Jump to content

vervanging element, maar welk?

Rogier
 Share

Recommended Posts

Gisteren weer eens bij de inbrengwinkel geweest.

Stond er zo'n snoeperig Japans draaitafeltje - direct drive met S-arm, verlichte stroboscoop, veer-dwarskrachtcompensatie en elektronische fijnregeling op 45 en 33 toeren - voor maar 10 eurootjes.

In mint conditie!

Kon ik echt niet laten staan...

Ik heb er zo'n Grado-pikkuppie van vijftig euro ingezet.

(Alle andere elementen klinken wel anders, maar niet b

Geplaatst door Werner:

Mmmmm. Schijn bedriegt.

MC_1_B003.jpg  

Maar opnieuw: niemand steekt zo'n element in

een Mycro. Een duurderen platenspeler met een goedkopere arm en element doet het beter.

Beste,

Werner

Ok een JA= Jan Allaerts vind ik ook beter dan een vd Hul maar dat is misschien een kwestie van smaak.

Verder is het zo onderschat het loopwerk van Michell niet !

Er kan echt wel een betere arm op SME,JMW, natuurloijk niet de toppers maar wel 1 van de (goedkopere) 700,00 of 900 ,00 euro is de draaitafel echt wel waard.

En daar een beter element in ,geen probleem.

MvG,

Haudio

Geplaatst door Rogier:

Over een tijdje wil ik mijn ortofon Lys mc element vervangen.

De draaitafel is een Michell Mycro met gemodificeerde rega rb300 arm. Ik zoek een tikkeltje warm klinkend mc element, moet verder ook ruimtelijk en gedetaillerd klinken. Budget ongeveer 500 euro. Wie o wie kan mij vertellen welke elementen in aanmerking komen.

Gr. Rogier

BV Goldring Eroica LX MC L en dat past echt wel op een Lingo en is nog warm klinkend ook.

MvG,

Haudio

Geplaatst door spiekerboer:

Gisteren weer eens bij de inbrengwinkel geweest.

Stond er zo'n snoeperig Japans draaitafeltje - direct drive met S-arm, verlichte stroboscoop, veer-dwarskrachtcompensatie en elektronische fijnregeling op 45 en 33 toeren - voor maar 10 eurootjes.

In mint conditie!

Kon ik echt niet laten staan...

Ik heb er zo'n Grado-pikkuppie van vijftig euro ingezet.

(Alle andere elementen klinken wel anders, maar niet b

Geplaatst door Nederbelg:

Haudio, kun je iets meer vertellen over deze armen, met name de karakteristieken? Welke arm combineert goed met welke draaitafel en element?

Stel dat ik mijn Rega RB300 wil vervangen, welke arm zou jij aanraden voor een Michell Gyro?

Ik denk dat je het beste een JMW arm kunt aanschaffen deze arm is geschikt voor heel veel verschillende elementen.

1 punts lagering en een formidabele kwaliteit

Sorry voor het late antwoord maar ik had even wat tijd nodig om erover na te denken.

MvG,

Haudio

Beste, euh, allemaal,

Haudio: ik zal de Mycro niet onderschatten. Ik werk voor Michell ;) Dus ik weet hoeveel

beter Johns zwaardere geschut is. Ook wanneer

daar maar een RB300 op staat.

Haudio en Nederbelg: de JMW-armen zijn conceptueel mooi. Michell heeft vorig jaar een armbord voor de JMW10.5 (of hoe heet die?) gemaakt. Commentaar achteraf: never again.

Dus geen JMWs op GyroDecs.

Tenzij mogelijk de kleinere JMW9 die op de Scout staat. Die volgt, dacht ik, de Rega-geometrie en weegt veel minder dan de 10.5 en 12. Een arm voor een Michell Gyro of Orbe moet minder wegen dan 1kg, anders is het niet echt doenbaar.

Dus wat je klassiek aan dure armen op Michells ziet is: hogere Rega's, Origin Live (allemaal), SME IV en V, Graham, Triplanar, Wilson-benesch, Hadcock. Nu nog de Schroeder erbij en het lijstje is voor mij lang genoeg.

Nu we toch bezig zijn met trivia: tijdens ontwikkeling gebruikt Michell Koetsu in Engeland, en JA bij de luisterpersonen in Belgie. Telkens met SME V en/of Rega RB300. De luidsprekers zijn in het algemeen ProAc.

Rogier,

de Linn Adikt is een MM en is eigenlijk een versie van de Goldring 1012. Klinkt mogelijk allesbehalve warm. Goldring Eroica lijkt wel een goede tip.

De Goldring? Ik zal weer eens gaan kijken, wat betreft het verhaal van een arm, daar ben ik nog niet uit. Ook de motor is een verhaal apart. Nu weet ik wel dat er upgrade mogelijkheden genoeg zijn, en dat ik toch beter een andere arm erop kan zetten in plaats van de rb300 te modificeren (natuurlijk niet een te dure arm). Verder heb ik net een nieuwe interlink binnen voor tussen mijn linto en de voorversterker, dus ook maar eerst goed luisteren hoe die klinkt. Ik zal ook eens kijken op vinyl assylum.

Ik hou jullie op de hoogte!

Thnx

Gr. Rogier

Geplaatst door Haudio:

(...)

Alleen de sporing van een element maakt niet dat het een topper is !

(...)

Maar de SME met een element die er inpast is toch echt een heel stuk beter dan een Akai AP 206 C arm !

Beste Haudio,

Niet alleen de acrobatiek in de groef is van belang: ik weet het.

Maar... wel heel belangrijk! Ik vind het afschuwelijk wanneer ik met angst in het hart een bepaalde moeilijke passage in een opera of concert moet afwachten, omdat ik weet dat het element straks allerlei noodkreten gaat slaken.

Jij hebt die tijd misschien niet meegemaakt, Haudio, maar ik herinner me nog de Ortofon SPU-cellen en de Decca London elementen, die je gerust een paar gram naaldkracht kon meegeven en die geen enkele moeite hadden met Birgit Nilsson, Kirsten Flaegsted of Maria Callas.

Wat de SME III - Akai arm vergelijking betreft, vraag ik me af wat je met "beter" bedoelt.

Ik heb inmiddels diverse elementen uitgeprobeerd in beide armen, maar steeds komt de Akai er als winnaar uit.

Niet alleen qua sporing (lekker makkelijk vast te stellen!), maar ook muzikaal (m.n. de duidelijkheid en fermheid in het laag).

Jaren geleden verving ik mijn Ortofon AS 212 arm door een SME, omdat alle deskundologen hadden beweerd dat die beter was: vooral in combinatie met de high compliance elementen die toen in de mode waren (ADC XLM e.d.).

Maar eigenlijk ben ik er nooit echt tevreden over geweest. Ook niet wanneer er minder compliante MC elementen in waren gemonteerd.

Een vreemd bedenksel, met allerlei onnodige frutsels, een primitieve anti-skating en een onbeholpen, wiebelig lager.

Kortom: aangeboden... een prima SME III improved, met vogelbadje (dempertje)!

Echt iets voor de liefhebber!

Geplaatst door Henno Appel:

Ach, welke arm weegt er nou niet minder dan 1 kilo?

JMW10 en JMW12 wegen meer, en brengen het subchassis uit balans, tenzij er extra tegengewicht wordt aangebracht. En daarvoor is er geen plaats meer. Dus moet het lood wijken voor iets zwaarders. Plutonium zou gaan.

Werner, ik dacht in eerste instantie dat je een typefoutje had gemaakt, vandaar mijn commentaar. Ik heb absoluut geen verstand van het gewicht van diverse armen, maar had zeker niet verwacht dat een arm richting 1 kilo zou wegen, meer iets van 100 gram ofzo. :) Maar idd, met alles er op en eraan, dus het contragewicht en de bevestiging enzo zal het wel kloppen. :rolleyes:

Werner, dat een JMW 10 of 12 niet zo'n gelukkige keuze is voor een Gyro of Orbe kan ik volgen. Los van het gewicht hangt deze arm verder naar buiten (nodige voor de langere arm van 10" of 12"), waardoor de gewichtsverdeling scheef trekt. Wel jammer, want ik vind de JMW's prachtige armen.

Van SME noem je de IV en de V, maar hoe zit het met de SME309?

Groeten, Richard.

Geplaatst door Nederbelg:

Werner, dat een JMW 10 of 12 niet zo'n gelukkige keuze is voor een Gyro of Orbe kan ik volgen.............( de nieuwe 9 inch arm van JMW is een stuk korter en een stuk lichter van gewicht , ik weet het deze arm heeft niet dezelfde afwerking maar wel de basis kwaliteiten van JMW en zou dus een overweging waard kunnen zijn ,de prijs is ook niet al te hoog n.l. 900,00 euro zoals ik in een eerder bericht al noemde)....... Los van het gewicht hangt deze arm verder naar buiten (nodige voor de langere arm van 10" of 12"), waardoor de gewichtsverdeling scheef trekt. Wel jammer, want ik vind de JMW's prachtige armen.

Van SME noem je de IV en de V, maar hoe zit het met de SME309?de 309 heeft een totaalgewicht van 717 gr........

Groeten, Richard.

Dat van die JMW9 had ik ook al geschreven.

SME 309? Hangt wat van de prijs af. Ik heb zelf een IV met alle opties. Goed. Maar m.i. wat duur. Misschien dat de recentere 309 met magnesium armbuis interessanter is.

En eigenlijk moet die stijve SME-VdH kabel onmiddellijk vervangen worden door iets veel flexibelers.

Geplaatst door Puur:

Ik heb gisteren ook een zo'n Grado Green van € 59,- in m'n platenspeler gezet. Deze zit heel, heel, heel erg dicht tegen mijn normale element van € 750,- aan. Ik denk zelfs dat de Grado tonaal meer in balans is. En dan praat ik hier dus over een element nieuw uit de doos, niet ingespeeld, maar wel goed afgesteld. Ik moet er serieus over gaan nadenken met welke van de 2 elementen ik zal gaan spelen, is het niet treurig!

Kan het aan je phonotrap liggen dat je weinig verschil hoort confused.gif ? Ik ken helaas de Sumiko Bluepoint Special niet, maar op een Tricord phonotrap was er wel duidelijk verschil hoorbaar tussen een Grado Black en een Denon DL110. De laatste gaf veel meer informatie en speelde stukken makkelijker. En daarbij was de klankkleur van beide elementen nagenoeg gelijk.

Ik heb onlangs mijn Goldring Eroica LX vervangen door een BM L2 Wood. Nou dat gaf echt wel een grote verbetering, maar dat mag ook wel bij een dergelijk prijsverschil.

Zeker de VD Hul/Sumiko BPS is een verfijnder. Zeker blijft er het iets aan verfijning hangen in mijn phonotrap, dat heb ik zelf ook al eens geconstateerd. Het verschil tussen een Vd Hul naald en een de vervangbare naald van Grado is zeker te horen. Maar....

Ik verbaasde mij er gewoon heel erg over dat bij de Grado alles wel bleef kloppen, dat het element niet bijzonder kleurt (minder dan ik gewend was) en dat het beeld er zeker niet op achteruit ging. Het element maakt gewoon fantastisch muziek voor

Geplaatst door Puur:

De Grado verteld mij mogelijk dat ik in de keten aan het element teveel waarde heb toegekend.

Of te weinig aan je phonotrap confused.gif

De Grado is gewoon een bezopen goed element voor die prijs en is stukken beter dan menig duurder element. En je weet ook dat de verbeteringstapjes steeds kleiner worden hoe meer je uitgeeft. Maar juist de finesse in de weergave bepaald de kwaliteit van een element. En hoewel de Grado heel mooi en rustig klinkt, gaat hij toch best grof met detaillering om. Dan is een Denon DL110 of nog mooier, een DL160 toch beter.

Geplaatst door Sodejuu:

Of te weinig aan je phonotrap   confused.gif

Ik heb nog helemaal geen aandacht aan de phonotrap besteed. Er zit een Creek MM SE phono in mijn versterker. Ook een redelijk grove maar wel behoorlijk kleuringsvrije versterker.

Natuurlijk krijg ik met een phonotrap meer verfijning. Ik heb laatst een Vincent phono helemaal opgebouwd met Black Gates gehoord, dit was zeker een verbetering. Maar...ben ik al op zoek naar die verfijning? Ik denk het niet. Ik ben op zoek naar apparatuur waarbij in eerste instantie de basis juist is. Ik heb vaak het idee dat mijn BPS teveel zelf een stempel op de muziek drukt, hoe verfijnd dan ook. Het is ook om deze reden dat ik dit jaar mijn oude en stukken duurdere apparatuur de deur uit heb gedaan. Hier heb ik werkelijk nog geen seconde spijt van gehad.

Vanavond zat ik weer met veel plezier naar de Grado te luisteren, waarschijnlijk blijft 'ie erin.

Vergis je niet dat een goede phonotrap veel verschil maakt op het resultaat. Zeker als je in hogere prijsklassen zit is dit vaak een anker aan je installatie. De meesten gaan er dan van uit dat het intern phonoprintje wel voldoet. Toch is dat, met uitzondering van wat exoten, niet zo.

Een BPS, ik heb er zelf een tijd mee gespeeld, klinkt gepolijst. Je moet daar maar van houden.

Geplaatst door Karma:

Vergis je niet dat een goede phonotrap veel verschil maakt op het resultaat. Zeker als je in hogere prijsklassen zit is dit vaak een anker aan je installatie. De meesten gaan er dan van uit dat het intern phonoprintje wel voldoet. Toch is dat, met uitzondering van wat exoten, niet zo.

Een BPS, ik heb er zelf een tijd mee gespeeld, klinkt gepolijst. Je moet daar maar van houden.

Beste Karma,

Wat bedoel je met gepolijst ?

Ook ik ken de BPS maar ik vind het wat dun klinken en voor mij een tikje te scherp.

Een Grado Prestige Black vind ik beter ongeacht de prijs.

MvG,

Haudio

• 7 years later...
Geplaatst door spiekerboer:

<STRONG>Ik heb er zo'n Grado-pikkuppie van vijftig euro ingezet.

(Alle andere elementen klinken wel anders, maar niet béter.)

En waar zakt mij nu de broek van af?

Jawel, deze door alle deskundigen geminachte jap - een Akai AP-206C - spoort de martelgang op de DHFI-2 testplaat beter dan de SME 3009 III improved met hetzelfde element.

Soms is dit echt een leuke hobby!</STRONG>

Nog even een reactie van mij in deze topic. Mijn broertje heeft de Akai AP-306C. Luxe, behoorlijk zwaar, de testplaat is inderdaad een feest, echter.... klinkt het? Ja, best behoorlijk, maar toch nee, stukken minder als bijvoorbeeld mijn Rega. En dat verschil is groot!

Overigens blijft de Grado er zeker in, na zijn break-in lijkt 'ie alleen maar beter geworden.

Beste 'Puur',

We zijn nu een jaar of acht verder... en een jaar of acht wijzer?

Inmiddels weet ik dat de kwaliteit van de Grado (net zoals alle andere elementen!) heel erg afhankelijk is van de ingangsimpedantie van de phonotrap c.q. phono-voorversterker, en dat de eisen van de Grado's (moving iron) nogal specifiek zijn. (Een Grado pre-pre in combinatie met een Grado element is daarom geen slecht idee.)

Maar nog steeds vraag ik mij - mede namens de inmiddels overleden "Spiekerboer" af: "Had jouw broer(tje?) een Akai AP-306C met een Grado van vijf tientjes? Of met iets anders d'r in?"

Want inmiddels weten we allemaal wel dat Rega geen rol speelde, als het om weergavekwaliteit ging...