Jump to content

Ohm???

Guest Robert K.
 Share

Recommended Posts

Guest Robert K.

Nou heb ik een vraagje ik heb een yamaha versterker besteld de rx-v 520 dat is de nieuwe serie.

nu heb ik boxen van magnat gezien namelijk de needle's maar daarop staat dat hun weerstand 4 ohm is.Kunnen deze speakers hierop en wat gebeurt er als je 4 ohm boxen op een 8 ohm versterker aansluit en is dit heel slecht?

hieronder zie je de gegevens.

RX-V520

New Moderately Priced 5-Channel Receiver Provides Dolby Digital, DTS, Cinema DSP, Silent Cinema

Natural Sound Home Theater Receiver

SPECIFICATIONS

| Features | Locate a Dealer |

AUDIO SECTION

Minimum RMS Output Power per Channel MAIN, 20Hz-20kHz, 0.06% THD, 8 ohms.....80W + 80W

CENTER, 20Hz-20kHz, 0.06% THD, 8 ohms.....80W

REAR, 20Hz-20kHz, 0.06% THD, 8 ohms.....80W + 80W

Dynamic Power per Channel MAIN, 8/6/4/2 ohms.....105/125/145/165W

Dynamic Headroom 8 ohms.....1.3dB

Damping Factor MAIN L/R, 20Hz-20kHz, 8 ohms.....60 or more

Input Sensitivity/Impedance Cd, etc.....150mV/47k ohms

Maximum Input Signal Level CD, etc (1kHz, 0.5% THD).....2.2V or more

Output Level/Impedance REC OUT.....150mV/1.2k ohms

SUBWOOFER (EFFECT OFF, MAIN SP:SMALL)

MONO.....4.0V/1.2k ohms

Headphone Jack Rated Output/Impedance CD, etc, .....490mV/390 ohms

Frequency Response (1kHz, 150mV, 8 ohms) CD, etc, MAIN L/R.....20Hz to 20kHz +/- 0.5dB

Tone Control Characteristics

BASS: Boost/Cut.....+/-10dB (50Hz)

TREBLE: Boost/Cut.....+/-10dB (20kHz)

Filter Characteristics SUBWOOFER OUT: LPF.....fc=90Hz, 18dB/oct

MAIN, CENTER, REAR SP SMALL: HPF.....fc=90Hz, 12dB/oct

Total Harmonic Distortion (20Hz-20kHz) CD, etc, to MAIN SP OUT L/R (30watts/8 ohms).....0.025%

Signal-to-Noise Ratio (IHF-A-Network) CD, etc, Input Shorted (Effect off).....100dB

Residual Noise (IHF-A-Network) MAIN, SP OUT.....150uV

Channel Separation (Vol. -30dB, Effect off) Cd, etc, Input 5.1k ohms Shorted, 1kHz.....60dB

VIDEO SECTION

Video Signal Type NTSC

Composite Video Signal Level lVp-p/75 ohms

S Video Signal Level Y.....1Vp-p/75 ohms

C.....0.286Vp-p/75 ohms

Video Signal-to-Noise Ratio 50dB

Monitor Output Frequency Response Composite Video Signal.....5Hz-10MHz, -3dB

S-Video Signal.....5Hz-10MHz, -3dB

TUNER SECTION (FM)

Tuning Range 87.5 to 107.9MHz

50dB Quieting Sensitivity (IHF, 75 ohms) Mono (1kHz, 100% Mod).....2.0uV (17.3dBf)

Stereo (1kHz, 100% Mod).....25uV (39.2dBf)

Selectivity (400kHz) 70dB

Signal-to-Noise Ratio Mono/Stereo (IHF).....76/70dB

Harmonic Distortion Mono/Stereo (1kHz).....0.2./0.3%

Stereo Separation 1kHz.....48dB

Frequency Response 20Hz-15kHz.....+0.5 /-2.0dB

Output Level FM 100% Mod. 1kHz.....550mV

Antenna Input 75 ohms unbalanced

TUNER SECTION (AM)

Tuning Range 530 to 1,710kHz

Usable Sensitivity 300uV/m

Output Level AM 30% Mod. 1kHz.....150mV

Signal-to-Noise Ratio 52dB

Antenna Loop Antenna

Dimensions W x H x D = 17-1/8" x 6" x 15-3/8"

Weight 23 lbs.

dat maakt niet uit, een impedantie van 4 ohm voor luidsprekers is geen ramp. Trouwens, dit is geen absolute impedantie, maar deze is afhankelijk van de frequentie.

Bij veel luidsprekers komt ie niet onder de 3 ohm, anders noemt men deze 'lastig aan te sturen'.

Ofwel aanlsuiten dat ding en spelen!!

Beste Robert K.

Tja,

Door een weerstand van 4 Ohm loopt 2 x zoveel stroom als door een weerstand van 8 Ohm.

Dit is misschien erg simpel gesteld maar het klopt in principe wel.

Een luidspreker heeft een wisselende weerstand , omdat het wisselend is noemen we het dan ook impedantie,bovendien is het bij wisselspanning en niet bij gelijkspanning.

Dus gewoon met een universeelmeter meten met een gelijkspanning meting klopt niet.

Een luidspreker heeft een inpedantie die wisselt per frequentie. d.w.z. afhankelijk van de luidspreker kan dit zijn van 2 Ohm tot wel 70 Ohm bij 1 luidspreker.

Er zijn ook uitzonderingen n.l. weergevers b.v. electrostaten (sommige) hebben bij bepaalde frequenties een impedantie van 0,2 Ohm dat is dus bijna kortsluiting daarvoor heb je dus een hele stabiele versterker

nodig b.v. ML,Krell,Accuphase en zo zijn er vast nog wel een paar en dan bedoel ik ook echt een paar en niet veel meer.

Dit alles heeft in principe dus niet met de klank te maken.

Heb je dan ook nog luidsprekers met een laag rendement dan kom je echt in hoge bedragen terecht voor wat betreft de versterker.

En als je aan een versterker dan ook nog 5 luidsprekers hangt dan moet de voeding van de versterker veel stroom kunnen leveren anders heb je kans dat de spanning inelkaar klapt (clipping) gelijkspanningskomponenten en dat daardoor je luidsprekers worden opgeblazen ,raar woord trouwens voor het doorbranden van de spreekspoel.

Het speelt uiteraard ook een rol hoe luid dat je speelt.

Met vriendelijke groet,

Haudio

AS

Beste Robert,

Ik ben nog iets vergeten n.l. een goede richtlijn is het volgende, een versterker zal ongeveer het vermogen verdubbelen bij een 2 x zo lage impedantie.

Dus 75 watt bij 8 Ohm dan 150 watt bij 4 Ohm.

Met vriendelijke groet,

Haudio

AS

Guest Robert K.

Bedankt voor het commentaar de gegevens van de versterker staan helemaal bovenaan.

Zou je die dan geschikt achten.

Audio groet van Robert

Beste Robert,

Alles kan op alles !

Maar of dat een goede kombinatie is is wat anders .

Als je het nog niet hebt kun je je dealer misschien vragen of hij je iets anders kan aanbevelen aan de Magnat's ze zijn namelijk niet hoog van rendement en echt wel laag van impedantie.

Een Denon,Marantz,NAD Die meer stroom leveren (kijk niet naar watts !) zouden beter op hun plaats zijn.

Bovendien klinkt een Yamaha super helder en Magnat klinkt ook super helder dus als kombinatie gaat het scherp klinken.

Met vriendelijke groet,

Haudio

AS

Guest Jeroen Leeflang

Even off-topic maar misschien wel interessant. Heeft henk ook ervaring met Bryston. Schijnt niet erg duur te zijn en wel goed met B&W Nautilus 804 om te gaan? Klopt dit ook?

ik ben ook aan het zoeken,

Sodeju heeft hier aardige dingen over geschreven. Verder kun je kijken op audioreview.com

Volgens velen is het een uitermate geschikte combinatie. Maar hoe geluid moet klinken blijft persoonlijk!!

Groet, Rob

Ha die Jeroen,

Bryston is geloof ik de enige versterker in zijn prijsklasse die zeer stabiel is en bij lage impedanties ook heel veel stroom kan leveren en dan geven ze er ook nog 20 jaar garantie op !

Qua klank past het uitstekend bij B & W volgens mij.

Maar dat is natuurlijk persoonlijk.

In ieder geval is een Bryston moeilijk stuk te krijgen , het kan natuurlijk wel met een bijl of uit een vliegtuig gooien (die op grote hoogte vliegt) maar bij normaal gebruik niet.

Met Groet,

Henk

AS

Guest Jeroen Leeflang

He Henk,

Weet jij misschien ook wat een mooie Bryston mono-eindbak voor de B&W Nautilus 804 ongeveer gaat kosten? Ik noemde namelijk eerder de AccuPhase M-2000, maar mijn hartje stopte even enkele minutjes toen de prijs mij hiervan duidelijk werd. Ongeveer te vergelijken met Mark Levinson.

Virussen alweer weg?

Mvg. Jeroen

Hallo jongens, het gaat weer eens over Bryston. Even uitleggen. Er zijn verschillende typen Bryston eindtrappen. Te beginnen bij de 2B, dan de 3B, de 4B, de 5B, de 7B, de 8B, de 9B, en de 14B.

De 2B is een lichte 50W/8ohm stereo eindtrap.

De 3B is een iets zwaardere 120W/8ohm stereo eindtrap. De 4B een 250W/8ohm eindtrap. Het leuke van deze eindversterkers is dat ze alle 3 brugbaar zijn en dus als mono eintrap te gebruiken zijn.

De 5B is een 3-kanaals eindtrap van 3x120W/8ohm. De 7B is het enige echte monoblok van Bryston, 500W/8ohm, maar dit levert de 4B in brug ook. Dan heb je de 8B. Dit is een verhaal apart. Het is een 4-kanaals eindtrap van 4x120W/8ohm maar je kan er ook een 3-kanaals van maken van 2x120W en 1x250W of een stereobak van 2x250W.

De 9B is een 5-kanaals eindtrap van 5x120W/8ohm. En de 14B is een monster van 2x500W/8ohm, zeg maar 2 7B's in

• 2 months later...
Geplaatst door richard:

Volgens mijn documentatie geeft de 4B in gebrugde stand 800 watt RMS in 8 ohm!

Yep, Richard,

Je hebt gelijk. De specificaties die ik eerder noemde waren die van de oude 4B (zonder -RX of -ST) :), maar ik denk dat 500W ook al ruim voldoende zijn.