Henrie Posted 26 maart 2003 Report Share Posted 26 maart 2003 Geplaatst door Ruud:Lees hier het Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 26 maart 2003 Report Share Posted 26 maart 2003 Tering, wat is die site lelijk zeg ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 27 maart 2003 Report Share Posted 27 maart 2003 Geplaatst door Paul Jenner:Tering, wat is die site lelijk zeg ! Ik zal het hem zeggen Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiolover Posted 27 maart 2003 Author Report Share Posted 27 maart 2003 Dempingsfactor...... Ik heb er helemaal geen verstand van, technisch gesproken. Wel enkele ervaringen: Mijn JBL L7 luidsprekers zijn lastig aan te sturen, voor een stevig laag is een "zware" versterker nodig. Ik heb diverse lichte en zware, oude en nieuwe versterkers geprobeerd. Allemaal begon de woofer bij hoger volume te klapperen, alsof de spoel uit de magneet springt ofzo? De enige versterker die hem echt goed onder controle kan houden, die ik heb geprobeerd, is een Amcron DC300A. Toevallig heeft deze versterker een dempingsfactor van > 750! bij alle frequenties. Is dit toeval of komt dat echt door de hoge dempingsfactor??? Groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 27 maart 2003 Report Share Posted 27 maart 2003 Dat lijkt me heel goed mogelijk dat die controle door de hoge dempingsfactor komt. Amcron ? Nooit van gehoord. Is dat toevallig een auto-versterker ? Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.A.R.R.Y.L. Posted 27 maart 2003 Report Share Posted 27 maart 2003 Dat luidsprekers van 15-20 jaar oud niet meer meekomen durf ik sterk te betwisten. Wat is er dan zo verbeterd? De materialen? Papier is en blijft het mooiste - en papier is papier. Ik durf zelfs te stellen dat de afwerking van vroeger zelfs mooier en zorgvuldiger is dan vandaag de dag. Ik zie dit zelf in mijn Procus Fidibus uit 1987. Qua versterkers: ik bezit een aardige selectie 'oude' Marantzen: SC-11/SM-11 , PM-90SE , PM-94SE. Deze, en vooral de SC-11/SM-11, durf ik tegen elke huidige machine te testen. Zelfs de nieuwe sc-5/bb-5/sm-5 combinatie legt het hiertegen af. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiolover Posted 27 maart 2003 Author Report Share Posted 27 maart 2003 Nog iemand met verstand op dit formum (haha)... Amcron is de Europese naam voor crown. De versterker waarmee ik heb gespeeld is derhalve meer bekend als een Crown DC-300A. Dit zijn overigens geen auto-versterkers. Om precies te zijn had ik er twee. Je kunt ze bruggen dus ik gebruikte ze als mono-blokken. Vermogen dan 2 x 310 watt. (bij 8 ohm, bij 2 ohm 2 x 1000 watt). Ging best hard..... Omdat ik buren heb en niet echt vaak in de gelegenheid om echt hard muziek te draaien heb ik ze geruild tegen de denon POA-3000. Dit is een heel ander soort versterker, namelijk een 2 x 180 watt klasse A eindversterker. Dit staat "in de boekjes". Overigens geloof ik de klasse A niet of de 180 watt niet want die combinatie lijkt mij extreem. Heeft iemand hier gedachten over??? Groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 27 maart 2003 Report Share Posted 27 maart 2003 Als ie echt 180W pure klasse A zou zijn (wat natuurlijk niet onmogelijk is), dan zou ie bloedje heet worden volgens mij. Ook als ie helemaal niks doet en alleen maar aanstaat. Misschien is ie variabel klasse A? Of natuurlijk geen 180W... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 27 maart 2003 Report Share Posted 27 maart 2003 Die Denon zal ongetwijfeld zijn 180Watt alleen halen in klasse AB. Waarschijnlijk is het gewoon een klasse AB versterker met een iets verhoogde ruststroom-instelling. Die Denon POA 3000 ken ik geloof ik wel, van plaatjes dan. Dat is toch zo'n hele mooie champagne bak met houten zijkanten en van die ruitenwissers erop ? Mooie tijd was dat. Toen maakte Denon nog behoorlijke spullen, tegenwoordig alleen van die lege surround dozen ... Crown is overigens een gekend merk als het gaat om dubbelgespierde versterkers. Ik weet bijvoorbeeld dat sommige bioscopen zijn uitgerust met Crown versterkers voor het grove geweld gepaard aan onvoorwaardelijke betrouwbaarheid. Nu schiet me overigens te binnen: dat merk auto versterkers heet Macrom. Dus zo gek was mijn associatie toch niet .... Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiolover Posted 27 maart 2003 Author Report Share Posted 27 maart 2003 Macrom, dat is inderdaad een auto-audio-merk. De crown's zijn inderdaad betrouwbare power-bakken. Ze hebben in 1987 een monoblokje gemaakt, de MA 10000, van 1 x 10.000Watt @ 8 ohm! Of je daar thuis iets mee kan weet ik niet. De DC-300A werd door sommige knutselaars (zo gaat het verhaal) wel eens als 70V DC voeding gebruikt door een batterijtje te gebruiken als ingangssignaal! Overigens vond ik het geluid super bij lage tonen en dan met name bij veel power. De hoge tonen waren mijns inziens te scherp. De denon poa-3000 is inderdaad de bak met houten zijpanelen en "ruitenwissers". Hij wordt erg warm als hij aan staat. Ook als ik geen muziek draai. Het was destijds een erg dure versterker, ook voor Denon. Om een vergelijking te maken: In dezelfde periode kon je de Denon POA-1500 kopen. Dat is een 2 x 150 Watt eindversterker met precies hetzelfde uiterlijk. Deze kostte toen $ 750. De denon POA-3000 met, zoals gezegd, 2 x 180 Watt klasse A kostte toen $ 2.300. Toch een aardig verschil voor qua uiterlijk en qua uitgangsvermogen bijna gelijke versterkers. Groet, Groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 27 maart 2003 Report Share Posted 27 maart 2003 Ruitenwissers...??? Que? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 27 maart 2003 Report Share Posted 27 maart 2003 Dat met die Denon klinkt erg gezellig, Audiolover Er schijnen wel vaker Denon eindbakken geweest te zijn die een bijzonder fraai geluid presenteerden. Als ik me goed herinner evenzo die monoblokken POA S100 of iets dergelijks. Bij die blokken was dan wewer de klacht dat -daar is de dempingsfactor weer ?- de laagcontrole te wensen overliet. Hoe ervaar jij dat bij die 3000 ? Als die 3000 overigens warm wordt terwijl ie alleen nog maar aanstaat dan vermoed ik toch een (eventueel gedeeltelijke) klasse A schakeling ... Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 27 maart 2003 Report Share Posted 27 maart 2003 geplaats door paul jenner: Tering, wat is die site lelijk zeg ! we gaan toch niet verwaand worden? game Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 27 maart 2003 Report Share Posted 27 maart 2003 oh audiolover, je durfde te wedden dat er voor het door jou uitgegeefde geld niks beters is te krijgen? wat heb je in totaal uitgegeven dan? ben benieuwd..! game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 27 maart 2003 Report Share Posted 27 maart 2003 Game, jij zou als arme student zeker moeten luisteren wat de heer AudioLover te vertellen heeft. Misschien weet ie je nog wel een (oud) koopje te wijzen Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 27 maart 2003 Report Share Posted 27 maart 2003 Geplaatst door Paul Jenner:Tering, wat is die site lelijk zeg ! Gelukkig is die van jou een stuk flitsender en werkt alles prima Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 27 maart 2003 Report Share Posted 27 maart 2003 De dempingsfactor is alleen van belang voor de controle van de laagweergave. Het is dan ook van belang dat de dempingsfactor gespecificeerd wordt bij lage frequenties en niet bij 1000 Hz. Overigens hoeft een hogere getal niet beter te zijn. Zodra de dempingsfactor een bepaalde waarde berikt heeft is het goed. Hoger maakt het dan niet meer beter. Die grenswaarde kun je veilig op 100 stellen, maar vroeger heb ik meerdere malen gelezen dat 40 al voldoende is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 27 maart 2003 Report Share Posted 27 maart 2003 Nou, die site van mij zal niet veel beter zijn, want die is ook nog lang niet af. Hij smoelt trouwens wel beter. En ik ben trouwens ook maar gewoon een priv Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 27 maart 2003 Report Share Posted 27 maart 2003 Het beste ding wat ik heb kunnen redden is een marantz 1515 van 2x 15 Watt. Deze komt uit ca 1975. Als zo alle moderne versterkers zouden spelen, was er helemaal niks mis mee. Een Quad 405 van ca 1980 kon zich bij dit ding nog niet bijna staande houden. Alle retro is echt niet goed...... B&W dm2A is iets wat weer een gunstige uitzondering is. Ik heb mijn in 1975 zelf gekochte exemplaren pas sinds kort aan de kant gezet. Deze gaat mijn zoon gebruiken. Er is n.l. niks mis mee (wel wat gemodificeerd in het hoog). Ook staat m'n Revox A77 nog op de plank, hij staat alleen maar mooi te wezen. Ik heb hem denk ik al 10 jaar niet meer gebruikt voor tapes (wel de VU meters met een microfoon frequentieskarateristieken te maken). Ook Thorens platenspelers zijn nog zeer de moeite waard, om van Linn LP12 nog maar te zwijgen. Een cassettedeck uit 1977 is echt niet meer om aan te horen. Ook de interlinks en luidsprekerkabels uit die tijd gooi je maar beter weg. Het is gewoon een kwestie van luisteren...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 27 maart 2003 Report Share Posted 27 maart 2003 Mijn Revox B77 mK II kan nog wat meer dan alleen mooi staan te wezen ... Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 27 maart 2003 Report Share Posted 27 maart 2003 Ik zal niet willen/durven beweren dat oude HiFi per definitie beter is, maar soms, en voor sommige merken, gaat dat wel op. Mijn versterker is nu zo'n 14 jaar oud,en kostte toen 1600,- gulden, maar ik ben nog geen nieuwe/recente geintegreerde versterker tegen gekomen, die ik klankmatig op 't zelfde niveau vind spelen.(tot zo'n 1500,- euro) M'n oude speakers (heb ze nog wel) de Linn Kan's zijn nu zo'n 17jaar oud, maar zouden ook een voorbeeld voor menig recente luidsprekerfabrikant kunnen zijn. (in diezelfde prijsklasse dan voornamelijk) Alleen CD-speler vind ik klankmatig wel veel beter geworden door de jaren heen, vanwege 't feit dat juist daar de techniek niet stil is blijven staan. Hoewel de degelijkheid van sommige CD-spelers weleens te wensen overlaat t.o.v de oudere modellen. Neem bijvoorbeeld een van de eerste Philips CD-spelers, de CD104. Wat een tank van een speler, met een gietijzeren lade die sluit als een kluisdeur. Geweldig. Als die een AB had en een digitale uitgang... hmmm Dan had je voor een prikkie een super loopwerk groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 27 maart 2003 Report Share Posted 27 maart 2003 Het verschil tussen toen en nu is dat er nog maar weinig bedrijven zijn die hun produkt serieus nemen. De rest denkt aandelen en winstmarges. Dus ja ik denk wel dat je kunt stellen dat retro beter is. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 27 maart 2003 Report Share Posted 27 maart 2003 Ik heb een Nakamichi 582, helemaal gereviseerd door Transtec en het ding speelt de sterren van de hemel: strak, grootfrequentiebereik en een hoog Rolls Royce gehalte. Eigenlijk alleen maar gekocht om een aantal musicassettes op een ander medium over te zetten. Maar hij doet het zo goed... En ik heb tot voor kort een B&O platenspeler gehad, een 1500 zonder element. Nog een hartsikke mooi ding, maar niemand wil hem hebben (zonder element) dus die gaat volgende week met het grofvuil mee. En verder heb ik nog een setje Quad 34, 306, FM4 staan met twee snoepjes van kleine Kef RR-reeks luidsprekers (wel bekend van de eerste luistersessie Conussen Vs panelen. En mijn Thorens TD 2001, mag die ook al meedoen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 27 maart 2003 Report Share Posted 27 maart 2003 By the way.. ik speel voornamelijk met retrospul. mn quads: 34 en 405-2 mn kef rr 103.3. mn cdspeler is van 97 ofzo. maar wat zeker een feit is, buiten dat sommig topspul van toen beter is dan menig spul van nu, het budgetspul van toen kan zich denk ik totaal niet meten met het budgetspul van nu. Ik denk dat daar techniek en productieprocesontwikkelingen wel degelijk verschil maken in kwaliteit. game Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiolover Posted 28 maart 2003 Author Report Share Posted 28 maart 2003 Oude budget apparatuur is vaak inderdaad niet goed bruikbaar, al zijn er enkele uitzonderingen. CD-spelers zijn zeker veel beter geworden. Ik heb ook een philips CD-100 (de eerste dus). Deze speelt nog goed, maar het geluid is niet te vergelijken met mijn marantz CD-80, al is die ook al retro (toch? 1990). Natuurlijk zijn moderne bronnen beter dan ouderwetse, hetzelfde geldt voor kabels, interlinks e.d. Ook bij luidsprekers is er veel verbeterd de laatste decennia. Toch zijn er enkele luidsprekers die nog goed kunnen meekomen. Zo heb ik lange tijd met een paar IMF Professional Monitors gespeeld. Deze zijn, en dan met name het laag, zeer acceptabel. Het is echter wel een "trage" luidspreker (en een bakbeest). Nogsteeds gebruik ik soms mijn B&W DM2a of mijn Kef Calinda luidsprekers. Helemaal niet slecht! Pas echt slecht zijn de meeste luidsprekers van pioneer, sansui, jvc, kenwood e.d. van de jaren 70. Ik heb een paar sansui SP-X7700. Een vierwegsysteem met 5 luidsprekers, met een 15 inch woofer. Absoluut geen laag en hoog komt hieruit. Super, super slecht. Alleen gemaakt voor de looks (voor tieners). Ook heb ik een paar sonab oa5 luidsprekers. Dat is een zgn omnidirectionele luidspreker. 1 woofer en 4 tweeters aan de bovenkant gemonteerd. Het klinkt voor geen meter! Iemand vroeg wat ik voor mijn setje heb betaald: Marantz CD-80: eur 225 Denon POA 3000: eur 400 Tannoy Berkeley's: eur 650 daar komen dan nog wat kabels bij. Dat is natuurlijk in totaal niet weinig geld, aan de andere kant, wat koop je er nieuw voor?? Groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts