Jump to content

dropveters in mijn quad

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

afgelopen zaterdag avond heb ik mijn quad 606 even opengeschroefd .

zag er een beetje stoffig uit van binnen .

wel een hele dikke ringkern in het midden ,een twee paar condensators van 40.000uf .

maar wat mij opviel was dat er vanaf de cinc ingangen naar de printplaten links en rechts gewoon dropvetertjes liepen.

en ik maar tobben met die dikke interlinks .

die hebben dan toch helemaal geen nut .

of heb ik het verkeerd ? :rolleyes:

Erik, de kast is de afscherming van de draden. Binnenin hoeft ie dus niet afgeschermd te zijn. En aangezien er door interlinks bijna geen stroom loopt, stoten ze zelf ook weinig 'zut' uit.

Maar ook ik vraag me wel af wat het nut is hoor. Afschermen ok, maar al die exotische materialen... en om het over de prijs maar niet te hebben...

Ik heb zelf dan ook (zelfgemaakte) dropveters aan m'n versterker hangen. Vooral de 'microfoonkabel' doet het prima. Kostte maar €5...

Als er verschillen zijn tussen interlinks, dan is het denk ik miniem. Zeker voor mijn gehoor, aangezien ik ook nauwelijks verschil hoor tussen mp3's die ik op m'n computer afspeel (zoals nu ;)) en cd's die ik op m'n cd-speler afspeel.

Een echte audiofiel concludeert nu dat er op mijn pruts-setje ook nooit verschillen hoorbaar gemaakt kunnen worden ;) Prima, scheelt mij weer een hoop geld. ;)

Maar ik wil nog wel eens met eigen oren horen of er verschil is...

Jaaa! Ik was er niet alleen bij, ik heb zelfs ook vier schroefjes losgedraaid! Gaaf he?

Weet je wat het met jullie kabelaars is? Jullie verdiepen je alleen maar in materele zaken. Zo van hoeveel goudmuleculen zitten er per strekkende ml zilver zilver in mijn interlink en zijn ze ook juist gericht? Of bestaat er geen relationele wrijving tussen de trekontlasting van mijn plug en de mantel van mijn kabel?

Zolang jullie je niet wensen te verdiepen in de geestelijke aspecten van kabels in het algemeen en dropveters in het bijzonder, hoe kun je dan ooit verwachten diepte en diepgang in het hoorbare resultaat aan te treffen? Nou? :):P:D

Geplaatst door Kermit:

Henrie

Een van de dingen die bij bekabeling van belang zou zijn is wederzijdse beinvlieding van netsnoeren en interlinks. Dat gaat toch in de kast gewoon door? Zowel signaal kabel als netsnoer lopen in de kast gewoon door..

Ja dat wel, maar in de kast is het al een stuk minder dan daarbuiten natuurlijk. Niet voor niets wordt een trafo vaak afgeschermd.

Maar als je die interne netkabels en andere kabeltjes op de juiste manier twist (dus niet zomaar alles bij elkaar) dan valt het met die storing ook nog wel reuze mee. Zeker als je nog wat referentiepunten aanbrengt (indien mogelijk) of anders de boel wat uit elkaar houdt.

Nogmaals, ook ik geloof niet zo erg in die verschillende kabels. Ik moet het eerst gehoord hebben. Verder vind ik ze sowieso te duur (de meeste) en die goedkopere kan ik zelf ook wel maken.

ik ben het niet helemaal met je eens henrie .

binnen in de kast heb je juist een hoop magnetische velden lijkt mij.

de dropveters liepen dan ook 4cm langs de ringkerntrafo ,en toch hoor je er niks van .

wat heeft al die afscherming en die dikke kabels dan voor nut .

NIKS .

daar komt nog bij dat de afstand van de interlinks en het netsnoer buiten de versterker veel groter is .

en het netsnoer is ook nog eens afgeschermd met een aardedraad.

dus ,ik ga nooit met kabels lopen tobben zolang ik geen versterker heb waar de boel er van binnen er netjes afgeschermd uitziet ,en er zeker geen dropveters lopen .

en dan nog maar te zwijgen over de luidspreker aansluitingen.

gewoon 1.5 mm2 .

dus al die polsdikke kabels hebben ook geen nut

toch??

Om eerlijk te zijn is een afscherming ook niet alles. Door de afscherming loopt de capaciteit van de kabel enorm op. Om deze weer omlaag te krijgen moet je de afscherming verder weg leggen. Resultaat: een dikke kabel.

BTW Jopie: Wat heb je tegen zilver confused.gif:rolleyes: Als je denkt dat zilver scherp klinkt zit je er echt helemaal naast. Verzilvert koper heeft dat wel, maar een puur zilveren kabel klinkt veel rustiger, gecontroleerder en gedetailleerder dan een koper kabel :rolleyes:

Hoi Erik,

een tijdje terug waren ze bij mij om de audiostatics op elektronicagebied aan te passen aan de nieuwste modellen. Toen ze heb open maakten om hem leeg te maken viel het me ook al op dat het allemaal dropveterjes waren. De nieuwe elekronica werd voorzien van dikke bekabeling en daaromheen nog eens een dikke koperen volledig gesloten kast (WBT aansluitingen direct op koper. Kennelijk nemen ze nu gewoon het zekere voor het onzekere. Componenten die ze gebruikten waren overigens dezelfde alleen 2 zwaardere trafo's ipv 1 lichtere.

En nog succes met de Quad, gefeliciteerd. ;)

Geplaatst door Kermit:

Jaaa! Ik was er niet alleen bij, ik heb zelfs ook vier schroefjes losgedraaid! Gaaf he?

Weet je wat het met jullie kabelaars is? Jullie verdiepen je alleen maar in materele zaken. Zo van hoeveel goudmuleculen zitten er per strekkende ml zilver zilver in mijn interlink en zijn ze ook juist gericht? Of bestaat er geen relationele wrijving tussen de trekontlasting van mijn plug en de mantel van mijn kabel?

Zolang jullie je niet wensen te verdiepen in de geestelijke aspecten van kabels in het algemeen en dropveters in het bijzonder, hoe kun je dan ooit verwachten diepte en diepgang in het hoorbare resultaat aan te treffen? Nou?       :)     :P     :D

Omdat jij met je beperkte gehoor nou nog net aan van je Quads kunt genieten,

wil dit niet zeggen dat de rest van de wereld ook doof is.

:D

Dat blijft altijd belangrijk.

Ik laat even buitenwege hoe belangrijk de interne bedrading in een versterker is. Maar ook al is de interne bedrading in z'n totaliteit gezien van matige kwaliteit, dan nog blijft de kwalitet van de luidsprekerbedrading van heel groot belang. Immers komen al die bedradingen intern gezien uiteindelijk op de luidsprekeruitgangen te staan. Dus de totale optelsom van alle bedradingen en componenten vind je uiteindelijk als totaalplaatje altijd weer terug op de luidsprekeruitgangen. En met dit vaste gegeven kun je dan experimenteren met diverse luidsprekerkabels. Het resulaat van luidsprekerkabels kun je dus altijd herkennen. Het is dus zeker niet zo dat bij een matige interne bedrading het resultaat uit zal blijven bij het gebruik van goede verschillende luidsprekerkabels.

Dus mij stelling is, de totale optelsom van de interne componenten en bedrading in een versterker komt uiteindelijk uit op de luidsprekeruitgang. En met diverse luidsprekerkabels kun je het totale uitgangssignaal manipuleren/sturen zoals jij het wil laten klinken. Dus het blijft belangrijk. :)

Uiteindelijk geld dit verhaal ook voor interlinks. Ook hier zul je het resultaat van goede interlinks altijd terug blijven horen. je moest eens weten hoeveel versterkers er zijn waar alleen maar een heel dun coaxkabelte van de ingang{cinch} naar de voorversterker gaan. En dan weer verder van de voorversterker naar de eindversterker. En nog steeds blijft het verschil zeer goed hoorbaar tussen verschillende interlinks

Edwin

wat mij opviel was dat er vanaf de cinc ingangen naar de printplaten links en rechts gewoon dropvetertjes liepen.

of heb ik het verkeerd ?

Erik, bij bekabeling is het niet zo dat de zwakste schakel de kwaliteit van het signaal bepaalt, maar een optelsom van alle schakels in zijn geheel, dus de gehele bedrading.

Iedere centimeter die het signaal af moet leggen is het onderhevig aan capaciteit, weerstand, inductie, di

Geplaatst door Edwin Snoek:

Dus mij stelling is, de totale optelsom van de interne componenten en bedrading in een versterker komt uiteindelijk uit op de luidsprekeruitgang. En met diverse luidsprekerkabels kun je het totale uitgangssignaal manipuleren/sturen zoals jij het wil laten klinken. Dus het blijft belangrijk.        :)

Uiteindelijk geld dit verhaal ook voor interlinks. Ook hier zul je het resultaat van goede interlinks altijd terug blijven horen. je moest eens weten hoeveel versterkers er zijn waar alleen maar een heel dun coaxkabelte van de ingang{cinch} naar de voorversterker gaan. En dan weer verder van de voorversterker naar de eindversterker. En nog steeds blijft het verschil zeer goed hoorbaar tussen verschillende interlinks

Edwin

Conclusie: de interlink grijpt in in het klankbeeld. De kabel als klankregeling dus. Als je daar voor kiest :prima. Maar verkoop het dan niet als een grote verbetering. Het is veel meer een lapmiddel. ;)

Juist Kermie,

En als je het echt goed wilt doen heb je voor iedere soort muziek eigenlijk ook weer een andere kabel nodig. Voor heavy-metalmuziek is koper en zilverkabel gewoon te zwak. Staalkabel doet het dan beter.

Net zo als klavecimbelmuziek niet tot zijn recht komt met sisalkabels. Daar doet zilver het weer het beste.

Vliespinda's eet je toch ook niet met een rietje?

Hallo mede audio fanaaten

Dit vind ik een hele leuke discussie over het weldoen van kabels en netsnoeren, iedereen voor zich toch, of niet??

Ik zelf namelijk dacht ook altijd dat speakerkabels, interlinks en netsnoeren van de exotische merken gewoon de grootste geldklopperij was [is] die er bestaat, ik geef toe sommige merken maken het wel heeeel bond met hun prijzen en dat geld niet alleen voor de kabels hoor,totdat ik van mij audio dealer een keer een paar Dure speakerkabels en een tweetal setjes interlinks mee kreeg om gewoon is op mijn set uit te proberen, thuis aan gekomen met eigenlijk weinig tot geen intresse toch maar mijn set aangezet en 1,5 uur warm laten spelen toen na dat 1,5 uurtje intensief geluisterd te hebben toch maar die speaker kabels en interlinks aan mijn set geplugt????? en wat denk je ik was totaal verbijsterd wat zoiets met je set kan doen, zelfs mijn moeder hoorde het verschil, en de kabels heb ik eigenlijk nu nog steeds.

Dus ik bedoel maar.

MVG:Wesley