Frank Posted 7 april 2003 Report Share Posted 7 april 2003 Ik vind Older van George Michael een behoorlijk brakke opname. Veul te scherp in het hoog. Daarom neem ik die vooral NIET mee want als ik daar een set op koop, weet ik zeker dat er geen hoog meer overblijft als ik een normale cd draai. Mijn Muziek voor een goede test: - Andreas Vollenweider: Caverna Magica voor de details, spreiding hoog en laag.... - Motorpsycho Van alles eigenlijk alleen omdat ik het goed vind en daarnaast de opname errug goed is; - Een mooi stukje Jazz van bijv. Diana Krall/Sara K. voor de stemmen en instrumenten; - Pink Floyd omdat ik dat veel draai etc. etc. Meestal gaan er dus 20 cd's mee. En wat ik heel belangrijk vind is dat er een goede vriend mee gaat die me kan tegenhouden als ik wellicht te enthousiast wordt voor iets. Dan kun je later altijd nog van gedachten wisselen over wat mooi was en waarom!! Gr. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 april 2003 Report Share Posted 7 april 2003 Omdat ik vind dat je een set pas kunt verbeteren wanneer je weet op welk punt is er veel muziek nodig. Alles tegelijk verbeteren lukt toch niet (of je moet er gelijk veel geld tegen aan smijten). Als je b.v. het laag wil verbeteren zul muziek moeten kiezen waarvan je weet dat het laag er in elk geval goed op staat. Maar ja.... hoe kom je daar achter als je set niet goed op het laag presteert (je wilt het verbeteren tenslotte). Ik heb zo wat nummers voor de neutraliteit, attack, laag, natuurlijke klank, ruimte, plaatsing enz. Als alle aspecten 100% zijn is je set ook 100%. Ik heb alleen nog nooit een set gehoord die op alle punten 100% was. Hoe heet zoiets ook al weer....? Een utopie geloof ik..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 7 april 2003 Author Report Share Posted 7 april 2003 je hebt gelijk hans niet alles tegelijk . maar hoe moet laag dan klinken . ik hoor jullie vaak discusseren over het laag ,maar wat is goed laag. en het leuke van ons gehoor is ,dat we het midden hoog ook zonder referentie wel kunnen beoordelen ,simpelweg omdat ons gehoor in dat gebied het meest gevoelig en het meest getraind is (mensen stemmen bijv). maar over het laag kunnen er maar weinig een oordeel geven. want hoe klinkt natuurlijk laag?? ik hoor dan ook diverse soorten laag op diverse soorten high end installaties ,en allemaal denken ze dat het goed is . ik denk dus dat je voor natuurlijk laag ,of naar een symphonie orkest moet of naar een kerkorgel moet luisteren . dat zijn de enigste muziek instrumenten die een natuurlijk en onversterkt laag voortbrengen. en wat ik in de doelen hoorde ,dat jazz gefiedel ,daar kan ik mijn set niet mee referenen, omdat als de man achter de knoppen knopje 54 iets meer naar rechts draait ik een heel andere bassgitaar hoor dan even daarvoor . tblijft moeilijk allemaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 7 april 2003 Report Share Posted 7 april 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: maar hoe moet laag dan klinken . ik hoor jullie vaak discusseren over het laag ,maar wat is goed laag. Erik als je deze eens op je set loslaat ...Bluezeum - Portrait of a Groove volgens mijn ervaring heb je dan of een heel goed gevoel bij laag of een heel onbevredigend gevoel bij het laag De definitie van hoe laag moet zijn ... ? ga eens op je gehoor af misschien dat dit je verder helpt .... sinds dat deze op mijn set zo goed als mogelijk wordt weergegeven ben ik erg tevreden met de laagweergave .. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 april 2003 Report Share Posted 7 april 2003 (...) omdat als de man achter de knoppen knopje 54 iets meer naar rechts draait ik een heel andere bassgitaar hoor dan even daarvoor . tblijft moeilijk allemaal. [/QB] Geldt datzelfde dan ook niet voor de opname van orgelmuziek, of symfonische muziek? Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 7 april 2003 Author Report Share Posted 7 april 2003 Geplaatst door spiekerboer: Geldt datzelfde dan ook niet voor de opname van orgelmuziek, of symfonische muziek? nee . want de man achter de knoppen kan de 32 voet bazuin niet ineens 6 db harder laten klinken dan de 8 voet prestant. het blijft nl altijd een tweekanaals opname . en bij die jazz opname kan de bassgitaar wel 6 db versterkt worden tov de rest van de instrumenten . Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 april 2003 Report Share Posted 7 april 2003 Okay, bij een Bl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 7 april 2003 Report Share Posted 7 april 2003 Met een parametrische EQ (standard equipment in iedere studio) kan weldegelijk selectief Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 7 april 2003 Author Report Share Posted 7 april 2003 Geplaatst door spiekerboer:Okay, bij een Bl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 7 april 2003 Report Share Posted 7 april 2003 Alleen als iemand stiekum die lage pijp 6 B opdraait via de PA Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 7 april 2003 Author Report Share Posted 7 april 2003 Geplaatst door Paul Jenner:Met een parametrische EQ (standard equipment in iedere studio) kan weldegelijk selectief Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 7 april 2003 Report Share Posted 7 april 2003 Echt ? Weet je zeker dat het aan de opname ligt ? Het lijkt me nu niet direct de muziek die profiteert van een extra opgekrikt laag, dus dat zou ik een vreemde beslissing van de betreffende techneut vinden. Weet je zeker dat niet juist het pseudolaag opgekrikt is ? Dit wordt vaak gedaan om te maskeren dat het ECHTE laag eruitgedraaid is. Dat is overigens een min of meer commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 7 april 2003 Author Report Share Posted 7 april 2003 de meeste mensen hebben thuis een simpele installatie die erg weinig laag geeft . dus krikken ze dat laag een beetje op . ik hoorde dan ook van verschillende kanten dat ze deze cd juist mooi vonden omwille van het laag . tverkoopt misschien beter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 7 april 2003 Report Share Posted 7 april 2003 Erik Die mooie orgelopname van Koopman is gemaakt in de Waalse Kerk in Amste... Amsterd... Amsterd... Damned, ik krijg het niet mijn bek uit....! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 7 april 2003 Report Share Posted 7 april 2003 Dat is precies wat ik vermoed, Erik. Installaties die geen laag kunnen weergeven gaan dat ook niet weergeven wanneer de technicus het laag een paar dB opdraait. Dergelijke sets zouden daar alleen maar zwaar van over hun nek gaan en nog steeds geen laag produceren. Vandaar dat ik vermoed dat het echte laag eruit is en dat er een hoeveelheid pseudolaag voor in de plaats is gekomen. Nu ben jij een ervaren orgelluisteraar. Mocht de cd verkracht zijn op de manier zoals ik vermoed, dan zou jij dat moeten constateren. Zijn de noten, de melodie, die op die lage pijpen wordt gespeeld worden goed te volgen en te benoemen (do-re-mi enz.) of is het een a-muzikale of zelfs vals klinkende brei geworden ? PaUL. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 7 april 2003 Author Report Share Posted 7 april 2003 Geplaatst door Kermit:Erik Die mooie orgelopname van Koopman is gemaakt in de Waalse Kerk in Amste... Amsterd... Amsterd... Damned, ik krijg het niet mijn bek uit....! ik heb net de site van de kerk bekeken. mooi orgel . en zoals ik al zei ,met rugwerk Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 7 april 2003 Author Report Share Posted 7 april 2003 Geplaatst door Paul Jenner:Dat is precies wat ik vermoed, Erik. Installaties die geen laag kunnen weergeven gaan dat ook niet weergeven wanneer de technicus het laag een paar dB opdraait. Dergelijke sets zouden daar alleen maar zwaar van over hun nek gaan en nog steeds geen laag produceren. Vandaar dat ik vermoed dat het echte laag eruit is en dat er een hoeveelheid pseudolaag voor in de plaats is gekomen. Nu ben jij een ervaren orgelluisteraar. Mocht de cd verkracht zijn op de manier zoals ik vermoed, dan zou jij dat moeten constateren. Zijn de noten, de melodie, die op die lage pijpen wordt gespeeld worden goed te volgen en te benoemen (do-re-mi enz.) of is het een a-muzikale of zelfs vals klinkende brei geworden ? PaUL. als je een keer in de buurt ben paul zal ik het laten horen . het wordt idd een brei Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 7 april 2003 Report Share Posted 7 april 2003 Does the phrase "single note bass" spring to mind ? Even afgezien van de kwaliteiten en kwantiteiten dus, is de tonale correctheid, de mate waarin de basmelodi Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 april 2003 Report Share Posted 7 april 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: kan wel ,maar dat hoor ik meteen . de verhouding tussen de grond en de boventonen klopt dan niet meer . de vulstemmen zouden dan ook helemaal in het niet vallen tov de grondtonen. Wanneer via een equalizer bepaalde frequenties worden opgekrikt, verandert de klankkleur. De verhouding van grondtonen en harmonischen wordt dan aangetast. Maar wanneer een deel van het orgel via een microfoon een eigen kanaal krijgt en via het mengpaneel wordt opgekrikt, verandert de klankkleur van die sectie niet. Dat stuk van het orgel wordt dan alleen presenter weergegeven. Overigens is de luidheid van lage frequenties afhankelijk van de plaats in de kerk. Zit je - of staat de microfoon - in een buik (vet!) of in een knoop (dun!) van die frequentie(s)? Als je nog eens naar Parijs gaat, is een bezoekje aan de Ste. Clothilde de moeite waard. Daar staat het orgel waar C Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 8 april 2003 Report Share Posted 8 april 2003 Amici, Met gevoelens van dankbaarheid lees ik altijd dit soort discussies; niet slechts op technisch vlak maar ook wat betreft "human interest" leer ik veel bij. Ik meen nu te weten dat Spiekerboer een ware globetrotter is, Parijs en Montreal heeft hij al bezocht Maar verliezen we de werkelijkheid niet uit het oog? Wellicht ben ik wat gepre-occupeerd maar nog nooit is een apparaat dat klank of beeld reproduceert erin geslaagd mij het gevoel te geven "er bij te zijn". Het lijkt mij ook een onmogelijke opgave om het geluidsbeeld van de Scala in Milaan (k ben daar nooit geweest, ik noem maar een dwarsstraat)via een kastje van 30x30x100 in je woonkamer te projecteren. Dat is niet alleen psychisch ondoenlijk, maar zeker fysiek. Hetzelfde geldt mutatis mutandis voor beeld. Een reportage over de Schotse hooglanden op Discovery is leuk, heel leuk zelfs, maar de werkelijkheid is toch duidelijk anders. Feitelijk jagen we dus een droombeeld na, een illusie. Een geluidsinstallatie, hoe duur en technisch vernuftig ook, blijft altijd een substituut voor lijfeljke aanwezigheid, en dientengevolge kan het de werkelijkheid op zijn best benaderen, maar nimmer evenaren, laat staan overtreffen. Een en ander neemt niet weg dat men onverdroten moet voortgaan met de zoektocht naar het meest bevredigende geluid, dat de pecunia je toestaat. En dan maak je gebruik van de muziek die je het beste kent of het meest waardeert, of dat nu Beethoven is of The Gathering Als je maar beseft dat wat je uiteindelijk koopt aan apparatuur, dit altijd een compromis is tussen wens en werkelijkheid. Maar misschien ben ik wel een oude cynicus, die zichzelf veel ontzegt en beperkt, zucht..... Met beschouwende groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 april 2003 Report Share Posted 8 april 2003 Ja Dick, zowel opname als weergave vertonen veel gelijkenis met groepsverkrachtingen... als je het negatief wilt zien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 8 april 2003 Report Share Posted 8 april 2003 Geplaatst door spiekerboer:Ja Dick, zowel opname als weergave vertonen veel gelijkenis met groepsverkrachtingen... als je het negatief wilt zien. Beste Spiekerboer, Geen idee, ik ben noch ooit getuige van, noch ooit deelnemer geweest aan een groepsverkrachting, maar als jij mij kunt bijpraten, graag Met positieve groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 8 april 2003 Author Report Share Posted 8 april 2003 Geplaatst door spiekerboer: Overigens is de luidheid van lage frequenties afhankelijk van de plaats in de kerk. Zit je - of staat de microfoon - in een buik (vet!) of in een knoop (dun!) van die frequentie(s)? . dat heb ik zelf ook eens ondervonden . toen ik in de laurenskerk heen en weer liep terwijl het orgel speelde . dan hoor je de laagste frequenties de ene keer harder dan de andere keer . heeft dit niet te maken met de golflengte van die frequenties? soms moest je wel 7 meter lopen om de bult weer waar te nemen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 april 2003 Report Share Posted 9 april 2003 Hmm Erik, Maar wat is dan een referentie opname daarvan? Een "bultige" of een "buikige". Als het zelfs life erg kan verschillen hoe kunnen we dan over referentie-opname spreken? Kun je het nog niet met DE werkelijkheid vergelijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 9 april 2003 Report Share Posted 9 april 2003 Een draaiorgel dan? Maar daar is weer het probleem mee dat er geen audiofiele opnames van zijn, je weet wel, met lucht tussen de snaren en zo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts