carl Posted 23 september 2001 Report Share Posted 23 september 2001 Ben vanmiddag naar Het Gelders Orkest geweest in de Vereniging in Nijmegen. Nu staat dat gebouw bekend om de goede akoustiek. In het verleden speelde er popbands en ik heb er onder meer Elvis Costello en zelfs de Livin Blues gehoord (vermaarde en ruige band in een ver verleden). Maar helaas is de zaak schitterend verbouwd en is pop nu uit den boze. Er wordt met name klassiek gespeeld. Toch als je zo'n orkest hoort spelen dan komt het geluid duidelijk van voren. Natuurlijk is er weerkaatsing te horen, maar niet zodanig dat ik thuis in stereo ook het geringste mis. Ik heb wel eens versterkte muziek in vergelijkbare zalen gehoord die dan mede uit allerlei steunluidsprekertjes kwam , maar daar kreeg ik koppijn van. In het laatste nummer werd toen zonder versterking gespeeld. Dat klonk dan ook gelijk fantastisch. Ik mis niks bij stereo, anderen wel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 23 september 2001 Report Share Posted 23 september 2001 Nee hoor,Carl. Ik mis ook niks via stereo. Daarom zou ik ook nooit een surround versterker kopen. Ik erger me vaak dood aan die surround-demo's op 'HiFi'-shows. 't kabaal komt van alle kanten op je af en de demonstrateurs gaan er blijkbaar vanuit dat elke aspirant koper in 'n vrijstaand huis woont. Maar goed,zoveel mensen,zoveel wensen. Nu we er toch zo over hebben...Eigenlijk is 't ook best wel vreemd dat vrijwel iedereen diepte en plaatsing in 't geluidsbeeld zo belangrijk vindt. (ik zelf ook hoor) Ik ga namelijk regelmatig naar concerten maar heb nog nooit iets van diepte of 'n rotsvaste plaatsing meegemaakt. Vorig jaar bij 'n optreden van Stacey Earle (zus van country-rocker Steve Earle) deed ze als toegift 1 acoustich nummer waarbij ze op 't randje van 't podium zat,zonder microfoons Zelden heb ik iets zo mooi en puur horen klinken. ps: de kleine zaal in de Oosterpoort in Groningen is ook een zaal waarbij 't vrijwel altijd geweldig klinkt! M.v.G Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 23 september 2001 Report Share Posted 23 september 2001 Carl, Ik ook eerlijk gezegd niet. Goed apparatuur heeft geen surround nodig denk ik. Daar is de ruimtelijkheid en diepte op zich al goed genoeg. Het effect van surround is misschien even leuk, maar lijkt mij persoonlijk op den duur toch wat vermoeiend. Theo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 23 september 2001 Report Share Posted 23 september 2001 Dat vindt ik ook,Theo. Surround is leuk als effect bij actiefilms,maar voor muziek absoluut niet nodig. Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud_F Posted 24 september 2001 Report Share Posted 24 september 2001 Surround Wat is dat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattijs Posted 24 september 2001 Report Share Posted 24 september 2001 Zijn er ook mensen die de surround SACD demo in de doelen van dit jaar hebben bijgewoond die hier commentaar op kunnen geven? Even los of zoiets in de gemiddelde woonkamer wel mogelijk is: volgens de 'officiele' kanalen was dit toch een demonstratie die duidelijk maakte dat er meer mogelijk is dan wat er met stereo te bereiken valt. gr. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 24 september 2001 Report Share Posted 24 september 2001 Meerkanaals SACD en DVD A kunnen een aanvulling zijn op het stereogeluid, echter hiervoor is een vereiste dat de technicus die eea. afmixt snapt waarmee hij bezig is. Inmiddels een aantal demo's van importeurs meegemaakt die zeer goed waren opgezet, met een adembenemend resultaat........ Inmiddels ook opnamen gehoord die m'n haren - voorzover nog aanwezig - ten berge doen rijzen. Op twee kanalen is het voor veel geluidstechnici al zo vreselijk moeilijk een goed resultaat te boeken, met vijf kanalen wordt niet te overzien wat er allemaal verprutst kan worden. Ik blijf voorlopig fijn op 2 kanalen spelen..... Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kharn Posted 24 september 2001 Report Share Posted 24 september 2001 Helemaal eens met de meesten, audio is voornamelijk mooi in stereo, er zijn uitzonderingen, natuurlijk. Laatst een dvd-audio van de Doors gehoord, die echt de moeite waard is, alleen klinkt de plaat die ik heb klinkt beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
berry Posted 24 september 2001 Report Share Posted 24 september 2001 aanvulling op de Doors DVD-audio: drums, die achter je langs racen, heb ik in werkelijkheid nog nooit gehoord. Ik heb het idee, dat dit leuke grapjes van technici zijn, maar met muziekbeleving heeft dit niets van doen, groetjes, berry Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 24 september 2001 Report Share Posted 24 september 2001 Beste Carl, Met Stereo is niets mis mee. Stereo daarmee kun je tot rust komen emotie beleven,ontspannend etc. Surround is spektakulair is inspannend zelfs overweldigend als het lang duurt is het zelfs vermoeiend. Het is maar waar je voor kiest MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 24 september 2001 Report Share Posted 24 september 2001 Beste Carl Ik heb bovenmodale HT-sets gehoord, die best indruk op mij hebben gemaakt! Toch ben ik nog steeds niet overtuigd om over te stappen op een dergelijke set! M'n twee oren hebben het met twee speakers al druk genoeg! Wel leuk voor filmpjes en ik heb dan ook een "bijzetsetje" speciaal voor de filmpjes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 september 2001 Author Report Share Posted 24 september 2001 Hallo, Bedankt voor alle reacties. Ik herinnerde me later nog de opstelling van Philips of Marantz met B&W luidsprekers vorig jaar in Veldhoven. Wat er in die zaal aan akoustisch materiaal (diffusors) tegen de wanden zat! Voor hetzelfde geld kun je volgens mij een platenspeler van de "super spitzenklasse referenz a 1 in das kwadraat" kopen. Die jongens die die aparatuur demonstreerden waren kennelijk niet zo van hun eigen produkt overtuigd. Wat hoor je dan - de diffusors of surround? Link to comment Share on other sites More sharing options...
DTS Posted 24 september 2001 Report Share Posted 24 september 2001 Hallo, Ik zal wel een buitenbeentje zijn maar ik ben het niet echt eens met wat hier allemaal zo geschreven wordt. Ik denk dat de meesten ( n.a.v de reacties hier eerder beschreven ) nog nooit een goede HT set heb beluistert Surround kan wel degelijk wat toevoegen. Waar ik het wel mee eens ben is dat het afhangt wie de cd/dvd afgemixt heeft. Daar zit veel verschil in en het is natuurlijk van de ratten bezeken dat je een drumstel achter je hoort of het achtergrond koortje Dat slaat nergens op. Als de cd/dvd er goed op staat voegt het echt wat toe. Overgens moet dat ook weer niet doorslaan naar 7.1 of 10.2 systemen. Daar zie ook ik absoluut niet de toegevoegde waarde van in ( met name in de huiskamer ) En voor films...........das gewoon mooier en beter dan in de bioscoop Rick Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 25 september 2001 Report Share Posted 25 september 2001 Ik heb nog steeds twee oren, dus waarom zou ik meer dan twee luidsprekers nodig hebben? De surround systemen die ik beluisterd heb hadden allemaal dezelfde eigenschap; je kon duidelijk horen dat het geluid uit de boxen kwam. Dat noem ik geen ruimtelijk geluid! De grootste soundstage die ik ooit gehoord heb (afgezien van het concertgebouw dan) kwam van een SE buizenset met full range hoorns . Dit kan geen enkele transistor na doen! Helaas heb ik nog nooit een 5 kanaals SE buizen sussound set gehoord! Zal ook wel niet betaalbaar zijn Resumerend: Multikanaal is niet de weg om een ruimtelijke klank te creeren. Ook ben ik het met Audiopaul eens; laten ze eerst maar eens goede 2-kanaals opnamen maken, dat is al moeilijk genoeg! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 25 september 2001 Report Share Posted 25 september 2001 Twee oren als argument het op maar twee luidsprekers te houden lijkt me niet erg sterk Stefan........ In het wild komt geluid van overal om ons heen............ Argumenten tegen zijn eerder het verschijnsel, zoals eerder aangegeven, dat de mix een nogal chaotisch karakter heeft en geluiden van plaatsen komen waar ze niet horen, hiervan wordt je vreselijk moe zoals Haudio terecht opmerkte. Wordt echter een opname goed afgemixt is het resultaat zeker indrukwekkend, de achterspeakers vallen dan inderdaad in het geheel niet op, je hoort pas wat ze doen als ze wegvallen......... Wat een argument tegen is, is het gegeven dat de opstelling van de speakers veel kritischer wordt dan bij film - DVD - in de gemiddelde nederlandse huiskamer is het vrijwel onmogelijk een correcte opstelling te maken, zou in mijn kamer van 5.5 meter in het vierkant geen mogelijkheden zien.... Althans niet als er ook nog geleefd moet worden. Overigens als het meerkanaalssysteem doorbreekt komen er ook wel exotische SE varianten op dit thema, Audio Note, Cary en anderen zullen ook dit segment van de markt niet laten liggen. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 25 september 2001 Report Share Posted 25 september 2001 Groentis Henk, zou je ook even rekening willen houden met de acoustiek van de zaal waarin dat podium is gebouwd, achterspeakers kunnen een wezenlijke bijdrage leveren aan de beleving hiervan en derhalve de reproductie meer op de live beleving laten lijken. Overigens ook bij jou in huis zou er enig schuif-, hak-, en breekwerk nodig zijn om een goede opstelling te maken......... Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 25 september 2001 Report Share Posted 25 september 2001 Ik heb ook wel een surround set (prologic ) staan en voor film is het echt OK. Voor muziek zit ik nog steeds op het stereoformaat. Ik wacht wel met dat surround gebeuren totdat er geen speakers meer nodig zijn. Op een gegeven moment is er wel "geluidsbehang" en/of "geluidsmuurverf" te krijgen. Dan hoef je alleen nog je woning te behangen of verven en klaar is je surroudspeakerset. Niks meer kritische opstelling of vrouwonvriendelijke speakers in je woonkamer, just plain behang En dan krijg je het geluid echt van alle kanten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 25 september 2001 Report Share Posted 25 september 2001 Geplaatst door Jitze:Twee oren als argument het op maar twee luidsprekers te houden lijkt me niet erg sterk Stefan........ In het wild komt geluid van overal om ons heen............ Argumenten tegen zijn eerder het verschijnsel, zoals eerder aangegeven, dat de mix een nogal chaotisch karakter heeft en geluiden van plaatsen komen waar ze niet horen, hiervan wordt je vreselijk moe zoals Haudio terecht opmerkte. Wordt echter een opname goed afgemixt is het resultaat zeker indrukwekkend, de achterspeakers vallen dan inderdaad in het geheel niet op, je hoort pas wat ze doen als ze wegvallen......... Wat een argument tegen is, is het gegeven dat de opstelling van de speakers veel kritischer wordt dan bij film - DVD - in de gemiddelde nederlandse huiskamer is het vrijwel onmogelijk een correcte opstelling te maken, zou in mijn kamer van 5.5 meter in het vierkant geen mogelijkheden zien.... Althans niet als er ook nog geleefd moet worden. Overigens als het meerkanaalssysteem doorbreekt komen er ook wel exotische SE varianten op dit thema, Audio Note, Cary en anderen zullen ook dit segment van de markt niet laten liggen. Groet Jitze Hallo jitze, Ik zal mijn motivatie speciaal voor jou iets nuanceren In het wild komen geluiden inderdaad overal vandaan, je pikt dat op met twee oren. Vanwege de geluidsreflecties in de ruimte waar je je bevind en faseverschillen van het geluid tussen je linker en rechter oor kunnen je hersenen de positie van de bron bepalen. Voor plaatsbepaling spelen reflecties in je gehoorschelp (en in de ruimte natuurlijk) ook een belangrijke rol; hierdoor kan je horen of geluid achter, boven of onder je vandaan komt; dit zijn echter vage indicatoren, wanneer je je naar de geluidsbon toe draait (zodat de bron weer van voren komt) kan je beter lokaliseren waar het vandaan komt en hoe het klinkt. Je bent een duivelkunstenaar als je op 5 kanalen alles correct kan opnemen, het lukt 95% van de opnametechnici niet eens met twee kanalen! Dus voorlopig blijft stereo voor mij de norm. Overigens kan je een super ruimtelijk plaatje weergeven met twee speakers; alleen achter mijn rug om lukt nog niet zo goed, maar ja, je gehoor werkt ook niet zo nauwkeurig van achteren. En natuurlijk moet je je de vraag stellen of je muziek wel van achteren wilt beluisteren? In een concertzaal zit ik toch het liefst met mijn gezicht naar de muzikanten gericht En natuurlijk zal de high-end buizenmarkt wel een 5 kanaals oplossing voor je hebben als je dat wilt kopen, ik moet er alleen niet aan denken om nog eens 3/5e meer aan mijn installatie uit te geven, ik zou niet eens weten waar ik alle apparatuur moet plaatsen. Bi-ampen met 5 kanalen is dan ook wel erg duur. Maar wanneer je een vast bedrag te besteden hebt denk ik dat je voor muziek meer rendement haalt uit 2 betere speakers dan 5 voor dezelfde prijs (Hetzelfe geldt natuurlijk ook voor de versterkers) Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 25 september 2001 Report Share Posted 25 september 2001 Stefan, dank je wel , op deze wijze is er een zeer verhelderend verhaal ontstaan.......... Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 25 september 2001 Author Report Share Posted 25 september 2001 Hallo Jitze, De bedoeling van mijn vraag was natuurlijk om deze discussie uit te lokken. Mijn ervaring(en) in een akoustisch goede zaal leerde me al dat zo'n orkest gewoon van voren komt en dat je natuurlijk ook die akoustiek van zo'n zaal hoort. Daar heb je echt geen minimaal drie extra luidsprekers voor nodig. Voor de rest heb je natuurlijk het ruimteprobleem in de Nederlandse kamer. Mijn luidsprekers staan 80 cm van de achterwand en pakweg 50 cm van de zijkanten. De reaktie van mijn vrienden was: mooi geluid, maar kan je de luidsprekers niet achter de gordijnen zetten? Daarbij hoe moet je al die kabels door de kamer laten lopen - levensgevaarlijk. Die kabels kan je natuurlijk wel weer door de muren laten lopen, maar types zoals jij en ik doen dat niet want we moeten kunnen experimenteren met opstelling e.d. De meeste mensen die HT kopen doen dat voor de film (vliegtuig door de kamer) en een populair merk is dan Bose. Voor mij als muziekliefhebber niet interessant (behalve natuurlijk als ik binnenkort de toto win want dan komt er een aparte TV kamer en een aparte muziekkamer naast de woonkamers natuurlijk). Voor de rest heeft Stefan volkomen gelijk: goede kwaliteit HT is niet betaalbaar en ook ik heb grote twijfel aan goede opnames. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 1 oktober 2001 Report Share Posted 1 oktober 2001 Carl, geen idee hoever het zal komen met meerkanaalsgeluid, voorlopig zijn de mogelijkheden om stereo te verbeteren nog lang niet uitgeput. In het algemeen zal het voor HT toepassingen worden gebruikt, de kwaliteit van dit geluid is niet van dien aard dat hiervoor vreselijk goede apparatuur moet worden gebruikt. Daarnaast is de combinatie van beeld en geluid er verantwoordelijk voor dat er minder geluisterd gaat worden. Overigens is het wel zo dat als het per ongeluk helemaal goed is gedaan, die toevoeging van achterkanalen zeker een aanvulling is op de set die we al hebben staan, alleen ik kan het ook niet plaatsen. Gezien de uiteenlopende kwaliteit van 2 kanaals software lijkt het me hieraan eerst maar eens meer aandacht te besteden. en natuurlijk moet er discussie ontstaan..... Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts