Jump to content

Retro = beter!

audiolover
 Share

Recommended Posts

Dan ik ook maar ff... ;)

Marantz PM7000 (nieuw): €499

JBL TLX-10 (nieuw): €498 (set)

Denon DCD-635 (2e hands): €39

Speakerkabel (nieuw; in totaal 10m): €3 (om het geheel van de Marantz, de JBL's en de kabels op €1000 af te ronden ;))

Interlink cd -> versterker (zelfbouw): €5

Ik weet niet of dit uberhaupt te vergelijken is met die retro-spullen van jou (audiolover), maar ik vind dat ik geen slechte aankopen heb gedaan. Maar misschien dat het met 'oude' spullen nog wel beter was geweest hoor. Kweenie...

Die Denon ben ik inderdaad goedkoop aangekomen. Ik heb hem geruild tegen mijn twee Amcron DC300A versterkers. Deze had ik een paar maanden daarvoor gekocht voor 400 euro samen (dat is niet teveel, maar zeker niet extreem weinig).

De vorige eigenaar van de Denon had twee denon POA-3000 eindversterkers. Deze wilde meer power, vandaar dat hij geinteresseerd was in de ruil....

Groet,

Kun je de klankkwaliteiten van de Denons nader omschrijven ? Ben met name geinteresseerd in definitie en kracht in het laag (dempingsfactor) en het vermogen om verschillende klankkleuren te onderscheiden in bijvoorbeeld een symphony-orkest.

Ik heb trouwens een Musical Fidelity A1 David thuis staan. Geldt die ook al als retro :) ? Misschien heeft iemand daar nog een tweede exemplaar van staan die weg mag tegen een vriendelijk prijsje ?

Paul.

Ik heb trouwens een Musical Fidelity A1 David thuis staan. Geldt die ook al als retro

Ah, het bekende tosti-ijzer van MF! Dat zou ik inderdaad ook wel retro willen noemen.

Een geweldige versterker! (ook voor huidige maatstaven)

Groeten,

Alco :)

Speciaal voor Audiolover. Heb je deze aanbieding al zien staan?

Marantz Model 2220 tuner versterker.

Te koop bij Hifi Studio City in Enschede en aangezien je zelf ook in Enschede woont, zul die winkel vast wel weten te vinden. Kost trouwens maar €25!

Of heb je die al?

Kijk HIER maar eens!

klopt Alco. Ik heb helaas weinig tijd maar ik zou wat meer luisterproefjes moeten nemen met de Musical Fidelity. De eerste indrukken waren overweldogend goed. Het is misschien optie om daar een twee van aan te schaffen en deze bij te schakelen. Als ik deze kwaliteit kan houden maar dan met wat meer adem zou ik weleens een gelukkig mens kunnen worden ...

Paul.

De klankkwaliteiten van de Denon ben ik zeer te spreken over. De kracht in het laag is goed. Ik gebruik hem met mijn Tannoys en deze stellen niet veel eisen aan de "stabiliteit" van de versterker. De dempingsfactor maakt bij deze speakers volgens mij niet veel uit. Het onderscheidend vermogen is erg goed, maar dat heeft ook zeker met de luidsprekers temaken. Zijn hier ook mensen die ervaring hebben met dergelijke Tannoy luidsprekers. Ik vindt dat echt geweldig klinken. Een dual concentric luidpsreker, dus met een hoorntweeter in het midden. Mijn berkeley's hebben HPD 385 units dat zijn zgn High Performance Dualconcentric drivers met een doorsnede van 385 mm (15 inch). Met name blazers, stemmen, snaren... Echt mooi. Overigens klinken slechte opnames door die Tannoys pas echt slecht.

Ik heb de denon ook geprobeerd op mijn "power hungry" JBL luidsprekers. Deze hebben echt een zeer stabiele versterker nodig om het laag te controleren. De uitkomst van de test was redelijk positief. Toch zou ik de denon niet als ideaal voor de JBL's omschrijven. Het laag was bij enkele muziekstukken mooi gedefinieerd en in de juiste mate aanwezig. Bij enkele muziekstukken bleef het laag achter, het leek wel alsof er daarbij minder laag aanwezig is dan bij de Amcrons.

Overigens vindt ik de denon niet de versterker om echt luid mee te draaien, ookal kan dat best. Deze versterker is voor souplesse, details en klinkt een klein beetje "warm" in combinatie met de CD-80 en tannoy's.

Ik zag de marantz 2220 die bij Hifi-studio-city te koop is. Dat zijn goede receivers uit de oude tijd. Ik heb echter een 2238, dat is een iets zwaarder type.

Overigens heb ik bij Hifi wel ooit een hele mooie sansui G-9700 receiver gekocht. Uit de jaren 70 en met 2 x 200 Watt. Dat was een mooi apparaat, maar ik heb hem toch geruild tegen een philips 22 ah 578 laboratory eindversterker.

Ik houd echt niet van philips, maar de laboratory reeks ben ik erg te spreken over.

Groet,

Als ik deze kwaliteit kan houden maar dan met wat meer adem zou ik weleens een gelukkig mens kunnen worden ...

Tja,... De MF A1 (David) presteert pas optimaal met hoogrendement speakers van minimaal zo'n 90 a 91db.

Ik heb in mijn leven, sinds 1987, zo'n 16(!) verschillende geintegreerde versterkers gehad, en de MF A1/David scoort wat mij betreft bij de beste 3 daarvan! (ok, op de 2e plaats)

Ik heb de David ook gehad. Ik had 'm eerst op een grenen kastje gezet, maar na een paar uur muziek luisteren, bleken de voetjes al vast te smelten aan't meubel, zo gloeiend heet werd 't ding. (marmerplaat deed wonderen, en kon daarna tevens als steengrill fungeren :D )

De Audio-Analyse PA60 was ook zo'n fraaie, versterker van begin '90er jaren. Het apparaat had geen beste reputatie qua betrouwbaarheid (wat ook bij mij al gauw bleek) maar met makkelijk aan te struren speakers klonk ie geweldig!

(en zag er zeer apart uit, met de grote koelribben aan weerszijden)

Groeten,

Alco cool.gif

Geplaatst door Alco:

Neem bijvoorbeeld een van de eerste Philips CD-spelers, de CD104.

Wat een tank van een speler, met een gietijzeren lade die sluit als een kluisdeur.

Geweldig.

groeten,

Alco

Ook mijn Onkyo DX 3800 van zo'n 12 jaar oud heeft dat. Dat is

Het is volgens mij vrij simpel, vroeguh was de kunst van het zo goedkoop mogelijk produceren nog niet zo geperfectioneerd als vandaag de dag.. Onderdelen waren dus wat hoger gespeced. De verschillen zijn denk ik het meest merkbaar in het middensegment (prijsgewijs dan). Je had dus meer voor minder geld. Maar in de hogere regionen is de apperatuur vandaag de dag dus echt wel stukken better als vroeguh..

'een slimme bom onploft niet' :D

Speakerboer, jij hebt dus ook een denon POA3000, alleen heb jij een "Z" type. Weet jij wat het verschil is tussen de "z" en die zonder z?

Helaas heb ik de bijbehorende denon PRA-2000 nog niet kunnen vinden, die zou ik er graag bij hebben.

De Tannoy luidsprekers hebben nog de papieren conussen. Volgens "kenners" is de HPD-serie die ik heb de laatste serie die kwalitatief subliem was, daarna werd het minder (1979 ev).

De berkeley's die ik heb zijn de kleinste kasten voor een 15 inch HPD driver. Toch ben ik hier erg tevreden mee. Mocht ik nog eens tegen grotere tannoy kasten aanlopen....

Ik zal eens experimenteren met het dichtstoppen van de baspoorten van mijn JBL speakers. Deze luidsprekers zijn wisselend gewaardeerd bij bv audioreview. Ik weet niet of ik ze ooit helemaal mijn smaak zullen worden.

Groet,

En ik schreef onlangs ook al dat ik in een inbrengwinkel een ERA-draaitafel met SME 3009 improved arm voor 5 euro kon meenemen.

Leuk hoor, zulke dingen.

Eigenlijk nog leuker dan een credit card  op de toonbank van een top-shop gooien, en zeggen: "Doet u mij maar iets duurs... High-end of zo... Hebbu dat in huis?"

haha

ik ben het helemaal met je eens.

sommige audiofielen zou je het liefst...

Kan ome spiekerboer misschien nog iets meer vertellen over zijn avonturen in Engeland?

:D

Weet jij wat het verschil is tussen de "z" en die zonder z?

De Tannoy luidsprekers hebben nog de papieren conussen. Volgens "kenners" is de HPD-serie die ik heb de laatste serie die kwalitatief subliem was, daarna werd het minder (1979 ev).

Die Z zat er gratis bij! Geen flauw idee waar die voor staat. Ik kocht deze bullen zonder boekjes enzo.

Papieren conussen (coni?) dus. Prachtig!

Sloeg de verloedering al in '78 toe?

In '83 bezocht ik de fabriek in Coatbridge (Schotland), en daar waren ze toen nog heel mooie 15" papieren dual concentrics aan 't maken. De productie van Berkeleys heb ik toen niet gezien; wel die van Caernarvon, Balmoral, Arundel, Guy R Fountain Memory, Edinburgh, Westminster, en de professionals M1000, M3000, en de grote en kleine red monitors. Maakte toen beslist nog geen verloederde indruk.

Tannoy was toen wel net begonnen met die lullige tweewegsysteempjes. Jammer, was dat.

Beste Alco.

Wat is nu eigenlijk het verschil tussen de MF a1 en de MF David, of is er geen verschil ?

Er is inderdaad geen noemenswaardig verschil Paul.

Het is alleen de laatste versie van de beroemde A1. Het schijnt dat de David minder last had van de beruchte kinderziektes van de eerste A1's. Er zat geloof ik ook een wat betere potmeter in, en de David was tevens leverbaar met een chromen front.

That's about it.

btw, ik hoef eigenlijk geen 'signature'

Was alleen even beniewd of 't werkte.

Nog een voorbeelde van topklasse uit

the good ol' days....:

Een review van de eerste (en lelijkste)geintegreerde Naim versterker:

Naim Nait-1

Mvg,

Alco

Beste Audiolover,

Jouw topic loopt erg goed zeg, complimenten, en dat voor een eerste keer!!!! :D:D:D

Ik heb zoals beloofd even de types opgezocht van de oude Pioneers bij mijn ouders.

Het betreft een SX 737 en een SX 8000.

Als je ze wil hebben geef je maar een gil eek.gif misschien kunnen we wat regelen.

Gr.

Frank

• 2 years later...

Toen ik geboren werd (1982) had mijn vader reeds een rotel rx-1603. dat ding stond bijna dag en nacht te spelen. na meer dan 20 jaar zonder problemen heeft ie m aan mij gegeven, ik wist toen nog niet veel van speakers en versterkers dus ik heb ermee geprutst tot en met. ik heb er minder dan een halve ohm speakerbelasting op aangesloten, en dan verschoot ik ervan dat de versterker in overload viel als ik m helemaal opendraaide. de versterker is 2x180 watt onder alle omstandigheden. ik wou altijd beter dan wat mijn vader toen gekocht had. ik heb tientallen andere versterkers gehad waaronder mosfet versterkers van 2000 watt en toch ging die rotel echt wel gewoon harder. wetende dat ik toen met rcf 554k en jbl 2225h woofers zat.

Na jaren zoeken heb ik nu gevonden wat beter is. ik heb nu b&w dm7 luidsprekers van 1977 en een pioneer sx-1980 versterker gekocht voor 500 euro. allemaal in nieuwstaat met handleidingen en zelfs de originele dozen van de speakers er nog bij. na bijna 30 jaar klinkt dit alles nog steeds perfect. zonder kraken zonder ruis.

Nieuwe toestellen daarentegen kosten al direct enkele 1000den euros, klinken meestal scherp en teveel opgefokt in de bassen (om te doen alsof ze toch warm klinken) als het toestel na 5 jaar kapot gaat vind iedereen het de normaalste zaak van de wereld. aangezien alle componenten van zowel de goedkoopste als de allerduurste hifi toestellen opzettelijk gemaakt zijn om niet lang mee te gaan. de jaren 60 en 70 was niet voor niets het gouden tijdperk, het geld kon niet op. kwaliteit stond kost wat kost op de eerste plaats. vanaf de jaren 80 zijn nooit meer receivers gebouwd die aan deze toestellen konden tippen zowel kwa kracht als kwaliteit. en zeker niet tesamen. nu staat geld op de eerste plaats. en kwaliteit is voor de technici enkel nog wat ze op hun computerschermpje zien. niemand hoort blijkbaar nog het verschil.

Ik wil wel eens zien hoe de top of the line toestellen van nu er binnen 30 jaar uitzien. dan werkt mijn pioneer waarschijnlijk nog altijd. lol

Als er iemand zin heeft om over technische specificaties te gaan praten over nu en toen kan ik wel een boekje opendoen <_<