audiolover Posted 26 maart 2003 Report Share Posted 26 maart 2003 Ik ben een retro-audio liefhebber omdat oudere apparatuur volgens mij beter is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 26 maart 2003 Report Share Posted 26 maart 2003 Retro-audio biedt voor hetzelfde geld meer kwaliteit dan nieuwe audio! Tja, vroeger was alles beter. Vroeger, toen het milieu nog schoon was en seks nog vies. Nee, serieus, volgens mij zijn er wel degelijk grote verbeteringen geboekt in de laatste 20 jaar. Vooral wat betreft cd-spelers (zo oud is zo'n Marantz CD80 toch niet?). Er zullen best nog goeie, oude spullen zijn, maar over het algemeen denk ik toch wel dat nieuwe spullen beter zijn. Al is dat natuurlijk geen vaststaand feit... Als alle oude apparatuur beter is dan het spul van tegenwoordig, waarom zou je dan nieuwe kopen? Jij doet dat dan ook niet, maar velen doen het wel, ookal hebben ze wel oud spul. Ik hoor deze opmerking trouwens ook veel over auto's. Maar daarbij is het (ook) niet waar. Auto's staan tegenwoordig veel minder vaak langs de kant dan vroeger. En ze rijden beter, zijn zuiniger, vaak ruimer en zeker ook veiliger. Feitelijk ben je dus heel dom bezig als je in een oude auto rijdt. Maar ja, sommige mensen vinden zo'n oude auto veel mooier. Dan zeggen ze dat zo'n auto karakter heeft en dat ze dat tegenwoordig niet meer hebben. Nostalgie heet dat. Is volgens mij hetzelfde met audio. Niks mis mee verder, maar ik denk niet dat vroeger alles beter werd gemaakt... Ps. daar komt nog bij dat er nieuwe formaten zijn tegenwoordig. Probeer maar eens een Dolby Digital decoder/versterker uit de jaren 70 te vinden. Of een SACD-speler, of een DVD(-A)-speler... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Posted 26 maart 2003 Report Share Posted 26 maart 2003 Sorry, Ik ben het er niet zonder meer mee eens. Ook audio-apparatuur is aan slijtage onderhevig, en niet alleen de draaiende delen. Ook de electronica wordt er gemiddeld door de jaren heen niet beter op waardoor uitval kan ontstaan. Daar komt dan bij dat de hedendaagse technologieen toch een stuk verder zijn dan twintig jaar geleden. Nieuwe luidsprekers vind ik sowieso een stuk mooier klinken dat de ouwe zut. Maar aan de andere kant moet ook ik toegeven dat ik een oude TD 160 van ca 25 jaar oud geheel heb laten opknappen en die doet het weer helemaal prima. Is natuurlijk ook een stukje nostalgie wat er allemaal bij komt kijken. Kortom: Ik ben het niet eens met jouw stelling Gr. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
gripen Posted 26 maart 2003 Report Share Posted 26 maart 2003 Ik kan het hier niet mee eens zijn. Volgens deze stelling is een vooroorlogse buizenradio dus beter dan moderne high-end apparatuur? Die komt echt in mijn ONZIN TOP TIEN. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 26 maart 2003 Report Share Posted 26 maart 2003 Oud beter? Na een paar keer draaien op een koffergrammofoon, kun je meteen al je platen wegdonderen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiolover Posted 26 maart 2003 Author Report Share Posted 26 maart 2003 In mijn stelling heb ik het wel over kwaliteit versus benodigde investering. Mijn pioneer SX-1250 receiver bijvoorbeeld kan mijns inziens door geen enkele andere reciever van 300 euro worden weggespeeld, echt niet. Dit zijn dan ook extreem mooi gebouwde apparaten. Bijvoorbeeld met 4 x 22000 uF elco's, 2x 160W @8ohm, zeer gevoelige tuner e.d. (29,2 kilo). Dit is pas kwaliteit Dan luidsprekers: natuurlijk is er veel verbeterd de afgelopen jaren. Toch zou ik met mijn Tannoy Berkeley's elke nieuwe speaker van 650 euro (per set) durven uitdagen.... Toch leuk dat mensen reageren op mijn stelling... De meeste reakties luiden dat men het niet eens is met mijn stelling. Mocht een van jullie nog iets op zolder hebben liggen, zoals een sansui BA-5000 of G22.000, G33.000, pioneer SX-1980 of technics SA 1000. Ik ben graag bereid het van je over te nemen!!!! Groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 26 maart 2003 Report Share Posted 26 maart 2003 Geplaatst door audiolover:In mijn stelling heb ik het wel over kwaliteit versus benodigde investering. Mijn pioneer SX-1250 receiver bijvoorbeeld kan mijns inziens door geen enkele andere reciever van 300 euro worden weggespeeld, echt niet. Maar zo werkt het natuurlijk niet helemaal. Je moet kijken hoe duur het nieuw was, bijvoorbeeld t.o.v. een brood (gebruikelijk om de relatieve benzineprijs te bepalen) en het dan vergelijken met iets dat nu ongeveer even duur is. Je gaat over 15 jaar ook geen 15 jaar oude Mark Levinson versterker met een nieuwe Pioneer vergelijken toch? Dit zijn dan ook extreem mooi gebouwde apparaten. Bijvoorbeeld met 4 x 22000 uF elco's, 2x 160W @8ohm, zeer gevoelige tuner e.d. (29,2 kilo). Dit is pas kwaliteit En dat kunnen ze tegenwoordig niet meer? Ik lees hier regelmatig verhalen over 70 a 90kg zware Krell of ML eindversterkers. Ok, kost ook veel meer, maar er wordt nog wel degelijk heel stevig gebouwd. Ook mijn Marantz PM7000 ('slechts' €500) is niet zo'n lichtgewicht (12,5 kg, zonder tuner dus). Maar daarbij, gewicht zegt barweinig over de bouw van een apparaat. Gewoon een baksteen in het apparaat leggen, maakt 'm wel zwaarder, niet beter... Dan luidsprekers: natuurlijk is er veel verbeterd de afgelopen jaren. Toch zou ik met mijn Tannoy Berkeley's elke nieuwe speaker van 650 euro (per set) durven uitdagen.... Ik ben erg tevreden met mijn JBL's (type TLX-10). Hebben mij €500 (set) gekost. Jij zegt dat je L7's alleen popmuziek weer kunnen geven (een verwijt dat JBL's vaker krijgen), maar ik vind dat mijn JBL's het best aardig doen met rustige muziek (ik draai veel 16 Horsepower, Talk Talk, The Gathering...). Ik ken jou Tannoy's niet, dus ik ga niet zeggen dat mijn JBL's jouw Tannoy's er wel even uitspelen, maar ik ben ook nog niet zomaar overtuigd van het omgekeerde (... dit is een heel gevaarlijke uitspraak besef ik me ineens )... Toch leuk dat mensen reageren op mijn stelling... De meeste reakties luiden dat men het niet eens is met mijn stelling. Mocht een van jullie nog iets op zolder hebben liggen, zoals een sansui BA-5000 of G22.000, G33.000, pioneer SX-1980 of technics SA 1000. Ik ben graag bereid het van je over te nemen!!!! Groet Ik heb helaas geen ouwe troep voor je . Ben me nog maar een jaar geleden echt gaan interesseren in audio en ben meteen met iets nieuws begonnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 26 maart 2003 Report Share Posted 26 maart 2003 Nuances Nuances, Dag audiolover en andere. Ik vind mezelf wel een beetje terug in wat audiolover zegt. Alleen een beetje minder zwart-wit (gebeurt nogal snel hier heb ik de indruk, als iemand over oud van jaren 80 spreekt haalt men er een grammofoon of buizenradiootje bij van begin deze eeuw??) Wat audiolover bedoelt is dat als je een keuze moet maken voor een bepaalt beperkt budget, dat je heel vaak beter af bent met vintage stuff, het betere materiaal van 15 jaar geleden verkocht aan de prijzen van een heel middelmatig setje van nu. Ik vind dat daar terecht mag over nagedacht worden, zonder het woord nostalgie erbij te slepen. Voor luidsprekers weet ik het niet, eigenlijk nooit bij stilgestaan, omdat ik fervent zelfbouwer ben. Voor versterkers ben ik absoluut akkoord. Je koopt heel mooie versterkers van jaren 80 en 90 voor prijzen waar je werkelijk NIETS degelijks meer voor hebt, en ik twijfel er niet aan dat sommige van die "oudjes" zonder blozen naast een nieuwe "betere" "en duurdere bak kunnen staan. Veel energie is de laatste jaren in decoders en design gegaan, niet altijd ten goede van audiokwaliteit. Wat betreft CD spelers ben ik niet akkoord. Vermoedelijk zijn hier een aantal goedkope nieuwe toestellen "beter" dan een oude "high end" speler. Ikzelf heb hierover dus geen zwart wit mening. Groeten Geert PS Henrie, Ikzelf heb ook een oude wagen (jaren 60 ), voor in t'weekend, maar dat is iets anders, dat is inderdaad nostalgie en ik ga dan ook niet beweren dat die beter rijd dan een nieuwe. Wel plezanter, je moet er nog echt in werken als je rijd, tgaat niet vanzelf. Tot je er alle dagen in moet en dan is de lol eraf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 26 maart 2003 Report Share Posted 26 maart 2003 Geplaatst door gvy:PS Henrie, Ikzelf heb ook een oude wagen (jaren 60 ), voor in t'weekend, maar dat is iets anders, dat is inderdaad nostalgie en ik ga dan ook niet beweren dat die beter rijd dan een nieuwe. Wel plezanter, je moet er nog echt in werken als je rijd, tgaat niet vanzelf. Tot je er alle dagen in moet en dan is de lol eraf. Mag ik vragen wat voor een? Ik ben namelijk ook auto-freak Ik heb ook niets tegen oudere auto's hoor en ik snap ook dat mensen er in (willen) rijden. Maar ik hoor daarbij vaak dat ze die auto's vroeger vaak beter maakten dan nu en dat ze beter rijden of iig, zoals jij het zegt, plezanter. Daar ben ik het niet mee eens. Een tijdje geleden had Discovery Channel een programma genaamd 'A Car Is Reborn'. Daarin werd een oude, verrotte Jaguar E-type (het eerste type) helemaal gerestaureerd. Je moest eens zien hoe slecht dat ding gebouwd was. Wat nou verf aan de binnenkant van de deur? Dat ziet toch niemand? Nadat ie helemaal gerestaureerd was, zag ie er (weer) prachtig uit. Maar het feit dat die auto's nu nog bestaan is dus een kwestie van het uiterlijk van zo'n auto. Of anders de legende die er omheen is ontstaan vanwege racesuccessen of zo. Maar dus niet omdat ze destijds zo goed werden gebouwd dat ze nu nog goed zijn. Dat ze beter (of plezanter) rijden ben ik het ook niet mee een. Beter rijden ze zeker niet en plezanter daar zet ik m'n vraagtekens bij. Ok, je moet nog echt werken in zo'n auto, maar je zegt het zelf al: Tot je er alle dagen in moet en dan is de lol' eraf.' M.a.w. het is wel leuk om zo af en toe een keer 'terug in de tijd te gaan', maar we mogen ons hartstikke gelukkig prijzen dat er tegenwoordig dingen als rembekrachtiger, ABS, ESP, airco, stuurbekrachtiging enz. bestaan. En trouwens, volgens mij kun je ook met die 'hulpstukken' een auto een hele belevenis laten zijn. Als ik de verhalen over de Mitsubishi Evo VII bijvoorbeeld lees (in Autovisie; ze hebben daar een Evo VII ee jaar lang op de redactie als duurtester), kun je daar ongelovelijk veel plezier mee hebben. En dat terwijl het ding met allerlei elektronica volgestouwd zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 26 maart 2003 Report Share Posted 26 maart 2003 Geplaatst door Ruud: Wellicht een Opel GT Das best een leuke auto... voor een Opel Nee, als het dan toch een Opel moet zijn, heb ik liever een Speedster. Mijn favoriete klassieker is denk ik wel de Jaguar E-type. Of anders een AC Cobra of Ferrari 250 GT Berlinetta SWB. Maar ik zou er niet zo snel een kopen. Voor het geld dat je daar voor kwijt bent (en dat is veel geld) koop ik liever een nieuwe sportauto. Een Nissan Skyline of zo, of een Mazda RX-8, of... hmmm, geld... Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiolover Posted 26 maart 2003 Author Report Share Posted 26 maart 2003 Natuurlijk is het niet zo zwart-wit als dat ik in mijn stelling deponeer. Maar goed, een slappe stelling wordt denk ik niet echt op gereageerd... Het zal ook wel een tik van mij zijn, ik houd namelijk ook van oude auto's. Ik heb een peugeot 204 break uit 1968. Om mijn tik voor oude audio te bevestigen, momenteel heb ik o.a.: - pioneer SX-1250 (receiver 2 x 160 w) - pioneer SX-1250 (ja, nog een) - pioneer SX-1050 (receiver 2 x 120 w) - kenwood KR-9050 (receiver 2 x 200 w) - sansui QRX-6500 (receiver 4 x 37 w) - yamaha CR-2020 (receiver 2 x 100 w) - technics sa-5770 (receiver 2 x 165 w) - philips 22AH578 (eindversterker 2 x 210 w) - philips 22AH572 (voorversterker) - rotel RB-5000 (eindversterker 2 x 500 w) - denon POA-3000 (eindversterker 2 x 180 w) - sony TA-3200F (eindversterker 2 x 110 w) en nog wat ander spul....... groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 26 maart 2003 Report Share Posted 26 maart 2003 Geplaatst door audiolover:Natuurlijk is het niet zo zwart-wit als dat ik in mijn stelling deponeer. Maar goed, een slappe stelling wordt denk ik niet echt op gereageerd... Das waar... Het zal ook wel een tik van mij zijn, ik houd namelijk ook van oude auto's. Ik heb een peugeot 204 break uit 1968. Een Franse klassieker. Die is zeker niet beter dan de huidige Franse auto's Om mijn tik voor oude audio te bevestigen, momenteel heb ik o.a.: - pioneer SX-1250 (receiver 2 x 160 w) - pioneer SX-1250 (ja, nog een) - pioneer SX-1050 (receiver 2 x 120 w) - kenwood KR-9050 (receiver 2 x 200 w) - sansui QRX-6500 (receiver 4 x 37 w) - yamaha CR-2020 (receiver 2 x 100 w) - technics sa-5770 (receiver 2 x 165 w) - philips 22AH578 (eindversterker 2 x 210 w) - philips 22AH572 (voorversterker) - rotel RB-5000 (eindversterker 2 x 500 w) - denon POA-3000 (eindversterker 2 x 180 w) - sony TA-3200F (eindversterker 2 x 110 w) en nog wat ander spul....... groet, Vraagje: doe je er ook wat mee, of heb je het gewoon om het te hebben (verzameling)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiolover Posted 26 maart 2003 Author Report Share Posted 26 maart 2003 tja, doe je er wat mee? Ik verzamel het inderdaad. Natuurlijk luister ik ook veel muziek. Ik heb twee set's geinstalleerd. Eentje in de woonkamer, waarbij de waf-factor belangrijk is. Daarnaast heb ik mijn verzameling op zolder staan. Ook hier heb ik een set aangesloten om te luisteren. Verder zoek ik altijd bepaalde oude apparatuur, het liefste zogenaamde totl-modellen (top of the line). Soms verkoop ik ook iets, ik ben echter absoluut geen handelaar oid. De kick is het vinden van een zeldzaam, exclusief model voor niet al te veel geld. Waarbij ik een sterke voorkeur heb voor japanse modellen van eind jaren 70. Toen was er de zogenaamde Receiver War. Dit was een periode waarbij diverse fabrikanten elkaar probeerden af te troefen met extreme receivers. Extreem hieraan waren de uitgangsvermogens, degelijkheid en prijzen. Mijn pioneer SX-1250 kostte destijds (1978) fl 3.695. Echt extreem is bijvoorbeeld een sansui G-33000 met 2 x 300 watt of een technics SA-1000 met 2 x 330 watt. Bedenk wel, dit zijn seventies watts en dus echte watts, geen pmpo of iets dergelijks. Elke gek zijn gebrek! Groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 26 maart 2003 Report Share Posted 26 maart 2003 Geplaatst door Henrie: Das best een leuke auto... voor een Opel Nee, als het dan toch een Opel moet zijn, heb ik liever een Speedster. Mijn favoriete klassieker is denk ik wel de Jaguar E-type. Of anders een AC Cobra of Ferrari 250 GT Berlinetta SWB. Maar ik zou er niet zo snel een kopen. Voor het geld dat je daar voor kwijt bent (en dat is veel geld) koop ik liever een nieuwe sportauto. Een Nissan Skyline of zo, of een Mazda RX-8, of... hmmm, geld... Dag Henrie, Je zal geen Jaguar E of cobra (echte) of ferrari oldie kopen voor het geld van een Mazda RX-8 of nissan, vergeet dat maar. Een speedster is inderdaad wel wat, maar die is dan ook weer een stuk duurder dan een GT. Vooral de baantax en verzekering is niet van dien aard om een speedster heel de week in de garage te zetten en af en toe eens uit te halen. Een oldie daarentegen is goedkoop in verzekering en taxen (belgie) en best wel fijn. En "voor een opel" is ie best wel mooi. Aan de buitenzijde origineel met net iets mooiere bredere velgjes (welliswaar ook vintage uit 69 uit de VS) Onder de kap "een beetje" gemodifieerd. 2.2 inj 145 paardjes voor 900kg auto, uiteraard met iets grotere geventileerde schijven. En zo gaat ie ook best goed vooruit, alleen een gocart. Ist droog op de ...OK, ist nat ...Thuis laten. En nu zijn we way off topic. Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 26 maart 2003 Report Share Posted 26 maart 2003 Geplaatst door gvy: Dag Henrie, Je zal geen Jaguar E of cobra (echte) of ferrari oldie kopen voor het geld van een Mazda RX-8 of nissan, vergeet dat maar. Hehe, das waar. Koop ik toch EN een Nissan Skyline EN een Mazda RX-8. Hoe meer 'zielen' hoe meer lol Een speedster is inderdaad wel wat, maar die is dan ook weer een stuk duurder dan een GT. Vooral de baantax en verzekering is niet van dien aard om een speedster heel de week in de garage te zetten en af en toe eens uit te halen. Een oldie daarentegen is goedkoop in verzekering en taxen (belgie) en best wel fijn. Ja, voor erbij 'moet' je wel een oldie hebben, anders is het al snel te duur. En "voor een opel" is ie best wel mooi. Aan de buitenzijde origineel met net iets mooiere bredere velgjes (welliswaar ook vintage uit 69 uit de VS) Onder de kap "een beetje" gemodifieerd. 2.2 inj 145 paardjes voor 900kg auto, uiteraard met iets grotere geventileerde schijven. En zo gaat ie ook best goed vooruit, alleen een gocart. Ist droog op de ...OK, ist nat ...Thuis laten. En nu zijn we way off topic. Geert Je hebt dus serieus een Opel GT? In dat geval, ik hoop dat ik je niet heb gekwetst met m'n opmerking over Opel (in het algemeen). Maar ik heb nou eenmaal iets tegen Opels. Komt denk ik doordat mijn vader van 1976 t/m 2002 in een Opel heeft gereden: eerst 13 jaar in een Ascona (model 1976) daarna in een Vectra (1989) en daarna een andere Vectra (1997). Vind het maar kutauto's, sorry... No hard feelings... Tegenwoordig heeft ie een Peugeot 307. Naar mijn mening mooier (maar smaken verschillen). Een 206 vind ik nog mooier, maar die is 'm waarschijnlijk te klein. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 26 maart 2003 Report Share Posted 26 maart 2003 ik geloof ook dat het beste van toen beter kan zijn dan het middelmatige van nu... maar zodra termen als nostalgie, dat waren nog eens bakken van 100kg etc. beginnen te vallen, dan denk ik dat we niet meer met een objectieve beschouwing hebben te maken, maar met een nostalgist. Net als die gast uit de aviko reclame................. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Posted 26 maart 2003 Report Share Posted 26 maart 2003 Ik kan misschien wat regelen dat de oude Pioneer van mijn ouders niet verloren gaat. Dat is een 2 x 30 Watt bak van een kilo of 25. Type ben ik even vergeten, 1230 of zo denk ik. En volgens mij kunnen we zelfs nog een paar jaar verder terug in de tijd, maar dan moet je wel kunnen solderen denk ik. Vermoedelijk kan er dan ook nog een heuze CD 304 van Philips vanaf. Hoewel dit het toenmalige topmodel was (17 jaar geleden geloof ik) wordt ie door de hedendaagse spullen wel weggespeeld. Maar zo robuust als dit spul worden ze nu niet meer gebouwd, okay door de hele dure merken dan... Ik zal als je dat leuk vindt eens voor je kijken. Gr. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 26 maart 2003 Report Share Posted 26 maart 2003 ik heb een half jaar terug mijn oude pioneer m22 klasse a eindversterker verkocht. een loeizwaar ding met enorme trafo,s en condensatoren . en ik moet zeggen , ik heb er soms best een beetje spijt van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 26 maart 2003 Report Share Posted 26 maart 2003 Ik denk weldegelijk dat sommige oudere apparaten zeer interessant kunnen zijn. Maar dan voornamelijk versterkers. Luidsprekerboxen en cd spelers zie ik niet zitten. Maar die versterkers ..., tja. Het is vaak ook ronduit droevig wat je heden ten dagen kunt krijgen voor je geld. De meesten zijn toch gewoon lege dozen met een hoop lampjes. Overigens wil een grote, zware versterker met veel watts natuurlijk niet zeggen dat ie ook heel goed klinkt. Watts zeggen niet veel. Met name de oudere Onkyo Grand Integra schijnt een slechte dempingsfactor te hebben en dat komt met name de laagweergave niet ten goede. Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 26 maart 2003 Report Share Posted 26 maart 2003 Geplaatst door Paul Jenner:Overigens wil een grote, zware versterker met veel watts natuurlijk niet zeggen dat ie ook heel goed klinkt. Watts zeggen niet veel. Met name de oudere Onkyo Grand Integra schijnt een slechte dempingsfactor te hebben en dat komt met name de laagweergave niet ten goede. Paul. Een huisgenoot heeft een tijdje geleden een ouder Onkyo Integra setje gekocht (op de rommelmarkt geloof ik, maar alles doet het nog en het ziet er nog netjes uit). Is van begin jaren negentig geloof ik. En idd, de versterker heeft een lage dempingsfactor: 65 (als ik het goed heb). Ik heb 'm niet echt goed beluisterd (hij heeft er niet zulke geweldige speakers bij), maar het zou idd best kunnen dat dit problemen oplevert voor het laag... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 26 maart 2003 Report Share Posted 26 maart 2003 Helaas schijnt dit zelfs te gelden voor de Grand Integra. Da's heel jammer, want dat is verder natuurlijk een prachtig beest van een apparaat. Ik meen me zelfs te herinneren dat dit ding geheel door Rotel ontworpen was ... Veel vermogen en lage dempingsfactor ? Laat maar zitten volgens mij. Dat soort versterkers zijn eigenlijk ongeleide projectielen. Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 26 maart 2003 Report Share Posted 26 maart 2003 Geplaatst door Paul Jenner:Helaas schijnt dit zelfs te gelden voor de Grand Integra. Da's heel jammer, want dat is verder natuurlijk een prachtig beest van een apparaat. Ik meen me zelfs te herinneren dat dit ding geheel door Rotel ontworpen was ... Veel vermogen en lage dempingsfactor ? Laat maar zitten volgens mij. Dat soort versterkers zijn eigenlijk ongeleide projectielen. Paul. Ja lijkt mij ook. Maar ff wat anders: wanneer kun je een dempingsfactor laag noemen? En wanneer hoog (en dus, wanneer normaal)? En nog iets: Mijn versterker (Marantz PM7000) heeft volgens de specs een dempingsfactor van 150. So what, zul je zeggen, maar dat is dus hoger dan van de PM17 en de PM6010 KI. Die zijn beide (veel) duurder dus zou je anders verwachten lijkt me... toch? Het is trouwens zelfs even hoog als dat van de PM14KI... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 26 maart 2003 Report Share Posted 26 maart 2003 Geen idee wat nu "hoog" is voor een dempingsfactor. Over de tweehonderdvijftig zullen we maar zeggen ? Overigens wil een dempingsfactor door verschillende merken nog weleens gemeten worden onder verschillende condities. Bij welke frequentie een versterker een gegeven dempingsfactor heeft is evenzeer van belang. Een dempingsfactor van 500, gemeten bij 10 kHz, heb je volgens mij weer niet zoveel aan. Belangrijker is toch hoe die versterker de zaak onder controle houdt bij lagere frequenties ... Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 26 maart 2003 Report Share Posted 26 maart 2003 Audiolover, misschien is dit nog iets voor je: (klik op het plaatje) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 26 maart 2003 Report Share Posted 26 maart 2003 [url=http://"http://home01.wxs.nl/~translator.nl/start.htm]Lees hier het Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts