Jump to content

wat zijn echte top versterkers?


[[Game]]
 Share

Recommended Posts

Zeg ik een tijdje terug dat ik Rega niks vind. Ben ik laatst naar Wijnbergen in Heerlen geweest die had een paar dagen iets met Totem, Rega, en Einstein. Tja moet ik mijn mening over Rega bij stellen. Op Totems doet het dat prima, tegen alle verwachtingen in. bedenk me ook dat ik toen Rega heb gehoor over Rega luidsprekers en waarschijnlijk vond ik die laatste niet zo best. Deed afbreuk een de hele set. Einstein en Totem, vond ik niks weet dus niet of het aan de Totems of de Einstein lag maar......... NEEEH!

 

Oja mijn eigen Luxman vind ik nog altijd een fijne versterker al weet ik dat er meer te krijgen is. Voor niet al te veel geld. Groet

 

Andre

Link to comment
Share on other sites

Zeg ik een tijdje terug dat ik Rega niks vind. Ben ik laatst naar Wijnbergen in Heerlen geweest die had een paar dagen iets met Totem, Rega, en Einstein. Tja moet ik mijn mening over Rega bij stellen. Op Totems doet het dat prima, tegen alle verwachtingen in. bedenk me ook dat ik toen Rega heb gehoor over Rega luidsprekers en waarschijnlijk vond ik die laatste niet zo best. Deed afbreuk een de hele set. Einstein en Totem, vond ik niks weet dus niet of het aan de Totems of de Einstein lag maar......... NEEEH!

 

Oja mijn eigen Luxman vind ik nog altijd een fijne versterker al weet ik dat er meer te krijgen is. Voor niet al te veel geld. Groet

 

Andre

Met de klank van Rega is absoluut niks mis en in combi met Totem is het echt heel erg goed B) . Sluit je echter een stel lastige(re) speakers aan op een Rega wordt het een ander verhaal :(

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Afgezien van de Aleph of AlephX  ;) ben ik wel benieuwd naar de Lavardin IT. Heb hem nog nooit gehoord, echter.

Die Laverdin is een mooie versterker, klinkt mooi strak en alles goed onder controle.

klonk helaas (daardoor?) wel wat droog, niet mijn eerste keus.

 

trouwens is iemand van jullie bekend met versterkers van Symphonic line?

wat voor karakter hebben die?

Link to comment
Share on other sites

Rotel RB1090 is een hele fijne einversterker, zo en zo vind ik Rotel fijne versterkers bouwen.

Ik was zelf al een tijdje aan het sparen voor een tweedehands RB-1090.

Ik had een tijdje een RB-1080 te leen gehad van een vriend van me en die beviel al erg goed. Een hele mooie versterker voor zijn luidsprekers ( B&W Matrix 803 s2 ), maar ik had het idee dat de RB-1090 nog net iets beter zou passen bij mijn luidsprekers ( M801 s3 ). Maar toen kwam ik een advertentie tegen van deze jongen:

krellkav250a4xn.jpg

( Krell KAV-250a ), voor een prijs, lager dan een RB-1090 en heb deze gekocht, met in mijn achterhoofd dat als hij niet zou bevallen, ik nog altijd voor de RB-1090 zou kunnen gaan. Hij moest wel uit Oostenrijk komen, dus dat was nog wel een weekje spannend afwachten, maar het wachten meer dan waard.

 

Ik weet zeker dat ik met geen van beide versterkers een buil zou hebben gevallen en ik zou ze eigenlijk wel eens met elkaar willen vergelijken.

 

Het is vast niet mijn laatste versterker, het zal ook zeker niet de beste zijn, maar ik ben er meer dan tevreden mee ( en daar gaat het om ;):D ).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Denon PMA 1500 AE, PMA 2000 AE en PMA SA1.

 

 

HDerkx

Pffff.... ik ken de 1500AE en 2000AE, de SA1 denk ik niet, dus daar heb ik geen oordeel over, maar de andere twee zijn echt verre van topversterkers, er is voor hetzelfde geld (of minder) behoorlijk beter klinkende versterking te krijgen (en dat zijn ook geen echte topversterkers).

Link to comment
Share on other sites

Weer zo'n lijst met alle merken vertegenwoordigd.... ;)

 

 

En iedereen zweert bij z'n eigen merk (ik ook...).

 

 

:)

Niet noodzakelijk Hans. De TS vraagt enkel wat echte topversterkers zijn. In mijn ogen hoeft dat zeker niet het merk te zijn waar je nu mee draait.

Ik vind bijvoorbeeld een Jeff Rowland Synergy II i voorversterker met Model 12 mono eindbakken een geweldige combinatie, en zou ik zeker een echte top versterker willen noemen.

Ik draai zelf met een MF Tri-Vista, wat ik een geweldige versterker vind, maar net geen echte topper. Het kan echt nog beter heb ik gehoord met de eerstgenoemde combinatie.

 

Mvg. Miracle.

Link to comment
Share on other sites

Hallo,

 

Ik heb sinds een tweetal weken een Vincent SP 331 eindversterker staan.

Na het inschakelen van de eindversterker en het horen van de eerste tonen muziek, viel mijn mond open.

Zonder in superlatieven te vervallen; Echt een hele mooie muzikale eindversterker, voor (relatief) weinig geld.

 

E

Link to comment
Share on other sites

Hallo,

 

Ik heb sinds een tweetal weken een Vincent SP 331 eindversterker staan.

Na het inschakelen van de eindversterker en het horen van de eerste tonen muziek, viel mijn mond open.

Zonder in superlatieven te vervallen; Echt een hele mooie muzikale eindversterker, voor (relatief) weinig geld.

 

E

Link to comment
Share on other sites

En dan te bedenken dat de niet naar Vincent gerelabelde maar verder identieke versterker (maar dan onder de originele fabrieksnaam ShengYa) nog eens een ongelovelijke 40% (of meer) goedkoper is. Vincent lijkt goedkoop, maar zou me toch bekocht voelen zoals mijn overbuurman destijds die een Vincent SAV-C1 kocht voor de aanbiedingsprijs van
Link to comment
Share on other sites

En dan te bedenken dat de niet naar Vincent gerelabelde maar verder identieke versterker (maar dan onder de originele fabrieksnaam ShengYa) nog eens een ongelovelijke 40% (of meer) goedkoper is. Vincent lijkt goedkoop, maar zou me toch bekocht voelen zoals mijn overbuurman destijds die een Vincent SAV-C1 kocht voor de aanbiedingsprijs van

Link to comment
Share on other sites

:) Als eindelijk de zopas bestelde PAPST axiaalventilator geplaatst zal zijn; opteer ik ook voor DE MIJNE (prijs kwaliteits gewijs dan wel te verstaan :P )

 

"NINE PLUS. SUMO's work in the realm of pure Class A amplification began with the company's inception in the

1970's. As a result of this work SUMO quickly became identified with Class A amplifier design; and our first product

utilizing Class A circuitry earned worldwide recognition. The SUMO Gold set the audio community on its ear. It received

accolades from the audiophile reviewing press, it won the coveted STEREO SOUND Product of The Year award in Japan.

And perhaps most importantly, the Gold's unique circuitry received a US patent.

Class A amplification has long been recognized as an ideal design approach. It lends an unstrained quality to music and yields

a sense of uncompromised sonic purity It results in the virtual elimination of crossover notch distortion, It also brings about

improvements in both bandwidth and phase integrity - all as a consequence of operating the amplifier exclusively within its

linear transfer region. Class A operation, however, is typically achieved at considerable cost. Substantial heatsinking and a

massive amplifier chassis are required. Good ventilation and dedicated convection fans are equally necessary.

Serious listeners have had to weigh the high cost and unwieldy inconvenience of Class A amplifier design against its sonic

purity and tubelike sweetness. Amplifier manufacturers have responded with quasi Class A dynamic bias circuits. Other have

opted for higher bias Class B (Class AB) operation.

SUMO's Class A circuitry clearly offers an elegant solution to the problem. Eliminated totally in our design are both bias

instability and thermal runaway With passive circuitry setting and maintaining bias levels, our design is inherently stable and

linear. SUMO's Class A output stage, for example, has negligible distortion at any frequency, 20 Hz to 20 kHz, at any

power level up to clipping with absolutely No feedback applied. (We use only enough feedback in the final analysis to

balance such parameters, as gain, noise, and damping.)

The result is pure Class A operation without thermal tracking problems. Heatsinking requirements, chassis bulk, and cost are

reduced. Pure Class A operation is, therefore, realized in a less costly, more manageable package.

SUMO's most recent Class A amplifier, the Nine Plus, is the beneficiary of our years of experience in Class A amplifier

design. Rated at 65 Watts per channel into B Ohms, 120 into 4 Ohms, the Nine Plus utilizes a complement of twenty

extremely fast super Beta output transistors 97 devices noted for high switching speed. In total they provide the Nine Plus with

power dissipation of an incredible 1000 Watts per channel, and are exemplary in terms of high frequency resolution, safe

operating area, and low distortion. While a derivative of the original SUMO Gold, the Nine Plus is both a product extension

and a design refinement reflecting a clear understanding of Class A amplification.

Direct coupled circuitry is used throughout. Phase shift is, as a result, virtually nonexistent. A complement of twenty output

transistors and a power supply anchored by a massive 1.4kW toroidal transformer ensure tremendous current capability and

the ability to drive low impedance, reactive loads. There are no invasive protection circuits. There is no current limiting. All

told, the Nine Plus is a compellingly musical, very transparent amplifier. When stressed it clips softly, yet recovers instantly It

is an amplifier whose sound genuinely belies its rated power.."

And, definitely, it has no sudden switch point from class-A to class-AB which causes audible distortions (and then, output device never switch off, so it is difficult to speak about Class AB)

Sure, it is not a pure class A amplifier and we can see this from

the low value of quiescent current (1 A= 5X200mA), but the double diode circuit which govern the dynamic class A operation has a very smooth behavior. I rarely have listened (my opinion, obviouly) at amp better than the 9+

dispite its very slow price."

 

"My Sumo Model Nine Class A amplifier has given me more than 20 years of high performance. It has also been reliable beyond belief. James Bongiorno says he never had an output transistor fail in a Sumo Nine, and I believe him. How many amps can remain this trouble free over more than 20 years?

 

I do not intend to replace this beauty. It delivers 120 watts into the 4 ohm load presented by my Dynaudio Audience 42s. What more would you ever want when driving a pair of Audience 42s? The sound is both sweet and extremely coherent. Smooth. The greatness of the Sumo Nine revolves around its ability to recovery gracefully whenever it is overdriven. Your ears never hear any clipping distortion, because the amp is so effortless in its recovery. It never loses a step. There is no way i can buy a better amp for the Dynaudios. The soundstaging is phenomenal also. This amp may be the all time champ in terms of bang for the buck."

 

en op vraag aan de maestro himself, of het verwijderen van cover (en noisy fan) doenbaar is:

 

"... you CANNOT under any circumstances remove the cover and operate the NINE+. The fan system works on pressure through the total venturi area and removing the cover would surely make the unit overheat rather quickly. If you have an older original unit, then it probably had a Gould Mini Brute fan which might get noisy over the years. You can replace this fan with a Ball Bearing unit of equivalent air flow which would be much quieter. All in all, sonically, my family of class A amps, The Gold, The NINE, and the NINE+ were my best work.

James Bongiorno"

 

;) mvg RastaPhil

Link to comment
Share on other sites

Ik geniet al weer een tijdje van de 60 watt'klasse a mono's van Atma Sphere. Niet geschikt voor zeer moeilijke speakers maar met de juiste speaker erbij vanaf zo'n 88dB een dijk van een geluid.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...