... Hoewel Harman Kardon misschien wel een typisch voorbeeld van een merk met dit verschijnsel is! Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 18 februari 2007 Report Share Posted 18 februari 2007 Niet in alle gevallen zou ik zeggen Een cd-speler uit die tijd zou ik niet graag meer naar luisteren Sommige speakers uit die tijd kunnen nog wel een heel eind mee met de huidige Ook versterkers kunnen nog weleens (positief)verrassend uit de hoek komen(b.v. Denon PMA970/POA serie,JVC AX9, AudioResearch /SP6/SP10/D110 allen Link to comment Share on other sites More sharing options...
cerwinvega Posted 20 februari 2007 Report Share Posted 20 februari 2007 Ik weet niet of het al gezegd is want ik heb even geen zin om alles door te lezen, maar feit is dat er tegenwoordig milieu normen zijn die bepaalde stoffen in je apparatuur niet meer toelaten zoals bepaalde soorten zware metalen enzo, wat invloed heeft natuurlijk. Verder denk ik ook dat smaak en trend er veel mee te maken heeft hoe de apparatuur klinkt, dus de een vind een retro lekkerder klinken omdat die vaak warmer klonken volgens mij, en de andere nieuwe troep omdat die juist veel sprankelender klinkt. Mijn broertje heeft nog steeds de oude sony boxen van mn ouders die alweer dertig jaar oud zijn bijna, maar soms ben ik er erg jaloers op. Heeft ie ook een vette a klasse denon versterker, maar hij stelt alles zo knudde op (speakers ACHTER de luisterplek, plantenbakken erop en ervoor, veel te laag bij de grond en te dicht in de hoeken), luistert cds op een goedkoop dvd spelertje van 25 euro en heeft de allergoedkoopste dropveters tussen alles zitten. Wat een zonde denk ik altijd. Hem kan het niks schelen, vroeg hij mij laatst ook nog of hij misschien maar een goedkope av receiver zou kopen. Soms kan ik hem schieten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts