Jump to content

Sphinx of Krell occasion????

Sander
 Share

Recommended Posts

Ik heb zelf ooit nog eens een eindversterkertje gebouwd dat qua opzet en klank op de 12 leek, hij had ook dezelfde mosfetjes, klonk erg goed toendertijd, staat nu op de zolder stof te verzamelen.

Tja, goede klank is zo'n relatief begrip..................................................

Geplaatst door Sander:

Aangezien ik er nog niet helemaal uit ben wat ik zal aanschaffen (tweedehands) graag een advies:

* Krell KAV300i of;

* Sphinx Project 2 / 12 voor en eind

in combinatie met een set synthese floating one luidsprekers?????

Beste Sander

Uiteraard is het advies van Stefan het meest verstandige! Probeer gewoon beide versterkers uit op je Synthese speakers en bepaal voor jezelf wat je het beste vind klinken!

Op grond van eigen luisterervaringen met de Sphinx mono-blokken, het mooie geluid van de Synthese speakers en het feit dat je de monoblokken dicht bij de speakers kunt plaatsen, dus korte ls-kabels en langere gebalanceerde interlinks, zou mijn voorkeur naar de Sphinx- set doen uitgaan.

Maar goed, nogmaals, gewoon luisteren!

Volgens mij staat er bij Audiopaul thuis vrij veel Sphinx, dus dat verklaart zijn advies :D

Lange interlinks en korte speakerkabel is niet altijd beter.

Dit is afhankelijk van: a)de kabels, b)het impedantieverloop van je luidspreker, en c)de uitgangsimpedantie van de voorversterker.

a) aan jou de keuze!

B) als je luidsprekerimpedantie erg varieert, dus als er dipjes omlaag en uitschieters naar boven in zitten, kan het verstandig zijn de eindbak vlak bij de speaker te plaatsen.

c)misschien kan Audiopaul iets zeggen over de uitgangsimpedantie van de project 2?

De krell heeft een paartje minder interlinks nodig (less is more! ;) ), je kan dus meer investeren in de luidsprekerkabel.

Groeten,

Geplaatst door Stefan:

Volgens mij staat er bij Audiopaul thuis vrij veel Sphinx, dus dat verklaart zijn advies     :D

Lange interlinks en korte speakerkabel is niet altijd beter.  

Dit is afhankelijk van: a)de kabels, b)het impedantieverloop van je luidspreker, en c)de uitgangsimpedantie van de voorversterker.

a) aan jou de keuze!

B) als je luidsprekerimpedantie erg varieert, dus als er dipjes omlaag en uitschieters naar boven in zitten, kan het verstandig zijn de eindbak vlak bij de speaker te plaatsen.

c)misschien kan Audiopaul iets zeggen over de uitgangsimpedantie van de project 2?

De krell heeft een paartje minder interlinks nodig (less is more!     ;) ), je kan dus meer investeren in de luidsprekerkabel.

Groeten,

Mijn advies is, zoals eerder vermeld, gegeven op grond van luisterervaringen en niet vanwege een voorkeur om andere redenen!

Ook mijn voorkeur voor gebalanceerde lange kabels en zeer korte luidsprekers kabels is gebaseerd op luisterervaringen. De technische verklaringen hiervoor laat ik wel aan anderen over en zijn voor mij minder relevant dan het eindresultaat!

Helaas ben ik niet erg enthousiast over Krell. Ik heb diverse eindversterkers beluisterd en er ook eentje een tijd thuis gehad! Ook dat is weer persoonlijk!

De uitgangsimpedantie van de Sphinx voorversterker is <10 Ohm en het uitgangsniveau is 9,2 V. Lijkt mij dus geen probleem om langere gebalanceerde kabels te gebruiken.

Nogmaals, advies blijft..ga gewoon luisteren en oordeel zelf!

Hallo audiopaul,

Ik denk dat je in jou situatie wel de juiste keuze hebt genomen, Thiel's hebben een erg uitgebreid filter en zijn daardoor vrij moeilijk aan te sturen. Een lange luidsprekerkabel kan dan de druppel zijn.

• 2 weeks later...

Ik heb ze beiden gehad en de krell is kwalitatief een stuk beter als de sphinx zet en wat langere speaker kabel bij de krell kan echt geen kwaad . Over smaak valt niet te twisten je kan wel luisteren wat het beter doet en dat is de krell.

PS :ik ben geen krell of sphinx fan

• 3 weeks later...

Waardevastheid durf ik te betwijfelen. Zoals bekend bestaat Sphinx niet meer en is er een behoorlijke partij apparatuur op de markt gedumpt. Hierdoor is de marktwaarde van tweedehands behoorlijk gekelderd. Als je tweedehands koopt (nieuw is nauwelijks meer te krijgen) ben je voordelig uit. Alles is dus relatief...