Frank Posted 9 april 2003 Report Share Posted 9 april 2003 Beste Forumleden, Ik heb misschien een paar domme vragen, maar ik wil ze toch even kwijt. 1. Waarom moet een kabel ingespeeld worden? 2. Waarom mag je hem daarna niet meer omdraaien? 3. Geldt dat zowel voor ls-kabel als voor interlinks? Volgens mij maken de laatste 2 vragen weinig uit omdat je te maken hebt met wisselstromen?!?!? Gr. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 9 april 2003 Report Share Posted 9 april 2003 Geplaatst door Frank:Beste Forumleden, Ik heb misschien een paar domme vragen, maar ik wil ze toch even kwijt. 1. Waarom moet een kabel ingespeeld worden? 2. Waarom mag je hem daarna niet meer omdraaien? 3. Geldt dat zowel voor ls-kabel als voor interlinks? Volgens mij maken de laatste 2 vragen weinig uit omdat je te maken hebt met wisselstromen?!?!? Gr. Frank 1. Ik zou geen zinnige reden kunnen verzinnen. Een kabel gaat echt niet beter geleiden na een tijdje spelen. 't Is niet dat ie er eerst een poosje voor moet oefenen of zo 2. Ik zou het wederom niet weten. Lijkt me onzin dat het niet mag... 3. Lijkt me voor beide onzin Ik denk dat er wel wat in zit, in wat jij zegt. Er gaan wisselstromen door, dus kan de kabel volgens mij geen 'richtingsgevoel' hebben. Ik ken wel het verhaal dat je er 1 keer een grote stroompuls door ls-kabels moet sturen en dat er dan deeltjes zijn die zich gaan richten of zo (dat zou dan voor de verkoop al gebeurd zijn)... Er staat dan ook op de kabel aangegeven hoe je 'm moet aansluiten. Maar aangezien er daarna wisselstromen doorgaan, lijkt mij dat (als er al deeltjes zijn die zich 'zetten') de deeltjes weer volledig willekeurig gaan staan... Lijkt mij onzin. Het verschil is iig vast niet hoorbaar. Lijkt mij sterk tenminste... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 9 april 2003 Report Share Posted 9 april 2003 Kabels hoeven niet ingespeeld te worden. Dat inspelen is in het leven geroepen door slimme kabeljongens, die zo wellicht wilde voorkomen dat je hun peperdure kabels meteen weer terugbrengt omdat het resultaat tegenvalt. Inspelen is dan een prachtig argument om ze langer te proberen, liefst een week of 3 - 4. Heeft de prettige bijkomstigheid dat je kabels niet meer terug kunt brengen en dat je aan de klank kunt wennen. Richtingsgevoeligheid kan wel, maar dat heft een andere oorzaak: veel interlinks zijn semi-gebalanceerd gemaakt, waarbij de mantel maar aan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 9 april 2003 Report Share Posted 9 april 2003 Geplaatst door Kermit:Richtingsgevoeligheid kan wel, maar dat heft een andere oorzaak: veel interlinks zijn semi-gebalanceerd gemaakt, waarbij de mantel maar aan Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 9 april 2003 Report Share Posted 9 april 2003 Geplaatst door Kermit: Richtingsgevoeligheid kan wel, maar dat heft een andere oorzaak: veel interlinks zijn semi-gebalanceerd gemaakt, waarbij de mantel maar aan Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 9 april 2003 Report Share Posted 9 april 2003 ik heb een vdh interlink en die heeft plakkertjes aan de cd kant. dat zal wel niet voor niks zijn zoals kermit al uitlegde. semi-gebalanceerde(?) ls kabels betsaan die ook dan? er zitten namelijk geen plakkertjes die een richting aangeven op mn lskabel. game Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 9 april 2003 Report Share Posted 9 april 2003 Geplaatst door [[Game]]:ik heb een vdh interlink en die heeft plakkertjes aan de cd kant. dat zal wel niet voor niks zijn zoals kermit al uitlegde. semi-gebalanceerde(?) ls kabels betsaan die ook dan? er zitten namelijk geen plakkertjes die een richting aangeven op mn lskabel. game Je kan d'r toch z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 9 april 2003 Report Share Posted 9 april 2003 Geplaatst door Kermit:Kabels hoeven niet ingespeeld te worden. Dat inspelen is in het leven geroepen door slimme kabeljongens, die zo wellicht wilde voorkomen dat je hun peperdure kabels meteen weer terugbrengt omdat het resultaat tegenvalt. Inspelen is dan een prachtig argument om ze langer te proberen, liefst een week of 3 - 4. Heeft de prettige bijkomstigheid dat je kabels niet meer terug kunt brengen en dat je aan de klank kunt wennen. 1. Over de vraag of kabels ingespeeld moeten worden kun je vele technische verhalen houden. Mijn ervaring en die van velen die zich net zo min als ik knollen voor citroenen laten verkopen, is dat in ieder geval bepaalde kabels beter gaan klinken, wanneer ze zijn ingespeeld. Persoonlijk beschouw ik een herhaaldelijk door mijzelf vastgesteld fenomeen als een FEIT, zodat discussie er eigenlijk zinloos over is. 2. De handelaar die ik de afgelopen jaren had was bereid mij kabels voor meerdere weken gratis op proef mee te geven (zelfs zonder 'statiegeld'). 3. Die kabels ook zes weken na aanschaf nog voor de volledige nieuwprijs terug te nemen (mits natuurlijk onbeschadigd), met de boodschap 'ze zijn alleen maar beter gaan klinken'. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 9 april 2003 Report Share Posted 9 april 2003 Zo'n semi-gebalanceerde kabel bestaat uit 2 aders en een afscherming. Aan de ene kant van de kabel zitten de aders gewoon aangesloten aan de plug als + en -. De afscherming is niet aangesloten. Aan de andere kant van de kabel zijn de aders ook gewoon als + en - aangesloten, maar de maar de afescherming is bij de - gevoegd. Nu maakt het uit hoe je de kabel aansluit. Ik heb er twee verhalen over gelezen: Je moet de kabel zo aansluiten dat de tekste of het pijltje met de signaal richting mee gaat. een andere theorie is dat je de afgeschermde kant op je voorversterker moet aansluiten. Als je nietr kan bepalen hoe het zit, gewoon even de pluggen opendraaien en je ziet het vanzelf. Wie kan er nog iets meer over roepen? Het zal toch niet zo zijn datik het als kabel-ongelovige helemaal precies en goed heb uitgelegd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 9 april 2003 Report Share Posted 9 april 2003 Geplaatst door dick jansen: Beste Kermit, Bij mij speelde nog een argument. Meneer MIT heeft op zijn kabels pijltjes laten zetten, dus dan haal je het niet in je hoofd om het andersom aan te sluiten Met volgzame groet, Hallo Dick, Gelukkig maar dat je soms nog weleens bereid bent iets te geloven en misschien zelfs wilt geloven dat sommige mensen ook nog liefde voor hun vak hebben. Dus er niet alleen maar op uit zijn iedereen een poot uit te draaien. Aan MIT-kabels zitten immers die befaamde kastjes? Aan beide einden een (tenzij het hele oude zijn), en die zijn - ook van binnen - verschillend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 9 april 2003 Report Share Posted 9 april 2003 Geplaatst door Kermit:Zo'n semi-gebalanceerde kabel bestaat uit 2 aders en een afscherming. Aan de ene kant van de kabel zitten de aders gewoon aangesloten aan de plug als + en -. De afscherming is niet aangesloten. Aan de andere kant van de kabel zijn de aders ook gewoon als + en - aangesloten, maar de maar de afescherming is bij de - gevoegd. Nu maakt het uit hoe je de kabel aansluit. Ik heb er twee verhalen over gelezen: Je moet de kabel zo aansluiten dat de tekste of het pijltje met de signaal richting mee gaat. een andere theorie is dat je de afgeschermde kant op je voorversterker moet aansluiten. Als je nietr kan bepalen hoe het zit, gewoon even de pluggen opendraaien en je ziet het vanzelf. Wie kan er nog iets meer over roepen? Het zal toch niet zo zijn datik het als kabel-ongelovige helemaal precies en goed heb uitgelegd? Zoveel kabels worden er niet op die manier gebouwt. Groot nadeel van dit principe is dat de capaciteit van de kabel enorm toeneemt (verdubbeling), wat hoogverlies betekend. Wil je dit weer compenseren zul je over moeten stappen naar een behoorlijk dikke kabel omdat de afscherming dan zo ver mogelijk van de signaalleiders moet liggen. Ik heb ooit eens een topic gestart met de vraag wanneer je het over inspelen hebt en wanneer over gewenning. Een duidelijk antwoord is daar nooit op gekomen. Toch ben ik van mening dat een kabel na een tijdje beter gaat klinken en het dus niet alleen gewenning is. Voorbeeld is bijv mijn MIT T2 speakerkabel. Koud uit de doos was het echt erg om ernaar te luisteren. Na 'n kwartier kwan er eindelijk wat body in de weergave. Later werd het nog beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 9 april 2003 Report Share Posted 9 april 2003 Geplaatst door Sodejuu: Zoveel kabels worden er niet op die manier gebouwt. Groot nadeel van dit principe is dat de capaciteit van de kabel enorm toeneemt (verdubbeling), wat hoogverlies betekend. Wil je dit weer compenseren zul je over moeten stappen naar een behoorlijk dikke kabel omdat de afscherming dan zo ver mogelijk van de signaalleiders moet liggen. Ik heb er een microfoonkabel voor gebruikt (voor die interlink). Weet jij of het uitmaakt hoe je 'm aansluit? En zo ja, hoe sluit je 'm dan aan? Ik heb 'm nu met de afscherming eraan gesoldeerd aan de cd-speler-kant... Kan me er trouwens weinig bij voorstellen dat het daadwerkelijk uitmaakt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 9 april 2003 Report Share Posted 9 april 2003 Toevallig ben ik net mijn nieuwe speakerkabels aan het 'inspelen'. 't zijn MIT 750 Shotguns. Sommigen zullen zeggen: dan ben je dus gek. Ik beschouw het zelf als een groot privilege. Ik denk al drie dagen: dat ik dit in mijn eigen woning mag meemaken. Zo is het gewoon. De Shotgun stelt de vorige MIT2 meteen bij aansluiten danig in de schaduw (bij mij staat er maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 9 april 2003 Report Share Posted 9 april 2003 Geplaatst door Hans: 1. Over de vraag of kabels ingespeeld moeten worden kun je vele technische verhalen houden. Mijn ervaring en die van velen die zich net zo min als ik knollen voor citroenen laten verkopen, is dat in ieder geval bepaalde kabels beter gaan klinken, wanneer ze zijn ingespeeld. Persoonlijk beschouw ik een herhaaldelijk door mijzelf vastgesteld fenomeen als een FEIT, zodat discussie er eigenlijk zinloos over is. 2. De handelaar die ik de afgelopen jaren had was bereid mij kabels voor meerdere weken gratis op proef mee te geven (zelfs zonder 'statiegeld'). 3. Die kabels ook zes weken na aanschaf nog voor de volledige nieuwprijs terug te nemen (mits natuurlijk onbeschadigd), met de boodschap 'ze zijn alleen maar beter gaan klinken'. Beste Hans In werkelijk geen enkel ander toepassingsgebied dan audio heb ik ooit iets gehoord over inspelen van kabels. En dan hebben we het over toepassingen die heel wat meer van een kabel 'vragen' dan een eenvoudig audiosignaal. Maar bij audio speelt het wel een rol, waarbij het nog helpt dat er werkelijk geen enkele wetenschappelijke grond voor het fenomeen te vinden is. Ik geloof best dat kabeljongesn veel liefde voor hun vak hebben. Maar bij prijzen die oplopen tot duizenden euro's voor een interlinkje vraag ik mij af wat hun 'vak' dan is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 9 april 2003 Report Share Posted 9 april 2003 Misschien dat er in die kastjes iets moet inspelen, maar zeker niet de kabel zelf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 9 april 2003 Report Share Posted 9 april 2003 Hallo Kermit, Ik zou geen andere toepassing kunnen bedenken waar de kwaliteit van de klank zelf zo belangrijk gevonden wordt als in audio. Het is dus ook wel logisch dat men zich er juist in audio druk over maakt. Wat het 'vak' betreft. In zekere zin heb je gelijk, de kwaliteitsverschillen en de prijsverschillen zijn moeilijk een op een met elkaar in verband te brengen. Maar dat geldt voor bv speakers ook. Het is helemaal niet moeilijk om 100.000 Euro aan speakers uit te geven, maar hoe staat dat in verhouding tot een veel goedkopere speaker? Of nog frustrerender: dezelfde kwaliteit waar sommigen nu 100.000 voor betalen, die is over vijf of tien jaar verwerkt in veel goedkopere speakers volgens het zogenaamde trickle down principe. De high-end producten, vaak ook nog eens van relatief kleine bedrijven, waardoor de kosten per product extra oplopen, zijn naar verhouding inderdaad erg duur. Meneer MIT, die Dick Jansen al noemde, legt in een interview op zijn website uit dat de grootste kostenpost op zijn producten niet de productie zelf is, maar het laboratorium. De grote concerns zijn vaak niet bereid voor zo'n kleine markt research te doen, dus blijven alleen de kleinere firma's over, die dat juist veel moeilijker kunnen betalen. Want het zijn bijna allemaal firma's die onder de Bond voor Midden en Kleinbedrijf vallen. Voorlopig zie je vaker de fabrikant van goedkope producten (Philips!) voor de rechter staan wegens zelfverrijking, dan een high-end firmant. Gelukkig gebeurt het kopen van zo'n duur product op basis van vrijwilligheid. Het zijn niet bepaald producenten die veel mogelijkheden hebben om de consumenten iets op te dringen. Maar ik blijf er bij: wanneer je wat van ze koopt, dan h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 9 april 2003 Report Share Posted 9 april 2003 Geplaatst door Kermit:Misschien dat er in die kastjes iets moet inspelen, maar zeker niet de kabel zelf. Dat kun je pas zeker weten wanneer je het een keer gedaan hebt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 9 april 2003 Report Share Posted 9 april 2003 Beste Hans Ik heb meer met kabels gespeeld dan jij kunt vermoeden. Er is de afgelopen 20 jaar zoveel 'revolutionair' goeds over ons uitgestort. Hele melkwegstelsels aan werelden van verschil zijn ons voorgespeigeld. Maar als je bijvoorbeeld een topversterker van toen naast en topversterker van nu zet, blijft er van verschillen niet veel over. Ik heb het trouwens bij de kabels over transport van het signaal gehad en niet over de klank. En er is niets moeilijks aan het transporteren van audiosignalen. Volgens mij zitten de klankverschillen niet in de kabels zelf, maar in de beinvloeding van de met elkaar verbonden apparaten als gevolg van kabeleigenschappen. En dan is er altijd nog het aloude adagium dat een verandering geen verbetering hoeft te zijn... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 9 april 2003 Report Share Posted 9 april 2003 Hallo Kermit, We gaan lekker, al worden we het geloof ik niet eens. Geplaatst door Kermit:Beste Hans Hele melkwegstelsels aan werelden van verschil zijn ons voorgespeigeld. Maar als je bijvoorbeeld een topversterker van toen naast en topversterker van nu zet, blijft er van verschillen niet veel over. - De Spectral is inderdaad zo'n twintig jaar onveranderd geweest en toch top gebleven. Geintje. Op sommige gebieden is er weinig vooruitgang, op andere veel. Wat zou je van platenspelers zeggen? En - wat mij betreft - kabels! - Ik heb het trouwens bij de kabels over transport van het signaal gehad en niet over de klank. En er is niets moeilijks aan het transporteren van audiosignalen. Volgens mij zitten de klankverschillen niet in de kabels zelf, maar in de beinvloeding van de met elkaar verbonden apparaten als gevolg van kabeleigenschappen. En dan is er altijd nog het aloude adagium dat een verandering geen verbetering hoeft te zijn... Bij het inspelen van audiokabels gaat het nou juist wel om de klank. Velen, waaronder ik, nemen verbetering in de klank waar na een aantal uren gebruik. Misschien heb je wel gelijk dat klankverschillen niet door de kabel zelf komen, maar door de combinatie met andere apparaten, maar voor mij als gebruiker maakt dat niks uit. Mij gaat het alleen om het hoorbare resultaat, de technische discussie laat ik graag aan anderen over, want daar weet ik niks van. Een verandering hoeft zeker geen verbetering te betekenen. Een verandering kan in grote lijnen drie kanten op: verslechtering, anders maar niet beter, verbetering. Wanneer je verandering erkent, erken je bijna automatisch ook de MOGELIJKHEID van verbetering. Neem mijn nieuwe speakerkabels. Op een CD van Simon & Garfunkel (waar ik niet zo'n grote fan van ben, maar voor dit doel is die Cd heel verhelderend gebleken) klonken de twee stemmen vorige week met m'n vorige kabel nog min of meer rommelig door elkaar heen. Nu hoor ik twee stemmen op afstand van elkaar ieder haarscherp op hun plaats zingen. Overdreven gezegd: ik hoor geen opname maar twee personen die staan te zingen. Helemaal kan dat natuurlijk nooit, maar het komt er toch heel veel dichterbij dan het was. Dit lijkt mij een duidelijke verbetering. Verslechteringen heb ik daarentegen op geen enkel punt waargenomen. Dan vind ik dus dat ik erop vooruit gegaan ben, en het enige wat ik heb veranderd is de kabel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 9 april 2003 Report Share Posted 9 april 2003 Het blijft wat mij betreft een beetje hinken op twee gedachten. Enerzijds de neiging om de kabelboeren te geloven dat ze het beste met je voor hebben, hoewel de internetsite van meneer MIT natuurlijk preken voor eigen parochie is, anderzijds de gedachte die blijkbaar ook bij Kermit door het hoofd speelt (of spookt ), dat de comsument belazerd wordt, in die zin dat telkens iets op de markt komt dat nog schoner wast, nog zachter haar geeft of nog beter klinkt. En dan liefst tegen navenant hogere prijs. Ik heb al gemeld waarom ik MIT-kabels heb gekocht (vertrouwen in vriend/kabelboer en het zag er indrukwekkend uit), heb ze nu ruim vijf jaar, maar of ze nu beter klinken dan bij aankoop? Ik zou er geen eed op durven doen. Maar als iemand astronomische bedragen wil uitgeven aan kabels moet hij dat vooral doen; anderen investeren handenvol geld in auto's of smikkelen op een feestje voor honderden euro's aan kaviaar naar binnen. En als je na de financi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 9 april 2003 Report Share Posted 9 april 2003 Geplaatst door dick jansen: ... anderzijds de gedachte die blijkbaar ook bij Kermit door het hoofd speelt (of spookt ), dat de comsument belazerd wordt, in die zin dat telkens iets op de markt komt dat nog schoner wast, nog zachter haar geeft of nog beter klinkt. Ik heb ze net over mijn hoofd gehaald, maar mijn haar weigert nog steeds te groeien. Misschien toch eens een ander merk proberen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 9 april 2003 Report Share Posted 9 april 2003 Geplaatst door spiekerboer: Je kan d'r toch z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henno Appel Posted 9 april 2003 Report Share Posted 9 april 2003 er is werkelijk geen enkele wetenschappelijke grond voor het fenomeen te vinden. Mocht het fenomeen "inspelen" bestaan (ik zeg mocht, ik claim 't dus niet), dan denk ik aan het volgende: tijdens het fabricageproces ontstaat er door wrijving een statische lading in de kabelmantel c.q. isolatoren. Deze statische lading kan pas weg zodra je de kabel aansluit en "vervuilt" vervolgens het audiosignaal. Hoe lang het duurt voordat alle statische lading weg is hangt van de kwaliteit van de isolatiemantel af. Een kabel voorzien van teflon ontlaadt langzamer dan een kabel voorzien van pvc, maar ik verwacht dat in het langzaamste geval het met een "ontlaadtijd" van een paar uur tot hooguit een dag wel gepiept moet zijn. Nogmaals, ik "claim" mijn theorie niet als de waarheid, maar is meer filosofisch bedoeld. Stof tot nadenken zeg maar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 9 april 2003 Report Share Posted 9 april 2003 Geplaatst door spiekerboer: Net zoals jouw voorkeur voor vliespinda's, overigens. Dat laatste intrigeert mij ook mateloos, zeker in combinatie met de daaropvolgende zin. Kunnen wij het licht eens onder de korenmaat vandaan halen Met groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 9 april 2003 Report Share Posted 9 april 2003 Beste Dick Ik heb op jouw verzoek een heel duidelijk KwKwwwaaaaaaaakkkkjjjee in C-groot voor je 94 jarige schoonnmoeder aangeleverd. Helaas heb ik daar geen reactie meer op gehad. Zo ben ik snel met deze service vertrokken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts