Jump to content

class A versterkers

Turbomarco
 Share

Recommended Posts

Ik denk dat we het hier niet allemaal over hetzelfde hadden. Ik had niet door dat jullie het over een push-pull-trap hadden (ik dacht een enkele transistor) en volgens mij haalt Pjotr de stroom door de versterker en de stroom door de speaker door elkaar...

Ff een vraagje: waarom zou je een push-pull klasse A maken, terwijl je het ook met 1 transistor aankan?

Geplaatst door UltrAnalog:

Omdat twee transistoren het afgegeven vermogen verviervoudigen, symmetrische vervormingen opheffen en de voeding constant belasten.

Dat ze symmetrische vervorming opheffen en de voeding constant belasten dacht ik eigenlijk al. Maar hoezo verviervoudigen ze het vermogen? Als je 1 transistor (een npn-transistor) hebt die je tot 4A kunt uitsturen en je gebruikt een pnp-transistor in de pull-trap die ook tot 4A kan, dan wordt het vermogen toch niet groter? Ik bedoel, je stelt ze beide in op 2A ruststroom, dan kunnen ze dus pieken tot 2A leveren en als de push-trap bijvoorbeeld 3A, dan levert de pull-trap 1A toch? Lijkt me niet dat het vermogen daardoor groter wordt. Laat staan 4x zo groot...

Cool down guys ;)

Zijn jullie techneuten,waar halen jullie die wetenschap vandaan?

Begrijp mij niet verkeerd hoor :)

Maar hier snap ik dus echt niet de ballen van,daar moet je toch een jarenlange studie voor gevolgd hebben.

het maakt mij echt niet uit of de versterkers nu A,AB,CDEFG zijn ,het gaat erom of het lekker klinkt toch.

Nadat ik deze reakties gelezen heb ga ik ervan uit dat er klasse A versterkers zijn met verschillende eigenschappen{mischien heb ik wel geen pure class A amp,doet er ook niet toe,en heb ik dan gewoon een matig werkende kachel...lol}

De vraag aan mijn kant is nu;is het normaal dat een class A amp warmer word als hij wat harder moet werken,met de volumeknop op zeg maar 11uur confused.gif

greetz Marco ,die wel wat wijzer word :)

Mijns inziens wel, omdat ie meer stroom voor z'n kiezen krijgt dan in rust...

Maar Pjotr schijnt daar dus anders over te denken. Misschien dat ik het een keer aan een leraar van mij kan vragen. Die weet er wel veel van af...

Ps. Ik ben dus student elektrotechniek en Seoman is electronicus (zie beide profielen), vandaar dat het verhaal misschien wat te technisch is geworden. Excuus daarvoor.

Geplaatst door seoman:

Hier gaat 't ook niet goed.

-2A! Nee die stroom komt uit de gnd en niet uit de onderste transistor. Die doet niets (behalve de ruststroom dan)

Binnen de Push-pull trap kan de stroom maar 1 kant op. Dus altijd + !! Dus komt het signaal altijd boven op de ruststroom.

En dus kan het gedissipeerde vermogen nooit minder worden.

Het rendement is een ander verhaal maar dat is niet interresant. Want je wil geen kosten besparring maar goed geluid.

Een biertje? Klinkt goed.

Maar ik vindt dit eigenlijk veel te leuke kost, om bij te drinken.

Grtn Smn

Beste Seoman,

Bij een symetrische voeding en versterkertrap. hangt de speaker niet aan tussen de + en ground. Maar tussen positief en negatief.

Waneer de PNP kant +2A afgeeft, stuurt de NPN kant -2A uit. Of anders gezegd, het potentiaal verschil zit nu tussen de twee eindtrappen, en neit tussen de eindtrap en nul. Dus om ons aan de 2A voorbeeld te houden, moeten beide trappen 1A uitsturen. De negatieve kant kan ook maar een kant op, maar dan uit fase.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Turbomarco:

De vraag aan mijn kant is nu;is het normaal dat een class A amp warmer word als hij wat harder moet werken,met de volumeknop op zeg maar 11uur        confused.gif

greetz Marco ,die wel wat wijzer word     :)

Ok Marco,

Dan nu maar niet technisch als het voor techneuten al moeilijk genoeg is :D

Je vraag impliceert al dat je er van uit gaat dat ie eigenlijk koeler zou moeten worden. Dat is dus geen indianenverhaal.

Een versterker staat in rust ingesteld ergens tussen klasse-B en Klasse-A. Wat dat is doet er nu even niet toe. Staat ie helemaal in klasse-B, geen of zeer kleine rustroom, dan wordt ie altijd warmer als ie uitgestuurd wordt (en belast natuurlijk). Staat ie helemaal in klasse-A, maximale zeer hoge ruststroom, dan wordt ie juist koeler als ie uitgestuurd wordt.

De meeste versterkers staan echter ergens tussen klasse-A en klasse-B in. Die kunnen zowel warmer als koeler worden bij uitsturen. Hangt er vanaf hoever je ze uitstuurt en welke belasting (speaker) er aan hangt.

Kortom is het normaal wat jij waarneemt? Denk het wel in jouw geval, maar ik ken je versterker niet.

cool.gif

Jij studeert elektrotechniek?

P = I^2 * R

Als de I in de zowel de push- als de pull-trap hetzelfde zijn (in rust) als de I in een versterker met maar 1 transistor, dan heb je idd gelijk. Dan staan er eigenlijk 2 versterkers parallel hetzelfde signaal/stroom te versterken. Als je dan de uiteinden aan elkaar knoopt dan is het totaal idd een 2x zo grote stroom en dus een 4 x zo groot vermogen.

Echter, de I van het ingangssignaal in wordt 2 'gelijke delen' opgesplitst in de push- en de pull-trap en dan heb je dus 0.5I in elke trap. Het totaal is dan weer gelijk aan een versterker met 1 transistor...

Maar jij gaat uiteraard uit van de maximaal mogelijke uitsturing, dus dan loopt er in beide trappen hetzelfde als in de trap in een versterker met 1 transistor. Dan heb je idd gelijk, want dan wordt I 2x zo groot, dus dan is P idd 4x zo groot. Ik ging uit van dezelfde ingangsstroom (aan het begin van de versterker)...

Sorry voor het misverstand...

Dit doet me denken aan de wazige verhalen van de studenten die ik les moet geven.

Welke I ben je aan het halveren en welk patent heb je in aanvraag om de natuurwetten daartoe te omzeilen?

Denk eens goed na over de DC bias en de AC (kleinsignaal) variatie daarop.

Er gaat toch een stroom door beide takken (de push- en de pull-tak)? Die komt ergens uit lijkt me (de bron; bijvoorbeeld een cd-speler). Ok, eigenlijk komt er uit een cd-speler alleen een spanning (als het de ideale situatie betreft), maar ten gevolge daarvan ontstaat er een stroom in de versterker. Die stroom splitst zich op in de push- en de pull-tak. Dat bedoel ik dus met opsplitsen.

Maar ik had geloof ik al gezegd dat je gelijk had en dat ik daar zelf ook al achter was. De stroom wordt 2x zo groot doordat er eigenlijk 2 versterkerschakelingen parallel staan en dus wordt het vermogen 4x zo groot.

Volgens mij praten we volledig bij elkaar langs... :rolleyes::(

Dit doet me denken aan de wazige verhalen van de studenten die ik les moet geven.

Waar geef je les trouwens? Ik herken je niet namelijk, dus op het HBO zul je wel geen lesgeven of wel? De UT misschien?