Jump to content

Verbinding CD-speler - Versterker

tbenschop
 Share

Recommended Posts

Effe een vraagje.

Voor de verbinding tussen je cd-speler en je versterker kun je kiezen uit twee mogelijkheden: digitaal of analoog.

Mijn stelling is dat digitaal altijd beter is, omdat er dan geen (of in ieder geval veel minder) kwaliteitsverlies optreedt.

Waarom zweren sommigen dan toch bij analoog? Waarom hebben sommige heeeeele dure cd-spelers niet eens een digitale uitgang?

Waarom worden er dan ontzettend dure analoge interlinks gebruikt terwijl een (veel goedkopere) digitale kabel een beter geluid geeft?

Theoretisch klopt het wat ik zeg (volgens mij). Graag reacties hierop, ik ben erg benieuwd!

O ja, en nu ik toch bezig ben: --> optisch of coaxiaal?

volgens mij als je naar de hifiwinkel gaat en je zegt: ik wil een interlink voor mn cdspeler dan - in mijn gval tenminste was telkens het antwoord: hier liggen de analoge.

De vorige eigenaar van mijn cdspeler, zei ook gebruik de analoge en de digitale hoef je niet op te letten, kortom ik denk dat die digitale ergens anders voor is, alsje met een externe dac speelt of iets dergelijks.

je hoort vast wel van een of andere forumheerser binenkort... :D

game]] ;)

Als je digitaal vanaf de CD-speler naar de versterker gaat, dan heb je geen geluid. :)

Of je moet een versterker met ingebouwde dac hebben.

Die digitale uitgang is bedoeld voor een externe DAC of voor een kopie naar Minidisc, DAT, CD-recorder enz.

Meestal heb je de keuze tussen coaxiaal uit of optisch uit. Dus met een interlink of optische kabel{Toslink}

Edwin

Geplaatst door tbenschop:

ff ontopic please..

maar goed, dan heeft mijn Marantz SR 5300 dus een ingebouwde DAC..

Zijn er dan nog redenen om voor analoog te kiezen ipv digitaal?

Beste,...........,

Indien je DVD/CD twee uitgangen heeft Annaloog en Digitaal.

Welke het beste ?

Als je DA converter van je DVD/CD beter is dan van je AV receiver,kun je het beste de analoge uitgang gebruiken.

Maar indien,je een goedkope,cq niet zo

Geplaatst door RAMA:

als de dac van je cd-speler beter is zou ik de dac van de versterker omzeilen.

Tenzij de HT Marantz het analoge signaal toch weer digitaliseerd (en later weer analoog maakt).

Hoe zit dat nu, doen de meeste HT receivers dat (bv tbv de digitale volumeregeling)???

Btw een digitale verbinding is niet probleemloos (althans met de consumenten standaard s/pdif).

Bij een dvd-speler is digitaal bijna altijd te prefeleren boven analoog omdat er via de digitale uitgang ook nog andere informatie wordt meegestuurd waar de receiver wat leuks mee kan doen (met name op decoding gebied).

De DAC van een Marantz CD17 zal beter zijn dan die van zo'n goedkope Akai. Daar heb je dus al winst zitten. Ook zal de uitgangstrap van de Akai minder zijn dan die van de Marantz. En er zullen nog wel wat meer (kleinere) verschillen zijn (loopwerk en clock bijvoorbeeld). Maar de winst zit 'm vooral in de eerste 2 genoemde dingen...

Dag allemaal,

En wat nou als de DAC van receiver en dvd-speler hetzelfde zijn? Ik denk namelijk dat dat bij mij zo is (Harman Kardon DVD25 en Harman Kardon AVR5500). Kiezen voor digitale weergave,of toch maar analoog?