tbenschop Posted 30 maart 2003 Report Share Posted 30 maart 2003 wat is de beste manier om cd's te kopieren? Ik ben voornamelijk geinteresseerd in zo hoog mogelijke kwaliteit (dus een zo goed mogelijke benadering van een 1:1 kopie) Snelheid vind ik minder belangrijk. Zou het dan slimmer zijn om met de computer te branden, met bijvoorbeeld een Plextor Writer 40x12x40 IDE en een Ultraplex speler(om maar een combinatie te noemen) of zou het misschien beter zijn te kiezen voor een hifi cd-recorder? Ik noem bijvoorbeeld de Marantz DR 4050 of de Marantz DR 6050 Hebben mensen ervaringen? Ik gebruik momenteel een TEAC scsi set om mee te branden op de computer. (max 4x speed). Ik ben hier niet tevreden over omdat ik vaak heel zachtjes bijgeluiden hoor op gebrande cd's (tikjes). Ik brand niet on the fly, en gebruik jitter correction dus daar kan het niet aan liggen.. Hier wil ik dus vanaf. Reacties graag! Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 30 maart 2003 Report Share Posted 30 maart 2003 een kopie is ALTIJD minder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 30 maart 2003 Report Share Posted 30 maart 2003 !! kijk eens hier !! Ik denk dat als je een pc hebt zeker geen losse audio brander moet kopen. Zonde van het geld. Een goede brander kost 80 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henno Appel Posted 30 maart 2003 Report Share Posted 30 maart 2003 Ik ben hier niet tevreden over omdat ik vaak heel zachtjes bijgeluiden hoor op gebrande cd's (tikjes). Ik ken dit fenomeen alleen nog maar uit de tijd van de Pentium I/II - 166/200/233 mhz processoren. Dan wilde er idd nog wel eens een tikje of tikjes in komen. Heb je soms een "oude" pc? Zo ja dan zou ik eens aan een processor/moederboard/geheugen upgrade gaan denken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 30 maart 2003 Report Share Posted 30 maart 2003 Geplaatst door tbenschop:Ik ben hier niet tevreden over omdat ik vaak heel zachtjes bijgeluiden hoor op gebrande cd's (tikjes). Reacties graag! En ik ken dit fenomeen alleen van Adaptec CD Creator en dat zelfs met een PIII 500. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 30 maart 2003 Report Share Posted 30 maart 2003 als je zulk mooi apparatuur hebt moet je niet aan kopie,s beginnen. alleen dan voor de wat mindere cd,s Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 30 maart 2003 Report Share Posted 30 maart 2003 Ik heb nu 2 jaar geleden de Denon CDR1000 aangeschaft, tot nu toe naar volle tevredenheid. Al moet ik wel toegeven dat de T+A 1240speler waarmee ik draai beter klinkt. Daar speel ik ook de copietje hierop af. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henno Appel Posted 30 maart 2003 Report Share Posted 30 maart 2003 Geplaatst door Sodejuu: En ik ken dit fenomeen alleen van Adaptec CD Creator en dat zelfs met een PIII 500. Idd, maar met andere programma's (bijv Nero) kreeg ik het toendertijd ook wel eens voor elkaar om soms nog tikjes te horen. Een P3-500 is eigenlijk zo'n beetje de ondergrens om ten alle tijde goede CD's te maken. Naar mijn ervaring ging het pas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 30 maart 2003 Report Share Posted 30 maart 2003 Met een PIII-500 moet het eigenlijk ook altijd goed gaan. Het is idd wel de minimale eis voor goeie kopien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tbenschop Posted 30 maart 2003 Author Report Share Posted 30 maart 2003 Ik (de topicstarter dus) gebruik een AMD Thunderbird 800 Mhz. Voor het branden grbuik ik een nieuwe versie van Nero.. daar kan het niet aan liggen. het is wel zo dat ik hele goedkope Cd's gebruik (van de Aldi).. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 30 maart 2003 Report Share Posted 30 maart 2003 Die Aldi (Lifetec/Tevion) cd-r's zijn zo slecht nog niet. Ik heb veel slechtere meegemaakt. Die zijn stukken beter dan bijvoorbeeld Mmore, die zuigen echt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 30 maart 2003 Report Share Posted 30 maart 2003 zo af en toe is het makkelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henno Appel Posted 30 maart 2003 Report Share Posted 30 maart 2003 Geplaatst door tbenschop:Ik (de topicstarter dus) gebruik een AMD Thunderbird 800 Mhz. Voor het branden grbuik ik een nieuwe versie van Nero.. daar kan het niet aan liggen. het is wel zo dat ik hele goedkope Cd's gebruik (van de Aldi).. "Tikjes" ligt m.i. niet aan de gebruikte CD-R, maar aan buffer-underruns. Het klinkt misschien gek wat ik nu zeg maar formatteer je pc eens opnieuw, het kan zijn dat registers etc. enorm vervuild zijn en hierdoor de snelheid van je pc afneemt. Een andere mogelijkheid is dat de brander zijn beste tijd heeft gehad. Tip voor een brander: Lite-on. Bevalt mij 100% net zo goed als Plextor maar is veel goedkoper. Ze komen tevens uitmuntend uit de testen. Ik heb er sinds anderhalf jaar eentje na altijd Plextors te hebben gehad. M'n volgende brander wordt weer een Lite-on. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tover Posted 30 maart 2003 Report Share Posted 30 maart 2003 Als je een goede copie wilt hebben zou ik zeker clone cd gebruiken en zorgen dat je niet met een hogere snelheid brand dan 16x(ook voor de zeer snelle systemen p4),ga je hoger dan loopt de kwaliteit erg hard achteruit. Tikjes kunnen veroorzaakt worden door resonanties van je pc kast,of door voorwerpen te plaatsen,bijv een kop koffie op de computerkast tijdens het branden,of meetrommelen met je vingers op de maat van de muziek. Ook een goede cd rom is van invloed,zelf heb ik of tdk of maxwell,bij deze worden de fouten tot een nihil gereduceerd. Voor de pc geld hetzelfde als voor je hifi set,invloeden van buiten en tweaken bepalen de kwaliteit van je pc en uiteindelijk je copie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank de Bruijn Posted 30 maart 2003 Report Share Posted 30 maart 2003 Tikjes hebben echt niet met de snelheid van de computer te maken hoor. Het heeft in 99% van de gevallen te maken met het rippen. Daar gaat er dan iets fout. Buffer-underruns misschien met heel oude branders, maar moderne branders hebben zo'n goede burnproof techniek dat je echt geen tikken meer krijgt van buffer-underruns. Edit: ik zie nu dat je een vrij oude brander hebt (4 speed). Maar op een pentium 800 kun je toch bijna geen buffer-underrun krijgen op 4 speed brandsnelheid. In een extreem geval zou het aan je VIA-chipset op je moederbord kunnen liggen (als je moederbord VIA aan boord heeft). Die corrumpteren dan je data zonder dat er een foutmelding komt. Maar dit is vrij zeldzaam (alhoewel ik er ook last van heb gehad ) Ik zou de topicstarter willen adviseren: voordat jij nieuwe spullen gaat kopen, probeer eerst eens EAC(link) voor het rippen. Branden kun je vervolgens rustig met Nero doen (kan ook met EAC). Als je dan nog fouten hebt, kun je proberen via je brander te rippen (ook met EAC). Meld de resultaten hier en dan kijken we wel verder. Met een beetje mazzel is het probleem dan al opgelost. Groeten, Frank de Bruijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
tbenschop Posted 30 maart 2003 Author Report Share Posted 30 maart 2003 Bedankt voor de reacties! Ik denk niet dat het buffer underruns zijn, aangezien Nero altijd een foutmelding geeft als er een buffer underrun heeft plaatsgevonden. Het brandproces stopt dan helemaal (en ik kan de cd weggooien) Ik denk dat ik maar eens een andere cd-lezer ga gebruiken, een Plextor Ultraplex SCSI 40 speed. Het grootste probleem is eigenlijk dat ik het nooit meteen hoor als een gebrande cd is mislukt. De tikjes zijn altijd heel zachtjes en pas goed hoorbaar als ik bijvoorbeeld met een koptelefoon luister. Ook is het nooit over de hele cd, maar enkele passages, waardoor het nog moeilijker wordt om meteen te kunnen zeggen of een kopie goed gelukt is of niet.. Maar goed, ik denk dat het inderdaad het rip-proces dat misgaat. Een betere speler proberen dus. En andere software? Ik zal je link eens proberen, Frank! Link to comment Share on other sites More sharing options...
narcan Posted 30 maart 2003 Report Share Posted 30 maart 2003 Je hebt eigenlijk 2 opties om een goede kopie te maken.. Als je een een plextor CD-RW hebt kun je het beste PlexTools gebruiken, aangezien deze beschikt over C2 error controle. Een goed medium gebruiken (Tayo Yuden bv.). Je kunt ook Exact Audio Copy gebruiken en een test-disc maken om je drive te calibreren. EAC heeft ook C2 error controle maar aangezien deze bij verschillende merken anders is geimplementeerd, is het over het algemeen beter om een plextor + plextools te gebruiken. Brand altijd iets onder de max. snelheid van het medium (soms wordt beweerd dat 4x het beste is, dit is onzin en hangt van de gebruikte dye af). Ik kan hier nog veel meer over zeggen, maar je kunt beter eens op een site als cdfreaks.nl kijken (de forums daar bevatten veel info over dit onderwerp). mvg, narcan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henno Appel Posted 31 maart 2003 Report Share Posted 31 maart 2003 Tikjes hebben echt niet met de snelheid van de computer te maken hoor. Het heeft in 99% van de gevallen te maken met het rippen. In de tijd dat ik er last van had (met trage pc's) beluisterde ik ook wel eens de geripte WAV, maar daar hoorde ik de tikjes niet. Lijkt mij dat het dan fout ging tijdens het branden. De "buffer meter" (in bijv Easy CD creator) bleef niet altijd vol (zakte vaak een aantal procenten). Je denkt dan dat dat niet uit zal maken, maar de tikjes waren pas verdwenen bij een snellere pc waarbij de "buffer meter" vrijwel altijd 100% blijft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank de Bruijn Posted 31 maart 2003 Report Share Posted 31 maart 2003 Dan had je naar mijn mening een slechte brander. Misschien dat in die tijd de burnproof-techniek nog niet goed was ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Posted 31 maart 2003 Report Share Posted 31 maart 2003 Beste Branders, Tot nu toe heb ik met mijn P-4 2.4GHz met 512 Mb geheugen helemaal geen last van tikjes etc. Zeker niet als ik de Sony schijven gebruik met een maximale brandsnelheid van 30x. Maar misschien komt dat als mijn PC wat ouder wordt..... Ik vind het alleen wel veel leuker om als de CD echt de moeite waard is, een te kijken of ik hem voor EUR 15,- ergens kan kopen. Vaak lukt dat wel en gebruik ik de kopie in de auto. En dan boeit het al helemaal niet meer als er een tikle in zit. Je moet natuurlijk ook niet vergeten om naar de muziek te luisteren en 1 klein tikje op een cd is dan geen regelrechte ramp in mijn ogen. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 31 maart 2003 Report Share Posted 31 maart 2003 Processor heeft nauwelijks invloed op het brandproces. Hij gebruikt hoogstens 2% bij mij met branden. Het zit m eerder in het geheugen en de IDE controller. Ik zou als ik jou was gewoon een nieuwe brander kopen, voor 55 euro ben je dan klaar. Met die brander 'rip' je tevens het zaakje naar een iso file dmv cdrwin, en die iso brand je weer op een lege cd dmv Nero oid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasper Posted 31 maart 2003 Report Share Posted 31 maart 2003 Ik gebruik al een tijdje Exact Audio Copy (zoals al eerder in dit topic gesteld was). Je kunt daarin de settings veranderen van 2 keer naar 10 keer inlezen. Bijna alle fouten zijn er dan uitgehaald. Vervolgens brandt je de cd in 1-speed. Ook al heb je een 40 speed, hoe langzamer des te beter. Als het goed is heb je dan een copy die net zo goed is als een gepersde. Met de stelling: een kopie is altijd slechter ben ik het dan ook niet mee eens en zou ik graag zien als: een kopie is slecht als je slecht kopieerd! Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 31 maart 2003 Report Share Posted 31 maart 2003 en kopie is slechter. het heet niet voor niets origineel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 31 maart 2003 Report Share Posted 31 maart 2003 Geplaatst door jopie:en kopie is slechter. het heet niet voor niets origineel. Hoeft niet, ik heb ook copytjes die beter zijn dan het origineel (hoe kan dat?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 31 maart 2003 Report Share Posted 31 maart 2003 Geplaatst door JSA: Hoeft niet, ik heb ook copytjes die beter zijn dan het origineel (hoe kan dat?) Hier nog een Vooral de wat oudere CD's van meer dan 10 jaar terug hebben wel eens een wat mindere metalisatielaag. Hou ze maar eens tegen een felle lamp. Zie je allemaal gaatjes (pinholes) in die laag zitten. Sommigen zijn vaak niet eens goed af te spelen. Rippen met EAC en een kopie branden kan dan wonderen doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts