Jump to content

Cable Talk - de zin en onzin

Frank
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Kermit:

Kabels hoeven niet ingespeeld te worden. Dat inspelen is in het leven geroepen door slimme kabeljongens, die zo wellicht wilde voorkomen dat je hun peperdure kabels meteen weer terugbrengt omdat het resultaat tegenvalt. Inspelen is dan een prachtig argument om ze langer te proberen, liefst een week of 3 - 4. Heeft de prettige bijkomstigheid dat je kabels niet meer terug kunt brengen en dat je aan de klank kunt wennen.

Richtingsgevoeligheid kan wel, maar dat heft een andere oorzaak: veel interlinks zijn semi-gebalanceerd gemaakt, waarbij de mantel maar aan

Hallo,

Er zijn hele goede koper,zilver en gouden kabels te koop of eventueel een legering.

Laat ik dat voorop stellen.

Maar in ieder geval bij het zilververhaal is het zo dat het na verloop van tijd een betere eletrische geleiding (zou kunnen) bewerkstelligen!

Zilver gaat n.l. beter geleiden door de gevormde laag die het afzet.

HETZALALLEMAALWEL

mvg IKKE :rolleyes:

Geplaatst door Kermit:

Beste Dick

Ik heb op jouw verzoek een heel duidelijk KwKwwwaaaaaaaakkkkjjjee in C-groot voor je 94 jarige schoonnmoeder aangeleverd. Helaas heb ik daar geen reactie meer op gehad. Zo ben ik snel met deze service vertrokken...

Beste Kermit,

Daar kan ook nog geen reactie op gekomen zijn, ze is pas 24 mei jarig, dat had ik toch vermeld, of....In ieder geval is het geschenk bij mij in bewaring (vriesvak) en het zal op de heugelijke dag worden overhandigd. Nader bericht volgt :D:D:D:D:D

Met groet,

Zouden CD's en LP's ook moeten inspelen confused.gif

Volgens mij zijn bij nieuwe CD's de moleculen nog niet goed in de richting van de laser gericht en heeft de reflectielaag nog niet zijn optimale reflecterende eigenschappen.

Bij ingespeelde platen hoor ik duidelijk verschil. Ze gaan meestal na veel afspelen slechter klinken. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.

confused.gifconfused.gif;)

Je bent geneigd het inspelen van kabels onzin te vinden totdat je het een keer met je eigen oren gehoord hebt. Nieuwe kabels, zo uit de verpakking klinken soms als 'stroop'. Het grootste verschil constateerde ik bij de MIT T2 (invloed kastjes?). Een dramatische verbetering in de eerste 2 uur van inspelen, daarna ging het geleidelijker. Mijn huidige kabels, de Harmonic Technology Pro Silway 2's verbeterden ook na inspelen, maar veel minder dramatisch.

Groet,

Theo

Weer tijd voor enige nuancering. De meeste vliesridders hebben niets tegen conusweergevers. Die kunnen ook prachtig muziek weergeven en ik luister daar vaak met plezier naar. Mijn ESL's doen het alleen in mijn beleving nog beter...

En hoe kom je er bij dat wij vinden dat de rest geen verschil zou maken? Nee hoor, dat is echt flauwekul. Het is wel zo dat kabelesotherica veel minder voorkomt bij paneelliefhebbers.

Eigenlijk hoop ik van harte dat je muziekweergave veel meer (en dan bedoel ik echt veel) nuances kent dan de mening die je in de kleine sociologie hebt geventileerd.. ;)

Overigens heb ik hiier ook konusweergevers staan. Hoeveel ESL's heb jij?

:P:D

Weet je wat, ik zet het hier meteen neer:

2 * Kef rr101/3

2 * Kef RR102/2

2 * Kef C35

2 * B&W 2001

4 * Kef 'eitjes'

1 * Kef C100 Centre

1 * Rel Q50 subwoofer

2 * luidspreker van onbekende komaf (maar wel goed klinkend)

Ik snoep dus eigenlijk van twee walletjes. Kan ik me ook makkelijk permitteren, omdat ik zo weinig aan kabels uitgeef :D . En dat scheelt wel een borrel op een borrel (een slok op een borrel zou een nogal heftig understatement zijn...) ;)

Ik ben nu ook een beetje ontgroend in de audio-wereld en heb mij laten verbazen door alles wat ook maar invloed kan hebben op audio en de beleving ervan.

Toch blijf ik erbij dat het inspelen van kabels een fabeltje is. Chemisch-fysisch is dit echt kolder.

Met het argument, ik hoor het dus inspelen heeft wel degelijk verschil kom je bij mij dan ook nergens. Ik heb van de week nog een bierproeverij tussen de grote merken heineken, grolsch en amstel gehouden. Meer dan de helft van de 15 deelnemers vond bij de eerste test een ander biertje het lekkerst dan dat ze van tevoren dachten. Een tweede test, een uur later, vonden 9 mensen weer een ander biertje het lekkerst dan bij de eerste test. Volgens mij is dat met kabels net zo. Het is niet de kabel die inspeelt, maar die kwabben tussen je oren!

Geplaatst door Kermit:

Weer tijd voor enige nuancering. De meeste vliesridders hebben niets tegen conusweergevers. Die kunnen ook prachtig muziek weergeven en ik luister daar vaak met plezier naar. Mijn ESL's doen het alleen in mijn beleving nog beter...

Geloof ik ook best. Maar je zal toch moeten toegeven dat dat feit hier op het forum nogal eens aan het zicht onttrokken wordt door sommigen die vlies of conus menen te moeten verdedigen... Een licht pesterige 'analyse' is als reactie daarop dan wel een keer leuk.

En hoe kom je er bij dat wij vinden dat de rest geen verschil zou maken? Nee hoor, dat is echt flauwekul. Het is wel zo dat kabelesotherica veel minder voorkomt bij paneelliefhebbers.

Door over 'wij' te praten wek je zelf de indruk dat 'jullie' gemeenschappelijke opvattingen hebben. Het was mij heus wel opgevallen dat dat lang niet altijd zo is, maar dat 'wij' nodigt gewoon uit tot generaliseren. En dat de ene CD-speler niet beter is dan de andere, dat het platenspelergedoe onzin is en kabels anders dan dropveter of 4mm koper esotherica zijn hoor je alledrie toch wel zo vaak dat het mij was opgevallen als een soort algemeen kenmerk.

Eigenlijk hoop ik van harte dat je muziekweergave veel meer (en dan bedoel ik echt veel) nuances kent dan de mening die je in de kleine sociologie hebt geventileerd..    ;)

Dat is (hoera) inderdaad het geval!

Overigens heb ik hiier ook konusweergevers staan. Hoeveel ESL's heb jij?

:P    :D

Mijn woning is te klein om meerdere paren speakers of weergevers in voorraad te hebben, maar voor de rest ben ik in principe evengoed in conussen als in esl's of welke andere constructie dan ook ge

Geplaatst door jasper:

Ik heb van de week nog een bierproeverij tussen de grote merken heineken, grolsch en amstel gehouden. Meer dan de helft van de 15 deelnemers vond bij de eerste test een ander biertje het lekkerst dan dat ze van tevoren dachten. Een tweede test, een uur later, vonden 9 mensen weer een ander biertje het lekkerst dan bij de eerste test.

Kunst. Heineken, Grolsch en Amstel doen zelf alsof ze zo verschillend zijn, terwijl er bar weinig verschil is. Arme proefkonijnen. Neem nu eens drie duidelijk van elkaar te onderscheiden bieren, dan gaat die test echt niet op.

Een paar jaar geleden heeft De Volkskrant zijn hele personeel een champagneproef laten doen. De overgrote meerderheid was het erover eens dat de goedkoopste (zoetste) de lekkerste was. Ze proefden het verschil heel goed, alleen waren ze het er bijna allemaal over eens dat dure champagne minder lekker was!

:rolleyes:

allemaal onzin .

die kabels .

schroef je versterker nou eens open

of je cdspeler .

je lacht je een breuk .

en jullie maar moeilijk doen met dat goud en zilver , en die dikke pluggen ,

en bi tri en weet ik wat voor wires

gevlochten of gekruist .

maar ja ,

helpt het niet dan geeft het moed

toch?

jwhn,jwhn :rolleyes:

Geplaatst door tover:

De overige 5%, freaks geheten, is in verschillende kampen verdeeld.

--------------------------------------------

Is er ook een bi kamp?

:D     :D

Die overige 5% is volgens mij maar in twee catagorieen te splitsen:

1/ Zij die gewoon tevreden zijn met een goede set en lekker van muziek genieten.

2/ Zij die nooit tevreden zijn met wat ze hebben en tot in het oneindige bezig blijven met "verbeteren". Zelfs allerlei occulte audiopraktijken worden daarbij onderzocht, of beter uitgeprobeerd. Zij rapportren "dramatische" verbeteringen, hetgeen bij mij de indruk wekt dat het daarvoor maar een soepzootje was.

Kabels zijn niet richting gevoelig wand het is wisselstroom?

Of is het wisselspanning?

Dus je verbruikt ook niets? lekker goedkoop.

er loopt dus duidelijk wel wat door de kabbel,

Ik ben geen elektronicus,maar er loopt of spanning of stroom van a naar b dus is er een verplaatsing en stel dat die koper of zilver/goud atoompjes het nou leuk vinden om aan een bepaalde richting te wennen,laat ze dan.

Jij hoort het niet?

Lekker er tussen hangen en niet zeuren en andere afzeiken,maar van je muziek genieten.

Met interlinks ben ik het met aansluiten eens met meneer v/d H. Ground kant van de kabel aan de kant waar de "beste" Ground zich bevind,meten dus.

Maar in ieder geval bij het zilververhaal is het zo dat het na verloop van tijd een betere eletrische geleiding (zou kunnen) bewerkstelligen!

Zilver gaat n.l. beter geleiden door de gevormde laag die het afzet.

Dit is een hardnekkig misverstand. Zilveroxide, een laagje wat zich op zilver vormt tijdens oxidatie is inderdaad een perfecte geleider, alleen is het zo dat zilver niet oxideert bij kamertemperatuur! Het welbekende donkere laagje wat zich op oma's zilverbestek vormt is een zwavelverbinding wat een uiterst slechte geleider is. :rolleyes:

Zilveroxide ontstaat pas bij temp. boven 200 graden C.

Geplaatst door Pjotr:

1/ Zij die gewoon tevreden zijn met een goede set en lekker van muziek genieten.

Beste Pjotr,

Hulde :):):)

Aan de andere kant ontleent een forum als dit natuurlijk voor een groot deel zijn bestaansrecht aan "de anderen" en hun zendingsdrang. Misschien maar gelukkig ook...

Met groet,

Geplaatst door Hans:

Kan je mooi zeggen Dick, als je zelf al vijf jaar van je MIT-kabels zit te genieten...

;)

Beste Hans,

Zegt u dat wel. Ik moet er niet aan denken dat ik bij iedere symfonie of concert dat ik beluister, onrustig op de stoel zit te schuivelen, gebukt gaand onder de bijna onverdraaglijke gedachte dat het misschien, wellicht, eventueel, wie weet, nog een tikkeltje, ietsiepietsie beter zou kunnen klinken in het midden-hoog met de kabel van meneer X, die dan wel drie keer zo duur is.

Ik heb al gezegd dat de reden waarom ik mijn kabels toen ter tijd heb gekocht volslagen irrationeel is. Het hadden dus gevoegelijk andere kabels kunnen zijn. Maar ik weet bijna zeker dat ik daar net zo blij mee zou zijn geweest.

Of het is allemaal terug te voeren op het feit dat ik een oude zak ben geworden die zich over bovenstaande niet meer bekreunt :D:D:D

Maar rustig is het allemaal wel.

Met groet,